Räckvidd ner kraftigt
Moderator: Redaktion
Räckvidd ner kraftigt
Hej!
Jag fick min Tesla Model Y bakhjulsdrift så sent som i januari 2024. Till en början stod räckvidd på cirka 420 km efter 100% laddning. Efter tre månader ungefär så har den kraftigt sjunkit ner till 370 km efter full laddning. Kontaktat Tesla och påpekat detta som skriver:
"Allt ser fint ut när jag tittar jag på bilen. Vänligen notera att er bakhjulsdrivna bil har ett LFP battery pack, detta är fullt normalt då det sparar energi och fördelar den lite olika jämfört med andra batterityper.
Tesla Service"
Någon som har liknande problem och som funnit en lösning? Det är ju trots allt 50 km det skiljer på bara ett par månader. Min kollega har en likadan bil och fick den samtidigt, men för honom står det 420 km vid full laddning...
Mvh
Chris
Jag fick min Tesla Model Y bakhjulsdrift så sent som i januari 2024. Till en början stod räckvidd på cirka 420 km efter 100% laddning. Efter tre månader ungefär så har den kraftigt sjunkit ner till 370 km efter full laddning. Kontaktat Tesla och påpekat detta som skriver:
"Allt ser fint ut när jag tittar jag på bilen. Vänligen notera att er bakhjulsdrivna bil har ett LFP battery pack, detta är fullt normalt då det sparar energi och fördelar den lite olika jämfört med andra batterityper.
Tesla Service"
Någon som har liknande problem och som funnit en lösning? Det är ju trots allt 50 km det skiljer på bara ett par månader. Min kollega har en likadan bil och fick den samtidigt, men för honom står det 420 km vid full laddning...
Mvh
Chris
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Räckvidd ner kraftigt
Det behöver inte vara något fel på batteriet. Det kan också vara så att batteriövervakningssystemet (BMS) har kommit "ur synk". LFP batterier har väldigt flack spänningskurva, vilket kan försvåra för bilen att läsa av nivå i batteriet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Antagligen behöver det balanseras.
Hur ofta laddar du fullt och kör tomt?
Prova gör det några ggr.
Hur ofta laddar du fullt och kör tomt?
Prova gör det några ggr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Definiera tomt? Den står på laddning just nu och då hade den cirka 20%. Laddar 1-2 gånger per vecka.
Du behöver kalibrera batteriet.
Gör följande och följ stegen exakt.
Kör tills du kommer till under 10%
Parkera bilen där du ska ladda.
Låt bilen stå i 3h. Gör absolut ingenting med bilen. Den får inte ”vakna” dvs öppna inte dörrar eller titta via appen. Appen ska du stänga av helt under denna tid.
Sätt på laddning och ladda till 100%. Låt ladda helt. Den sista procenten kan ta lång tid.
Låt bilen stå i 3h. Gör absolut ingenting med bilen. Den får inte ”vakna” dvs öppna inte dörrar eller titta via appen. Appen ska du stänga av helt under denna tid.
Sätt på laddning och ladda till 100%. Låt ladda helt. Den sista procenten kan ta lång tid.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Stort tack för hjälpen - ska testa detta vid nästa laddning.Liqwid78 skrev: ↑21 maj 2024 11:35Du behöver kalibrera batteriet.
Berätta gärna hur det gick senChrTesla skrev: ↑21 maj 2024 12:13Stort tack för hjälpen - ska testa detta vid nästa laddning.Liqwid78 skrev: ↑21 maj 2024 11:35Du behöver kalibrera batteriet.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Det låter inte fullt normalt. Är bilen byggd i Kina eller Tyskland?
Laddar du fullt när du laddar?
LFP-bilar behöver full laddning för att resetta ”räckviddsmätaren”till att visa rätt.
-Har bilen fått stå över natten med full laddning? (För att balansera cellerna)
-Har du kollat vilken räckvidd den visar omedelbart efter att en full laddning är klar?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
min står på 411km nu snart ett år senare. (~1500mil)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Oj, min bil är 17 månader och den har 409km. Betydligt fler mil än din bil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
LFP-batterier degraderas väldigt väldigt lite per mil eller cykel. Det är mest calendar aging som påverkar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Japp, ska bli intressant att se skillnaden när bilen är 3 år gammal. Hur mycket som skiljer mellan en lågmilare och en långmilare.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
380 km står det på min RWD 2023 när fulladdad.
3400 mil efter 13 månader, 20” Induction-fälgar.
Laddar till 100% en gång per vecka (nästan alltid strax inför resa - står inte på 100% mer en timme).
Ungefär 11% av den totala laddade på Tesla SuC, annars hemma - typ 3-4 gånger per vecka (3-fas 11 kW).
Kollade på Tessie app vid 1700 mil då hade jag 416 km (3% degradering).
Är 11% degradering normalt? (430 km till 380 km)
Laddar till 100% en gång per vecka (nästan alltid strax inför resa - står inte på 100% mer en timme).
Ungefär 11% av den totala laddade på Tesla SuC, annars hemma - typ 3-4 gånger per vecka (3-fas 11 kW).
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Du kan nog vara väldigt lugn.Tesljung skrev: ↑17 jul 2024 00:51380 km står det på min RWD 2023 när fulladdad.
Y RWD är certifierad med både 19” och 20” hjul enligt WLTP. Sannolikt är den det även med EPA, och när Teslas bilar är EPA-certifierade med olika hjul kommer bilen ändra räckvidden när man byter hjul i servicemenyn.
Det skiljer ca 5.5% i WLTP mellan hjulen.
Y RWD med brukar ge 418km vid full laddning ny.
Tesla ändrade konstanten på Y RWD med CATL-batteriet när man började med BYD-batterier i Tyskland. Din bil har sannolikt de ändrade konstanterna.
Sannolikt är varje km värd 152.5Wh med 20”, vilket ger dig 58kWh.
Byter du till 19” i menyn är varje km troligen värd 142.5Wh, det ger range 407 km med 19” valt.
Ställ in 19”, ladda fullt och läs av räckvidden. Eller ladda fullt, ställ in 19” och läs av räckvidden.
Du kan även använda energiappen för att räkna fram batterikapacitet. 60.5 kWh är märkstorleken.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ SOC % = batterikapacitet i Wh:
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
När jag hämtade ut min MYP vid första laffningen helg ny visade den 440 jag kommer inte ens i närheten av det annonserade 524km eller vad det nu är. Pratade med tesla och de säger att allt är som det ska vara bilen känner igen din körning bla bla bla. Jag sa åt de att jag inte hunnit köra bilen ens körde den 20km från att jag hämta den och hem och laddade 100% bara för att se om allt är som det ska vara men har aldrig kommit över 440km sen dag 1
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Min MY RWD Byggdes 2022-10, 19", 7800 mil, 20% SuC, visar 406 km när laddad till 100%.
(Laddas dagligen till 60-80 % beroende på årstid och behov)
(Laddas dagligen till 60-80 % beroende på årstid och behov)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Vilket konstigt svar! Räckvidden i km vid batterisymbolen är bilens EPA-certade räckvidd i USA, den är lägre än den annonserade WLTP-uppskattningen. Den är också samma hela tiden oavsett körstil. Kolla räckvidden vid energigrafen, den är din verkliga beräknade räckvidd.
Den som sa det vet inte vad denne pratar om.Gimbo skrev: ↑17 jul 2024 07:27När jag hämtade ut min MYP vid första laffningen helg ny visade den 440 jag kommer inte ens i närheten av det annonserade 524km eller vad det nu är. Pratade med tesla och de säger att allt är som det ska vara bilen känner igen din körning bla bla bla. Jag sa åt de att jag inte hunnit köra bilen ens körde den 20km från att jag hämta den och hem och laddade 100% bara för att se om allt är som det ska vara men har aldrig kommit över 440km sen dag 1
MYP har haft ungefär 482km som max visad range, vid batterisymbolen högst upp på skärmen. Det är där du tittar?
Vilken årsmodell pratar vi om, när uthämtad?
Tesla har ändrat EPA-certifieringen på sina bilar till årsmodell 2024.
Återkom med årsmodell och när du hämtat ut den.
Just LG-batteriet börjar ofta lågt så att rangen visar mindre än max, sedan tar det ~ 1 månad innan den når maxvärdet (det beror på hur mycket man kör etc innan den mår max).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kan bara bekräfta. Min MYP byggd juni -22 visade som mest 480 km efter några full-laddningar.AAKEE skrev: ↑17 jul 2024 11:16Den som sa det vet inte vad denne pratar om.Gimbo skrev: ↑17 jul 2024 07:27När jag hämtade ut min MYP vid första laffningen helg ny visade den 440 jag kommer inte ens i närheten av det annonserade 524km eller vad det nu är. Pratade med tesla och de säger att allt är som det ska vara bilen känner igen din körning bla bla bla. Jag sa åt de att jag inte hunnit köra bilen ens körde den 20km från att jag hämta den och hem och laddade 100% bara för att se om allt är som det ska vara men har aldrig kommit över 440km sen dag 1
MYP har haft ungefär 482km som max visad range, vid batterisymbolen högst upp på skärmen. Det är där du tittar?
Vilken årsmodell pratar vi om, när uthämtad?
Tesla har ändrat EPA-certifieringen på sina bilar till årsmodell 2024.
Återkom med årsmodell och när du hämtat ut den.
Just LG-batteriet börjar ofta lågt så att rangen visar mindre än max, sedan tar det ~ 1 månad innan den når maxvärdet (det beror på hur mycket man kör etc innan den mår max).
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Har du en 2024, så har Tesla som sagt ändrat hur de mäter EPA-räckvidden, vilken är det som visas.
LG-batteriet är aningen mindre än det Panasoncibatteri man kör med i USA så man kommer kanske se lite mindre räckvidd med det. (Det beror på var Tesla satt degraderingströskeln, dvs vilken kapacitet som krävs för att se full range).
Nåväl, 2024 MYP har 279 miles EPA-räckvidd så bilen kommer att visa som högst 449km (dvs 279 miles).
Med ditt batteri så tar det en månad eller så, beroende på hur du kör (antal mil och cykler), kanske upp till två tre-månader innan den visar full range.
Jag förutspår att din bil kommer visa i 448-449km som mest, efter 1-3månader eller aningen mindre.
[Edit]Tjyvkikade i protokollet för EPA-testet, de fick bara ut 78.9kWh i testet. Brukar vara 80-5-82 på det batteriet. Sannolikt har man laggt degraderingströskeln så att du kommer se full range, 489km eller bara nån enstaka under med LG-batteriet.
Det finns ingen koppling mellan WLTP och vad som visas i bilen så du har fortfarande full WLTP-räckvidd osvsett att bilen visar mindre än tidigare årsmodeller.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5