Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Re: Polestar 3

Inlägg av P_EL »

Håller med om spännande bil. Jag avbokade dock pga baksätet som var väldigt lågt. Använder man inte baksätet eller har barn bak så är det noll problem. Men för fullvuxna (180+) är det alldeles för höga knän bak...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 28 jun 2024 09:09
chaffis75 skrev: 28 jun 2024 08:01
Fredrik j skrev: 28 jun 2024 07:54
Bilen har fått sjukt bra recensioner. Tror inte jag har sett något negativt av betydelse. Handlar ju oftast om förseningar.
Har nog varit några kommentarer om mjukvaran men de var ju inte den slutgiltiga mjukvaran i press bilarna så den som går till kund bör vara bättre. Dessutom finns ju ota så de bör ju om inte annat bli bra snart 😎.
EX90 levereras utan att stora delar av mjukvaran är klar. Undrar hur mycket som är gemensamt med P3?
Väldigt mycket tror jag, förstår jag det rätt är det mjukvarumässigt mest skalet till UI som skiljer? Däremot ska EX90, vad jag förstår, levereras med aktiv LIDAR redan från start, det är en option till Polestar och jag tror treorna med Lidar har leverans tidigast Q2-Q3 2025.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Bilen har fått sjukt bra recensioner. Tror inte jag har sett något negativt av betydelse. Handlar ju oftast om förseningar.
Har nog varit några kommentarer om mjukvaran men de var ju inte den slutgiltiga mjukvaran i press bilarna så den som går till kund bör vara bättre. Dessutom finns ju ota så de bör ju om inte annat bli bra snart 😎.
EX90 levereras utan att stora delar av mjukvaran är klar. Undrar hur mycket som är gemensamt med P3?
Hur menar du? Bilen (ex90) har ju inte börjat levereras än.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

chaffis75 skrev: 28 jun 2024 11:12
Hur menar du? Bilen har ju inte börjat levereras än.
Volvo har skickat ut information till alla som har en inneliggande beställning med information om vilka funktioner som inte kommer finnas tillgängliga vid leverans.
Läs exempelvis här:
https://carup.se/it-haveri-koparna-far- ... ran-volvo/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Förseningar verkar mest ha med lidar och tillhörande funktioner att göra. Polestar 3 med lidar kommer först 2025 så inga problem för 2024
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Stämmer, enligt de som hämtat sin Polestar 3 fungerar alla säkerhetssystem som tänkt.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

toppo skrev: 28 jun 2024 13:10
Stämmer, enligt de som hämtat sin Polestar 3 fungerar alla säkerhetssystem som tänkt.
Har dom redan hunnit testa alla säkerhetssystem alltså? Kan inte vara nå bra förare isf. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Snygg är den i alla fall
20240623_145645.jpg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ChristofferG skrev: 28 jun 2024 11:16
chaffis75 skrev: 28 jun 2024 11:12
Hur menar du? Bilen har ju inte börjat levereras än.
Volvo har skickat ut information till alla som har en inneliggande beställning med information om vilka funktioner som inte kommer finnas tillgängliga vid leverans.
Läs exempelvis här:
https://carup.se/it-haveri-koparna-far- ... ran-volvo/
Det är ju tesla som satt standarden för sånt där. Att leverera hårdvaran först och mjukvaran lite senare.
backe

Inlägg av backe »

140 registrerade Polestar 3 i Sverige, gissar att ev. leveranser i helgen inte är med då heller. Säkert är ett gäng av dessa testbilar, men ändå.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

nek0 skrev: 28 jun 2024 15:30
Snygg är den i alla fall
För mig är den Model Y-ful. Men visst, smaken är olika och tur är väl det.
Model S P85DL+
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

Max lastvikt 333kg för en så här stor bil är snålt.
Performance-modellen:
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

ChristofferG skrev: 07 jul 2024 08:44
Performance-modellen:
Bild
Oj, galet lite. Då kan man ju nätt och jämt använda alla sittplatserna :?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe

Inlägg av backe »

Performance-modellen:
Tveksam om det stämmer, är det din bil du har kollat på? Det är nog många förseriebilar ute där uppgifterna hos transportstyrelsen spretar åt alla håll.

Hittade en Performance(HKG21F) med 100 kw för mycket effekt på motorerna men med 410 kg lastvikt, så tills vi börjar kunna kolla på riktiga kundleveranser så skulle jag inte gå för hårt på de där siffrorna.
Skärmbild 2024-07-08 075457.png
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

backe skrev: 08 jul 2024 08:00
Performance-modellen:
Tveksam om det stämmer, är det din bil du har kollat på? Det är nog många förseriebilar ute där uppgifterna hos transportstyrelsen spretar åt alla håll.

Hittade en Performance(HKG21F) med 100 kw för mycket effekt på motorerna men med 410 kg lastvikt, så tills vi börjar kunna kolla på riktiga kundleveranser så skulle jag inte gå för hårt på de där siffrorna.
Den bilen jag kollat är levererad till kund. RBE23U
Det är den enda jag hittat hittills med handelsbeteckning POLESTAR3.
backe

Inlägg av backe »

ChristofferG skrev: 08 jul 2024 08:27
Performance-modellen:

Den ägs av Polestar och var i trafik ca en månad innan första officiella kundleverans?

Kollat på lite fler och det är definitivt en del av även de som levererats i juni som verkar ha denna vikt. Kan det bero på någon form av utrustning?

Kollade även hos transportstyrelsen och det verkar vara 322 kg utöver bil+förare åtminstone, fortfarande dåligt kan jag tycka men ändå en liten lättnad... Vi får se var det här landar :)
Skärmbild 2024-07-08 091719.png
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

backe skrev: 08 jul 2024 09:12
Performance-modellen:

Den ägs av Polestar och var i trafik ca en månad innan första officiella kundleverans?

Kollat på lite fler och det är definitivt en del av även de som levererats i juni som verkar ha denna vikt. Kan det bero på någon form av utrustning?

Kollade även hos transportstyrelsen och det verkar vara 322 kg utöver bil+förare åtminstone, fortfarande dåligt kan jag tycka men ändå en liten lättnad... Vi får se var det här landar :)
Du är inte lätt att övertyga.
Detta är bilen som en mycket aktiv medlem i Polestar Facebook Community fått levererad i början av juli.
Jag gissar att han leasar den av Polestar.

Bild
Bild
backe

Inlägg av backe »

ChristofferG skrev: 08 jul 2024 09:27
backe skrev: 08 jul 2024 09:12
Performance-modellen:

Du är inte lätt att övertyga.
Detta är bilen som en mycket aktiv medlem i Polestar Facebook Community fått levererad i början av juli.
Jag gissar att han leasar den av Polestar.

Bild
Bild
Inte meningen att vara svårövertygad, vi är på ett forum där folk skriver vad som helst, bilen är reggad på Polestar och är ställd i trafik en månad innan första kundleverans, är inte jättekonstigt om jag är lite fundersam. Trodde dessutom inte att man hade leasingbilarna på själva Polestar då man har ett leasingbolag som all leasing går via, men jag verkar ha fel här vilket är ok :)

Sjukt snygg var den åtminstone :)
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

backe skrev: 08 jul 2024 10:01
Inte meningen att vara svårövertygad, vi är på ett forum där folk skriver vad som helst, bilen är reggad på Polestar och är ställd i trafik en månad innan första kundleverans, är inte jättekonstigt om jag är lite fundersam. Trodde dessutom inte att man hade leasingbilarna på själva Polestar då man har ett leasingbolag som all leasing går via, men jag verkar ha fel här vilket är ok :)

Sjukt snygg var den åtminstone :)
Kollade igen och såg att denna information fanns som tilläggsinformation:
Textkod
T12E PROVBIL.FORDONET FÅR BRUKAS I TRAFIK MED DE UNDANTAG SOM GÄLLER
FÖR EXPORTVAGN SAMT UTAN KRAV PÅ BESIKTNING TROTS ATT FORDONET
ÄNDRATS. SE SÄRSKILT BESLUT.
Övrigt
FORDONET FÅR INTE ÖVERLÅTAS TILL ANNAN ÄGARE UTAN ATT FORDONET FÖRST HAR
GODKÄNTS VID EN FÖRSTA REGISTRERINGSBESIKTNING.

Enligt information av samma användare så har de som tagit emot tidig leverans av P3 fått underteckna avtal där de godkänner att vissa funktioner saknas men detta verkar lite skumt.

*konspirationsteoriläge på*
Polestar har varit extremt försenade med den finansiella rapporteringen. De hade gått ut med att den skulle presenteras 2 juli.
De var desperata att leverera bilar innan de skulle offentliggöra siffrorna. Som ett försök att överskugga de dåliga siffrorna så skulle de samtidigt gå ut med att leveranserna av P3 startat. Som det ser ut nu så var det en sanning med modifikation.
*konspirationsteoriläge av*
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Minns att det var en liknande diskussion när Model Y började levereras.
I väntrumstråden var det en livlig diskussion.
Bilen man diskuterade hette TJU06C
IMG_0727.png
Det löste ju sig där.
Polestar 3 är dock 600kg tyngre…
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Grattis, Ni som inväntar leverans av Er trea. Ni väntar på en mycket trevlig bil :)

Jag har i går, tillsammans med två Model 3-ägare samt en Polestar 2-förare, provkört såväl Polestar 3 och Polestar 4, avslutningsvis tog vi vår Zeekr längs samma kurviga, tjälskadade vägsträcka som där vi provat de nya bilarna (gamla Kågevägen för Er som är bekanta med Skellefteå).

