Taxi Stockholm - Superchargers
Moderator: Redaktion
- eriksoderholm
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 06 apr 2016 08:51
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Så här tycker Taxi Stockholm om att de använder Superchargern: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -taxibilar
Digital redaktör, Vi Bilägare
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Jag slängde ihop en omröstning om varför man laddar i Uppland Väsby: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=4354
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Den springande punkten verkar ju alltjämt vara definitionen av vad som är "long distance travel". Taxi Stockholm menar att "laddning ingår när man köper bilen" men får inga kritiska frågor kring just uttrycket "långresor" så egentligen kommer inte mycket nytt ut från texten mer än att det finns en "semantisk lucka" som behöver överbryggas om en konstruktiv dialog ska kunna föras. Undrar vem som först vågar ställa frågan på sin spets...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Jag tycker det är att missbruka friheten med att stå vid en Suc som det beskrivs att taxi gör. På vårt forum har det låtit som att taxi skulle skaffa en egen laddstolpe. Men det dementeras ju tydligt i artikeln. Vem äger egentligen problemet? Vem skall göra något åt det?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Var väl liknande diskussioner i Amsterdam för ett år sedan, om Taxibilar som "ockuperade" platserna där. Hur löste man det där? Jag var i Amsterdam i Februari, och SuC hade 10 stationer, och någon av bilarna var Taxi, och det stod väl 5-8 bilar totalt de tre gånger jag var där, men plats fick jag utan väntetid. nu låg ju SuC vid Teslas Europa HQ, så man kanske hade "mer koll" än i Upplands väsby, fast den ligger ju bara ett stenkast från service center i och för sig ...?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Beror också om man anser att pendling är långresor eller ej. om man pendlar mellan två städer med 5-10 mil emellan (inte helt orimligt) så skulle man enligt defintion inte få(?) ladda på SuC (om man enbart gjorde en ToR resa per dag (eftersom man laddar varje dag hemma) men om man BEHÖVER? (för att man hade övriga ärenden (ex kundbesök också lokalt) skall man då nekas tillträde till närmaste SuC?StefL skrev:Den springande punkten verkar ju alltjämt vara definitionen av vad som är "long distance travel". Taxi Stockholm menar att "laddning ingår när man köper bilen" men får inga kritiska frågor kring just uttrycket "långresor" så egentligen kommer inte mycket nytt ut från texten mer än att det finns en "semantisk lucka" som behöver överbryggas om en konstruktiv dialog ska kunna föras. Undrar vem som först vågar ställa frågan på sin spets...
En lösning kan vara att man börjar ta betalt för att ladda (och med det kan man finansiera övrig utbyggnad. El är så pass billig att man kan göra bra marginaler och därmed gå med vinst utan att det blir en orimlig kostnad för bilägaren. Fixar man bara en betaltlösning så skulle få motsätta sig den om tesla öppnar upp för andra bilmärken. Folk skall i huvudsak ladda hemma och där betalar man för sig (eller skickar man räkningen till USA?). (det känns inte rimligt att de som sätter upp destinationsladdare skall stå för elkostnaden.) Då kommer man runt raljerande att vissa grupper missbrukar systemet. Då får man mer något som liknar marknadsekonomi och inte dagens planekonomi. Blir en laddare populär genererar den pengar till fler stationer där och på andra ställen.
Givetvis är de flesta snåla(gratis är gott) men tänker man efter så känns det mer rimligt att göra rätt för sig, inte minst om man vet att det kan leda till fler laddställen. (och man kommer från känslan att man subventionerar taxis ekonomiska resultat). Tror knappast att tesla skulle förlora några köpare om gratis SuC laddning (de skulle inte göra någon vinst på dem ändå eftersom utbyggnad var det främsta skälet och det behöves någon goodwill för profeterna (som jag kallar de early adopters som betalat instegskostnaden och utvecklingen - de skall givetvis få fortsatt spara småslantar genom att ladda gratis).
Att staten givetvis vill ha en del av kakan är något som hindrar betallösningen....
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Tror det där med att ta betalt från privatpersoner för elen går emot Musks ideér och tankar en hel del.Mickep skrev:Beror också om man anser att pendling är långresor eller ej. om man pendlar mellan två städer med 5-10 mil emellan (inte helt orimligt) så skulle man enligt defintion inte få(?) ladda på SuC (om man enbart gjorde en ToR resa per dag (eftersom man laddar varje dag hemma) men om man BEHÖVER? (för att man hade övriga ärenden (ex kundbesök också lokalt) skall man då nekas tillträde till närmaste SuC?StefL skrev:Den springande punkten verkar ju alltjämt vara definitionen av vad som är "long distance travel". Taxi Stockholm menar att "laddning ingår när man köper bilen" men får inga kritiska frågor kring just uttrycket "långresor" så egentligen kommer inte mycket nytt ut från texten mer än att det finns en "semantisk lucka" som behöver överbryggas om en konstruktiv dialog ska kunna föras. Undrar vem som först vågar ställa frågan på sin spets...
En lösning kan vara att man börjar ta betalt för att ladda (och med det kan man finansiera övrig utbyggnad. El är så pass billig att man kan göra bra marginaler och därmed gå med vinst utan att det blir en orimlig kostnad för bilägaren. Fixar man bara en betaltlösning så skulle få motsätta sig den om tesla öppnar upp för andra bilmärken. Folk skall i huvudsak ladda hemma och där betalar man för sig (eller skickar man räkningen till USA?). (det känns inte rimligt att de som sätter upp destinationsladdare skall stå för elkostnaden.) Då kommer man runt raljerande att vissa grupper missbrukar systemet. Då får man mer något som liknar marknadsekonomi och inte dagens planekonomi. Blir en laddare populär genererar den pengar till fler stationer där och på andra ställen.
Givetvis är de flesta snåla(gratis är gott) men tänker man efter så känns det mer rimligt att göra rätt för sig, inte minst om man vet att det kan leda till fler laddställen. (och man kommer från känslan att man subventionerar taxis ekonomiska resultat). Tror knappast att tesla skulle förlora några köpare om gratis SuC laddning (de skulle inte göra någon vinst på dem ändå eftersom utbyggnad var det främsta skälet och det behöves någon goodwill för profeterna (som jag kallar de early adopters som betalat instegskostnaden och utvecklingen - de skall givetvis få fortsatt spara småslantar genom att ladda gratis).
Att staten givetvis vill ha en del av kakan är något som hindrar betallösningen....
Däremot undrar jag varför man inte särskiljer på privatpersoner och bilar som körs "i tjänst" och ägd av företag? Tycker det verkar rimligare att fri laddning INTE ingår för den kategorin och hitta en betalningslösning för dem. Den förändringen skulle jag välkomna och jag tror det skulle lösa en del av våra problem.
Speciellt om hemmaladdning då blir billigare än SuC för exempelvis taxiförarna.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Tror det är lite komplicerat och politiskt känsligt att ta betalt (det är också en investeringskostnad men också moms som ställer till det, att jag tror att flottan är för liten för att det skulle bli lönsamt, det krävs kortläsare och kvitto och administration et.c....)
tanken är eg att ytterst få (har sett 2%) skall använda SuC vid långfärder, utan de skall bara finnas där om behovet finns. om man tar betalt eller inte är i dagsläget en icke fråga men framöver känns det inte ekonomiskt fel att göra rätt för sig, på något sätt)
Men om systemet missbrukas så blir det mindre lönsamt att sätta upp laddare. (går säkert en gräns när det blir förlust för tesla) dessutom skall stationerna underhållas under flera år. (det skulle kännas mer hållbart om de ekonomiskt betalade för sig själv istället för ett pyramidspel som hela tiden beror på att nya bilar säljs - hellre att nya ställen öppnar upp.)
idag betalar de som sätter upp Destinationsladdare elen. det känns inte helt rimligt att de skall ta hela kostnaden (förutom 2 stationer som tesla "bjuder" på).
att ta betalt från vissa är lite svårt och att helt stänga ute vissa kommer bara generar dålig pr.(oavsett hur irriterad taxiägarna blir och hur fel/rätt de har)
tanken är eg att ytterst få (har sett 2%) skall använda SuC vid långfärder, utan de skall bara finnas där om behovet finns. om man tar betalt eller inte är i dagsläget en icke fråga men framöver känns det inte ekonomiskt fel att göra rätt för sig, på något sätt)
Men om systemet missbrukas så blir det mindre lönsamt att sätta upp laddare. (går säkert en gräns när det blir förlust för tesla) dessutom skall stationerna underhållas under flera år. (det skulle kännas mer hållbart om de ekonomiskt betalade för sig själv istället för ett pyramidspel som hela tiden beror på att nya bilar säljs - hellre att nya ställen öppnar upp.)
idag betalar de som sätter upp Destinationsladdare elen. det känns inte helt rimligt att de skall ta hela kostnaden (förutom 2 stationer som tesla "bjuder" på).
att ta betalt från vissa är lite svårt och att helt stänga ute vissa kommer bara generar dålig pr.(oavsett hur irriterad taxiägarna blir och hur fel/rätt de har)
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Tid är pengar för taxiförarna. Skulle det bli långa köer eller problem att ladda på Supercharger så kommer de att lösa laddningen på annat sätt, t.ex. ladda hemma eller gå ihop och köpa en eller ett par fastcharger. Problemet är väl att bilarna är privatägda i egna bolag och inte ägda av ett större taxibolag. Hade det varit mer centralstyrt eller att större andelen av åkarna har elbil så hade nog taxibolaget kunnat gå in och köpa laddare. Som jag ser det nu så är det än så länge inte ett tillräckligt stort problem för att lösas av taxiförarna. Kommunen eller någon extern aktör kommer aldrig bekosta en fastcharger för taxibilarna. Tesla tror jag inte kommer att sätta upp extra Superchargers bara för taxibilarna. Det skulle i så fall bara skjuta problemet framför sig och eftersom Tesla säger att Supercharger är till för "long distance travel" så blir det motsägelsefullt att sätta upp fler för att en del laddar flera gånger per dag varje dag på samma plats.
Jag tror att till slut så kommer åkarna gå ihop på ett eller annat sätt och sätta upp egen Fastcharger. Det kommer dock ske först när det inte är praktiskt möjligt för dem att göra som de gör idag.
Jag tror att till slut så kommer åkarna gå ihop på ett eller annat sätt och sätta upp egen Fastcharger. Det kommer dock ske först när det inte är praktiskt möjligt för dem att göra som de gör idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Vill bara flika in att när jag hösten 2014 pratade med säljarna så var snacket "jätte bra för dig att du bor så nära en SC då kan du ju ladda gratis när du vill" och SAS det inte ett ord om att det bara skulle vara till för långresor. Nu visar det sig att efter snart ett år så har jag laddat mer än 80% hemma trots en del långresor. Så alla gör väl det som är bekvämast och fungerar bäst med ens vardag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Kommer nog som tidigare skrivits att lösa sig själv med taxi, kommer nog inte vilja att stå och vänta på alla andra taxibilar.
i och med > S 100 så minskar problemet ytterligare.
i och med > S 100 så minskar problemet ytterligare.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Vi kan väl skynda på det genom att alla åker och laddar på Infra samtidigt och bildar en lång och fin kö.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Jag mailade faktiskt Taxi Stockholm och frågade just hur de såg på det faktum att det är just laddning vid långresor som ingår i priset, och inte daglig laddning.
Inväntar spänt ett svar...
Inväntar spänt ett svar...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Om det inte är en ensam åkare som kör bilen (dvs, om det är två förare på bilen) så måste den laddas på superchargern minst 2-4 gånger per dygn. Bilen rullar lite mindre på dagen än på natten, men det blir fortfarande runt 30 mil per pass (man brukar jobba 10-13 timmars pass). De flesta gör sina förarbyten mellan 14:30-18:00 och innan dess måste bilen laddas vid superchargern så nästa chaufför kan få en någorlunda full laddning att jobba några timmar med innan den behöver laddas på nytt.
