SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
G-Johansson
Teslaägare

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av G-Johansson »

Ganska häftigt att Robin i en gammal X som gått 30tusen mil har haft lägre förbrukning en vissa m3.
Han verkar ha förbrukat 193kw om jag läst rätt i protokoll. Och körde drygt 50mil på första sträckan :geek:
Tesla model Y performence 2023 blå. :mrgreen:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja, Robins rejs var grymt! Förstod att du gjort en del förbättringar, hör gärna mera om dem!

Lite trist att så få 800v-bilar var med, men med det vi sett hittills verkar det ju inte vara den heliga graalen för snabba långresor.

En förbättringspotential nästa år för oss som följer livestreamen skulle vara telefonkontakt med flera (alla!) under rejset, det var ju superkul att du snackade med både Martin och Robin.

Är sugen på att köra nästa år, äldste sonen följer gärna med men han är inte i körkortsålder och jag vetefasen om jag fixar att köra hela vägen, skulle gå åt väldigt mycket koffeindricka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev: 10 jul 2024 13:09
Bjelke skrev:
Kommer det en egen tråd för resan ner eller fortsätter ni i denna?
Kunde inte följa resan upp så nu vill man ju inte missa den ner, men inte
lika många som är på då va, eller?
Vi tävlar inte ner... isåfall hade jag blivit ännu mer förbannad på det här i Skellefteå! Idiot-norrman blockade 4 platser.
Ok, ja så var det ju, var väl flera som inte kunde göra dubbeln i år bland annat…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

jonasl skrev:
Ja, Robins rejs var grymt! Förstod att du gjort en del förbättringar, hör gärna mera om dem!

Lite trist att så få 800v-bilar var med, men med det vi sett hittills verkar det ju inte vara den heliga graalen för snabba långresor.

En förbättringspotential nästa år för oss som följer livestreamen skulle vara telefonkontakt med flera (alla!) under rejset, det var ju superkul att du snackade med både Martin och Robin.

Är sugen på att köra nästa år, äldste sonen följer gärna med men han är inte i körkortsålder och jag vetefasen om jag fixar att köra hela vägen, skulle gå åt väldigt mycket koffeindricka.
Ska tänka på det gällande livestream!
Finns säkert fler som ställer upp att vara med via telefon och ge lite rapporter. Bild

Tycker jag fick till det rätt bra i år även om min dator typ kraschade kvällen innan så en massa grafiska lösningar inte gick att fixa. Hade reserv med men inte allt installerat på den.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 10 jul 2024 13:18
Är det inte ganska mycket långsammare laddning på nyare Model 3? Så troligtvis skulle de ändå få stryk av de äldre treorna i ett sånt här lopp med mycket laddning.
Model 3 har ju tillverkats i Kina och skickats till Europas väldigt länge, så är ju ingen skillnad på den fronten mot de tidigare kinabilarna. Varken till det bättre eller sämre gällande drivlinan. Kina M3 har ju aldrig någonsin haft de effektivare Panasonic-Tesla-batterierna från den amerikanska Nevadafabriken.

Däremot så är ju förbrukningen lite lägre på de nya Highland, men det är enbart tack vare aero-förbättringar, och inte pga. någon skillnad i den elektriska drivlinan som jag förstått det (annars får någon annan gärna rätta mig).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev: 10 jul 2024 20:46
Är det inte ganska mycket långsammare laddning på nyare Model 3? Så troligtvis skulle de ändå få stryk av de äldre treorna i ett sånt här lopp med mycket laddning.
Model 3 har ju tillverkats i Kina och skickats till Europas väldigt länge, så är ju ingen skillnad på den fronten mot de tidigare kinabilarna. Varken till det bättre eller sämre gällande drivlinan. Kina M3 har ju aldrig någonsin haft de effektivare Panasonic-Tesla-batterierna från den amerikanska Nevadafabriken.

