Varnar för mötande trafik
Moderator: Redaktion
Varnar för mötande trafik
Hej!
Mina päron plockade häromveckan ut en MYP.
Det har varit ett stort återkommande problem med att bilen tvärbromsar och varnar för bilar i mötande körfält. De har varit på en trip där de körde 30 mil, främst på 80- och 90 vägar, under trippen tvärbromsade och varnade bilen 4-5 gånger för mötande trafik (oftast lastbilar).
Jag kör själv Model 3 från 2022 och har aldrig haft detta problemet.
Är det fler som känner igen detta och har en lösning?
Mina päron plockade häromveckan ut en MYP.
Det har varit ett stort återkommande problem med att bilen tvärbromsar och varnar för bilar i mötande körfält. De har varit på en trip där de körde 30 mil, främst på 80- och 90 vägar, under trippen tvärbromsade och varnade bilen 4-5 gånger för mötande trafik (oftast lastbilar).
Jag kör själv Model 3 från 2022 och har aldrig haft detta problemet.
Är det fler som känner igen detta och har en lösning?
-
- Kontakt:
Re: Varnar för mötande trafik
Jag känner igen att detta ökat, ja. Det sker särskilt när vägarna är mycket smala, eller när de inte är raka - i svängar verkar nuvarande programvara ha svårt att förutse var kringvandrande fordon sannolikt tar vägen.
Det brukade inte vara så här, så jag hoppas det är väsentligt bättre i nyare version.
Känner inte till någon workaround, annat än att köra på det gamla hederliga manuella viset.
/ Fredrik
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Det brukade inte vara så här, så jag hoppas det är väsentligt bättre i nyare version.
Känner inte till någon workaround, annat än att köra på det gamla hederliga manuella viset.
/ Fredrik
MYLR 2023
Jodå, det spökbromsas för mötande trafik när det är vägarbeten och omlagd trafik på smal väg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Har hänt mig ett par ggr med min MY också (2024.20.6.2), dock bara i skymning på smal väg och stor lastbil.
MY LR AWD -24 HW4
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det har blivit värre i senare uppdateringar. Man måste alltid ha foten vilande på gaspedalen och vara på alerten, redo att gasa emot för att parera. Farthållaren på Teslan dessvärre är allt annat än avkopplande.
Fördelen är att man aldrig blir lurad att tro att bilen är autonom.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jag rattar manuellt, kör bara adaptiv farthållare men det blir spökisar ändå.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Min är hopplös. Ge mig en dum farthållare som bara håller farten liksom
Precis, låt den vanliga farthållaren vara dum nog att inte inkorporera en massa eventuellt någon gång i framtiden kommande självkörande funktioner. Att hålla koll på framförvarande bil klarar ju vilken dum adaptiv farthållare som helst.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
... om bilen har radar.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Borde ju inte vara svårt att räkna ut om ett objekt är på väg mot eller ifrån bilen medelst kamerorna, om man bara har processorkraften.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 jul 2024 21:00
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
-
- Kontakt:
Instämmer till 100% - upplever att jag fått degradering av farthållare/AP, i utbyte mot uppgradering av parkeringsassistans (som i nuläget bara får ok 6 av 7 gånger). Jag vet vilken jag använder mest ...Dinsdale skrev:Det har blivit värre i senare uppdateringar. Man måste alltid ha foten vilande på gaspedalen och vara på alerten, redo att gasa emot för att parera. Farthållaren på Teslan dessvärre är allt annat än avkopplande.
Jag blir mer och mer sugen på FSD a la USA.
MYLR 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja det kan man tycka.holden skrev: ↑02 jul 2024 21:04Borde ju inte vara svårt att räkna ut om ett objekt är på väg mot eller ifrån bilen medelst kamerorna, om man bara har processorkraften.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 jul 2024 21:00
Men tydligen är det svårt för Tesla. Processorkraften finns nog, med tanke på vad FSD-bilarna i USA är kapabla till, så problemet ligger nog någon annan stans
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Spökbromsandet finns även på min bil. Det behövs inga smala eller konstiga vägar för att bilen ska få spel ibland. I veckan var jag ute och åkte på en ganska bred tvåfilig väg(Västberga Allé) En man går ut från trottoaren på motsatt körbana. Han ställer sig kanske 20 cm från trottoaren och väntar på att jag ska passera. När jag är i höjd med honom panikbromsar min bil. Det är alltså två breda körfält och bromsen anläggs när han är i höjd med mig/ratten i min bil. Hade han varit framför mig hoppas jag bromsen hade slagit till tidigare. Men att bromsa en meter efter att nosen på bilen passerat honom och han står många meter på sidan säger ju att programmeringen är knas.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Jag har också råkat ut för det här relativt ofta i både mina föräldrars och i min exfrus Tesla, speciellt efter att radarn kopplades ur. Jag har även råkat ut för det i Teslor som jag har provkört.
