mutterndavid skrev: ↑21 jun 2024 16:57Hej AAKEE
Har du någon firma du kan rekommendera i västra Sverige?
Nope, jag är lite för mycket norrlänning

Man kan höra sig för lokalt att de har bra renome’ och bra grejer.
Moderator: Redaktion
mutterndavid skrev: ↑21 jun 2024 16:57Hej AAKEE
Har du någon firma du kan rekommendera i västra Sverige?
Såg det, konstigt nog verkar inte 19” däcken slitits illa trots nästan 1400mil!AAKEE skrev: ↑21 jun 2024 14:49Bak är det bra, fram inte.LarsaR skrev: ↑21 jun 2024 09:27Hade lite otur, lämnade in bilen för hjulinställning enligt värdena från n2itive.com. Kollade inte protokollet förrän jag upplevt bilen som mer spårkänslig än tidigare. Det hade blivit justerat åt fel håll! Fått ny tid 3/7, bilen får stå så länge, tur man har elcykel….IMG_0533.jpeg
Noterar att även din bil hade negativ Toe runt om, dvs Toe Out runt om. Inte bra,det är väl Teslas settings du kom dit med.
Det är 25 (.4) mm högre däckssidor på 19” så de kan flexa lite mer. Det är som vinterdäck med höga däckssidor, mycket mönster och mycket sipe:ningar = inte så känsligt för hjulinställningar.LarsaR skrev: ↑21 jun 2024 22:12Såg det, konstigt nog verkar inte 19” däcken slitits illa trots nästan 1400mil!AAKEE skrev: ↑21 jun 2024 14:49Bak är det bra, fram inte.LarsaR skrev: ↑21 jun 2024 09:27Hade lite otur, lämnade in bilen för hjulinställning enligt värdena från n2itive.com. Kollade inte protokollet förrän jag upplevt bilen som mer spårkänslig än tidigare. Det hade blivit justerat åt fel håll! Fått ny tid 3/7, bilen får stå så länge, tur man har elcykel….IMG_0533.jpeg
Noterar att även din bil hade negativ Toe runt om, dvs Toe Out runt om. Inte bra,det är väl Teslas settings du kom dit med.
Klassiskt toe out + negativ camber.
Rätt, kollade visst på en ”halvbra” site.AAKEE skrev:Nej, det är tvärtom.
När vi pratar spårkänslighet är det till 99.9% framaxeln vi diskuterar). Thrust line måste ställas noga så att fram och bakaxel siktar åt samma håll. Man kan ställa toe perfekt fram, men om bakaxeln siktar åt tex höger kommer bilen vilja svänga vänster.
Toe in = mer stabilitet / mindre ”körglädje” / långsammare in i svängar.
Toe ut = mindre stabilitet / mer körglädje-sportighet / snabbare in i svängar.
Notera att positivt värde är toe in!
(Och negativt värde = toe out)
Som vanligt är det många bud.
Ska sägas att jag har en egen bil som är registrerad som ombyggt fordon med alla hjulupphängningar och fjädringsdetaljer helt ombyggt, så jag satte mig in i det ordentligt redan 1985. Och har vart inblandad i motorsport med dito ombyggnationer/moddar under lång tid så jag är relativt säker på min sak![]()
(Kan posta några referenser ur riktig litteratur avseende det)
Här en länk som jag i vart fall snabbkollat att den inte är helt fel:
https://suspensionsecrets.co.uk/toe/
(Risken med att googlar ju att det kan stå helt galet).
Noterar kraftig toe out från fabrik fram (du har väl sänkt din en del?).
Ja, det får vara total toe out 0.05 grader fram, vilket är mer eller mindre 0.jpetters skrev: ↑19 jul 2024 10:37Rätt, kollade visst på en ”halvbra” site.AAKEE skrev:Nej, det är tvärtom.
När vi pratar spårkänslighet är det till 99.9% framaxeln vi diskuterar). Thrust line måste ställas noga så att fram och bakaxel siktar åt samma håll. Man kan ställa toe perfekt fram, men om bakaxeln siktar åt tex höger kommer bilen vilja svänga vänster.
Toe in = mer stabilitet / mindre ”körglädje” / långsammare in i svängar.
Toe ut = mindre stabilitet / mer körglädje-sportighet / snabbare in i svängar.
Notera att positivt värde är toe in!
(Och negativt värde = toe out)
Som vanligt är det många bud.
Ska sägas att jag har en egen bil som är registrerad som ombyggt fordon med alla hjulupphängningar och fjädringsdetaljer helt ombyggt, så jag satte mig in i det ordentligt redan 1985. Och har vart inblandad i motorsport med dito ombyggnationer/moddar under lång tid så jag är relativt säker på min sak![]()
(Kan posta några referenser ur riktig litteratur avseende det)
Här en länk som jag i vart fall snabbkollat att den inte är helt fel:
https://suspensionsecrets.co.uk/toe/
(Risken med att googlar ju att det kan stå helt galet).
Intressant nog så har två olika däck/hjul firmor justerat två av mina S med toe out i fram vid hjulinställning i Low (P100D och SPlaid). Båda fick bättre styrrespons men mer spårkänsliga efter det. Ena var Euromaster (officiell Tesla partner) och den andra en firma specialiserad på racing.
Jag justerade fram till närmare 0 och nu blev bilen mindre spårkänslig.
Toe anges i millimeter vilket gör att man egentligen måste veta vilken däcksstorlek som är referens. Fram är det satt 0.0 så där spåelar det ingen roll.Rimlig skrev: ↑19 jul 2024 10:24Jag var hos Däckspecialen i Västberga (Stockholm) och gjorde fyrhjulsinställning på min S Plaid efter att ha monterat ”MACSBOOST Tesla S X Camber Kit 2021+ Palladium”.
Utöver att snubben som gjorde inställningen var dryg som få och mer än en gång hävde ur sig ”du, jag har jobbat med detta i 27 år - så jag vet nog hur jag gör mitt jobb”, när jag tex frågade om det var lämpligt att lyfta bilen på armen innanför däcken istället för lyftpunkterna.
Han sa även att han inte kommer att ta något som helst ansvar för en inställning i LOW (då berättade han att på de hundratals Teslor han justerat så har han alltid framgångsrikt justerat i Normal” (undrar hur väl han följt upp alla han justerat?).
Det slutade iaf med att jag fegade ur och det blev justerat i Normal-läget..
Ingen positiv upplevelse alls, men detta blev resultatet. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, behöver kanske plugga på detta med grader, minuter etc?
Ser det ok ut?
![]()
Ja det är shimsen, så ingen justerbarhet dessvärre. Jag kör med 21”, standard däckdim.AAKEE skrev:Toe anges i millimeter vilket gör att man egentligen måste veta vilken däcksstorlek som är referens. Fram är det satt 0.0 så där spåelar det ingen roll.Rimlig skrev: ↑19 jul 2024 10:24Jag var hos Däckspecialen i Västberga (Stockholm) och gjorde fyrhjulsinställning på min S Plaid efter att ha monterat ”MACSBOOST Tesla S X Camber Kit 2021+ Palladium”.
Utöver att snubben som gjorde inställningen var dryg som få och mer än en gång hävde ur sig ”du, jag har jobbat med detta i 27 år - så jag vet nog hur jag gör mitt jobb”, när jag tex frågade om det var lämpligt att lyfta bilen på armen innanför däcken istället för lyftpunkterna.
Han sa även att han inte kommer att ta något som helst ansvar för en inställning i LOW (då berättade han att på de hundratals Teslor han justerat så har han alltid framgångsrikt justerat i Normal” (undrar hur väl han följt upp alla han justerat?).
Det slutade iaf med att jag fegade ur och det blev justerat i Normal-läget..
Ingen positiv upplevelse alls, men detta blev resultatet. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, behöver kanske plugga på detta med grader, minuter etc?
Ser det ok ut?
![]()
Bak är det ungefär mitt i spannet så det är säkert okey. Behöver räkna då jag inte så snabbt översätter det i huvudet. 1 mm på 600mm borde bli cirka 0.1grad per sida. Man hade nog velat ha lite mer än så är min bedömning, i vart fall inte mindre.
Du hade monterat mcboost shims eller justerbara camber armar? 0 grader 44' på V och 0 grader 11' på H sida. Har du justerbara armar kunde man tycka att det borde vara mer lika justerat än så.
Jag väntar på ett n2itive-kit med justerbara, precis som pitemacc just monterat.
Jag har inte alls koll på hur toe rör sig med sänkning, det beror på varje bils geometri och hur hög låg bilen är.Rimlig skrev: ↑19 jul 2024 16:08Ja det är shimsen, så ingen justerbarhet dessvärre. Jag kör med 21”, standard däckdim.AAKEE skrev:Toe anges i millimeter vilket gör att man egentligen måste veta vilken däcksstorlek som är referens. Fram är det satt 0.0 så där spåelar det ingen roll.Rimlig skrev: ↑19 jul 2024 10:24Jag var hos Däckspecialen i Västberga (Stockholm) och gjorde fyrhjulsinställning på min S Plaid efter att ha monterat ”MACSBOOST Tesla S X Camber Kit 2021+ Palladium”.
Utöver att snubben som gjorde inställningen var dryg som få och mer än en gång hävde ur sig ”du, jag har jobbat med detta i 27 år - så jag vet nog hur jag gör mitt jobb”, när jag tex frågade om det var lämpligt att lyfta bilen på armen innanför däcken istället för lyftpunkterna.
Han sa även att han inte kommer att ta något som helst ansvar för en inställning i LOW (då berättade han att på de hundratals Teslor han justerat så har han alltid framgångsrikt justerat i Normal” (undrar hur väl han följt upp alla han justerat?).
Det slutade iaf med att jag fegade ur och det blev justerat i Normal-läget..
Ingen positiv upplevelse alls, men detta blev resultatet. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, behöver kanske plugga på detta med grader, minuter etc?
Ser det ok ut?
![]()
Bak är det ungefär mitt i spannet så det är säkert okey. Behöver räkna då jag inte så snabbt översätter det i huvudet. 1 mm på 600mm borde bli cirka 0.1grad per sida. Man hade nog velat ha lite mer än så är min bedömning, i vart fall inte mindre.
Du hade monterat mcboost shims eller justerbara camber armar? 0 grader 44' på V och 0 grader 11' på H sida. Har du justerbara armar kunde man tycka att det borde vara mer lika justerat än så.
Jag väntar på ett n2itive-kit med justerbara, precis som pitemacc just monterat.
De fick n2itive-specarna som mål/mall..
Däckkillen tyckte att camber bak var på gränsen till för liten på ena sidan, men inom spec..?
Lite sur att jag inte stod på mig om att göra justeringen i LOW efter att ha läst dina kommentarer om det igen AAKE.
Hur påverkas toe när jag går in i low?