Däremot så är ju förbrukningen lite lägre på de nya Highland, men det är enbart tack vare aero-förbättringar, och inte pga. någon skillnad i den elektriska drivlinan som jag förstått det (annars får någon annan gärna rätta mig).
Jag trodde Jojjes bil hade Panasonicbatterier? Det var i förhållande till hans bil jämförelsen handlade.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
G-Johansson
Teslaägare

Inlägg av G-Johansson »

Stort tack till dig Joel som fixar o grejjar med livestream. Det är ju sådant som gör tävlingen kul att följa. Och idén med telofonuppringning är ju jättebra. Där folk kan informera om suc och problem dom haft osv. Och grattis till 2 platsen.
Tesla model Y performence 2023 blå. :mrgreen:
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

G-Johansson skrev:
Stort tack till dig Joel som fixar o grejjar med livestream. Det är ju sådant som gör tävlingen kul att följa. Och idén med telofonuppringning är ju jättebra. Där folk kan informera om suc och problem dom haft osv. Och grattis till 2 platsen.
Tack tack! Jag ser det nästan som en vinst! Jag var i allafall först med komplett bil i mål. Alltså med samma batteri i bilen som jag startade med. Bild

Edvin tycker jag är lite petig tror jag. BildBildBild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 10 jul 2024 20:56
martinot skrev: 10 jul 2024 20:46

Jag trodde Jojjes bil hade Panasonicbatterier? Det var i förhållande till hans bil jämförelsen handlade.
Vet ej vad han har för Tesla exakt. Är det samma modell som jag så är det en amerikansk Tesla som är gjord i Fremont isf. De fanns ett litet kort tag (första halvan av 2021) att få den (då) nya faceliftade M3 LR med Panasonic E3LD på 82 kWh. Det är exakt den jag har, och samma typ av Tesla/Panasonic-batterier som sitter i den nya Highlandversionen av M3P i USA.

Väldigt trist att vi inte får nya M3P Highland från USA här i Europa. Skulle gärna betalat extra för det. De både laddar snabbare, och kan även ge högre effekt att plocka ur batterierna till elmotorerna. Verkar även ha lite mindre problem med kylning av batteripacket på bana jämfört med den asiatiska versionen av M3P Highland.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev: 10 jul 2024 14:19
Holve skrev:
Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något Bild
Min laddtid med polestaren var lägre än de flesta. 1:16h. Det var en stor anledning till att jag kom före Teslorna. Min förbrukning var låg men inte som Teslornas.
Vad landade genomsnittsförbrukningen på?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev: 10 jul 2024 14:19
Holve skrev:
Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något Bild
Min laddtid med polestaren var lägre än de flesta. 1:16h. Det var en stor anledning till att jag kom före Teslorna. Min förbrukning var låg men inte som Teslornas.
Vad landade genomsnittsförbrukningen på?
16,3kWh/100km.
En stor förbättring mot förra året med den tidigare modellen. Tror jag hamnade på 19,5kWh/100km under 2023, och ännu högre 2022 och 2021. (Polestar optimerade en del mjukvarumässigt mellan åren.)

Och laddtiden förra året var över 2:30h. Dock var en del av det egentligen väntan på olyckan på E4an då jag stod och laddade långsamt på Tesla SUC i Jönköping. Året innan hade jag ca 2:20h laddtid.
Så minst en timmen mindre laddtid från förra modellen. Det gjorde enormt mycket.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Vad hade Laddvin för förbrukning?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

JojjeNordkap.jpg
JOJJE!!! DAGS ATT VÄNDA! DU SKA SÖDERUT!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

joel80 skrev: 10 jul 2024 21:00
G-Johansson skrev:
Tack tack! Jag ser det nästan som en vinst! Jag var i allafall först med komplett bil i mål. Alltså med samma batteri i bilen som jag startade med. Bild

Edvin tycker jag är lite petig tror jag. BildBildBild
Om man låter bli att vara petig kan man ju kanske skruva loss ratten ta den på ett plan och skruva in den i en likadan bil som redan är på plats :D
Hur många delar får man byta?
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Då ska jag också försöka få ihop en liten rapport.

