Väntrum Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3 Highland
Vi hämtade min tjänstebil idag (Model 3 Highland). Vi körde tidigare en Model 3 2021 men detta är ju en helt annan bil.
Vår gamla LR kostade 693k. Behövde inte fyrhjulsdriften men ville ha räckvidden när den köptes.
Nu betalade vi 511 700:- för en svart Highland med nästan exakt samma WLTP som vår gamla 2021 LR. 580km / 565km.
På vägen hem kan jag bara konstatera hur OTROLIGT mycket bil detta är för pengarna. Otroligt tyst och skön gång och silkeslen drivlina. Dessutom nästan 200 tkr billigare än vår gamla trea.
Vår gamla LR kostade 693k. Behövde inte fyrhjulsdriften men ville ha räckvidden när den köptes.
Nu betalade vi 511 700:- för en svart Highland med nästan exakt samma WLTP som vår gamla 2021 LR. 580km / 565km.
På vägen hem kan jag bara konstatera hur OTROLIGT mycket bil detta är för pengarna. Otroligt tyst och skön gång och silkeslen drivlina. Dessutom nästan 200 tkr billigare än vår gamla trea.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Kan bara hålla med! Lämnade BMW för 3 veckor sedan tillförmån för min första Tesla och tjänstebil och det blev en Highland SR för 496k. Enda tillvalet för min del blev drag. Sjukt nöjd med bilen.current skrev: ↑10 jun 2024 13:37Vi hämtade min tjänstebil idag (Model 3 Highland). Vi körde tidigare en Model 3 2021 men detta är ju en helt annan bil.
Var riktigt nervös på förhand att lämna BMW då jag vuxit upp med det sedan barnsben då min far 1999 köpte sin första BMW E46:a, och sedan dess har han haft 12 fabriksnya BMW på raken och jag själv har endast kört BMW i vuxen ålder, så det har suttit djupt rotat i mig.
Anledningen till att lämna BMW för mig är framförallt den urusla kundmottagningen vi har genom HolmgrensBil i Jönköping som vi fått leva med i många år nu. Att saluföra sig som ett premiummärke men dessutom ha bilar som blir mindre premium för varje år, men med högre priser och tillika på det inte sätta någon press på sina återförsäljares bemötande och kundservice. Nää då tar jag hellre en Tesla som är öppna med att vi saluför våra bilar på nätet och upplevelsen är därefter. Det känns mer öppet och ärligt.
Jag vågar inte säga att jag aldrig kommer köpa en BMW igen..men just nu är jag ganska glad att jag inte behöver sätta min fot på Holmgrens något mer.
Verkar vara lite kvartals-hets; tesla ringde mig idag och höjde mitt inbytespris med typ 10% (tackat nej för en vecka sedan) om jag tar leverans innan 30e juni + lite fria supercharger mil samt lite hot om kommande prisökning.
Blev en ultra red long range, vit intedning - ska bli kul att se vad som hänt på dessa typ 5 1/2 år vi haft första m3:an.
Hoppas slippa krossat tak den här gången
Blev en ultra red long range, vit intedning - ska bli kul att se vad som hänt på dessa typ 5 1/2 år vi haft första m3:an.
Hoppas slippa krossat tak den här gången
M3 2024, LR Ultra red - okrossat tak
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Samtidigt i Norge: Funderar nästan på ett "flytta" dit.current skrev: ↑10 jun 2024 13:37Vi hämtade min tjänstebil idag (Model 3 Highland). Vi körde tidigare en Model 3 2021 men detta är ju en helt annan bil.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sådärja, nu har även jag beställt. Lade beställning för en timme sen och fick besked att upphämtning kan ske på lördag. Kvartalshets
Några funderingar:
1. Hur mycket tid (i lugn och ro) brukar man få på sig för upphämtningen? Vill gärna kolla igenom bilen ordentligt innan jag lämnar.