En kort resumé: Mycket i Polestar 4 känns bekant från vår Zeekr 001, som inom parentes sagt klarar jämförelsen mot 4 med hedern i behåll. Framför allt är luftfjädringen i sportläge en bra kombination av komfort och sport. Ljudnivån i kupén är jämförbar, kanske fortplantas lite mer vägljud från fyrans traditionella fjäderben. Men skillnaden är inte stor. Stereon är jämförbar, vi meckade inte med inställningarna men kanske lite mer basmuller i fyrans HK-system, renare ljud i Yamaha-anläggningen. Design kan alltid diskuteras, men vi var nog tämligen eniga om att fyran är en lyckad kombination av utrymme och design.

Mjukvarumässigt har Zeekr ytterligare något steg kvar för att förfina upplevelsen i Zeekr OS i f t Fyran. Framför allt Polestars Google-assistent och Navi ligger ett snäpp före och ljudsignalerna är betydligt lägre i nivå samt mer förfinade.

Men ändå - ett rätt jämnt lopp.

Polestar 3 - är bilen värd ett par hundra kkr mer än Zeekr och kanske 150 kkr mer än P4? Kanske, den imponerade mycket på oss. Det känns som en betydligt mindre och väldigt precis bil än vad den i verkligheten är. Den lägre prestandan i f t fyran/001 är märkbar men räcker gott och väl till för inspirerade och trevliga turer. Bilen är märkbart tystare än fyran/001, då körde vi varianten med akustikrutor. Bilarna är väldigt välbyggda och BW-systemet i Trean ännu ett steg uppåt från de båda andra bilarna. Naturtroget ljud, väldefinierad ljudbild och lika stram som tydlig basåtergivning.

Fyran i guld kanske avgår med skönhetspriset, trean vinner däremot på alla andra punkter. Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform.

För vad det är värt så var det vår samlade bedömning. Återigen - grattis till ett bra val :)
2024-07-17 12.18.47.jpg
2024-07-11 14.31.01.jpg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

roffe_s skrev: 18 jul 2024 10:35
Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform.
Mnja, SPA2 är väl snarare en plattform Volvo först designade för kombinerad avgasbil och elbil, likt CMA i XC40.
Sen ändrade man sig i slutet av designfasen och beslutade att det endast skall bli elbilar på den.
Pga det blev den väldigt tung, dyr och försenad. En stor anledning till att såväl EX90 som PS3 är just väldigt tunga, dyra och försenade.

Kommande EX60 ska ju lanseras på samma platta, men den sägs bli rejält omarbetad med "gigapress"-bakvagn etc för att få ner vikt och komplexitet. Nog en stor anledning till att även EX60 är sen. De insåg att det inte går att lansera en billigare bil på en så tung, dyr och komplex plattform.

SEA hade nog varit ett bättre val för Volvo. De hade fått ut bilarna många år tidigare och dessutom dragit större skalfördelar samt fått lättare, billigare, mindre komplexa bilar.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

taliz skrev: 18 jul 2024 12:30
Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform.
Mnja, SPA2 är väl snarare en plattform Volvo först designade för kombinerad avgasbil och elbil, likt CMA i XC40.
Sen ändrade man sig i slutet av designfasen och beslutade att det endast skall bli elbilar på den.
Pga det blev den väldigt tung, dyr och försenad. En stor anledning till att såväl EX90 som PS3 är just väldigt tunga, dyra och försenade.

Kommande EX60 ska ju lanseras på samma platta, men den sägs bli rejält omarbetad med "gigapress"-bakvagn etc för att få ner vikt och komplexitet. Nog en stor anledning till att även EX60 är sen. De insåg att det inte går att lansera en billigare bil på en så tung, dyr och komplex plattform.

SEA hade nog varit ett bättre val för Volvo. De hade fått ut bilarna många år tidigare och dessutom dragit större skalfördelar samt fått lättare, billigare, mindre komplexa bilar.
Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.

Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

roffe_s skrev: 18 jul 2024 13:06

Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.

Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.

Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.

roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

taliz skrev: 18 jul 2024 13:34
roffe_s skrev: 18 jul 2024 13:06

Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.

Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar