https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... r-per-mil/Terje Jirovsky från Arboga köpte en helt ny Hongqi E-HS9 Exclusive av Hedin Bil i februari 2023.
Strax efter att Terje fått bilen sänkte Hedin Bil listpriset till 999 000 kronor. Dessutom startade de en kampanj som sänkte priset med ytterligare 100 000 kronor.
– Över en natt sjönk andrahandsvärdet med 300 000 kronor. Den där kampanjen har pågått i ett år nu, säger Terje besviket.
Och som om inte värdeminskningen var tillräcklig har Terje också drabbats av en hel del problem.
– Bilen har stått på verkstad i omgångar cirka fyra månader, det är så mycket fel och konstigheter, ingen kan förklara hur det ska fungera.
– Oavsett hur man ställer värmen måste man vara fullt påklädd och ändå fryser man.
Även helljuset har ställt till bekymmer.
– När man kör på natten visar sig en stor mörk skugga på vägen i bortkanten av halvljuset, därefter har man ett brett mörkt band innan helljuset tar vid och lyser upp träden en bit upp! När jag påpekar detta för Hedins bil får jag till svar att det är intelligenta strålkastare som kostar 65 000 kronor per styck. Var intelligensen ligger har ingen lyckats förklara.
Bilen levererades med en instruktionsbok på kinesiska och med en knapphändig översättning till svenska.
– Varken jag eller däckfirman fixade hur vi skulle bära oss åt för att spärra fjädringen vid däckbyte. Texten på instrumentpanelen var på norska. Talet i bilen var även det på norska.
När Terje backade på ett träd tog det sju månader att få fram reservdelar. Navigatorn har svårt att hitta rätt adress och röststyrningen fungerar dåligt. Terje har också haft problem med damm inne i bilen, trots ett avancerat kupéfilter.
Nu har Terje Jirovsky tröttnat och han vill sälja tillbaka bilen till Hedin Bil.
– Jag är erbjuden 450 000 kronor, så mina 1 000 mil har kostat mig cirka 700 kronor per mil bara i värdeminskning.
Terje har tagit ärendet till Allmänna reklamationsnämnden och väntar nu på svar.
Besviken på sin kinesiska lyxbil: ”700 kronor per mil”
Moderator: Redaktion
Besviken på sin kinesiska lyxbil: ”700 kronor per mil”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Besviken på sin kinesiska lyxbil: ”700 kronor per mil”
Trist för Terje. Både dyrt och krånglande bil. Vill man prova ett oetablerat märke gör man nog bäst i att ta den på leasing.
Model Y LR AWD -24
Låter inte som katastrofala fel, lång tid på verkstad kan drabba många med dagens kassa supply chains.
- Sportbilsentusiasten
Jo katastrofala fel för de flesta skulle jag tro.
Men med nya bilmärken o nya modeller behöver man räkna med problem och långa ledtider.
Köper därför bara från etablerade bilföretag och aldrig första årets modell.
Se bara hur Tesla hela tiden förbättrar bilarna. De är snabbare än andra, men alla gör likadant.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Fast beskrivningen är ju inte helt olik vad bl a en del Teslaägare här på sidan har råkat ut för. Tyvärr sånt som förekommer även för mer etablerade bilmärken.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 jul 2024 15:48Jo katastrofala fel för de flesta skulle jag tro.
Men med nya bilmärken o nya modeller behöver man räkna med problem och långa ledtider.
Köper därför bara från etablerade bilföretag och aldrig första årets modell.
Se bara hur Tesla hela tiden förbättrar bilarna. De är snabbare än andra, men alla gör likadant.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
När min bil var 6 månader sänktes priset med nästan 300 tusen. Var lagom roligt men samtidigt har jag ju inte sålt och realiserat förlusten än. Annars hade jag säkert känt mig frestad att byta oftare och förlorat ännu mer.
Nu har min S passerat 20 tusen mil (igår) och jag får knappt nånting för den om jag säljer så nu kör jag den tills vidare. Den är inte perfekt men duger. Får säga att Hankook ion evo verkligen har lyft bilen. Den drar mycket mindre och är mycket tystare. Trots 21".
Nu har min S passerat 20 tusen mil (igår) och jag får knappt nånting för den om jag säljer så nu kör jag den tills vidare. Den är inte perfekt men duger. Får säga att Hankook ion evo verkligen har lyft bilen. Den drar mycket mindre och är mycket tystare. Trots 21".
Hmm 20000 mil x 700 = 14 000 000Verdi_ skrev: ↑29 jul 2024 18:50När min bil var 6 månader sänktes priset med nästan 300 tusen. Var lagom roligt men samtidigt har jag ju inte sålt och realiserat förlusten än. Annars hade jag säkert känt mig frestad att byta oftare och förlorat ännu mer.
Den kostade typ 1,2m right? Så du har sparat ca 13 miljoner på att köra Tesla vs kinesiskt.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Tror du verkligen att Kinesen hade kostat 700 kr/mil upp till 20000 mil bara för att den gjort det de första 1000 milen? Oki..taliz skrev: ↑03 aug 2024 15:58Hmm 20000 mil x 700 = 14 000 000Verdi_ skrev: ↑29 jul 2024 18:50När min bil var 6 månader sänktes priset med nästan 300 tusen. Var lagom roligt men samtidigt har jag ju inte sålt och realiserat förlusten än. Annars hade jag säkert känt mig frestad att byta oftare och förlorat ännu mer.
Den kostade typ 1,2m right? Så du har sparat ca 13 miljoner på att köra Tesla vs kinesiskt.![]()

VW ID.7 GTX Tourer -25
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag har ju också goda erfarenheter av Hankook Ion Evo, men blir ändå lite nyfiken på vilka däck du hade före bytet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Goodyear Eagle F1. Men slitna vs nya gör stor skillnad allt annat lika också.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
OK. Det var vad jag bytte från också när jag skaffade Hankook Ion Evo.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.