Först lite snabb statistik.

Bil: Polestar 2, DMLR, 82kWh batteri, pluspaket. 19" primacy 4 Michelin.
Total tid: 18:22h
Laddtid: 1:16h
Antal laddstopp: 5 st.
Förbrukning: 16,3kWh/100km
Totalt köpta kWh: 207kWh (ej samma som antalet uppkörda då det är en del av det som man snabbladdar som försvinner i värmeförluster mm.)

Ystad - Askersund, 450km
Bild

Jag hade bestämt mig för vägen via Höör den här gången, redan innan startplatsen blev flyttad, eftersom jag hade förhoppningar om att komma rejält långt på första sträckan och den vägen är kortare än den via Kristianstad.

Jag kom fram till E4an och Markaryd med en snittförbrukning på 13,0kWh/100km och det kändes bättre än jag hoppats. Även motorvägssträckan med 120km/h gav lägre förbrukning än jag trott, en del av det då jag kunde ta rygg på andra deltagare. Först låg Sven och Robin framför mig och bl.a Per bakom. Sven körde ett par km/h under hastighetsgränsen vilket frustrerade oss lite tror jag. Bild Till slut fick Per nog, jag och Robin hade tydligen samma taktik där ingen ville ligga och dra så Per fick tummen upp av mig när han passerade och sen tog både jag och Robin rygg på de som passerat. (Tror det var Jens som åkte om mig då också.)

Efter sträckan till Jönköping låg förbrukning fortfarande en bit under 16kWh/100km och jag kände att jag borde försöka pressa det vidare mot önskemålet Örebro. Just då kändes det möjligt och när jag ändrade GPSen dit sa den -1% vid ankomst. Fullt möjligt alltså.

Jag och Robin svängde av vid Mjölby med riktning norrut. Jag kunde ligga bakom Robin och hoppades att det skulle ge mig det jag behövde. Men tyvärr började det regna här, och det ganska rejält så det blev ordentligt blött och den där enstaka minusprocenten vid ankomst blev både -2, -3 och -4.
Det var dags att erkänna sig besegrad av vädret.
Jag hade kört sträckan ner dagen innan och då sett de nya laddarna i Askersund precis intill vägen men såg dem som ett ickeval då det stod 122kW på ChargeFinder. Nu var jag så illa tvungen att fylla på några kWh.

Jag tog dock tid på mig att få igång laddningen. Man skulle betala med kort men inget hände när jag försökte med kort på stolpen och det var bara nån qr-kod i displayen som inte gick till någonting.
Efter nån minut såg jag att det var två separata kortläsare på egna stolpar framför två av stolparna, så jag flyttade bilen snabbt (samtidigt kom Leo in på laddningsplatsen han också).

När jag sen betalade så visade det sig vara en smart lösning med två betalterminaler för alla stolpar så man valde vilken man skulle ladda på. 4-5 minuter tappade p.g.a att jag inte fattade direkt.
Men nu blev jag i allafall glatt överraskad. Laddningen gick direkt upp till 200kW och stolparna visade sig vara upp till 240kW. Det gjorde att mina planer för ett extremkort stopp ändrades och jag laddade i ca 10 minuter för att då få 40% och kunna nå Västerås.
Bild

Askersund - Västerås, 150km

Resan gick smärtfritt och jag nådde ChargeNode i Västerås med 8%. Hade kunnat skala av ett par minuter på laddningen innan.
Fick igång laddningen skapligt snabbt här, men den gick upp rätt sakta. Och här märkte jag att trots att laddarna är på max 300kW så gällde det tydligen bara de med 800v-system. För mig med 400v var det spärrat till 375A vilket gav mig ca 155-157kW maxeffekt.
Då laddkurvan blev lite plattare och den höll +150 rätt länge tror jag inte jag förlorade mer än nån minut eller två på det dock.
Här träffade jag Martin också som kom med sin Skoda för att ladda.
Hann också kissa för första gången samt köpa en kaffe inne på Max. Första stoppet blev så snabbt och all tid gick åt att fixa lite strul med livesändningen. Bild

Laddade till 60% och siktade mot Huddik.

Västerås - Hudiksvall, 265km
Även den här resan gick fint. Uppe i Gävle kommer jag ut på E4an före alla förutom NIO-bilen. Hade t.o.m drömt det här om att Jojje inte hunnit passerat. BildBild Han stod och laddade på Gävlebro när jag körde upp på E4an från E16.

Någonstans här började jag förstå att jag nog låg rätt bra till.

Resan i övrigt gick ganska smidigt, man satt och följde NIOn och undrade när den skulle behöva ladda. Jag hamnade bakom den där vindkraftsvingen som körde i 50-60 ett litet tag men tappade nog bara kring 5 minuter på det. Låg i kön i max 10 minuter innan den släppte förbi alla och det gick ändå i "halvfart".

Landar i Huddik med 3% och laddade på Cirkle K istället för Ionity, det då jag har Autocharge där och den kommer igång direkt när jag kopplar in sladden. Jojje kommer till Ionity här och börjar ladda.

Efter drygt 16 minuter har jag 55% och nog för att nå nästa mål. Kommer iväg före Jojje och tror att det stressade honom en del. Bild
Bild

Jqg delar upp det här på två inlägg, rädd att nått händer så allt jag skrivit försvinner. Del 2 av min resa kommer snart. Bild
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Hänger inte med i frågeställningen, men Jojje har Pana 82.1 kWh-batteriet om inte jag minns fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Del 2 av min reserapport.

Hudiksvall - Örnsköldsvik, 233km
Bild

En resa genom en norrländsk sommarnatt.
Allt flöt på fint.

Jag svänger in vid Cirkle K Örnsköldsvik kl 02:23 med 4%. Väljer även här Cirkle K för att spara några sekunder mot Tesla där jag skulle behöva använda app.
Toppar på 207kW och laddningen går fint. Försöker hitta vatten men allt är stängt, serviceskåpet vid macken är låst med hänglås.

Niklas och Jojje anländer strax efter på Tesla SuC precis intill. Jag springer över och tigger lite vatten. Skönt med snälla mottävlanden. Fick lite vatten av Niklas först och sen hade Jojje en hel flaska över.

Här ser jag att Jojje drar före mig. Svär lite över det men jag funderar ändå lite över hur långt hans laddning kan gälla. Jag laddar till 55% och drar mot Skellefteå!

Örnsköldsvik - Skellefteå, 243km

Soluppgång som nästan bränner av hornhinnan på en då den går upp rakt framför en. Lite kyligt här med ca 8-10c och lite högre förbrukning. Men nån timme efter soluppgång börjar temperaturen krypa sakta uppåt.
Bild

Jojje behövde stanna och ladda så jag passerar honom och ligger nu 2a efter Edvin i NIOn.

Kommer fram till Cirkle K Skellefteå med 1% kvar. En helt perfekt laddning innan känns det som.
Får bra fart här också, springer in och köper kaffe och en toast! Varm "mat" känns lyx! Bild

När jag kommer ut avbryts plötsligt laddningen vid 40%! Panik! Jojje har passerat mig och står och laddar på Tesla lite längre bort.

Jag försöker igen med laddaren, tar ur och i sladden flera gånger. Den ser ut att börja med "authorization" men avbryter direkt. TÄNK TÄNK TÄNK!!

Kontot... det måste ha med pengar att göra. Helvete! Alla laddningar har dragit reservationsbelopp som tömt mitt konto! I panik fipplar jag i internetbanken för att föra över pengar till kontot! Fixat, testar igen, YES! Den startar laddning igen. Nästan 5 minuter åt helvete och jag känner hur chansen att ta andraplatsen plötsligt håller på att glida mig ur händerna.
Laddar till 60%, men precis när jag är klar ser jag i Glympse hur Jojje börjar röra på sig. Även Niklas har kommit förbi innan och jag ligger nu 4:a.

Skellefteå - Haparanda, 251km

Iväg från Skellefteå, med ungefär 2 minuter fram till Jojje och några till fram till Niklas. De minuterna det strulade känns plötsligt astronomiska.

Men det ska visa sig att det inte var lika stor katastrof som jag trodde.

Jag ser att Niklas svänger av till Ionity Jävre! Passerar honom och är på pallplats!

Med ca 8 mil kvar till Haparanda ser jag på Glympse att Jojje saktat ner! Har ligger en bra bit under hastighetsgränsen och jag kommer ikapp. Passerar honom och ligger plötsligt 2a! Jojje kör på sista elektronerna för att komma fram till Töre och ladda sitt sista, han hade inte fått i tillräckligt i Skellefteå som jag trodde när det strulade så för mig.
Jojje är ingen dålig förlorare, jag får en tumme upp när jag passerar. :)
Bild

Nu är det bara slutspurten. Bilen visar 1% kvar vid mål och inga regnmoln eller annat som kan förstöra!

Rullar in framför Stadshotellet kl 8:08! Är extremt nöjd med både bilen och min egen insats. Extremt kul i år igen och det blev nog en rätt spännande direktsändning när det blev så pass rafflande mot slutet.

Tack alla! Kul att träffa så många av er igen och kul med några nya ansikten också! Nu ska jag snart få sova i egen säng! Godnatt!

Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 10 jul 2024 23:03

Hänger inte med i frågeställningen, men Jojje har Pana 82.1 kWh-batteriet om inte jag minns fel.
Frågeställningen var om en Model 3 Highland med odegraderat batteri skulle ha bättre förutsättningar att vinna SECC än de ”gamla” Model 3 som deltog i racet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
NightFlash

Inlägg av NightFlash »

Så där ja efter en hemresa och en extremt välbehövd sömn så kanske det är dags att fixa till pappersarbetet.

Vi va på tok för trötta på resan för att dokumentera allt under resans gång så det mesta är från BMW och Ionity apparna och vaga minnen. Men det är alltid något iaf =D
laddning_Fredrik_BMWi4M50.jpg
info_Fredrik_BMWi4M50.jpg
BMW i4 M50 2023
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

NightFlash skrev:
Så där ja efter en hemresa och en extremt välbehövd sömn så kanske det är dags att fixa till pappersarbetet.

Vi va på tok för trötta på resan för att dokumentera allt under resans gång så det mesta är från BMW och Ionity apparna och vaga minnen. Men det är alltid något iaf =D
Fint.
I protokollet ser vi att laddningarna kanske inte satt klockrent. Bild Ni kom fram med väldigt hög procent på flera laddare. Även BMWn har väl högst laddning kring 5-40%?
Jag var lite irriterad på mig själv när jag kom fram med höga 8% vid en laddning. Bild

Hörde förresten att vi har gemensamma bekanta. Fahad och Maria. Värden är liten ibland.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag tycker det här är superkul. Skulle vilja vara med nästa år, men jag vet inte om jag pallar att köra så långt utan att somna bakom ratten? Möjlighet håller tävlingsmomentet en vaken.

Det jag slås av är att det fortfarande är på tok för mycket strul vid laddstolparna. Här ser vi några av Sveriges främsta elbilsägare skriva om strul efter strul. Helt oacceptabelt vilket branschen borde ta tag i på allvar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

xms67 skrev:
Jag tycker det här är superkul. Skulle vilja vara med nästa år, men jag vet inte om jag pallar att köra så långt utan att somna bakom ratten? Möjlighet håller tävlingsmomentet en vaken.

Det jag slås av är att det fortfarande är på tok för mycket strul vid laddstolparna. Här ser vi några av Sveriges främsta elbilsägare skriva om strul efter strul. Helt oacceptabelt vilket branschen borde ta tag i på allvar.
Mja, det jag kallar strul på tävlingen är inte riktigt samma sak som strul vid laddning i vardagen. Att jag t.ex inte fattade att det var två kortläsare för alla 6 stolpar innan det gått 3 minuter är strul i tävlingen. I en normal situation ser jag inte det som strul. Det var dessutom första gången jqg sett den lösningen som var riktigt smart när man väl fattade.