Om man jobbar mycket i stan så håller laddningen längre, men det kan finnas nätter då man åker fram och tillbaka till Arlanda flera gånger under passet. Om en tur och retur drar 100 km räckvidd så krävs det laddning efter endast 2-3 turer (där varje tur kanske lite mer än 1 timme). Om man jobbar på dagen så finns det dötid runt kl 12, och då kanske det är många som åker och laddar. Andra kanske gör det innan de lämnar av bilen. Likadant så laddar nattchaufförerna när det blir lite lugnare tempo runt kl 22-23, tommar upp till Infra City för att ladda till kanske 90 procent innan de rullar vidare mot Arlanda för att hämta en kund ner till stan igen. Sen så laddar de säkert igen innan de lämnar bilen mellan 03-05 så att dagföraren kan börja igen.
Det finns åkare med trefas laddning hemma, så om man vill sluta lite tidigare på natten (gäller främst vardagar) så kan man skippa superchargern och låta den ladda hemma. Men om bilen har två heltidschaufförer så blir det främst supercharger laddning.
Sen så är inte Upplands Väsby världens bästa taxiområde. Man är där för att ladda, alternativt vänta på kund vid hotellen.
Sen så stämmer det att Teslor får åka rakt igenom på taxiuppställningsplatsen fram till terminal 5 då man har en elbilskö där. Ju mer miljövänlig bilen är, desto kortare tid får du vänta.
Det finns en ganska stark räckviddsångest när man får körningar söder om stan med teslan. Om man är seriös med tanken att teslan ska vara en fullt användarbar taxi så skulle jag vilja påstå att det krävs en supercharger i stan, och en söder om stan. Det skulle lätta på trycket, och möjliggöra fler elbilar som taxi (speciellt nu när projekt nollzon är så flitigt använd).
Om man jobbar mycket i stan så håller laddningen längre, men det kan finnas nätter då man åker fram och tillbaka till Arlanda flera gånger under passet. Om en tur och retur drar 100 km räckvidd så krävs det laddning efter endast 2-3 turer (där varje tur kanske lite mer än 1 timme). Om man jobbar på dagen så finns det dötid runt kl 12, och då kanske det är många som åker och laddar. Andra kanske gör det innan de lämnar av bilen. Likadant så laddar nattchaufförerna när det blir lite lugnare tempo runt kl 22-23, tommar upp till Infra City för att ladda till kanske 90 procent innan de rullar vidare mot Arlanda för att hämta en kund ner till stan igen. Sen så laddar de säkert igen innan de lämnar bilen mellan 03-05 så att dagföraren kan börja igen.
Det finns åkare med trefas laddning hemma, så om man vill sluta lite tidigare på natten (gäller främst vardagar) så kan man skippa superchargern och låta den ladda hemma. Men om bilen har två heltidschaufförer så blir det främst supercharger laddning.
Sen så är inte Upplands Väsby världens bästa taxiområde. Man är där för att ladda, alternativt vänta på kund vid hotellen.
Sen så stämmer det att Teslor får åka rakt igenom på taxiuppställningsplatsen fram till terminal 5 då man har en elbilskö där. Ju mer miljövänlig bilen är, desto kortare tid får du vänta.
Det finns en ganska stark räckviddsångest när man får körningar söder om stan med teslan. Om man är seriös med tanken att teslan ska vara en fullt användarbar taxi så skulle jag vilja påstå att det krävs en supercharger i stan, och en söder om stan. Det skulle lätta på trycket, och möjliggöra fler elbilar som taxi (speciellt nu när projekt nollzon är så flitigt använd).
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Det kommer behövs fler laddare om antalet taxiteslor (och andra också) ökar, och tidigare ryktades det om att Taxi Stockholm skulle lösa det genom att bygga en fast charger i Värtahamnen, men det motsägs ju i artikeln ovan.
Sedan finns det ju Teslor som går som taxi i Uppsala och Göteborg, och säkert på fler orter, och de klarar ju sig tydligen utan superladdare.
Sedan finns det ju Teslor som går som taxi i Uppsala och Göteborg, och säkert på fler orter, och de klarar ju sig tydligen utan superladdare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Varje minut räknas inom taxi. De flesta bolagen (Taxi Stockholm inkluderat) har chaufförer som jobbar på 100% provision. Varje minut de inte är på uppdrag är en förlorad minut på en arbetsdag som de inte tjänar pengar. Man vill i största möjliga mån minimera den tid man är ledig så att man kan höja sin timlön (då man bara får 36% av det inkörda beloppet som lön). Om teslorna tvingas stå för länge, eller det är allt för jobbigt att ladda, så kommer det inte finnas någon som vill jobba med de, då man tjänar mer som förare att jobba med en vanlig ICE bil.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Fast det borde i många fall vara bättre med halvsnabb laddning där man är i alla fall, än snabb i Upplands Väsby? Rent strategiskt tänker jag mig att det är bättre att sprida ut sig lite i stan och ladda under perioder med få körningar? Men då måste ju såklart infrastruktur för det finnas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Det allra bästa vore ju om det fanns laddare som är gratis att använda spridda runt om i Stockholm som laddar snabbt (åtminstonde Chademo hastigheter). Att dessa skulle vara kostnadsfria är viktigt då åkaren har en liten vinstmarginal. Anledningen till att den köps in som taxi är ju främst för att den har minimala driftkostnader, vilket försvarar det höga inköpspriset. Om man vore tvungen att betala för laddning så skulle bilen inte längre vara ekonomisk.
Det finns idag en hel del laddare i Stockholm, men de allra flesta är inuti parkeringshus. Där är chansen att man som förare får en lift kund lika med noll, samt så har man risken att inte få några körningar då terminalen är kopplad till beställningssystemet inte har en bra uppkoppling inuti garage och tunnlar.
Det finns ju laddare utomhus (t.ex på Linnegatan), men problemet kvarstår med att det kostar. Då kör man hellre till en supercharger när möjligheten finns.
Det finns idag en hel del laddare i Stockholm, men de allra flesta är inuti parkeringshus. Där är chansen att man som förare får en lift kund lika med noll, samt så har man risken att inte få några körningar då terminalen är kopplad till beställningssystemet inte har en bra uppkoppling inuti garage och tunnlar.
Det finns ju laddare utomhus (t.ex på Linnegatan), men problemet kvarstår med att det kostar. Då kör man hellre till en supercharger när möjligheten finns.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Som jag sagt så är tid pengar för taxiförarna. De måste alltså tillslut gå ihop och köpa egna Fastcharger alternativt ändra sina körmönster så att de laddar på trefas. Det finns nog inte en åkare som vill stå och vänta 20 minuter i kö innan laddning. Vad händer t.ex. om vi tar en större klubbträff vid Upplands Väsby en lördag under några timmar t.ex.? 50 Teslor som måste ladda så att kön blir kanske 1 timme under 3-4 timmar på eftermiddagen...Ironfleet skrev:Varje minut räknas inom taxi. De flesta bolagen (Taxi Stockholm inkluderat) har chaufförer som jobbar på 100% provision. Varje minut de inte är på uppdrag är en förlorad minut på en arbetsdag som de inte tjänar pengar. Man vill i största möjliga mån minimera den tid man är ledig så att man kan höja sin timlön (då man bara får 36% av det inkörda beloppet som lön). Om teslorna tvingas stå för länge, eller det är allt för jobbigt att ladda, så kommer det inte finnas någon som vill jobba med de, då man tjänar mer som förare att jobba med en vanlig ICE bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Man får nästan lust att ordna en sån träffSvenssons skrev:Som jag sagt så är tid pengar för taxiförarna. De måste alltså tillslut gå ihop och köpa egna Fastcharger alternativt ändra sina körmönster så att de laddar på trefas. Det finns nog inte en åkare som vill stå och vänta 20 minuter i kö innan laddning. Vad händer t.ex. om vi tar en större klubbträff vid Upplands Väsby en lördag under några timmar t.ex.? 50 Teslor som måste ladda så att kön blir kanske 1 timme under 3-4 timmar på eftermiddagen...Ironfleet skrev:Varje minut räknas inom taxi. De flesta bolagen (Taxi Stockholm inkluderat) har chaufförer som jobbar på 100% provision. Varje minut de inte är på uppdrag är en förlorad minut på en arbetsdag som de inte tjänar pengar. Man vill i största möjliga mån minimera den tid man är ledig så att man kan höja sin timlön (då man bara får 36% av det inkörda beloppet som lön). Om teslorna tvingas stå för länge, eller det är allt för jobbigt att ladda, så kommer det inte finnas någon som vill jobba med de, då man tjänar mer som förare att jobba med en vanlig ICE bil.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Rock on:)e5m1r skrev:Man får nästan lust att ordna en sån träffSvenssons skrev:Som jag sagt så är tid pengar för taxiförarna. De måste alltså tillslut gå ihop och köpa egna Fastcharger alternativt ändra sina körmönster så att de laddar på trefas. Det finns nog inte en åkare som vill stå och vänta 20 minuter i kö innan laddning. Vad händer t.ex. om vi tar en större klubbträff vid Upplands Väsby en lördag under några timmar t.ex.? 50 Teslor som måste ladda så att kön blir kanske 1 timme under 3-4 timmar på eftermiddagen...Ironfleet skrev:Varje minut räknas inom taxi. De flesta bolagen (Taxi Stockholm inkluderat) har chaufförer som jobbar på 100% provision. Varje minut de inte är på uppdrag är en förlorad minut på en arbetsdag som de inte tjänar pengar. Man vill i största möjliga mån minimera den tid man är ledig så att man kan höja sin timlön (då man bara får 36% av det inkörda beloppet som lön). Om teslorna tvingas stå för länge, eller det är allt för jobbigt att ladda, så kommer det inte finnas någon som vill jobba med de, då man tjänar mer som förare att jobba med en vanlig ICE bil.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Jag kommer. Ser till att ta en omväg så att batteriet är riktigt tomt när jag kommer fram.

- Limokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
- Ort: Nykvarn
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Det är MYCKET gnäll på alla Tesla-taxi som står på SC vid Infra City, men jag skulle säga att väldigt ofta upptas platser av folk som är och tränar, och deras bilar står väldigt länge och laddar!
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Det borde stå ett gäng ChaDeMo vid elbilskön vid Terminal 5 så att taxi kan ladda där de ändå står och väntar. Det är något som Arlanda/Swedavia bör ta ansvar för att ordna fram.
Om man ska vara riktigt krass så är det Swedavias miljösatsning genom prioritering av elbilar på Arlanda som har gjort att antalet Tesla-taxi exploderat. Dessa taxibilar blir dock inte erbjudna laddning av Swedavia vilket drabbar oss privatbilister hårt när de tar våra superladdare så att vi måste vänta.
Jag föreslår därför att Teslaklubben lyfter problemet med Arlanda/Swedavia och föreslår en lösning där Swedavia ställer upp en rad ChaDeMo vid taxikön.
Om man ska vara riktigt krass så är det Swedavias miljösatsning genom prioritering av elbilar på Arlanda som har gjort att antalet Tesla-taxi exploderat. Dessa taxibilar blir dock inte erbjudna laddning av Swedavia vilket drabbar oss privatbilister hårt när de tar våra superladdare så att vi måste vänta.
Jag föreslår därför att Teslaklubben lyfter problemet med Arlanda/Swedavia och föreslår en lösning där Swedavia ställer upp en rad ChaDeMo vid taxikön.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Bra idé, men varför bara Chademo? Elbilar går ju före i kön, så hur länge står en Tesla-taxi där och väntar normalt? Är det värt det ens att gräva fram Chademo-adaptern?Herr X skrev:Jag föreslår därför att Teslaklubben lyfter problemet med Arlanda/Swedavia och föreslår en lösning där Swedavia ställer upp en rad ChaDeMo vid taxikön.
Edit: äsch, Teslas Fastcharger ger bara 60 kW... Frågan om det är värt det kvarstår dock. Och hur funkar kön, står bilarna still tills det är dags för en körning eller rullar dom framåt en i taget?
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla