Laddar för en gångs skull i Bredden, proppfullt som vanligt, men får en plats efter en stund. Lite senare öppnar det upp sig ett par platser, då tycker den här Y-föraren med släp att det här är ett bra sätt att ladda och blockera tre V3-stolpar.
Jag hoppas det inte är någon TCS-medlem, hur f-n tänker man?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sabbar ju genomströmningen totalt, typ ett halvdussin bilar i kö nu, den här briljanta individen tar ensam upp >20% av platser och typ 30-40% av tillgänglig kapacitet (Bredden har både V3- och delade V2-stolpar).
/fth
Laddar för en gångs skull i Bredden, proppfullt som vanligt, men får en plats efter en stund. Lite senare öppnar det upp sig ett par platser, då tycker den här Y-föraren med släp att det här är ett bra sätt att ladda och blockera tre V3-stolpar.
IMG_6314.jpeg
Jag hoppas det inte är någon TCS-medlem, hur f-n tänker man?
/fth
Lättja är en stark drivkraft, kombinerat med egoism så kan sådant inträffa.
Alla laddplatser som byggs i klassisk parkeingsplats-style på rad borde byggas som Gävlebro. Dvs bredvid varandra med stolpen på sidan.
Då kan vi som ibland kör med släp ladda klart enklast. Bara köra in och backa ut och slippa kroka av släpet.
När jag kör med släp gör jag vad jag kan för att inte blocka andra laddstolpar. Ibland blir det att parkera på snedden, eller backa upp släpet på nån refug. Det gör att jag får blickar på mig eftersom jag parkerar konstigt och stör alla som parkerar "rakt" men jag blockar ingen extra plats
Jag gör vad jag kan för att inte blockera mer än en stolpe. Men om det inte går, och det finns fler lediga stolpar kommer jag välja att blockera en stolpe. Då sitter jag alltid kvar i bilen redo att flytta den om det behövs. Kör jag långt är det plågsamt att behöva koppla av/på släpet vid varje stopp.
Mötte snubben på väg ut till bilen, skällde ut efter noter, kanske tänker sig för nästa gång?
/fth
Jag hade nog försökt parkera in honom. Kanske inte snällt men jag tror det hade vart effektivt.
*) Folk verkar ha svårt att tänka på andra än sig själv numera? Inte var det såhär förr?
Ett lite kul exempel var någon white-trash-liknande varelse med två barn som satt längst bak i vårt plan när vi landade utomlands för en vecka sedan. När flygplansdörren öppnades formligen flög hen med sina barn genom kabinen, knuffade bland annat ned min fru i sitt säte igen.
Vid bagagebandet upptäckte vi att tidigare nämnda trojka stod vid band 12 och väntade på bagage, medan alla vi andra stod vid band 10.
… ingen sa något, såklart. Karman…
Har inte bredden en plats för släpnissar? Typ 5-6 platsen från höger.
Jo, en ”släpstolpe”, men den är ju lika upptagen som alla andra, bara ren tur om just den är ledig.
Nej, i Bredden (och andra SuC med hög belastning) får man helt enkelt koppla av släpet, det tar ju inte många minuter.
På en hyfsat tom station kan man förstås ställa sig på tvären en stund om man sitter kvar i bilen och flyttar om det börjar bli fullt, men den här pajsaren blockade alltså tre platser på Sveriges kanske högst belastade station och gick och käkade.
/fth
Är det så jobbigt att koppla loss släpet och ladda utan?
Det beror på. Vågar man lita på att stödhjulet klarar belastningen om det nu finns på släpvagnen? Är det en ensam ovan förare med begränsat fysik? Tungt lass som ger högt kultryck kan bli jobbigt eller helt omöjligt. Är det ett hästsläp med en häst i? Vid ett tillfälle såg jag ett större biltransportsläp lastat med en folkvagnsbuss. Det hade kopplats lös från dragbilen. Tydligen stod bussen någon decimeter för långt bak för att det skulle vara perfekt kultryck. Släpets kulhandske var ca 1 meter över backen och bakändan på släpet stod på asfalten. Något förslag på hur man kopplar på igen? Även om man har oömma kläder, fint väder och ett tomt gallersläp av mindre modell är det tidsödande att koppla av och på och mickla med att få kontakten i ett läge där alla lampor fungerar samtidigt.
Nybyggda laddplatser kommer vara bättre anpassade för dagens elbilar. För några år sen fanns det ju knappt elbilar med dragkrok. Jag skulle då aldrig gnälla om någon blockerade en extra plats om inte någon hindras att köra därifrån. Vill man absolut påpeka att någon står lite dumt kan man göra det på ett trevligt sätt. Vem vet hur det såg ut när de kom, kanske nästan tom laddstation. Finns det ledig "släpvagnsplats" eller plats lämplig för större fordon skulle de flesta ändå ta den i första hand. Kanske kunde man sätta upp en skylt med typ "bilar med släpfordon har förtur på denna plats."
Det beror på. Vågar man lita på att stödhjulet klarar belastningen om det nu finns på släpvagnen? Är det en ensam ovan förare med begränsat fysik? Tungt lass som ger högt kultryck kan bli jobbigt eller helt omöjligt. Är det ett hästsläp med en häst i? Vid ett tillfälle såg jag ett större biltransportsläp lastat med en folkvagnsbuss. Det hade kopplats lös från dragbilen. Tydligen stod bussen någon decimeter för långt bak för att det skulle vara perfekt kultryck. Släpets kulhandske var ca 1 meter över backen och bakändan på släpet stod på asfalten. Något förslag på hur man kopplar på igen? Även om man har oömma kläder, fint väder och ett tomt gallersläp av mindre modell är det tidsödande att koppla av och på och mickla med att få kontakten i ett läge där alla lampor fungerar samtidigt.
Nybyggda laddplatser kommer vara bättre anpassade för dagens elbilar. För några år sen fanns det ju knappt elbilar med dragkrok. Jag skulle då aldrig gnälla om någon blockerade en extra plats om inte någon hindras att köra därifrån. Vill man absolut påpeka att någon står lite dumt kan man göra det på ett trevligt sätt. Vem vet hur det såg ut när de kom, kanske nästan tom laddstation. Finns det ledig "släpvagnsplats" eller plats lämplig för större fordon skulle de flesta ändå ta den i första hand. Kanske kunde man sätta upp en skylt med typ "bilar med släpfordon har förtur på denna plats."
Det finns helt klart en glidande skala av motiveringar till varför man ibland kanske kan bli tvungen att blockera en stolpe eller två.
I det här fallet fanns det dock inga som helst ursäkter annat än ren bekvämlighet, ung till synes helt frisk man med lånat lätt Ikea-släp, knökfull station med gott om plats bredvid att häkta av släpet.
/fth
Är kultrycket så högt att stödhjulet riskerar att gå sönder så är det definitivt för högt. Jag brukar ha som tumregel att jag skall orka lyfta på kulhandsken på kulan.
Hjärtinfarkt för två år sedan och krossad rygg för 23 år sedan.
Ja.
Jag åker emellanåt långt i Sverige med släp. Mycket högre förbrukning så stoppen blir tätare.
Senast åkte jag över dagen från Stockholm till västkusten för att hämta upp. Tomkörning dit och tungt lastat släp hem.
Sju laddstopp på en dag.
Om jag då sparar både tid och strul vid varje stopp gör jag det så långt det är möjligt.
Enklast hade väl varit att låta IKEA köra hem grejerna, även mest miljövänligt om man väger in sådant i kalkylen.
Håller helt med om "enklast", men jag har svårt att se hur det kan vara mer miljövänligt, jag har svårt att tro att Ikea kör med eldrivna lastbilar?
/fth
Man samordnar väl leveransen med andra leveranser gissar jag, allt annat skulle bli för dyrt. UPS kör ju inte ut ett paket i taget.
Jo, så är det förstås, men talar vi bara miljö (dvs inte klimat), så blir det nog svårt att ändå bli mer miljövänlig med en diesel-lastbil, det är svårt att konkurrera med 0 lokala utsläpp.
/fth
Hemleverans betyder i praktiken att någon måste vara hemma de dagar som de förhoppningsvis eventuellt kan tänkas komma. För många betyder "enklast" i denna sammanhang därför släpvagn - om inte man kan transportera sakerna i omgångar.
Enklast hade väl varit att låta IKEA köra hem grejerna, även mest miljövänligt om man väger in sådant i kalkylen.
Håller helt med om "enklast", men jag har svårt att se hur det kan vara mer miljövänligt, jag har svårt att tro att Ikea kör med eldrivna lastbilar?
/fth
Man samordnar väl leveransen med andra leveranser gissar jag, allt annat skulle bli för dyrt. UPS kör ju inte ut ett paket i taget.
Jo, så är det förstås, men talar vi bara miljö (dvs inte klimat), så blir det nog svårt att ändå bli mer miljövänlig med en diesel-lastbil, det är svårt att konkurrera med 0 lokala utsläpp.
/fth
Nja. Med tanke på att det mesta vi konsumerar kommer på diesellastbilar från Europa skulle det alltså vara mer miljövänligt om alla med Teslor hakade på ett släp och personligen åkte t/r till hamnen i Rotterdam?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Hemleverans betyder i praktiken att någon måste vara hemma de dagar som de förhoppningsvis eventuellt kan tänkas komma. För många betyder "enklast" i denna sammanhang därför släpvagn - om inte man kan transportera sakerna i omgångar.
Sådant går ju också att lösa, om man verkligen vill. Grannar, vänner, familj eller i värsta fall hyra in någon person som kan ta emot leveransen. Det är den här sjukliga fäblessen för att köra med släp jag inte begriper.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nja. Med tanke på att det mesta vi konsumerar kommer på diesellastbilar från Europa skulle det alltså vara mer miljövänligt om alla med Teslor hakade på ett släp och personligen åkte t/r till hamnen i Rotterdam?
Jag har inte räknat på detta, och det skulle förstås vara extremt ineffektivt, men jag skulle inte bli förvånad om det ur strikt miljösynpunkt är ganska likvärdigt.
Noll lokala utsläpp (eller iaf nära noll, partiklar från vägslitage etc finns förstås i båda fallen) är som sagt väldigt svårt att konkurrera med.
/fth