Har sålt min Tesla
Moderator: Redaktion
Har sålt min Tesla
Och har även avbokat min model X.
Men har istället beställt en Model S 90D med all utrustning som går att få förutom bakåtvända barnstolar. Och jag valde askgråa lister.
Orkar inte vänta minst ett halvår på model x plus att jag egentligen inte har behov av en sån stor bil.
Valet stod mellan en fullmatad 90D ellet en P90DL utan någon utrustning alls.
Vad tror ni, gjorde jag rätt?
Men har istället beställt en Model S 90D med all utrustning som går att få förutom bakåtvända barnstolar. Och jag valde askgråa lister.
Orkar inte vänta minst ett halvår på model x plus att jag egentligen inte har behov av en sån stor bil.
Senast redigerad av Rich-hard, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Har sålt min Tesla
Helt rätt! Skillnaden i prestanda är så liten vid normal körning men extrautrustning mörker man av hela tiden varje dag. Dessutom får du längre räckvidd.Rich-hard skrev:Och har även avbokat min model X.
Men har idtället beställt en Model S 90D med all utrustning som går att få förutom bakåtvända barnstolar. Och jag valde askgråa lister.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skulle gjort samma val själv. 90D har ju grym prestanda i sig självt, och extrautrustningen har man nog mer glädje av i vardagen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vad fick du för teslan? Hitt sålde du? Privat eller?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Ja, jag tror det är smartast ekonomiskt. Ensamföretagare som man är.
Valde iaf:
90D
Multicoat Red
21 tums gråa fälgar
Panorama
Svart skinn med NG stolar
Svart innertak
Ultra hi-fi
Luft fjädring
Vinter paket
premiumpaketet
Auto pilot
Ask gråa lister
Och självklart får man nya face liften med adaptiva led strålkastare.
Vad tycks om min nya bil?
Valde iaf:
90D
Multicoat Red
21 tums gråa fälgar
Panorama
Svart innertak
Ultra hi-fi
Luft fjädring
Vinter paket
premiumpaketet
Auto pilot
Ask gråa lister
Du har alltså gjort det jag funderat på...hmm
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Det gäller att smida medans stålet är varmtChalle76a skrev:Du har alltså gjort det jag funderat på...hmm

Fick 800k. Sålde inte privat då jag hade den som firmabil.Eliard skrev:Vad fick du för teslan? Hitt sålde du? Privat eller?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vad var det för spec på den?Rich-hard skrev:Fick 800k. Sålde inte privat då jag hade den som firmabil.Eliard skrev:Vad fick du för teslan? Hitt sålde du? Privat eller?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Även jag funderar på samma sak. Avbeställde X igår. Väntar nog lite till med en ny S dock då det inte är något fel med den jag har samt tänker att 100 kanske kommer inom ett par månader.Challe76a skrev:Du har alltså gjort det jag funderat på...hmm
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ja det var en nyttig övning för mig att ta reda på hur plockar man bort någon från en grupp. Det var första gången jag behövde göra det.
Vad har jag missat?TiborBlomhall skrev:Ja det var en nyttig övning för mig att ta reda på hur plockar man bort någon från en grupp. Det var första gången jag behövde göra det.
MetallicNicke Nyfiken skrev:Vad var det för spec på den?Rich-hard skrev:Fick 800k. Sålde inte privat då jag hade den som firmabil.Eliard skrev:Vad fick du för teslan? Hitt sålde du? Privat eller?
Skinn
AP
Panorama
Vinterpaket
3600 mil
Ja, den hade man velat haft. Men det får bli nästa gång. Ska bli kul att se om man märker nån skillnad på 90 gämfört mot 85. Nån som har erfarenhet av detta?dirrus skrev:Även jag funderar på samma sak. Avbeställde X igår. Väntar nog lite till med en ny S dock då det inte är något fel med den jag har samt tänker att 100 kanske kommer inom ett par månader.Challe76a skrev:Du har alltså gjort det jag funderat på...hmm
Har sålt min Tesla
Jag tror Tibor menade att plocka bort dig från gruppen Teslaägare, när du nu skrev att du sålt din Tesla.Rich-hard skrev:Vad har jag missat?TiborBlomhall skrev:Ja det var en nyttig övning för mig att ta reda på hur plockar man bort någon från en grupp. Det var första gången jag behövde göra det.
Jag tror också du gjorde rätt i att välja 90D med allting på än en barskrapad P90DL. Den senare hade varit iskall på andrahandsmarknaden har jag hört.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Japp. Du får höra av dig när du har fått din nya Tesla, Rich-hard.Surfaren skrev:Jag tror Tibor menade att plocka bort dig från gruppen Teslaägare, när du nu skrev att du sålt din Tesla.Rich-hard skrev:Vad har jag missat?TiborBlomhall skrev:Ja det var en nyttig övning för mig att ta reda på hur plockar man bort någon från en grupp. Det var första gången jag behövde göra det.
Jag har en 90D utan HiFi, luftfjädring & AP och jag tänkte faktiskt häromdan på vad jag skulle beställt om jag fått "göra om". Visst att man ofta tänker på att det vore kul med en P90D men jag skulle nog inte tycka att det var värt pengarna, skulle dock inte vilja/kunna vara utan pano, NG eller vinterpaket. Just vinterpaketet ångrade jag i början men när det blev riktigt kallt i vintras var det fantastiskt skönt och jag skulle inte vilja vara utan rattvärmen. Pano & exteriör skulle jag inte kunna vara utan då jag använder takbox ibland och verkligen behöver elektrisk baklucka just för detta ändamål, hade dock inte valt pano om det fanns fästen på de bilar utan. Även om jag aldrig saknat luftfjädring så skulle jag kanske att överväga att lägga till det om jag fjorde om, vet inte varför men en känsla. 21" turbin hade jag inte valt, jag har just köpt 20" Breyton till sommardäcken, mycket snyggare och jag tror faktiskt att jag kom billigare undan trots bättre däck och fälg. AP kan man ju lägga till i efterhand och även om det är dyrt med +30 kkr för en adaptiv farthållare så kommer jag säkert beställa om jag får en testversion erbjuden som vissa har skrivit om.Rich-hard skrev:Ja, jag tror det är smartast ekonomiskt. Ensamföretagare som man är.
Valde iaf:
90D
Multicoat Red
21 tums gråa fälgar
Panorama
Svart innertak
Ultra hi-fi
Luft fjädring
Vinter paket
premiumpaketet
Auto pilot
Ask gråa lister
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vad för bil?Rich-hard skrev:MetallicNicke Nyfiken skrev:Vad var det för spec på den?Rich-hard skrev:Fick 800k. Sålde inte privat då jag hade den som firmabil.Eliard skrev:Vad fick du för teslan? Hitt sålde du? Privat eller?
Skinn
AP
Panorama
Vinterpaket
3600 mil
Och när var den tillverkad?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Adaptiv farthållare...John skrev:AP kan man ju lägga till i efterhand och även om det är dyrt med +30 kkr för en adaptiv farthållare så kommer jag säkert beställa om jag får en testversion erbjuden som vissa har skrivit om.

+30k kr är billigt för vad man får, vilket är så mycket mer än bara en adaptiv farthållare.
Skulle lätt betala 50 k för AP.
Och jag är uppenbarligen inte ensam. Kollar man på bilar från andra hälften av 2014 så hoppar begagnatpriserna upp 50-100k på bilar med AP i jämförelse med likvärdiga bilar utan AP-hårdvaran.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Volvo ska ju ta ca 100k för sin APNicke Nyfiken skrev:Adaptiv farthållare...John skrev:AP kan man ju lägga till i efterhand och även om det är dyrt med +30 kkr för en adaptiv farthållare så kommer jag säkert beställa om jag får en testversion erbjuden som vissa har skrivit om.![]()
![]()
+30k kr är billigt för vad man får, vilket är så mycket mer än bara en adaptiv farthållare.
Och jag är uppenbarligen inte ensam. Kollar man på bilar från andra hälften av 2014 så hoppar begagnatpriserna upp 50-100k på bilar med AP i jämförelse med likvärdiga bilar utan AP-hårdvaran.

Model 3-24/Polestar 3-24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ännu värre!HelectriC skrev:Volvo ska ju ta ca 100k för sin APNicke Nyfiken skrev:Adaptiv farthållare...John skrev:AP kan man ju lägga till i efterhand och även om det är dyrt med +30 kkr för en adaptiv farthållare så kommer jag säkert beställa om jag får en testversion erbjuden som vissa har skrivit om.![]()
![]()
Jag skulle inte välja en Volvo om så AP var gratis, så länge det är ett ånglok.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
S 85 tillverkad i september 2014 så den fick precis auto piloten.Nicke Nyfiken skrev:Vad för bil?Rich-hard skrev:MetallicNicke Nyfiken skrev:Vad var det för spec på den?Rich-hard skrev:Fick 800k. Sålde inte privat då jag hade den som firmabil.Eliard skrev:Vad fick du för teslan? Hitt sålde du? Privat eller?
Skinn
AP
Panorama
Vinterpaket
3600 mil
Och när var den tillverkad?
Dags att skapa en ny grupp då?TiborBlomhall skrev:Japp. Du får höra av dig när du har fått din nya Tesla, Rich-hard.Surfaren skrev:Jag tror Tibor menade att plocka bort dig från gruppen Teslaägare, när du nu skrev att du sålt din Tesla.Rich-hard skrev:Vad har jag missat?TiborBlomhall skrev:Ja det var en nyttig övning för mig att ta reda på hur plockar man bort någon från en grupp. Det var första gången jag behövde göra det.
Owners or Alumni?
Taskigt hahaTiborBlomhall skrev:Japp. Du får höra av dig när du har fått din nya Tesla, Rich-hard.Surfaren skrev:Jag tror Tibor menade att plocka bort dig från gruppen Teslaägare, när du nu skrev att du sålt din Tesla.Rich-hard skrev:Vad har jag missat?TiborBlomhall skrev:Ja det var en nyttig övning för mig att ta reda på hur plockar man bort någon från en grupp. Det var första gången jag behövde göra det.
Om du skulle ha känt är du hade råd med en p90dl med tillvalen
next gen
Autopilot
Next gen säten
Premium interrpaket
Då hade jag kört på den men helt utan utrustning, då är 90D definitivt ett bättre val tycker jag.
next gen
Autopilot
Next gen säten
Premium interrpaket
Då hade jag kört på den men helt utan utrustning, då är 90D definitivt ett bättre val tycker jag.