Öppna bilen med telefonen
Moderator: Redaktion
Öppna bilen med telefonen
När man går från bilen med telefonen i fickan så låser sig bilen. Sen när jag går till bilen med telefonen i fickan så låser inte bilen upp sig, jag måste ta upp telefonen och aktivera den.
Är det så det ska funka eller är det inställning jag missat?
Är det så det ska funka eller är det inställning jag missat?
Re: Öppna bilen med telefonen
Samma här. Det är lite random, ibland funkar det utan att öppna upp telefonen och ibland måste man låsa upp telefonen för att det ska funka
Din telefon dödar appen istället för att låta den köra i bakgrunden. Om du säger vilken tfn modell du har så kan någon säkert ge råd om inställningar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det räcker inte med bara app-behörigheter, man måste göra några strömspar-inställningar också. Vet inte exakt tyvärr, har inte en iPhone i närheten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
På min iphone körs det i bakgrunden och det hjälper inte. Oftast funkar det men nu och då strular det. Kan vara en slump, men ibland känns som om det spelar roll vilken dörr man öppnar. Om jag ska öppna en bakdörr så kan det ibland hända att den inte låser upp, men tar jag däremot framdörren så går det bra 
Under inställningar/Tesla
Har du allt aktiverat?
Jag har allt påslaget.
Plats=Alltid.
Likaså Bluetooth igång.
Tesla appen måste också vara igång hela tiden.
Ibland händer det att bilen kan tjura när jag ska öppna bakdörren först. Då får jag öppna framdörren först.
Har du allt aktiverat?
Jag har allt påslaget.
Plats=Alltid.
Likaså Bluetooth igång.
Tesla appen måste också vara igång hela tiden.
Ibland händer det att bilen kan tjura när jag ska öppna bakdörren först. Då får jag öppna framdörren först.
Tesla Model 3 -21
Det brukar vara inställningarna i Teslaappen.
Dessa settings är bra.
(”Interaktioner i närheten” har man bara om man har en bil med UWB och har aktiverat det, så den kan man släppa om bilen inte har det. Har bilen det är det galet bra, och då fungerar allt sånt här bättre, så då rekommenderas att man aktiverar det)
Dessa settings är bra.
(”Interaktioner i närheten” har man bara om man har en bil med UWB och har aktiverat det, så den kan man släppa om bilen inte har det. Har bilen det är det galet bra, och då fungerar allt sånt här bättre, så då rekommenderas att man aktiverar det)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det är flera saker som används i kombination för att det skall fungera smärtfritt.
De listas ovan. Det räcker med att man inte har en av dessa aktivt, eller bara "semiaktivt", för att det ska strula titt som tätt.
En sak som många kanske nekar(ofta för att iPhones titt som tätt frågar om man verkligen vill fortsätta tillåta det, och man inte förstår varför det behövs) är platsinformation. Det räcker inte att tillåta det medan appen är aktiv, utan det måste tillåtas "alltid".
Utan det så blir det sporadiska problem. Minns inte exakt hur det funkar men har för mig det är något med att bluetooth(som sköter själva autentiseringen med bilen) då går igång i "högläge" när man är nära bilen.
De listas ovan. Det räcker med att man inte har en av dessa aktivt, eller bara "semiaktivt", för att det ska strula titt som tätt.
En sak som många kanske nekar(ofta för att iPhones titt som tätt frågar om man verkligen vill fortsätta tillåta det, och man inte förstår varför det behövs) är platsinformation. Det räcker inte att tillåta det medan appen är aktiv, utan det måste tillåtas "alltid".
Utan det så blir det sporadiska problem. Minns inte exakt hur det funkar men har för mig det är något med att bluetooth(som sköter själva autentiseringen med bilen) då går igång i "högläge" när man är nära bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Du har inte UWB. Det kom för några mpnader sen. Det är i princip bara nya S/X som har det, kanske Highland också (är inte påläst om Highland har).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag hade problem med att bilen inte såg min telefon och lade det som ett serviceärende i appen. Först avvisade dem det med att min telefons bt var avslagen. Jag gav mig inte utan ärendet var öppet i flera veckor. De ringde mig från Tesla och vi gick igenom alla tillfällena. (De kan se hur många gånger man rycker i dörrhandtaget eller trycker på bagageluckeknappen när bilen inte vill öppna!) Jag fick inget vettigt svar på varför det blivit sämre det senaste året.
… tills en engelsktalande tekniker ringde och förklarade ingående varför detta händer. Sedan en tid så har de satt in en slags spärr för att skydda batteriet så om man går förbi bilen utan att öppna den vaknar den inte till riktigt och nästa gång du går förbi tror den att du bara ”ska gå förbi” då också. Därför reagerar den inte förrän man drar i handtaget och då tar det några sekunder för datorn att hoppa igång …typ. Det är alltså en ganska ny uppdatering som ska spara batteriet och bilens dator genom att inte så snabbt reagera när nyckeln går förbi. Klart störande men mer uthärdligt när man känner till orsaken. Knepigt bara att underhuggarna inte känner till detta utan att man får svaret först när det eskalerats till någon teknikavdelning med mer kunskap.
… tills en engelsktalande tekniker ringde och förklarade ingående varför detta händer. Sedan en tid så har de satt in en slags spärr för att skydda batteriet så om man går förbi bilen utan att öppna den vaknar den inte till riktigt och nästa gång du går förbi tror den att du bara ”ska gå förbi” då också. Därför reagerar den inte förrän man drar i handtaget och då tar det några sekunder för datorn att hoppa igång …typ. Det är alltså en ganska ny uppdatering som ska spara batteriet och bilens dator genom att inte så snabbt reagera när nyckeln går förbi. Klart störande men mer uthärdligt när man känner till orsaken. Knepigt bara att underhuggarna inte känner till detta utan att man får svaret först när det eskalerats till någon teknikavdelning med mer kunskap.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24