Han verkar ha förbrukat 193kw om jag läst rätt i protokoll. Och körde drygt 50mil på första sträckan

Moderator: Redaktion
Ok, ja så var det ju, var väl flera som inte kunde göra dubbeln i år bland annat…joel80 skrev: ↑10 jul 2024 13:09Vi tävlar inte ner... isåfall hade jag blivit ännu mer förbannad på det här i Skellefteå! Idiot-norrman blockade 4 platser.Bjelke skrev:Kommer det en egen tråd för resan ner eller fortsätter ni i denna?
Kunde inte följa resan upp så nu vill man ju inte missa den ner, men inte
lika många som är på då va, eller?
Ska tänka på det gällande livestream!jonasl skrev:Ja, Robins rejs var grymt! Förstod att du gjort en del förbättringar, hör gärna mera om dem!
Lite trist att så få 800v-bilar var med, men med det vi sett hittills verkar det ju inte vara den heliga graalen för snabba långresor.
En förbättringspotential nästa år för oss som följer livestreamen skulle vara telefonkontakt med flera (alla!) under rejset, det var ju superkul att du snackade med både Martin och Robin.
Är sugen på att köra nästa år, äldste sonen följer gärna med men han är inte i körkortsålder och jag vetefasen om jag fixar att köra hela vägen, skulle gå åt väldigt mycket koffeindricka.
Model 3 har ju tillverkats i Kina och skickats till Europas väldigt länge, så är ju ingen skillnad på den fronten mot de tidigare kinabilarna. Varken till det bättre eller sämre gällande drivlinan. Kina M3 har ju aldrig någonsin haft de effektivare Panasonic-Tesla-batterierna från den amerikanska Nevadafabriken.
Jag trodde Jojjes bil hade Panasonicbatterier? Det var i förhållande till hans bil jämförelsen handlade.martinot skrev: ↑10 jul 2024 20:46Model 3 har ju tillverkats i Kina och skickats till Europas väldigt länge, så är ju ingen skillnad på den fronten mot de tidigare kinabilarna. Varken till det bättre eller sämre gällande drivlinan. Kina M3 har ju aldrig någonsin haft de effektivare Panasonic-Tesla-batterierna från den amerikanska Nevadafabriken.
Däremot så är ju förbrukningen lite lägre på de nya Highland, men det är enbart tack vare aero-förbättringar, och inte pga. någon skillnad i den elektriska drivlinan som jag förstått det (annars får någon annan gärna rätta mig).
Tack tack! Jag ser det nästan som en vinst! Jag var i allafall först med komplett bil i mål. Alltså med samma batteri i bilen som jag startade med.G-Johansson skrev:Stort tack till dig Joel som fixar o grejjar med livestream. Det är ju sådant som gör tävlingen kul att följa. Och idén med telofonuppringning är ju jättebra. Där folk kan informera om suc och problem dom haft osv. Och grattis till 2 platsen.
Vet ej vad han har för Tesla exakt. Är det samma modell som jag så är det en amerikansk Tesla som är gjord i Fremont isf. De fanns ett litet kort tag (första halvan av 2021) att få den (då) nya faceliftade M3 LR med Panasonic E3LD på 82 kWh. Det är exakt den jag har, och samma typ av Tesla/Panasonic-batterier som sitter i den nya Highlandversionen av M3P i USA.Maw skrev: ↑10 jul 2024 20:56Jag trodde Jojjes bil hade Panasonicbatterier? Det var i förhållande till hans bil jämförelsen handlade.martinot skrev: ↑10 jul 2024 20:46Model 3 har ju tillverkats i Kina och skickats till Europas väldigt länge, så är ju ingen skillnad på den fronten mot de tidigare kinabilarna. Varken till det bättre eller sämre gällande drivlinan. Kina M3 har ju aldrig någonsin haft de effektivare Panasonic-Tesla-batterierna från den amerikanska Nevadafabriken.
Däremot så är ju förbrukningen lite lägre på de nya Highland, men det är enbart tack vare aero-förbättringar, och inte pga. någon skillnad i den elektriska drivlinan som jag förstått det (annars får någon annan gärna rätta mig).
Vad landade genomsnittsförbrukningen på?joel80 skrev: ↑10 jul 2024 14:19Min laddtid med polestaren var lägre än de flesta. 1:16h. Det var en stor anledning till att jag kom före Teslorna. Min förbrukning var låg men inte som Teslornas.Holve skrev:Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något
16,3kWh/100km.Fredrik j skrev:Vad landade genomsnittsförbrukningen på?joel80 skrev: ↑10 jul 2024 14:19Min laddtid med polestaren var lägre än de flesta. 1:16h. Det var en stor anledning till att jag kom före Teslorna. Min förbrukning var låg men inte som Teslornas.Holve skrev:Nej det tror jag inte, en färsk Highland har väl typ 78 kWh tillgänglig och lägre förbrukning.
Ingen magisk 800v bil vann i år och de laddar ju jätte fort. Låg förbrukning verkar vara grejen för att vinna.
En Highland LR RWD hade varit något
Om man låter bli att vara petig kan man ju kanske skruva loss ratten ta den på ett plan och skruva in den i en likadan bil som redan är på platsjoel80 skrev: ↑10 jul 2024 21:00Tack tack! Jag ser det nästan som en vinst! Jag var i allafall först med komplett bil i mål. Alltså med samma batteri i bilen som jag startade med.G-Johansson skrev:Stort tack till dig Joel som fixar o grejjar med livestream. Det är ju sådant som gör tävlingen kul att följa. Och idén med telofonuppringning är ju jättebra. Där folk kan informera om suc och problem dom haft osv. Och grattis till 2 platsen.
Edvin tycker jag är lite petig tror jag.![]()
Hänger inte med i frågeställningen, men Jojje har Pana 82.1 kWh-batteriet om inte jag minns fel.
Frågeställningen var om en Model 3 Highland med odegraderat batteri skulle ha bättre förutsättningar att vinna SECC än de ”gamla” Model 3 som deltog i racet.
Fint.NightFlash skrev:Så där ja efter en hemresa och en extremt välbehövd sömn så kanske det är dags att fixa till pappersarbetet.
Vi va på tok för trötta på resan för att dokumentera allt under resans gång så det mesta är från BMW och Ionity apparna och vaga minnen. Men det är alltid något iaf =D
Mja, det jag kallar strul på tävlingen är inte riktigt samma sak som strul vid laddning i vardagen. Att jag t.ex inte fattade att det var två kortläsare för alla 6 stolpar innan det gått 3 minuter är strul i tävlingen. I en normal situation ser jag inte det som strul. Det var dessutom första gången jqg sett den lösningen som var riktigt smart när man väl fattade.xms67 skrev:Jag tycker det här är superkul. Skulle vilja vara med nästa år, men jag vet inte om jag pallar att köra så långt utan att somna bakom ratten? Möjlighet håller tävlingsmomentet en vaken.
Det jag slås av är att det fortfarande är på tok för mycket strul vid laddstolparna. Här ser vi några av Sveriges främsta elbilsägare skriva om strul efter strul. Helt oacceptabelt vilket branschen borde ta tag i på allvar.
Ahh. Svårt att veta skulle jag säga.
Absolut, de sista laddningarna va inte för att vi behövde ladda utan det va mer för att min mage inte mådde speciellt bra så vi behövde stanna, och så kopplade in laddaren när vi ändå var där. De första va bra men sen gick det tyvärr utför.joel80 skrev: ↑11 jul 2024 09:25Fint.
I protokollet ser vi att laddningarna kanske inte satt klockrent.Ni kom fram med väldigt hög procent på flera laddare. Även BMWn har väl högst laddning kring 5-40%?
Jag var lite irriterad på mig själv när jag kom fram med höga 8% vid en laddning.
Hörde förresten att vi har gemensamma bekanta. Fahad och Maria. Värden är liten ibland.