Vem av er körde den svarta MYP i eftermiddags som nästan hamnade i diket på vägen från Tyresö in mot stan?
För er andra som inte var där - jag låg i högerfil i sista rondellen och hade två bilar före mig. En svart MYP kör om i vänsterfil och jag hänger på. Halvvägs uppför backen, precis efter att Y:n passerat en skåpbil, börjar det kränga (antar att det var vattenplaning, men inte helt säker - jag hade inga problem). Bilen får ställ och far tvärs över hela vägen och ut på en avfart som precis började där det inträffade. Föraren lyckas halvt häva sladden men far ut i vänsterfil innan han får kontroll på allt och lägger sig i högerfil.
Hade det inte varit en avfart där hade det blivit en rejäl krasch ner i diket. Gäller att ta det försiktigt när det är blött ute och man har många hästar i bilen…
Vem av er var det?
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Vem av er var det?
Det var inte jag för jag var på E6:an vid Varberg och fick ett hyfsat uppställ pga vattenplaning i eftermiddags.
En intressant observation var att efter vattenplaningen drev bilen på både fram och bakhjulen under ungefär 10 minuters körning. Sedan återgick den till att vara enbart bakhjulsdriven som vanligt.
Jag har S3XY Commander och extra skärm där man ser effektuttaget separat för varje motor.

En intressant observation var att efter vattenplaningen drev bilen på både fram och bakhjulen under ungefär 10 minuters körning. Sedan återgick den till att vara enbart bakhjulsdriven som vanligt.
Jag har S3XY Commander och extra skärm där man ser effektuttaget separat för varje motor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
En fördel med smalare däck är ju att bilen blir mindre känslig för vattenplaning. Vet dock inte vad som gäller för MYP, eller hur Tesla ser på smalare däck på den bilmodellen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Numera är det väl i bästa fall 1 på 100 att hitta en specifik Y-ägare här I forumet?
Men vi verkar iaf vara många som bor på Tyresö
Men vi verkar iaf vara många som bor på Tyresö

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Tyresöbo här, men jag är helt oskyldig.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Absolut tyresöbo och hade lätt sträckt upp handen tills du skrev my...har ingen och är tillräckligt nykter för att veta att jag inte lånat en svart på flera dagar.
Men skönt att det gick bra!
Kanske en indikation på att alla inte kan tygla kraften och varför försäkringen blir dyr?
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Tycker tråden påminner om skogsturken i Västerås.
Vem vare, vem vare som f-ing körde (tyresöstyle)
Vem vare, vem vare som f-ing körde (tyresöstyle)
Vid regn efter längre torka kan vägarna bli väldigt hala, vilket kan vara bra att känna till. Antar att diverse smuts och olja tillsammans med vatten som gör det.
Kör försiktigt i sommar (om inte annat för att min försäkring inte skall bli ännu dyrare’
Kör försiktigt i sommar (om inte annat för att min försäkring inte skall bli ännu dyrare’

M3 LR -20 vit/vit, 18”