För mig diskvalificerar det tyvärr Tesla tills de fått ordning på spökbromsningarna. Jag kör mycket landsväg och vill kunna använda adaptiv farthållare och styrassistent utan att få hjärtat i halsgropen stup i kvarten
Vissa Teslaägare säger sig däremot aldrig råka ut för det.
För mig diskvalificerar det tyvärr Tesla tills de fått ordning på spökbromsningarna. Jag kör mycket landsväg och vill kunna använda adaptiv farthållare och styrassistent utan att få hjärtat i halsgropen stup i kvarten
Vissa Teslaägare säger sig däremot aldrig råka ut för det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dessa omotiverade inbromsningar gör långresorna betydligt mindre trevliga. Jag har svårt att slappna av och njuta när känslan är att jag hela tiden måste vara beredd att trycka på gasen för att parera bilens omotiverade inbromsning. Som extra bonus går ju stora varningen igång ibland med blink och oljud så man nästan får hjärtinfarkt. Jag upplever inte att det varit någon betydande skillnad, varken till det bättre eller sämre under mina 4år, ungefär en omotiverad inbromsning i timmen (OI/h?) vid blandad landsvägskörning med farthållaren på.
Vid lite trängre möten, som tråden handlar om, så sitter jag på helspänn och väntar på att bilen skall få för sig något.
Vid lite trängre möten, som tråden handlar om, så sitter jag på helspänn och väntar på att bilen skall få för sig något.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
samma samma, jag kommer helt klart välja en annan tillverkare efter nuvarande.SkipperO skrev: ↑03 jul 2024 07:59Dessa omotiverade inbromsningar gör långresorna betydligt mindre trevliga. Jag har svårt att slappna av och njuta när känslan är att jag hela tiden måste vara beredd att trycka på gasen för att parera bilens omotiverade inbromsning. Som extra bonus går ju stora varningen igång ibland med blink och oljud så man nästan får hjärtinfarkt. Jag upplever inte att det varit någon betydande skillnad, varken till det bättre eller sämre under mina 4år, ungefär en omotiverad inbromsning i timmen (OI/h?) vid blandad landsvägskörning med farthållaren på.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Ja farthållaaren är nog ganska kass ex.vis så reagerar den nästa alltid vid samma järnvägsövergång hemma. Bilen bromsar in efter spåren!! Inte före. Bättre funktionen inte finns!
På min M3P blev problemen mycket värre när radarn kopplades ur. Det skedde bara i undantagsfall innan.
Landsväg med möte buss eller lastbil = panikbroms (men såklart så sent att man hade vart död om det behövde bromsas…).
Har haft det problemet med min S med HW4 och radar men begränsat, till någon av de senaste uppdateringarna. Nu är den också hopplös och den kan bromsa för möte på ganska breda vägar.
Igår panikbromsade bilen längs E4 pga en bil som stod still vid en utfart från en rastplats. Den bilen gjorde helt rätt, stod prydligt och fint och väntade på mig, ändå en bit in från vägbanan. Utgjorde noll hot eller risk men min bil tog i ordentligt med bromsen.
Man märker att Tesla ändrar i programvaran under åren även om ryktet är att FSD inte utvecklas här och då ändras inget.
Tyvärr har man lagt till en massa försiktighetsåtgärder som i sig absolut kan bli farliga och de blir fler och fler.
Förut var ”det enda farliga” att bilen var okänslig för vägens beskaffenhet ovh alltid körde den fart man ställt in. Ioffsg farligt att köra 70 där det bara går göra 60, men det var lätt att förutse och hantera.
Det bilen allt mer gör nu är svårare att vara beredd på och lösa med workarounds.
Landsväg med möte buss eller lastbil = panikbroms (men såklart så sent att man hade vart död om det behövde bromsas…).
Har haft det problemet med min S med HW4 och radar men begränsat, till någon av de senaste uppdateringarna. Nu är den också hopplös och den kan bromsa för möte på ganska breda vägar.
Igår panikbromsade bilen längs E4 pga en bil som stod still vid en utfart från en rastplats. Den bilen gjorde helt rätt, stod prydligt och fint och väntade på mig, ändå en bit in från vägbanan. Utgjorde noll hot eller risk men min bil tog i ordentligt med bromsen.
Man märker att Tesla ändrar i programvaran under åren även om ryktet är att FSD inte utvecklas här och då ändras inget.
Tyvärr har man lagt till en massa försiktighetsåtgärder som i sig absolut kan bli farliga och de blir fler och fler.
Förut var ”det enda farliga” att bilen var okänslig för vägens beskaffenhet ovh alltid körde den fart man ställt in. Ioffsg farligt att köra 70 där det bara går göra 60, men det var lätt att förutse och hantera.