Det andra stulet var att jag efter 5 laddningar samma dag fick slut på pengar på kortet för att det dragits reservationsbelopp 5ggr och jag inte tänkt på att fylla på kortet. Det är också en sån grej som sällan händer... att snabbladda 5 ggr på raken under samma dygn är ovanligt. Jag kom 1600km på det, kör inte ens hälften en "normal" resa. :)

Däremot råkade väl några ut för trasig stolpe. Det kan jag hålla med om är lite dåligt. :/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 11 jul 2024 06:59
AAKEE skrev: 10 jul 2024 23:03

Frågeställningen var om en Model 3 Highland med odegraderat batteri skulle ha bättre förutsättningar att vinna SECC än de ”gamla” Model 3 som deltog i racet.
Ahh. Svårt att veta skulle jag säga.

Mycket beror nog på däck, tur med trafik, tur med laddstationer, etc. (skulle jag misstänka, som iofs. inte ens varit med). Visst är hög peak laddeffekt bra, men viktigare är nog den totala laddkurvan. Här är ju de asiatiska LG-batterierna sämre än de amerikanska/japanska Pana/Tesla. Å andra sidan, även om årets PS2 förbättrat sin laddeffekt emot gamla PS2, så är den ju fortfarande ändå inte heller i absolut topp på marknaden (frågan är om den ens slår gamla kinesiska M3 med LG i laddeffekt, men det kanske den gör). Det blev ju ändå en fin andraplacering för PS2 efter batteribytarbilen.

Väldigt synd att inte någon ny Highland LR var med i årets tävling. Hoppas på nästa år där!
Bild
NightFlash

Inlägg av NightFlash »

joel80 skrev: 11 jul 2024 09:25
Fint.
I protokollet ser vi att laddningarna kanske inte satt klockrent. Bild Ni kom fram med väldigt hög procent på flera laddare. Även BMWn har väl högst laddning kring 5-40%?
Jag var lite irriterad på mig själv när jag kom fram med höga 8% vid en laddning. Bild

Hörde förresten att vi har gemensamma bekanta. Fahad och Maria. Värden är liten ibland.
Absolut, de sista laddningarna va inte för att vi behövde ladda utan det va mer för att min mage inte mådde speciellt bra så vi behövde stanna, och så kopplade in laddaren när vi ändå var där. De första va bra men sen gick det tyvärr utför.

Sen va det måttligt kul att vara stressad när det började regna så vi orkade inte riktigt med att försöka komma in på 2% ;)

Felkörningen i starten sabbade hela motivationen att fortsätta också, funderade starkt på att åka hem istället när vi närmade oss Örebro men bestämde oss för att fortsätta ändå. Även alla tekniska problem med streamen gjorde att jag va irriterad de första timmarna och när vi pratar om mig, så är det inte en bra sak. Lite trist faktiskt.

Resdan till Ystad från Sthlm och hemresan från Haparanda va galet mycket trevligare än själva racet. Jag är för gammal för den här typen av saker!

Yes Fahad messade mig om att ni kände varann! Världen är alltid väldigt liten man vet bara inte om det!
BMW i4 M50 2023
marbe166

Inlägg av marbe166 »

Då kommer även min reserapport.

Bil: Skoda Enyaq 85X (2024)
Däck: Bridgestone original, fram 245/45/R19, bak 255/50/R19
Fälgar: Ronal R65 Silber
Start SoC: 98%

Etapp 1: Ystad-Mjölby, 390 km, ankomst kl 17:51, förbrukning 18,1 kWh/100 km
Tog vägen över Kristianstad, hade ganska snart Fredrik (ID7) i hälarna på mig och i Hässleholm kom Christer och Henric, som kört via Höör och runt Hässleholm, ut på 21:an ca 500 m framför oss. Sen på LV117 visade det sig att de som hade kört igenom Hässleholm låg någon minut bakom oss. I Markaryd låg förbrukningen på 15,4 kWh/100 km, vilket bådade gott. Det flöt på bra, lite regnstänk innan Jönköping, men inte så mycket. Vi blev omkörda i Jönköping på insidan av en idiot som smet in mitt framför nosen på mig med väldigt lite avstånd, sånt gör mig arg, och det fick han veta.

Laddning 1: Monta Mjölby, Ank SoC: 6%, Avf SoC: 56%, laddtid 17:51-18:09 (18 min), 42,86 kWh, 278,62 kr
Laddning med Montakortet funkade klockrent. Peakade på ca 175 kW (vet ej exakt, jag var på toa vid peak) och enligt Montaappen var medeleffekten på 164 kW.

Etapp 2: Mjölby-Västerås, 214 km, 18:09-20:32, förbrukning 18,0 kWh/100 km
Styrde rakt norrut med Joel och Robin ca 20 minuter framför. Drabbades av regnet som tilltog mer och mer efter Motala, och det höll i sig i princip ända upp till E20, sen uppehåll till Västerås. Under vägen fick jag telefonsamtal från min tilltänkta co-driver. Han hade problem med sin bil och kunde inte komma till Söderhamn som planerat. D'oh! Då blir det att köra hela vägen själv, något som inte är att rekommendera.

Laddning 2: Mälarenergi Max Västerås (Kempower), Ank SoC: 6%, Avf SoC: 33%, laddtid 20:32-20:47 (15 min), 22,9 kWh, 114,46 kr
Joel stod och laddade när jag kom, och han berättade att han inte fick full effekt. Jag kopplade in och min laddning började på 130 kW, men gick ganska snabbt ner till 90 kW. Egentligen hade jag planerat att ladda så att jag tog mig till Söderhamn, men så här slött kan man ju inte ladda! 90 kW är halvfart vid peak, min bil peakar vid 25-30%. Därför drog jag redan när jag hade så jag klarade mig till Gävle. Tur i oturen att jag blev av med min co-driver så att jag kunde ändra min plan.

Etapp 3: Västerås-Gävle, 137 km, 20:47-22:27, förbrukning 17,1 kWh/100 km
Jag och Joel lämnade i princip samtidigt (han blev stressad av att jag drog), och vi låg tillsammans hela vägen. Vi tog olika vägar genom Sala, och jag vann ca 10-12 sekunder på det, men av någon mystisk anledning var han snart tillbaka i häcken på mig... Siktade på Ionity i Gävle, och såg på Chargefinder att det var bara en laddare ledig som blev noll lediga när jag närmade mig Valbo. Men jag bailar inte ut på 150 kW-laddare, jag chansar. Kommer till Ionity, och det är fullt! Fan! Började leta upp adressen till Circle K Gävlebro istället, men just när jag hittat den så drog taxijäveln som stått och laddat i en timme. Tack! Tappade ca 2-3 minuter.

Laddning 3: Ionity Gävle, Ank SoC: 3%, Avf SoC: 58%, laddtid: 22:27-22:48 (21 min), 46,81 kWh, 163,84 kr
När jag väl fick plats så levererar Ionity. Maxar på 180 kW (deklararerat 175, så nice!), och jag planerar att ta mig till Sundsvall. Christer (Tesla MYP) och Arrien (Porsche Taycan) hinner också komma dit när jag är där. De har turen att få lediga laddare direkt.

Etapp 4: Gävle-Sundsvall, 199 km, 22:48-01:00, förbrukning 18,8 kWh/100 km
Lämnade Gävle en stund före Christer och Arrien, och tuffade på norrut. Men, sen kom jag fram till den förb***ade vindkraftverksvingen! Jag kom ikapp den precis efter att de hade släppt ett gäng, så jag var nästan först i kön bakom den. Perkele! Jag var bakom ända tills de svängde av i Hudik(?), och jag tappade minst en kvart på det. Där rök min ambition att komma under 19 timmar. Innan vingen så var jag nästan ikapp Per i BMW:n, men han hade släppts förbi...Christer och Arrien låg i kön bakom mig.

Laddning 4: Ionity Sundsvall, Ank SoC: 9%, Avf SoC: 71%, laddtid 01:00-01:24 (24 min), 52,08 kWh, 182,28 kr
Kom till Ionity, Henric (Ioniq5) stod och laddade/powernappade när jag kom. Laddarna var delvis blockerade av en långtradare, så det var lite tight att komma in. Den flyttade på sig snabbt dock. Henric hade problem med att laddaren helt plötsligt slog ifrån, så han drog vidare tidigare än planerat. Jag hade inga problem, Ionity levererade igen och jag funderade på vad jag skulle ta vägen nu. Docksta och Övik är för nära tyckte jag, och eftersom det laddar på bra även upp i högre SoC (över 100 kW till 65-67%) så stannade jag lite längre här och siktade på Umeå istället. Jag blev omladdad av Arrien i Porschen, de kom in efter mig och stack före mig...tusan!

Etapp 5: Sundsvall-Umeå, 264 km, 01:24-04:14, förbrukning 19,8 kWh/100 km
Själva resan ganska odramatisk, men förbrukningen ökade. Jag hade ställt in siktet på en 400 kW-laddare på Hedins i Umeå, men förbrukningen stack iväg kombinerat med att jag inte vet hur det ser ut på platsen och hur man startar laddningen etc. så tog jag det säkra före det osäkra och bailade ut på SuC istället.

Laddning 5: SuC Umeå, Ank SoC: 2%, Avf SoC: 55%, laddtid: 04:14-04:37 (23 min), 46 kWh, 227,70 kr
Tomas stod och laddade när jag kom, och de fick tydligen bara 118 kW. Jag fick iaf 140 kW, men den ska ju ge 150...Tomas drog innan jag var klar. Jävre ligger precis mitt emellan Umeå och Haparanda, så det fick bli nästa mål.

Etapp 6: Umeå-Jävre, 195 km, 04:37-06:45, förbrukning 19,1 kWh/100 km
Helt odramatisk etapp, och kom fram till Jävre i mycket vackert morgonsolsken.

Laddning 6: Ionity Jävre, Ank SoC: 6%, Avf SoC: 51%, laddtid: 06:45-07:02 (17 min), 38,21 kWh, 133,74 kr
Per stod och laddade och berättade att han hade haft problem att få igång laddarna och provat flera stycken innan han fick igång sin. Jag tog samma laddare som jag och Joel laddade på förra året, och efter en långsam handskakning så hoppade den igång utan problem. Maxade på 177 kW. Per drog ganska direkt när jag kom. Hade det inte varit för vindkraftverket så hade det varit riktigt jämnt mellan oss.

Etapp 7: Jävre-Haparanda, 191 km, 07:02-09:00, förbrukning 19,0 kWh/100 km
När jag lämnade Jävre så hade jag beräknad ankomsttid kl 09:13, vilket hade varit lite roligt då jag i så fall hade prickat vår tid i Polestaren förra året (19:28). Men den beräknade tiden minskade hela vägen in mot Haparanda. Innan jag svängde av så var jag beräknad till kl 09:04, men det visade sig att min GPS trodde att första infarten till Haparanda var avspärrad och därför ville att jag skulle kört ända till rondellerna, men så var det inte. Så fort jag svängde av minskade ankomsttiden til 09:02, men det visade sig att jag kunde kapa ytterligare 2 minuter inne i Haparanda, och anlände prick kl 09:00.
Ank SoC: 4%

Summering
Totaltid: 19 timmar 15 minuter
Körd sträcka: 1590 km
Förbrukning: 18,6 kWh/100 km
Total laddtid: 1 timma 58 minuter
Total laddkostnad: 1100,64 kr (endast under vägen, ej start/mål)
Senast redigerad av marbe166, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar