Är adaptiv farthållare standard?
Moderator: Redaktion
Re: Är adaptiv farthållare standard?
Ja.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Ja. Men den saknar radar och anses av de flesta fungera betydligt sämre än i andra bilar
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nja. Farthållaren funkar utmärkt, däremot har Teslas säkerhetsfunktioner fått en så dålig implementation att bilarna intermittent spökbromsar för faror den tror sig upptäcka. Detta påpekar samma 3-4 personer i varje tråd på ämnet så ”de flesta” är nog en stark överdrift. På motorväg är det här inte ett problem, på mindre vägar är det ett väldigt irriterande problem så bättre köra manuellt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Håller med. Med tillägget att det för mig funkar den utmärkt även på andra vägar än motorvägar. Landsväg av bra kvalitet med linjer är inga problem. Kört tusentals mil på AP.holden skrev: ↑01 aug 2024 11:30Nja. Farthållaren funkar utmärkt, däremot har Teslas säkerhetsfunktioner fått en så dålig implementation att bilarna intermittent spökbromsar för faror den tror sig upptäcka. Detta påpekar samma 3-4 personer i varje tråd på ämnet så ”de flesta” är nog en stark överdrift. På motorväg är det här inte ett problem, på mindre vägar är det ett väldigt irriterande problem så bättre köra manuellt.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
AP fungerar alldeles utmärkt bara man inser dess begränsningar. Kör andra bilar då och då och kan inte påstå att de fungerar bättre, snarare har de andra saker man irriterar sig på efter 20.000 mil i Tesla.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Den enda anmärkningen som jag har på farthållaren är att jag vill att den håller ett större avstånd. Annars funkar den lika bra som andra bilar jag har kört.
Model Y LR AWD -24
Fast frågan handlade inte om AP utan om adaptiv farthållare…
VW ID.7 GTX Tourer -25
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Japp, är standard och fungerar klockrent
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Jag kör Renault Megane Electric vilken har adaptiv farthållare samt kameror och radar. Den spökbromsar ibland men jag tror det är radarn som är problemet i mitt fall. Även kartfunktionen kan ge hastighetsändring på sina ställen fast det saknas synlig anledning men det är då gamla hastighetsbegränsningar som finns kvar i kartan men är bortbyggd i verkligheten.holden skrev: ↑01 aug 2024 11:30Nja. Farthållaren funkar utmärkt, däremot har Teslas säkerhetsfunktioner fått en så dålig implementation att bilarna intermittent spökbromsar för faror den tror sig upptäcka. Detta påpekar samma 3-4 personer i varje tråd på ämnet så ”de flesta” är nog en stark överdrift. På motorväg är det här inte ett problem, på mindre vägar är det ett väldigt irriterande problem så bättre köra manuellt.
Finns något som Tesla påstår är adaptiv farthållare ja, dock är den inte så mjuk och fin som på de flesta andra bilar. Just farthållaren och den så kallade autopiloten är det som irriterar mig mest med bilen. Så till den grad att jag ångrar att jag köpte den.
År standard och fungerar riktigt bra. Har kört Tesla MS i med än 10 år. 37500 mil.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Sannolikt funkar det bättre i en så gammal bil än en i ny.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja adaptiv farthållare är standard, men den fungerar skitdåligt. Sämre än de flesta andra bilar som säljs idag med adaptiv farthållare. Helt oanvändbar i kökörning med stopp/start.
Förr när Teslas bilar hade AP1 så fungerade den adaptiva farthållaren väldigt bra. Sedan försämrades även den en del genom ett antal uppdateringar, men är fortfarande helt överlägsen dagens adaptiva farthållare utan radar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Intressant att vi har så olika erfarenhet av farthållaren. Jag tycker att den fubgrrsr väldigt bra inklusive i kökörning med start stopp.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 16:52Ja adaptiv farthållare är standard, men den fungerar skitdåligt. Sämre än de flesta andra bilar som säljs idag med adaptiv farthållare. Helt oanvändbar i kökörning med stopp/start.
Förr när Teslas bilar hade AP1 så fungerade den adaptiva farthållaren väldigt bra. Sedan försämrades även den en del genom ett antal uppdateringar, men är fortfarande helt överlägsen dagens adaptiva farthållare utan radar.
Model Y LR AWD -24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vet inte vad du har för bil men jag har en MYP -22 och farthållaren är helt hopplös i kökörning med stopp/start.mussla skrev: ↑01 aug 2024 20:45Intressant att vi har så olika erfarenhet av farthållaren. Jag tycker att den fubgrrsr väldigt bra inklusive i kökörning med start stopp.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 16:52Ja adaptiv farthållare är standard, men den fungerar skitdåligt. Sämre än de flesta andra bilar som säljs idag med adaptiv farthållare. Helt oanvändbar i kökörning med stopp/start.
När bilarna framför börjar rulla står min bil kvar... länge. Sedan kommer den plötsligt på att den ska köra och då accelererar den hårt för att i nästa sekund stå på bromsen för att inte köra in i framförvarande som stannat igen. Och så gör den hela tiden. Nackont och illamående blir resultatet. Min kollega som har en Y LR -23 har också slutat att använda farthållaren i kökörning då den beter sig likadant som min bil.
Min Model S med AP1 var en riktig fröjd att kököra med. Hur smidig och mjuk som helst, och den började köra i samma ögonblick som bilen framför började rulla. Ingen fördröjning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Har också en MYP från 22 och har exakt samma upplevelse.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 21:08Vet inte vad du har för bil men jag har en MYP -22 och farthållaren är helt hopplös i kökörning med stopp/start.mussla skrev: ↑01 aug 2024 20:45Intressant att vi har så olika erfarenhet av farthållaren. Jag tycker att den fubgrrsr väldigt bra inklusive i kökörning med start stopp.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 16:52Ja adaptiv farthållare är standard, men den fungerar skitdåligt. Sämre än de flesta andra bilar som säljs idag med adaptiv farthållare. Helt oanvändbar i kökörning med stopp/start.
När bilarna framför börjar rulla står min bil kvar... länge. Sedan kommer den plötsligt på att den ska köra och då accelererar den hårt för att i nästa sekund stå på bromsen för att inte köra in i framförvarande som stannat igen. Och så gör den hela tiden. Nackont och illamående blir resultatet. Min kollega som har en Y LR -23 har också slutat att använda farthållaren i kökörning då den beter sig likadant som min bil.
Min Model S med AP1 var en riktig fröjd att kököra med. Hur smidig och mjuk som helst, och den började köra i samma ögonblick som bilen framför började rulla. Ingen fördröjning.
Använder aldrig vare sig farthållare eller autopilot.

Svart Model Y Performance
Prova att ställa ned avståndet när ni kör i köer. Har ni sju billängder blir det ryckigt. Prova med tre.
Tesla Y LR -22 EAP
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Har provat med alla tillgängliga avstånd. Ingen skillnad.
För övrigt anger inte siffrorna antalet billängder. Avståndet ökar med farten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Helt oanvändbar i kökörning.holden skrev: ↑01 aug 2024 11:30Nja. Farthållaren funkar utmärkt, däremot har Teslas säkerhetsfunktioner fått en så dålig implementation att bilarna intermittent spökbromsar för faror den tror sig upptäcka. Detta påpekar samma 3-4 personer i varje tråd på ämnet så ”de flesta” är nog en stark överdrift. På motorväg är det här inte ett problem, på mindre vägar är det ett väldigt irriterande problem så bättre köra manuellt.
Har ingenting med några säkerhetsfunktioner att göra.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jodå, jag körde på motorväg igår. 110 kmh. Inga bilar framför/bakom. Helt plötsligt börjar bilen bromsa in. Kör vidare och samma sak några minuter senare….. Kommer inte använda farthållaren framöver. Har en M3-21 med 2024,20.7holden skrev: ↑01 aug 2024 11:30Nja. Farthållaren funkar utmärkt, däremot har Teslas säkerhetsfunktioner fått en så dålig implementation att bilarna intermittent spökbromsar för faror den tror sig upptäcka. Detta påpekar samma 3-4 personer i varje tråd på ämnet så ”de flesta” är nog en stark överdrift. På motorväg är det här inte ett problem, på mindre vägar är det ett väldigt irriterande problem så bättre köra manuellt.
Innan Teslan hade jag en äldre japanare. Aldrig problem med farthållaren. Den gick alltid att lita på.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Väldigt överdriven kritik. Jag har kört 3500 mil med min MY-23 och använder både AP och farthållare i stort sett hela tiden. Funkar bra men inte perfekt.
Senast redigerad av Oscar11, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MYLR -23
- Gustafsson
- Teslaägare
MS har fortfarande radar väl? Mina S har funkat mycket bra map farthållaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om man inte kan lita på den (måste veta när man ska koppla ur för att inte få spökbromsningar) , den kör ryckigt i köer, familjen förbjuder en att använda den för att den är obehaglig…. Skulle absolut kalla det oanvändbar.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Kul att du har en bättre upplevelse, men personligen så känns det för olustigt att den helt plötsligt kan bromsa utan anledning. Det räcker ju med att någon ligger för nära bakom för att det eventuellt går rätt illa...
Det är dock inte en dealbreaker för mig. Jag tycker bilen är fantastisk på så många andra sätt!

Svart Model Y Performance