BRF och El - Er kostnad?
Moderator: Redaktion
Re: BRF och El - Er kostnad?
Jag har just nu Göteborgs energi, byter till avtal med Fortum i Juni. Brukar använda elskling.se och tremånadersavtal. Fast pris och miljöval..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BRF och El - Er kostnad?
+1
Som jag då!
Man ska inte betala för mycket!
På jobb ligger vi på ca 29 öre (betalar ingen energiskatt)
Dock saftig proppavgift för 125A
Som jag då!

Man ska inte betala för mycket!
På jobb ligger vi på ca 29 öre (betalar ingen energiskatt)
Dock saftig proppavgift för 125A
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: BRF och El - Er kostnad?
Okej, som hoppjerka kan man ständigt utnyttja subventionerade erbjudande. Undrar hur länge det kommer att fortsätta innan elbolagen inser att det är mindre administrationskostnader om man behåller sina kunder genom att ge alla ett bättre pris än att bara ge tillfälliga kunder bra pris.
Jag har själv bytt några gånger pga fina erbjudanden men har nu tröttnat.
Jag har själv bytt några gånger pga fina erbjudanden men har nu tröttnat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: BRF och El - Er kostnad?
Jag brukar byta ca 1 gång om året privat.
Ligger då oftast på 60 - 75 öre/kwh, här o de dyra området, vi som betalar norrlandssubventionerna på elmarknaden.
På företaget har jag de sista gångerna haft 2 års avtal.
Ligger då oftast på 60 - 75 öre/kwh, här o de dyra området, vi som betalar norrlandssubventionerna på elmarknaden.
På företaget har jag de sista gångerna haft 2 års avtal.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: BRF och El - Er kostnad?
Just nu finns det bara pris att konkurrera med. Men det bolagen borde börja inse är att jag skulle hålla mig till eller gå till ett bolag som erbjuder bra laddning. Helst med en kundrabatt eller kanske allt på samma räkning till och med?Nicke Nyfiken skrev:Okej, som hoppjerka kan man ständigt utnyttja subventionerade erbjudande. Undrar hur länge det kommer att fortsätta innan elbolagen inser att det är mindre administrationskostnader om man behåller sina kunder genom att ge alla ett bättre pris än att bara ge tillfälliga kunder bra pris.
Jag har själv bytt några gånger pga fina erbjudanden men har nu tröttnat.
Re: BRF och El - Er kostnad?
Om man ändå ska köra schablonbelopp så räcker ju en mätare för alla elbilsladdare.jonasl skrev:Enklaste alternativet måste ju vara att sätta en elmätare på resp plats som får uttag installerat och sen köra schablonbelopp per månad som justeras årligen efter verklig förbrukning.
Re: BRF och El - Er kostnad?
Om man tar mer pengar för en plats med laddmöjlighet än med en utan så räknas det ändå som att föreningen säljer el.LarsL skrev:Håller med om att det är bäst att sätta en enkel mätare på varje, så ni får koll. Men jag tror till och med att ni sedan måste ta en schablon eftersom jag tror att man inte får sälja el. Det föreningen tar betalt för är alltså parkering med grattis laddning inte elförsäljning med parkering.
Värsta fallet kan aldrig bli 24h eftersom du måste ha tid att ladda ur bilen emellan laddningarna. Värsta scenariot är väl att komma hem med helt urladdat batteri och sedan helt fullt, alltså ca 80kWh. Normala är väl sträckan till jobbet gånger 2kWh/mil.
Skulle jag sätta en schablon för min bil, utan att kräva vinst, så hade det blivit 500kr/månad inklusive installation. Men då vet ju jag att jag inte fuskar och ställer en husvagn på p-platsen och hyr ut till byggarbetare...typ.
Re: BRF och El - Er kostnad?
Ang elavtal...
Billigaste 12-månadersavtalet om man inte orkar hoppa ligger på 61.91 öre (Vatten o vind-el) inkl alla skatter o avgifter exkl överföringsavgift. Räknat på 25000kwh/år, villa, fast pris, efaktura och miljöavtal. Skellefteå kraft som har det...
Apkungen, är du säker på det? Man har ju läst här på forumet om många där föreningarna löst det just genom att köra en höjd avgift. Precis så har det ju alltid funkat med t.ex kupévärmarutag. Jag ser inte att det ska vara skillnad där.
Billigaste 12-månadersavtalet om man inte orkar hoppa ligger på 61.91 öre (Vatten o vind-el) inkl alla skatter o avgifter exkl överföringsavgift. Räknat på 25000kwh/år, villa, fast pris, efaktura och miljöavtal. Skellefteå kraft som har det...
Apkungen, är du säker på det? Man har ju läst här på forumet om många där föreningarna löst det just genom att köra en höjd avgift. Precis så har det ju alltid funkat med t.ex kupévärmarutag. Jag ser inte att det ska vara skillnad där.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BRF och El - Er kostnad?
När jag var på en föreläsning på nordbygg angående elbilsladdning så sa föreläsaren det iaf men han kan ju ha fel.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BRF och El - Er kostnad?
Så har jag inte uppfattat reglerna. Det ska vara okay att ta betalt en fast summa extra för tillgång till exempelvis laddplats eller motorvärmare.apkungen skrev:Om man tar mer pengar för en plats med laddmöjlighet än med en utan så räknas det ändå som att föreningen säljer el.LarsL skrev:Håller med om att det är bäst att sätta en enkel mätare på varje, så ni får koll. Men jag tror till och med att ni sedan måste ta en schablon eftersom jag tror att man inte får sälja el. Det föreningen tar betalt för är alltså parkering med grattis laddning inte elförsäljning med parkering.
Värsta fallet kan aldrig bli 24h eftersom du måste ha tid att ladda ur bilen emellan laddningarna. Värsta scenariot är väl att komma hem med helt urladdat batteri och sedan helt fullt, alltså ca 80kWh. Normala är väl sträckan till jobbet gånger 2kWh/mil.
Skulle jag sätta en schablon för min bil, utan att kräva vinst, så hade det blivit 500kr/månad inklusive installation. Men då vet ju jag att jag inte fuskar och ställer en husvagn på p-platsen och hyr ut till byggarbetare...typ.
Jag hittar dock motstridiga uppgifter på nätet. Det här dokumentet: http://www.svenskenergi.se/Global/Dokum ... 202014.pdf
Skriver såhär: "I de fall där det inte är tillåtet att överföra el för annans räkning går det heller inte att ta separat betalt för den uppmätta elförbrukningen. Den som äger laddstolpen får i sådana fall ta betalt för förbrukningen på annat sätt. Exempel- vis kan avgiften för laddning inkluderas i parkeringsavgiften, men detta förfarande är dock en juridisk gråzon, som ännu inte prövats rättsligt."
Sen finns det lägen där det är tillåtet. Parkeringshus är undantagna från såkallad koncessionsplikt och där får man överföra el för annans räkning, så i p-hus är det fritt fram. Men de flesta BRF:er har väl inget P-hus...
Jag hittar även förslag på lagändring från Energimarknadsinspektionen som hade löst problemet: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=38955
Då tar vi alla och ringer våra bästa lobbyister och löser det här, okay?

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BRF och El - Er kostnad?
Såg att Stockholmshem tar 625kr/månad _extra_ för möjlighet till laddning på parkeringen med enfas 16A.
Lite väl mastigt kan jag tycka.
http://www.stockholmshem.se/Boende/Boen ... for-elbil/
Lite väl mastigt kan jag tycka.
http://www.stockholmshem.se/Boende/Boen ... for-elbil/
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: BRF och El - Er kostnad?
Det verkar helt rätt att göra som Energimarknadsinspektionen föreslår. Undrar vart det väntar nu...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BRF och El - Er kostnad?
Det är vad jag ger hos Familjebostäder i Göteborg också, fast då får jag trefas 16 A. Inte för att det gör någon som helst skillnad för mig i praktiken, och jag hade glatt betalat samma summa för enfas. Ja, lite saftigt, men absolut värt pengarna.muran skrev:Såg att Stockholmshem tar 625kr/månad _extra_ för möjlighet till laddning på parkeringen med enfas 16A.
Lite väl mastigt kan jag tycka.
http://www.stockholmshem.se/Boende/Boen ... for-elbil/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BRF och El - Er kostnad?
Det är mer än jag tankar min 7-sits dieseltoyota för varje månad. Riktigt dyr el om man bara har konverterat ett motorvärmaruttag.muran skrev:Såg att Stockholmshem tar 625kr/månad _extra_ för möjlighet till laddning på parkeringen med enfas 16A.
Lite väl mastigt kan jag tycka.
http://www.stockholmshem.se/Boende/Boen ... for-elbil/
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland