Tesla navigation och Scandlines Rødbyhavn - Puttgarden

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare

Tesla navigation och Scandlines Rødbyhavn - Puttgarden

Inlägg av Syntax »

Varför vägrar Teslas navigation att navigera en rutt via Scandlines färjelinje Rødbyhavn - Puttgarden? Med de mål jag satt så vill Tesla hela tiden köra via Stora Bält och Jylland, detta trots att målen befinner sig öster om Puttgarden och alla andra navigationsappar föreslår någon utav de två färjelinjerna, Rødbyhavn - Puttgarden eller Gedser - Rostock. Det är ju inte heller så att det saknas Superchargers längs Sydmotorvejen, det finns exempelvis i Maribo men också i Lübeck inte långt från Puttgarden.

Någon som har insikt i detta?
Model 3 Dual Motor Long Range 2024
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla navigation och Scandlines Rødbyhavn - Puttgarden

Inlägg av mikebike »

Syntax skrev: 01 aug 2024 16:34
Varför vägrar Teslas navigation att navigera en rutt via Scandlines färjelinje Rødbyhavn - Puttgarden? Med de mål jag satt så vill Tesla hela tiden köra via Stora Bält och Jylland, detta trots att målen befinner sig öster om Puttgarden och alla andra navigationsappar föreslår någon utav de två färjelinjerna, Rødbyhavn - Puttgarden eller Gedser - Rostock. Det är ju inte heller så att det saknas Superchargers längs Sydmotorvejen, det finns exempelvis i Maribo men också i Lübeck inte långt från Puttgarden.

Det är mycket som är märkligt med Teslas navigation.
Vad händer om du lägger in Rödby som delmål?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Syntax skrev: 01 aug 2024 16:34

Har du kollat så att du tillåter rutter via båt i navigatorn?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare

Inlägg av Syntax »

Till Rødbyhavn kan Tesla navigera via Sydmotorvejen, lugnt så långt. Men jag skulle vilja att den gör en navigering med laddplanering baserat på var jag ska vidare sen i Tyskland. Nu får jag själv ta hänsyn till detta. Ingen stor grej så klart, men jag är faktiskt mest nyfiken på varför den gör så. Håller med om att Tesla i övrigt också navigerar märkligt ibland... Tar gärna emot tips om hur man ska ställa in den där "spara tid" parametern för att inte det ska påverka på något onaturligt sätt...
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare

Inlägg av Syntax »

Nicke Nyfiken skrev: 01 aug 2024 16:46
Har du kollat så att du tillåter rutter via båt i navigatorn?
Ja absolut, bilen är rejält genomgången vad gäller inställningar och jag är väl medveten om att det valet förekommer i diverse navigatorer.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Då Tesla inte klarar det så har jag de senaste åren skapat rutterna i Google maps eller i ABRP och sedan skickar dessa rutter till bilen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lerumsexpressen skrev: 01 aug 2024 16:57
Då Tesla inte klarar det så har jag de senaste åren skapat rutterna i Google maps eller i ABRP och sedan skickar dessa rutter till bilen.
Hur lyckas du med detta?

Gör jag en rutt i Google maps så skickas bara destinationen till bilen också gör den sin egen rutt i alla fall.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Nicke Nyfiken skrev: 01 aug 2024 17:02
Hur lyckas du med detta?

Gör jag en rutt i Google maps så skickas bara destinationen till bilen också gör den sin egen rutt i alla fall.
När jag gjode den senaste i ABRP nu i juli (SE - DK Rödby - DE Puttgarden - Osv så läggs alla stoppen till i Google planen som jag sedan skickade till Teslan.

Men nu när SuC i Maribo finns så är väll tipset att ladda där innan Tyskland, de i norra Tyskland (Wittenburg, Lübeck) kan vara fullbelagda vid vissa tidpunkter.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Syntax skrev: 01 aug 2024 16:49
Till Rødbyhavn kan Tesla navigera via Sydmotorvejen, lugnt så långt. Men jag skulle vilja att den gör en navigering med laddplanering baserat på var jag ska vidare sen i Tyskland. Nu får jag själv ta hänsyn till detta. Ingen stor grej så klart, men jag är faktiskt mest nyfiken på varför den gör så. Håller med om att Tesla i övrigt också navigerar märkligt ibland... Tar gärna emot tips om hur man ska ställa in den där "spara tid" parametern för att inte det ska påverka på något onaturligt sätt...
Laddplaneringen är ändå kass. Jag får förslag att ladda efter 7-9 mil när jag startar med fullt batteri, vid 82% SoC!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag körde den rutten för någon vecka sedan och jag la in rutten i Google Maps, men kan ha varit Apples Kartor, och skickade sedan till bilen. Funkade perfekt. Även om det inte borde behövas såklart.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Jag fick navigatorn att välja färja om jag satte färjeterminaler som delmål. Föreslagna laddstopp är ju dock ett skämt på längre Europaresor (stanna och ladda med >50% SoC osv.)
Användarvisningsbild
jcgbg
Teslaägare

Inlägg av jcgbg »

Det verkar vara buggar i navigeringen just nu. Fick många konstiga förslag under min tripp till Spanien i sommar. Några laddstopp framåt gick bra, men längre sträcker gav ofta konstiga resultat. Jag kör via bältbroarna och har därför ”Undvik färjor” ikryssat, och både vid ut- och hemresan tyckte den jag skulle ladda i Maribo nära Rødby (och sedan köra tillbaka norrut). Tidigare långresor har det fungerat mycket bättre, så det är bara att hoppas på att det fixar detta snart.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Inlägg av hanst »

Skumt, är precis hemkommen från en resa där jag satte navigatorn på Stuttgart med start i Täby och fick via Rödby - Puttgarden, samma sak på vägen hem.
Har 2024.20.9 och fick en kartuppdatering där nere.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Bilen har alltid föreslagit Rödby vid Hamburg som destination för mig, senast för 4v sen. La in via Odense för att få lite mer kvalitetstid med min bil :D
Användarvisningsbild
Gweilo
Teslaägare

Inlägg av Gweilo »

Hej
hur gör du detta ? (håller på att lära mig bilen just nu)
Skriv svar