Tesla navigation och Scandlines Rødbyhavn - Puttgarden
Moderator: Redaktion
Tesla navigation och Scandlines Rødbyhavn - Puttgarden
Varför vägrar Teslas navigation att navigera en rutt via Scandlines färjelinje Rødbyhavn - Puttgarden? Med de mål jag satt så vill Tesla hela tiden köra via Stora Bält och Jylland, detta trots att målen befinner sig öster om Puttgarden och alla andra navigationsappar föreslår någon utav de två färjelinjerna, Rødbyhavn - Puttgarden eller Gedser - Rostock. Det är ju inte heller så att det saknas Superchargers längs Sydmotorvejen, det finns exempelvis i Maribo men också i Lübeck inte långt från Puttgarden.
Någon som har insikt i detta?
Model 3 Dual Motor Long Range 2024
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla navigation och Scandlines Rødbyhavn - Puttgarden
Det är mycket som är märkligt med Teslas navigation.Syntax skrev: ↑01 aug 2024 16:34Varför vägrar Teslas navigation att navigera en rutt via Scandlines färjelinje Rødbyhavn - Puttgarden? Med de mål jag satt så vill Tesla hela tiden köra via Stora Bält och Jylland, detta trots att målen befinner sig öster om Puttgarden och alla andra navigationsappar föreslår någon utav de två färjelinjerna, Rødbyhavn - Puttgarden eller Gedser - Rostock. Det är ju inte heller så att det saknas Superchargers längs Sydmotorvejen, det finns exempelvis i Maribo men också i Lübeck inte långt från Puttgarden.
Vad händer om du lägger in Rödby som delmål?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Har du kollat så att du tillåter rutter via båt i navigatorn?Syntax skrev: ↑01 aug 2024 16:34Varför vägrar Teslas navigation att navigera en rutt via Scandlines färjelinje Rødbyhavn - Puttgarden? Med de mål jag satt så vill Tesla hela tiden köra via Stora Bält och Jylland, detta trots att målen befinner sig öster om Puttgarden och alla andra navigationsappar föreslår någon utav de två färjelinjerna, Rødbyhavn - Puttgarden eller Gedser - Rostock. Det är ju inte heller så att det saknas Superchargers längs Sydmotorvejen, det finns exempelvis i Maribo men också i Lübeck inte långt från Puttgarden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Till Rødbyhavn kan Tesla navigera via Sydmotorvejen, lugnt så långt. Men jag skulle vilja att den gör en navigering med laddplanering baserat på var jag ska vidare sen i Tyskland. Nu får jag själv ta hänsyn till detta. Ingen stor grej så klart, men jag är faktiskt mest nyfiken på varför den gör så. Håller med om att Tesla i övrigt också navigerar märkligt ibland... Tar gärna emot tips om hur man ska ställa in den där "spara tid" parametern för att inte det ska påverka på något onaturligt sätt...
Ja absolut, bilen är rejält genomgången vad gäller inställningar och jag är väl medveten om att det valet förekommer i diverse navigatorer.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 16:46Har du kollat så att du tillåter rutter via båt i navigatorn?
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Då Tesla inte klarar det så har jag de senaste åren skapat rutterna i Google maps eller i ABRP och sedan skickar dessa rutter till bilen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hur lyckas du med detta?Lerumsexpressen skrev: ↑01 aug 2024 16:57Då Tesla inte klarar det så har jag de senaste åren skapat rutterna i Google maps eller i ABRP och sedan skickar dessa rutter till bilen.
Gör jag en rutt i Google maps så skickas bara destinationen till bilen också gör den sin egen rutt i alla fall.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
När jag gjode den senaste i ABRP nu i juli (SE - DK Rödby - DE Puttgarden - Osv så läggs alla stoppen till i Google planen som jag sedan skickade till Teslan.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 17:02Hur lyckas du med detta?Lerumsexpressen skrev: ↑01 aug 2024 16:57Då Tesla inte klarar det så har jag de senaste åren skapat rutterna i Google maps eller i ABRP och sedan skickar dessa rutter till bilen.
Gör jag en rutt i Google maps så skickas bara destinationen till bilen också gör den sin egen rutt i alla fall.
Men nu när SuC i Maribo finns så är väll tipset att ladda där innan Tyskland, de i norra Tyskland (Wittenburg, Lübeck) kan vara fullbelagda vid vissa tidpunkter.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Laddplaneringen är ändå kass. Jag får förslag att ladda efter 7-9 mil när jag startar med fullt batteri, vid 82% SoC!Syntax skrev: ↑01 aug 2024 16:49Till Rødbyhavn kan Tesla navigera via Sydmotorvejen, lugnt så långt. Men jag skulle vilja att den gör en navigering med laddplanering baserat på var jag ska vidare sen i Tyskland. Nu får jag själv ta hänsyn till detta. Ingen stor grej så klart, men jag är faktiskt mest nyfiken på varför den gör så. Håller med om att Tesla i övrigt också navigerar märkligt ibland... Tar gärna emot tips om hur man ska ställa in den där "spara tid" parametern för att inte det ska påverka på något onaturligt sätt...
Volvo PV 544 Special 1963
Jag körde den rutten för någon vecka sedan och jag la in rutten i Google Maps, men kan ha varit Apples Kartor, och skickade sedan till bilen. Funkade perfekt. Även om det inte borde behövas såklart.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Jag fick navigatorn att välja färja om jag satte färjeterminaler som delmål. Föreslagna laddstopp är ju dock ett skämt på längre Europaresor (stanna och ladda med >50% SoC osv.)
Det verkar vara buggar i navigeringen just nu. Fick många konstiga förslag under min tripp till Spanien i sommar. Några laddstopp framåt gick bra, men längre sträcker gav ofta konstiga resultat. Jag kör via bältbroarna och har därför ”Undvik färjor” ikryssat, och både vid ut- och hemresan tyckte den jag skulle ladda i Maribo nära Rødby (och sedan köra tillbaka norrut). Tidigare långresor har det fungerat mycket bättre, så det är bara att hoppas på att det fixar detta snart.
Skumt, är precis hemkommen från en resa där jag satte navigatorn på Stuttgart med start i Täby och fick via Rödby - Puttgarden, samma sak på vägen hem.
Har 2024.20.9 och fick en kartuppdatering där nere.
Har 2024.20.9 och fick en kartuppdatering där nere.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
- FinaFisken
- Teslaägare
Bilen har alltid föreslagit Rödby vid Hamburg som destination för mig, senast för 4v sen. La in via Odense för att få lite mer kvalitetstid med min bil 

HejLerumsexpressen skrev: ↑01 aug 2024 16:57Då Tesla inte klarar det så har jag de senaste åren skapat rutterna i Google maps eller i ABRP och sedan skickar dessa rutter till bilen.
hur gör du detta ? (håller på att lära mig bilen just nu)