Det bilen allt mer gör nu är svårare att vara beredd på och lösa med workarounds.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Gått från en nästan ny Volvo V60 och redan vid provkörningarna noterade jag att Teslans autopilot inte är bra. Förväntade mig ett under av självkörande men i stället fick jag något som verkar behöva handikappanpassade bilvägar för bilar med "speciella behov".
Jag få skylla mig själv för jag visste om detta och ändå köpte bilen. Håller tummarna för att de får ordning på den speciellt när vi går från hårdkodad c++ till tränad AI..
Jag få skylla mig själv för jag visste om detta och ändå köpte bilen. Håller tummarna för att de får ordning på den speciellt när vi går från hårdkodad c++ till tränad AI..
Tesla har pratat om det med självkörning länge och de har tagit bort mer eller mindre alla riktiga sensorer.adameri skrev: ↑03 jul 2024 21:19Gått från en nästan ny Volvo V60 och redan vid provkörningarna noterade jag att Teslans autopilot inte är bra. Förväntade mig ett under av självkörande men i stället fick jag något som verkar behöva handikappanpassade bilvägar för bilar med "speciella behov".
På de 3.5 år jag kört Tesla har det egentligen inte blivit bättre.
Jag tror det är lite pyramidspelsstuk och hypening som ska hålla kursen uppe.
Tesla hade nog behövt vara minst i klass med vilken bil som helst när det gäller funktionen på hjälpsystemen, men det är de inte.
Det är lite beklämmande att få en Koreansk bil som hyrbil eller något annat märke man inte knappt hört talas om där allt fungerar klanderfritt. Regnsensor, helljusassistent, adaptiv farthållare och filhållningsassisans etc.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lite spännande vad biltillverkarna kommer undan med. V60:ns autopilot var utmärkt men bilens ultraljudssensorer kund bestämma sig för att inte fungera i bland pga buggar vilket är spännande om man fickparkerar.AAKEE skrev: ↑03 jul 2024 23:23
På de 3.5 år jag kört Tesla har det egentligen inte blivit bättre.
Jag tror det är lite pyramidspelsstuk och hypening som ska hålla kursen uppe.
Tesla hade nog behövt vara minst i klass med vilken bil som helst när det gäller funktionen på hjälpsystemen, men det är de inte.
Det är lite beklämmande att få en Koreansk bil som hyrbil eller något annat märke man inte knappt hört talas om där allt fungerar klanderfritt. Regnsensor, helljusassistent, adaptiv farthållare och filhållningsassisans etc.
Tror du slår lite huvudet på spiken. Det är mest hype och hysteri.
Lägger in en annan faktor problem med resurstilldelning som blir allt vanligare inom IT-avd. Snarare märkligt att vissa banker/sjukhus/ bilar överhuvudtaget fungerar. Vill i bland bara springa åt ett annat håll när man vänder på stenarna på företagen.
Vi får vänta tills ett "älgtest" eller liknande som gör det för dyrt att inte låta utvecklingsavd jobba på problemen.
-
- Kontakt:
Autopiloten på den V60 jag lämnade klarade inte i närheten av lika mycket som (E)AP i Tesla.
Visst saknades spökbromsningar, men så fort det var dåliga vägmarkeringar så slog V60 av funktionen. Ingen filbyteshjälp. Omöjlig att använda i stadstrafik. Omöjlig att använda vid vägarbeten med koner som visar vägen.
I allt ovan har jag blivit positivt överraskad av hur min MYLR fungerat mycket bra.
Testat självparkeringen?
Att det "Bara" är hype och hysteri tycker jag är missvisande. När Mercedes släppte sin "upp till 60 km/h på vissa vägar", det kändes som "hype" om något.
Visst saknades spökbromsningar, men så fort det var dåliga vägmarkeringar så slog V60 av funktionen. Ingen filbyteshjälp. Omöjlig att använda i stadstrafik. Omöjlig att använda vid vägarbeten med koner som visar vägen.
I allt ovan har jag blivit positivt överraskad av hur min MYLR fungerat mycket bra.
Testat självparkeringen?
Att det "Bara" är hype och hysteri tycker jag är missvisande. När Mercedes släppte sin "upp till 60 km/h på vissa vägar", det kändes som "hype" om något.
MYLR 2023
- Sportbilsentusiasten
Mitt intryck är att olika bilarmodeller/tillverkare är bra på olika saker.
Som vanligt alltså.
Men ta bort radarn är troligen de flesta enade om var ett stort misstag av Elon. Var det för kostnadsaspekten baa?
Som vanligt alltså.
Men ta bort radarn är troligen de flesta enade om var ett stort misstag av Elon. Var det för kostnadsaspekten baa?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol