Förmånsbil via jobbet och service via tesla appen...
Moderator: Redaktion
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Förmånsbil via jobbet och service via tesla appen...
Tja,
Har förmånsbil via jobbet och har fått lite mindre skador på insidan av bilen tack varje jobbet. Vill boka en ticket via tesla appen men jag har tidigare fått förklaringen att de debiterar kortet som är anslutet till profilen.
Var förbi en tesla verkstad igår och hon sa att, nej de fakturerar ägaren av bilen (leasingbolaget) men att de som sitter och gör kalkyler för jobb inte ser sådan info.
Har någon erfarenhet av detta tidigare? Har googlat men verkar som jag är den enda som har stött på detta haha.
Leasingbolaget gör inga ersättningar på utlägg, ringde dom igår och frågade just det.
Har förmånsbil via jobbet och har fått lite mindre skador på insidan av bilen tack varje jobbet. Vill boka en ticket via tesla appen men jag har tidigare fått förklaringen att de debiterar kortet som är anslutet till profilen.
Var förbi en tesla verkstad igår och hon sa att, nej de fakturerar ägaren av bilen (leasingbolaget) men att de som sitter och gör kalkyler för jobb inte ser sådan info.
Har någon erfarenhet av detta tidigare? Har googlat men verkar som jag är den enda som har stött på detta haha.
Leasingbolaget gör inga ersättningar på utlägg, ringde dom igår och frågade just det.
Re: Förmånsbil via jobbet och service via tesla appen...
Känns som ett märkligt upplägg med förmånsbil som används för transporter för arbetet. (?)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Vad är märkligt med det? Förmånsbil är ju fortfarande ett arbetsfordon som man får använda privat för att man förmånsbeskattas.
Inom bygg och anläggningsbranschen är det inte ovanligt att platschefer osv transporterar grejer i bilen.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Förmånsbil är i grunden tänkt att användas i tjänsten och man behöver ha en körjournal som visar att man använt den minst 100 mil/år för detta, annars får man inte dra halva momsen på leasingen samt några övriga driftrelaterade kostnader
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Inget illa menat men kan vi hålla oss till frågan? 
Någon annan borde väl rimligen har suttit i samma sits som jag?

Någon annan borde väl rimligen har suttit i samma sits som jag?
När du lämnar in eller hämtar bilen kan du be dem skicka fakturan var du vill. Så var det för mig.
Ranger - vet ej det var ett gratis garantiärende.
Ranger - vet ej det var ett gratis garantiärende.
Tesla fakturerar leasingbolaget så funkar det för mig i alla fall.
MY RWD Vit 2023
Samma här och sedan fakturerar leasingbolaget din arbetsgivare, och då får ni väl reda ut om det är försäkringsbolaget (försäkringsärende), din arbetsgivare eller av någon anledning du själv som ska betala skadan...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Oh sorry, trodde det var en tjänstebil isf. jag kan plocka ut en förmånsbil men det är inte kopplat öht. till att användas till/under arbetet.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Ja, tänkte mest på att en tekniker kommer till mig. Förstår att på SC så finns det ju personal man kan snacka med.
Ställde frågan i chatten idag men inte fått något svar kopplat till ärendet. Sist jag försökte så sa de bara att de debiterar kortet anslutet till min teslaprofil....
Ta bort kortet från din profil innan rangern kommer, så har det ju inget annat alternativ än att skicka faktura.
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Nä, förvisso kan man göra så. Men tänker att de borde ju kunna hantera sådana situationer även med kort. Vill ju inte att de nekar service tex
Förresten, det låter som att du vill leasingbolaget skall vara betalare, varför skulle de vara inblandade i den typen av skador? Utan att känna till detaljerna i avtalet skulle jag gissa på att det är ditt företag som skall ta den kostnaden direkt iom att det var under en tjänsteresa.
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Leasingbolaget blir bara mellanhand, de fakturerar sedan min arbetsgivare. Oklart varför man har det upplägget men alla kostnader ska gå via dom först, sedan tar dom det mot min arbetsgivare.tor-ake skrev: ↑11 jul 2024 19:17Förresten, det låter som att du vill leasingbolaget skall vara betalare, varför skulle de vara inblandade i den typen av skador? Utan att känna till detaljerna i avtalet skulle jag gissa på att det är ditt företag som skall ta den kostnaden direkt iom att det var under en tjänsteresa.
Jag har samma upplägg som trådstartaren, jag har eget företag med en leasingbil som jag använder som förmånsbil. För mig så har all service debiterats på det kreditkort som är kopplat till bilen, jag har aldrig blivit erbjuden något annat alternativ. Jag visste inte att de kunde debitera leasingbolaget.
Det här upplägget passar mig eftersom jag har ett företagskort kopplat till bilen och alla bilkostnader ska betalas av företaget.
Det här upplägget passar mig eftersom jag har ett företagskort kopplat till bilen och alla bilkostnader ska betalas av företaget.