2. Brukar bilarna levereras ut med hög SOC? Jag ska börja med en körning på 55 mil, så det vore trevligt...
3. Något särskilt jag bör göra omedelbart vid leverans, t ex inställningar etc?
4. Några tillbehör som är direkta "måsten"? Bilen levereras väl med tygmattor antar jag men vad tror ni om gummimattor? Bäst från Tesla eller annan? Andra tillbehör?

Några funderingar:
1. Hur mycket tid (i lugn och ro) brukar man få på sig för upphämtningen? Vill gärna kolla igenom bilen ordentligt innan jag lämnar.
2. Brukar bilarna levereras ut med hög SOC? Jag ska börja med en körning på 55 mil, så det vore trevligt...
4. Några tillbehör som är direkta "måsten"? Bilen levereras väl med tygmattor antar jag men vad tror ni om gummimattor? Bäst från Tesla eller annan? Andra tillbehör?
Model 3 2024
Du får den tid du behöver. Men jag tror inte du kan öppna bilen före du leveransgodkänt den. Däremot kan du kolla på plats är det något är det bara fota och prata med personalen.
Min bil hade typ 90%
Inget speciellt att tänka på eller inställningar.
Min bil hade typ 90%
Inget speciellt att tänka på eller inställningar.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Man får hitta sin egen bil när den dykt upp i appen sen är det ingen tidspress hur länge man granskar innan man trycker Godkänn (alternativt klagar på något). Jag hade 37% SoC när jag hämtade igår men det är slumpens skördar. Det första jag slår av är plinget om man kör över hastighetsgränsen, med ett tryck på högtalarsymbolen vid ”trafikskylten”. Gummimattor tycker jag är bra så köpt sådana, andra tycker inte de behövs, köpte billigaste jag hittade.carlf skrev: ↑27 jun 2024 14:31Sådärja, nu har även jag beställt. Lade beställning för en timme sen och fick besked att upphämtning kan ske på lördag. Kvartalshets![]()
Några funderingar:
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
Vi hämtade ut vår andra bil för ett par veckor sedan. Allt gick väldigt smidigt från när vi kom dit, med inbyte, till papper som skrevs på och sen godkänna. Kanske 5 minuter allt som allt. Sen gå ut till inhägnad parkering och leta upp bilen. Gick på reg numret eftersom det stod många leveransklara bilar där. Sen när jag kom fram till förardörren frågar telefonen direkt om jag vill para ihop den med bilen och sen var det bara att öppna dörren och sätta sig. Eftersom jag redan haft en äldre Model 3 var alla inställningar överflyttade till nya bilen utan att jag behövde göra någonting. Tom Spotifyinloggningen fanns där. Sen är det en guide uppe på skärmen som kortfattat beskriver hur du hanterar bilen.
Bilen stod och laddade och hade 80% SoC.
Sen satt vi och myste ett tag och kollade på allt. Nya Model 3 är så förfinad på så många punkter så det var verkligen roligt att ta in allt.
Kände ingen tidspress alls. Tror vi satt där i 30 minuter innan vi körde hem.
Tygmattor i. Min gamla Model 3 hade också tygmattor och de var fortfarande fräscha 2.5 år senare när jag sålde den.
Leveransen var rätt mycket smidigare och mer "välkomnande" denna gången än förra. Då stod bilen på en grusparkering, utan laddning och inget välkomnande i telefonen mm. Nu var alla snyggt uppradade på en fin parkering.
Platsen var Göteborg Hisings Backa.
Bilen stod och laddade och hade 80% SoC.
Sen satt vi och myste ett tag och kollade på allt. Nya Model 3 är så förfinad på så många punkter så det var verkligen roligt att ta in allt.
Kände ingen tidspress alls. Tror vi satt där i 30 minuter innan vi körde hem.
Tygmattor i. Min gamla Model 3 hade också tygmattor och de var fortfarande fräscha 2.5 år senare när jag sålde den.
Leveransen var rätt mycket smidigare och mer "välkomnande" denna gången än förra. Då stod bilen på en grusparkering, utan laddning och inget välkomnande i telefonen mm. Nu var alla snyggt uppradade på en fin parkering.
Platsen var Göteborg Hisings Backa.
Hi all,
It is great to be a part of the Tesla club, I have been silently following this forum since last year. The posts here has convinced me to book the new model 3. I also have booked one and expecting delivery is showing 27-30 June.
Is there any PDI, Pre Delivery Inspection list available? Things to look for before taking delivery?
Excited to be a part of this group.
It is great to be a part of the Tesla club, I have been silently following this forum since last year. The posts here has convinced me to book the new model 3. I also have booked one and expecting delivery is showing 27-30 June.
Is there any PDI, Pre Delivery Inspection list available? Things to look for before taking delivery?
Excited to be a part of this group.

-
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ska hämta i Huddinge imorgon kring lunch.
Eftersom jag bor 55 mil bort blir det morgonflyg in till Hufvudstaden och sen lite dötid.
Någon som vet hur det ser ut vid delivery centret i Huddinge, finns det någonstans att sitta och vänta/jobba ett par timmar i väntan på bilen?
Eftersom jag bor 55 mil bort blir det morgonflyg in till Hufvudstaden och sen lite dötid.
Någon som vet hur det ser ut vid delivery centret i Huddinge, finns det någonstans att sitta och vänta/jobba ett par timmar i väntan på bilen?
Model 3 2024
carlf skrev: ↑27 jun 2024 22:25Ska hämta i Huddinge imorgon kring lunch.
Det finns en hörna med fåtöljer där man kan sitta hyfsat någorlunda ostört.
När jag skulle hämta min bil så var jag en dryg timme tidig men skrev det till dem som svar på ett sms eller hur det nu var och jag kunde hämta bilen tidigare.carlf skrev: ↑27 jun 2024 22:25Ska hämta i Huddinge imorgon kring lunch.
Det kanske var tur men det kan ju vara värt ett försök.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Ni som fått 5000 km supercharging inkluderat, hur/var ser man det? Står och laddar nu men blir inte klok på om det debiteras mitt kort som vanligt.
Model 3 2024
- AndersB_Hson
- Teslaägare
Står under ditt konto i appen, under laddning, hos mig står det Krediter som använts, om du swipar där får du fram hur många km du har kvar. Hämtade ut min bil i måndags, känns avsevärt bättre överlag än min 2019-model 3. Köpte grundfärg LR RWD utan tillbehör för ungefär samma pengar 2019 som jag nu köpte LR AWD med 23 tkr färgtillägg (stealth grey) och drag (14 tkr).
Model 3 LR AWD Stealth grey/svart 2024
-
[Nevermind... Läste för slarvigt.]
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Se där ja, där fanns det. Tack.AndersB_Hson skrev: ↑28 jun 2024 13:48Står under ditt konto i appen, under laddning, hos mig står det Krediter som använts, om du swipar där får du fram hur många km du har kvar. Hämtade ut min bil i måndags, känns avsevärt bättre överlag än min 2019-model 3. Köpte grundfärg LR RWD utan tillbehör för ungefär samma pengar 2019 som jag nu köpte LR AWD med 23 tkr färgtillägg (stealth grey) och drag (14 tkr).
Ja Model3 i senaste upplaga är rejält mycket mer av det jag söker i en bil. Förhoppningsvis funkar den bra i några år också.
Model 3 2024
- DanielMedStortD
- Teslaägare
Beställde i veckan en vit M3LR (vit med dragkrok)
Fick beräknat levdatum mellan 26 aug - 9 nov.
Inga direkta 2-6 veckor som de annonserade innan men
Inga direkta 2-6 veckor som de annonserade innan men
M3LR Highland -24
I picked up my car on Saturday, 29th. When I log in to 'transportstyrelsen' website, I can't see the details of my car. The sales representative on the delivery day mentioned that it will show up by 19:30 on Saturday itself and it will take a week to get the registration certificate delivered to my home address.
Is this the normal process? When can I see the details of my car on my pages in transportstyrelsen website.
nandalak skrev: ↑01 jul 2024 10:21I picked up my car on Saturday, 29th. When I log in to 'transportstyrelsen' website, I can't see the details of my car. The sales representative on the delivery day mentioned that it will show up by 19:30 on Saturday itself and it will take a week to get the registration certificate delivered to my home address.
Is this the normal process? When can I see the details of my car on my pages in transportstyrelsen website.
First, congratulations to your new car
That’s normal, you will see your car on Monday or Tuesday on Transportstyrelsen’s page.
The registration-papers should arrive 1 week later in most cases
Jag beställde en likvärdig konfiguration som du i slutet på maj, och fick samma breda leveransfönster som du. Dock tidigarelagt med knappa två veckor i förhållande till ditt. Det reviderades till det större och senarelagda någon vecka efter beställningen.DanielMedStortD skrev: ↑30 jun 2024 20:28Beställde i veckan en vit M3LR (vit med dragkrok)
Inga direkta 2-6 veckor som de annonserade innan men![]()
- DanielMedStortD
- Teslaägare
Undra om det beror på dragkrokstillägget eller att de är LR bilar..BigDaddy skrev: ↑01 jul 2024 15:09Jag beställde en likvärdig konfiguration som du i slutet på maj, och fick samma breda leveransfönster som du. Dock tidigarelagt med knappa två veckor i förhållande till ditt. Det reviderades till det större och senarelagda någon vecka efter beställningen.DanielMedStortD skrev: ↑30 jun 2024 20:28Beställde i veckan en vit M3LR (vit med dragkrok)
Inga direkta 2-6 veckor som de annonserade innan men![]()
M3LR Highland -24
-
Hi!nandalak skrev: ↑27 jun 2024 17:35Hi all,
Is there any PDI, Pre Delivery Inspection list available? Things to look for before taking delivery? [My u.]
Excited to be a part of this group.![]()
Not sure if I'm the best member to welcome you to The Club™... But setting that 'little detail' aside...

Guessing you're aware of the US Forum – TMC... Found this. Haven't read it myself though. Also guessing that there are additional threads on the subject on TMC:…
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st.108327/
One important item re: the 3 Highland seems to be the possible risk for an example suffering from vibrations at around ~100-120 km/h. After the delivery inspection, that would be the first thing I would check. To read more you can for example punch this into google:
site:teslamotorsclub.com vibrations highland
I was present when a close relative took delivery of a 3 LR AWD in Q1 of 2019. We looked closely at the 'hardware side' of the car – interior/exterior – including any possible damage from doors being too closely aligned with door jams (same with front and rear trunk openings). Also checked for potential 'chafing' between various panels in the cars bodywork in case they had been too closely mounted.
If you were to find some defect that's unacceptable I guess you'll have to make a decision if you want to accept delivery or if you instead want them to fix those hypothetical defects before paying/requiring a refund (however that works. I'm not really sure)
I also think we tried to check under the car as best as we could on the parking car outside Tesla's building (no snow or rain that day). But we didn't have one of those mirrors on a stick that can be used for this, so maybe consider getting one of those.
This was just a couple of things 'off the top of my head'. It's entirely possible that I have missed/omitted one or several things...
-
Continued:
And while doing a very thorough test drive to check for those possible vibrations – I would also check for any other squeeks/rattles at any other speed. So that would entail the entire 'speed spectrum'.
Would also try and find some high quality piece of music/audio 'tailored' at checking the cars sound system.
And while doing a very thorough test drive to check for those possible vibrations – I would also check for any other squeeks/rattles at any other speed. So that would entail the entire 'speed spectrum'.
Would also try and find some high quality piece of music/audio 'tailored' at checking the cars sound system.
-
And if you haven't already seen it – this forum also has a thread:SwedishAdvocate skrev: ↑01 jul 2024 17:55One important item re: the 3 Highland seems to be the possible risk for an example suffering from vibrations at around ~100-120 km/h. After the delivery inspection, that would be the first thing I would check. To read more you can for example punch this into google:
site:teslamotorsclub.com vibrations highland
viewtopic.php?p=793807#p793807