Jag får bara gula sträck när jag pressar bilen vid 200 km/h. Det verkar som om vi alla med S85D får vid lite olika belastning eller också upplever vi det olika. Håller jag mig under 150 kan jag gasa och bromsa fullt utan någon begränsning.
Jag har nog aldrig ens kört i 150 med min 85D, så det kan ju förklara bristen på streck Busa för mig handlar mer om att njuta av den fantastiska accelerationen i lägre hastigheter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har mer eller mindre alltid gula streck på regenerering på morgonen. Utom när laddningen precis avslutat innan jag skall åka.
Vilken utetemperatur krävs för att man ska slippa begränsningar på regen?
Har alltid gula sträck på regen när bilen stått stilla några timmar utan att ladda. Igår eftermiddag när bilen stått hela dagen i 12-14 graders temperatur så var det som vanligt begränsningar på regen i början av körningen.
Är det någon som har en uppfattning om var den nedre temperaturgränsen går för att få full regen direkt när man börjar köra?
Så här var det tidigare iaf:
Batteriet förvärms under 10 grader (om man har range mode till off). Passiv kylning av batteriet över 40 grader och aktiv kylning över 55 grader.
När batterivärmaren stängs av vid +10 brukar den sista nivån på regen begränsning fortfarande vara kvar. Vet inte om temperaturen sen måste helt upp till 20-22 grader för att bli av med det strecket eller om det sker någonstans däremellan.
Runt 14-15 grader så brukar jag inte ha någon begränsning på regen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Körde lite bus idag på småvägar utan att dom fruktade gula strecken syntes
Hög motorvägsfart verkar den gilla sämre. Sen tror jag också att SOC kan inverka. Idag hade jag över 60% då kanske den kyler mer aktivt än när man har 25-40%.
Kanske fel tråd men när ni ändå är inne på denna typ av frågor så jag får upp en liten varningstriangel i slutet på energi mätaren efter 300 kWh den dyker upp vid kraftig gaspådrag och försvinner lika snabbt igen .
Vad indikerar den ?
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Den varningstriangeln brukar komma upp just med begränsninglinjer, antingen för återvinning eller effektuttag. Det är det enda jag har märkt av att den skulle komma upp för.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Rätta mig om jag har fel. Vad jag vet sen innan så brukar oftast en begränsning ske när batteriet börjar gå ner mot lägre nivåer. Det är då bilen har svårt att få ut full effekt från batterierna när man kör snabbt. Men sänker man farten så ska dessa streck försvinna.
Får man dock dessa streck när man buskört och även saktat ner till låg hastighet så är det endast på grund av att elmotorn blivit varm och behöver kylas ner. Hur det ser ut med kylningen på de olika modellerna har jag ingen aning om.
Kollade i morse, tog bilen utan att ha laddat på 10h, SOC 67%, det tog mig 30km (20-25 min) innan jag kunde motorbromsa utan gula linjer. Då hade jag förvärmt kupén i 30min. 3°C ute.
På i3:an kan jag köra direkt utan begränsningar om jag har schemalagd förvärmning. Dessutom är i3:an varm när jag sätter mig i den. Teslan är fortfarande bara så där att man kan ana att någon haft värmen på för 10 min sedan ungefär. Subjektiv bedömning av temperaturen från min sida för att belysa skillnaden mellan de bägge, har inga mätvärden att redovisa.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Kollade i morse, tog bilen utan att ha laddat på 10h, SOC 67%, det tog mig 30km (20-25 min) innan jag kunde motorbromsa utan gula linjer. Då hade jag förvärmt kupén i 30min. 3°C ute.
På i3:an kan jag köra direkt utan begränsningar om jag har schemalagd förvärmning. Dessutom är i3:an varm när jag sätter mig i den. Teslan är fortfarande bara så där att man kan ana att någon haft värmen på för 10 min sedan ungefär. Subjektiv bedömning av temperaturen från min sida för att belysa skillnaden mellan de bägge, har inga mätvärden att redovisa.
Förvärmt med range mode på? Annars lät det lite länge...
Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Ja det är ju inte konstigt att det tar tid att köra batteriet varmt. Förvärm batteriet annars, alltså förvärmning utan range mode på för det stänger av den funktionen.
Strecken ska man annars vara glad för eftersom de sparar batteriet vid kyla eller låg SOC.
Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Ja det är ju inte konstigt att det tar tid att köra batteriet varmt. Förvärm batteriet annars, alltså förvärmning utan range mode på för det stänger av den funktionen.
Strecken ska man annars vara glad för eftersom de sparar batteriet vid kyla eller låg SOC.
Jag skrev fel det är utan rangemode. Men jag har experimenterat med också och det är ingen märkbar skillnad.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Ja det är ju inte konstigt att det tar tid att köra batteriet varmt. Förvärm batteriet annars, alltså förvärmning utan range mode på för det stänger av den funktionen.
Strecken ska man annars vara glad för eftersom de sparar batteriet vid kyla eller låg SOC.
Jag skrev fel det är utan rangemode. Men jag har experimenterat med också och det är ingen märkbar skillnad.
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
Men då körde du med range mode då sen eller? Och inte fulladdat? Möjligt att jag aldrig kört så lugnt ☺. Men utan range mode ska ju batteriet värmas ändå upp till 10 gr iaf när man kör.
...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
Skönt att det inte bara är min bil som är sådan.
Eller har vi fel bägge två. Jag har smart condition på och range mode av. Åker samma tid varje dag. Dagens, måndag, övning med -4grd och 70% laddning gjord fredag natt gav idag gula streck i 37km på regen. Kör 90-100km/h har jämn hastighet blir ca 70km/h i snitt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
Men då körde du med range mode då sen eller? Och inte fulladdat? Möjligt att jag aldrig kört så lugnt ☺. Men utan range mode ska ju batteriet värmas ändå upp till 10 gr iaf när man kör.
Ja, så var det. Jag värmde utan Range Mode, men jag körde med Range Mode på. Laddat till 80%.
Idag gjorde jag tvärtom. Bilen hade precis laddat klart till 80%, -4 grader ute. Jag körde utan RM och inte riktigt lika lugnt. Då försvann strecken något tidigare, ungefär efter 2 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kollade i morse, tog bilen utan att ha laddat på 10h, SOC 67%, det tog mig 30km (20-25 min) innan jag kunde motorbromsa utan gula linjer. Då hade jag förvärmt kupén i 30min. 3°C ute.
På i3:an kan jag köra direkt utan begränsningar om jag har schemalagd förvärmning. Dessutom är i3:an varm när jag sätter mig i den. Teslan är fortfarande bara så där att man kan ana att någon haft värmen på för 10 min sedan ungefär. Subjektiv bedömning av temperaturen från min sida för att belysa skillnaden mellan de bägge, har inga mätvärden att redovisa.
Idag var det nästan samma förhållanden som förra gången, så idag hade jag rangemode av vid förvärmningen och slog på Range mode när jag körde. 2grd ute och jag hade gula streck i 40km idag sen försvann det. Började med laddning 57%. Så det är en skillnad om än väldigt liten skillnad. Om väderförhållanden är lika kan jag göra en ny test på Måndag men med Range mode på även under förvärmningen. Bilen står ute i den temperatur som anges.
Om jag laddar under natten så att batteriet är 90% ca 30 min före avfärd har jag inga streck alls. Därför görs dessa tester på ett batteri som är oladdat under natten därav kan jag bara göra testet ibland.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld