Så här ljudisolerade jag med gott resultat 2019 performance - update Bilder 20240707

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lerutis
Teslaägare

Så här ljudisolerade jag med gott resultat 2019 performance - update Bilder 20240707

Inlägg av lerutis »

Tja,

Tänkte jag skulle bidra med det lilla, har lurkat runt på nätet i många veckor. Jag blir alltid lite manisk när jag vill lösa något :) på gott och ont. Dels vill jag dela med mig av detta för att jag sett mycket folk som skriver typ "det är ingen idé, nån la 20k hos proffs och det gjorde noll skillnad" osv osv :)

Så, det jag gjort med gott resultat är följande:

Rev ut allt i bagaget fram till backsätena, matta och rubbet. La ett lager av: KILMAT 2 mm 1,7 kvm bilvibroisoleringsmaterial, butylbaserat ljudisolering och vibrationsdämpning (finns på amazon). Gnuggade dit det överallt jag kom åt egentligen, långt över hjulhusen också.

Sedan la jag biltemas ljuddämpningsmatta överallt där jag kom åt, hade lite för tjock matta på många ställen men det gick. I efterhand hade jag nog bara kört 1cm tjock.
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000058344

Sen hittade jag en lång tråd på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.177619/
samt https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... lt.314554/
och https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.316108/

Efter det så köpt jag även detta på biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000021215
Det la jag sedan som ett "tredje" lager över hjulhusen bak, riktigt köttade in mycket av det där. Jag fullsmetade även in det bakom plastskyddet som är till höger och vänster om backsätena, det är ganska lätt och bara rycka bort den där så kommer du in till plåten. Klämde in det så långt bak jag kunde så jag typ mötte min ljudisolering från att rivit ut allt i bagaget.

Allt ovan gjorde otrolig skillnad, det var en fröjd att slippa det där dåniga bullret.

Sedan justerade jag lite på den där mojängen som dörren slår igen mot, flyttade dom in mot bilen typ 2-3mm. Det gjorde att dörrarna satte sig lite lite hårdare mot alla gummilister. Jag smörjde även på alla lister så dom blev mjuka å fina igen. Jag är lite osäker på detta gjorde så väldig skillnad, men ska även installera dom där extra listerna som finns att köpa överallt.

Sen körde jag lite ghettolösningar. Jag känner stort orka att riva ut mattan i hela bilen, fyfan. Så jag skar ur biltemas matta och la det under dom lösa mattorna på både förarsidan och passagerade. Det blev perfekt, detta tyckte jag faktiskt gjorde lite skillnad ändå, ännu lite mindre dånighet.

Idag gjorde jag en sista insats som kanske går göra mer på, jag tog bort backsätet. Det är enkelt, och vips så blottar man en heldel. Smetade ut KILMAT där det gick sätta "snyggt" och sedan la jag ljudisoleringsfilt över typ allt och klämde sen dit sätet igen.

All som allt, tokigt nöjd. Jag är bara en glad amatör, men det är inte svårt att testa allt ovan. Det går vara betydligt nogrannare än jag men jag är en good enough kille så :)

Imorgon åker Hankok nya EV däck med ljudabsoberingsskum på, kanske blir ytterligare en mysfaktor upp på det ;)

Tack för grymt forum!

BILDER FINNS I MINA SISTA INLÄGG :)
Senast redigerad av lerutis, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
lerutis
Teslaägare

Re: Så här ljudisolerade jag med gott resultat 2019 performance

Inlägg av lerutis »

Jag ska göra dörrarna också inom kort, likabra. Kommer lägga ett lager KILMAT där också sen biltemas 1cm mattor.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Prova sänk däcktrycket, det gör störst skillnad.
Gärna ner mot 2,5-2,6 bar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lerutis
Teslaägare

Inlägg av lerutis »

taliz skrev: 04 jul 2024 00:49
Will do!
Användarvisningsbild
lerutis
Teslaägare

Inlägg av lerutis »

Och igår åkte Hankok EV däcken på, magisk skillnad. Känns nästan som man svävar :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

lerutis skrev: 04 jul 2024 07:53
Will do!
Baksidan av detta är dock att förbrukningen ökar, för mig är sweet spot 3.2 för att få bäst räckvidd med rimlig komfort.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev: 05 jul 2024 08:58
lerutis skrev: 04 jul 2024 07:53
Will do!
Baksidan av detta är dock att förbrukningen ökar, för mig är sweet spot 3.2 för att få bäst räckvidd med rimlig komfort.

/fth
Men ska det vara samma däcktryck till en M3P som till din X?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Här har du ett till tips från en annan tråd för att få ner ljudnivån ytterligare ifall du inte reda sett det:

viewtopic.php?p=802017#p802017
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev: 05 jul 2024 09:05
Nej, kanske inte, men det finns nog en siffra för bästa komfort och en annan för bösta räckvidd för alla modeller.

/fth
SwedishAdvocate

fth skrev: 05 jul 2024 09:11
SwedishAdvocate skrev: 05 jul 2024 09:05
Nej, kanske inte, men det finns nog en siffra för bästa komfort och en annan för bösta räckvidd för alla modeller.

/fth
Det håller jag så klart med om. Allt för lågt däcktryck kommer väl även ge ojämnt slitna däck. En högprestandabil som M3P kanske även sliter däcken ojämnt ännu snabbare än vad t.ex. en bil med lite mer 'normal' effekt gör ifall däcktrycket är allt för lågt...
...] Om däcktrycket är för lågt blir bromssträckan längre och fordonet blir svårare att manövrera, samt ökar risken för vattenplaning. Studier visar att om trycket på ett framdäck är 1 bar lägre än det rekommenderade trycket ökar bromssträckan med ca 8 meter. Om trycket är lågt på alla däck kommer väggreppet försvagas med upp till 55 procent. Lågt däcktryck kan orsaka däckslitage, det minskar hållbarheten och kan leda till att det går sönder. Tryck som är cirka 30 procent lägre än det rekommenderade kommer att minska däckens livslängd med hälften. [...

https://www.nokiantyres.se/kundservice/ ... agt-tryck/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Man kan ju köra med olika tryck beroende på typ av användning, lägre tryck för komfort i vardagen, och högre tryck för räckvidd på långresa, problemet med det är förstås att det vanligen är just på långresa och i högre hastigheter som ljudnivån är besvärande...

/fth
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

fth skrev: 05 jul 2024 09:44
Man kan ju köra med olika tryck beroende på typ av användning, lägre tryck för komfort i vardagen, och högre tryck för räckvidd på långresa, problemet med det är förstås att det vanligen är just på långresa och i högre hastigheter som ljudnivån är besvärande...

/fth
Samtidigt värms däcken upp ordentligt vid långresa, och då ökar trycket delvis automatiskt pga det.
Själv tycker jag komforten är mycket viktigare än ökad förbrukning och slitage.
Att sitta och lyssna på buller för att spara lite elektroner och däck liksom.... jag är en riktig snåljåp, men så snål är inte ens jag :lol:

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

/fth
Jag tycker faktiskt det låter som en bra lösning. I hög hastighet tar ju vindbrus "över" väldigt mycket gällande buller. Är ju främst i låga farter däckljud är ett problem. Är ju också mest på långresa som förbrukning överhuvudtaget spelar roll.

För övrigt ett område där EV9 verkligen glänser, tror aldrig jag haft en bil förut som är så extremt tyst i stadstrafik.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

taliz skrev: 05 jul 2024 11:47

/fth
Samtidigt värms däcken upp ordentligt vid långresa, och då ökar trycket delvis automatiskt pga det.
Själv tycker jag komforten är mycket viktigare än ökad förbrukning och slitage.
Att sitta och lyssna på buller för att spara lite elektroner och däck liksom.... jag är en riktig snåljåp, men så snål är inte ens jag :lol:
För mig är det inte besparingen som är intressant, jag har ju fri SuC, utan räckvidden.

Min gamla X har ju förhållandevis "dålig" räckvidd, så på långresa är alla åtgärder intressanta, jag kör ju också regelmässigt >100 mil/dag.

Sen tycker jag också ljudnivå och komfort är bra i min X nästan oavsett däckstryck (så länge man inte sätter på 22" :D ), så mina 3.5 bar har inga egentliga negativa konsekvenser vad jag kan se.

/fth
Användarvisningsbild
lerutis
Teslaägare

Inlägg av lerutis »

Tack alla!
Användarvisningsbild
lerutis
Teslaägare

Inlägg av lerutis »

Hankoksen är så tysta att jag kommer snarare gå upp lite extra för lite mer kärlek på räckvidden.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det här var en bra och intressant tråd. Någon som gjort något speciellt på en S eller testat några bra däck?
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag hade tidigare Goodyear Eagle Assymetric 6 på min bil. Med dessa däck var det nödvändigt att ha max 2,6 bar för behaglig ljudnivå. Med 2,8-2,9 bar steg ljudnivån påtagligt. Under SECC 2023 körde jag med 3,2 bar. Då bullrade däcken så mycket att jag använde öronproppar. På vägen hem från Haparanda körde jag återigen med 2,6 bar och då kunde jag utan problem låta bli öronproppar.
Efter SECC förra sommaren bytte jag till Hankook Ion Evo och de däcken är tystare överlag. Med 2,6 bar i Hankookdäcken var ljudnivån påtagligt lägre (runt 3 dB enligt mätning) än med Goodyeardäcken. Nu i veckan gjorde jag en hjulinställning och då passade verkstaden på att höja lufttrycket ill 2,8 bar. Efter det var bilen bullrigare. Att sänka trycket till 2,6 bar löste problemet. Idag var jag och testade bilen lite på E4 norr om Uppsala, för att kolla några saker inför SECC 2024. Jag körde då med 3,3 bar. Märkligt nog kändes det som att bilen rullade tystare med 3,3 bar än med 2,8 bar, med Hankook-däcken. Beläggningen på E4 norrut från Uppsala hör till den bullrigare sorten, så den är ganska utslagsgivande i detta sammanhang.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
lerutis
Teslaägare

Inlägg av lerutis »

Idag fick jag feedback av passagerare som spontant sa "jävlar vad tyst denna bilen är!".

Jag ska ta bilder på allt jag gjort i helgen :)
SwedishAdvocate

Niklas Z skrev: 06 jul 2024 10:53
Jag hade tidigare Goodyear Eagle Assymetric 6 på min bil. Med dessa däck var det nödvändigt att ha max 2,6 bar för behaglig ljudnivå. Med 2,8-2,9 bar steg ljudnivån påtagligt. Under SECC 2023 körde jag med 3,2 bar. Då bullrade däcken så mycket att jag använde öronproppar. På vägen hem från Haparanda körde jag återigen med 2,6 bar och då kunde jag utan problem låta bli öronproppar.
Efter SECC förra sommaren bytte jag till Hankook Ion Evo och de däcken är tystare överlag. [...
3LR AWD som levererades tidigt under 2019 hade några 18'' Michelindäck som standard istället. Har själv kört en sån. I och för sig kan jag väl kanske inte svära på att det var korrekt däcktryck i de däcken, men jag skulle gissa att det var korrekt tryck. Kunde i alla fall inte känna att det skulle ha varit för mjukt tryck... I hastigheter runt 100-110 km/h så tyckte jag den bilen ljudnivåmässigt var fullt jämförbar med t.ex. en 2012 VW Passat Kombi, en 2016 VW Golf Kombi, förra generationen Volvo V60 samt sista generationen av Volvo V70. Kan de ha försämrat ljudisoleringen på Model 3 mellan 2019 och 2020? Och de där Goodyear-däcken kanske var betydligt bullrigare än de Michelin som bilen levererades med under 2019...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Asfalten spelade enorm roll för bullret på de bilarna. Jag hade själv en M3LR19 med 18" Michelin och på slät asfalt lät den OK. Men på lite äldre, ruggig asfalt var den hemsk.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

SwedishAdvocate skrev: 06 jul 2024 13:24
Niklas Z skrev: 06 jul 2024 10:53
Efter SECC förra sommaren bytte jag till Hankook Ion Evo och de däcken är tystare överlag. [...
3LR AWD som levererades tidigt under 2019 hade några 18'' Michelindäck som standard istället. Har själv kört en sån. I och för sig kan jag väl kanske inte svära på att det var korrekt däcktryck i de däcken, men jag skulle gissa att det var korrekt tryck. Kunde i alla fall inte känna att det skulle ha varit för mjukt tryck... I hastigheter runt 100-110 km/h så tyckte jag den bilen ljudnivåmässigt var fullt jämförbar med t.ex. en 2012 VW Passat Kombi, en 2016 VW Golf Kombi, förra generationen Volvo V60 samt sista generationen av Volvo V70. Kan de ha försämrat ljudisoleringen på Model 3 mellan 2019 och 2020? Och de där Goodyear-däcken kanske var betydligt bullrigare än de Michelin som bilen levererades med under 2019...
Min bil levererades med Michelin PS4. Goodyeardäcken monterades när det var dags för byte av de originalmonterade däcken. Michelindäcken var tystare än Assymetric 6.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev: 06 jul 2024 13:34
Asfalten spelade enorm roll för bullret på de bilarna. Jag hade själv en M3LR19 med 18" Michelin och på slät asfalt lät den OK. Men på lite äldre, ruggig asfalt var den hemsk.
Det är väl samma "problem" på alla bilar med dålig ljudisolering...
Men som sagt lägre däcktryck verkar hjälpa rätt mkt.

Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Även temperatur spelar en betydande roll. Ca 1dB/10grader enligt litteraturen. Från kalla/okörda däck på morgonen till uppvärmda däck efter några mil motorväg på dagen kan man ganska lätt få 3dB skillnad.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
SwedishAdvocate

Ok. Jag har väl kanske inte kört några sträckor på äldre riktigt ruggig asfalt...
Skriv svar