Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 08:33
Den logiken är fantastisk![]()
Varför hålla till i ett Tesla forum och försöka övertyga folk att man måste ha HUD eller instrumentkluster och använda argument som att eftersom Tesla sätter in instrumentkluster på sina ”dyra” bilar så vill Tesla ha det och de som köper Tesla?![]()
Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Moderator: Redaktion
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Klart man kan köpa en bil men sakna egenskaper hos den från andra bilar. Tankevurpan är fortsatt stark.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 07:34Tankevurpa? Jag köper en bil där jag vet vad jag får, dvs inget instrumentkluster, ingen HUD, ingen bakrutetorkare osv.Dreas89 skrev: ↑25 jun 2024 05:54Den logiken var inte dålig. TankevurpaFrunken skrev: ↑25 jun 2024 00:13Bevisligen inte då Tesla Model Y var den mest sålda bilen. Punkt!Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 22:32Påhitt? Det är väl fakta att Tesla saknar mycket utrustning. Sedan kan man givetvis värdera dem olika. Bevisligen tycker Tesla att skärm framför föraren är bättre eftersom man har det på sina dyrare modeller.Earplugged skrev: ↑24 jun 2024 21:43Man hoppas de som ber om råd kan sålla bland påhitten som slängs in och lyssnar till de som faktisk har självupplevd kunskap.
Precis plöjt 300mil till Spanien och bilen levererar grymt bra även på långresa, har jag saknat några skärmar, sensorer mm ? Inte en sekund!!![]()
![]()
Finns ju några saker folk ofta säger att de saknar där HUD är den jag kommer på som den största.
Sen är säkert många som mig där man initialt och ibland längre tycker att allt är jättebra tills man byter till något nytt och inser att man saknat funktioner.
Att köpa en bil och sen börja klaga på saker som saknas verkar ju lite korkat enligt mig. Köp nåt annat om det är viktigt. den säljer mycket och är den mest sålda bilen, det ”borde” väl tala för att man prioriterar annat. Om inte så kanske man ska läsa på bättre.
Det blir lite märkligt att i efterhand sitta och klaga på avsaknaden av HUD på en Tesla.
Köp annat märke om det är en prioritering.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Jag förstår fortfarande inte varför du envisas med att försöka övertyga om saker som alla redan känner till och inte har problem med.Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 08:33
Den logiken är fantastisk![]()
Varför hålla till i ett Tesla forum och försöka övertyga folk att man måste ha HUD eller instrumentkluster och använda argument som att eftersom Tesla sätter in instrumentkluster på sina ”dyra” bilar så vill Tesla ha det och de som köper Tesla?![]()
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Tankevurpan existerar inte.Dreas89 skrev: ↑25 jun 2024 15:15Klart man kan köpa en bil men sakna egenskaper hos den från andra bilar. Tankevurpan är fortsatt stark.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 07:34Tankevurpa? Jag köper en bil där jag vet vad jag får, dvs inget instrumentkluster, ingen HUD, ingen bakrutetorkare osv.Dreas89 skrev: ↑25 jun 2024 05:54Den logiken var inte dålig. Tankevurpa![]()
Finns ju några saker folk ofta säger att de saknar där HUD är den jag kommer på som den största.
Sen är säkert många som mig där man initialt och ibland längre tycker att allt är jättebra tills man byter till något nytt och inser att man saknat funktioner.
Att köpa en bil och sen börja klaga på saker som saknas verkar ju lite korkat enligt mig. Köp nåt annat om det är viktigt. den säljer mycket och är den mest sålda bilen, det ”borde” väl tala för att man prioriterar annat. Om inte så kanske man ska läsa på bättre.
Det blir lite märkligt att i efterhand sitta och klaga på avsaknaden av HUD på en Tesla.
Köp annat märke om det är en prioritering.
De flesta gör en avvägning av vad man prioriterar, så att sakna något i efterhand låter som att man missat i reserarchen.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Det hela började med en jämförelse med G6 och hur mycket mer utrustning man får för en lägre summa och någon Teslafantast sa att det var bättre utan skärm...Frunken skrev: ↑25 jun 2024 16:06Jag förstår fortfarande inte varför du envisas med att försöka övertyga om saker som alla redan känner till och inte har problem med.Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 08:33
Den logiken är fantastisk![]()
Varför hålla till i ett Tesla forum och försöka övertyga folk att man måste ha HUD eller instrumentkluster och använda argument som att eftersom Tesla sätter in instrumentkluster på sina ”dyra” bilar så vill Tesla ha det och de som köper Tesla?![]()
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Har du aldrig sett en MY?Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 22:31Herregud vilken hemsk baksida. Vingen ska ju sitta ovanför rutan... Men men.OscarA skrev: ↑24 jun 2024 18:34Under vingen på en Y? Bara MYP då? Verkligen under?Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 16:48Varför skulle det förstöra utseendet? Man döljer dem under vingen bak. Syns inte.OscarA skrev: ↑24 jun 2024 15:04Jag värmer i några minuter innan jag ska åka sen borstar hela bilen.Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 14:26
Nä, men jag hör grannen svära titt som tätt över den.![]()
Om det precis börjat snöa så tar man inte bort snön från taket, då viftar man med vindrutetorkaren och kör.
Vem orkar stå och vänta på att den ska värmas upp och rinna iväg, om det fortfarande snöar så lär det inte hinna rinna undan.
Nej en torkare är alltid bättre, punkt slut. Finns noll nackdelar, bara fördelar... Tesla gör det av ren snålhet.
Torkare är för vissa kanske bättre, klart enklare. Men det hade förstört ett redan skört utseende.
Jag hade inte valt att ha torkare bak på någon utav teslorna med den lutningen/designen. Men absolut på andra bilar med annan lutning..
![]()
Förstår inte riktigt din kritik här. Anser du att de monterat vingen fel här?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden!
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
1) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Ber om ursäkt för det, ibland rinner det över när det missioneras lite för friskt kring det politiskaDatordoktorn skrev: ↑25 jun 2024 19:46Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden!

Tycker Du har plockat ut rätt intressanta bilar, BMWn har jag personligen ännu inte klämt på. Sitter Du inte i sjön är det nog smart att sitta still i båten ett slag och se till att provköra. Trots allt är det ju Du som ska använda bilen under några år

Återigen - lycka till med Ditt val:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Spelar väl ingen roll… Kina är en kommuniststat utan, tryckfrihet, med politiskt förtryck, står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina etc etc.spacecoin skrev: ↑25 jun 2024 20:401) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Tesla MYLR -23
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Exakt. Det handlar naturligtvis inte om något slags "Kinahat"(!) Istället handlar det precis som Oscar skriver om att Kina tyvärr är en kommuniststat utan tryckfrihet, med politiskt förtryck och som står på den ryska Diktatorns sida i det illegala anfallskrig och folkmord som bedrivs mot människor i Ukraina etc, etc.Oscar11 skrev: ↑25 jun 2024 21:04Spelar väl ingen roll… Kina är en kommuniststat utan, tryckfrihet, med politiskt förtryck, står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina etc etc.spacecoin skrev: ↑25 jun 2024 20:401) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Hur kan det bli en 'för frisk' diskussion om politik som berör elbilar?(!)... Och 'missionerande' är det religiösa som sysslar med – inte allmänpolitiskt intresserade.roffe_s skrev: ↑25 jun 2024 20:53Ber om ursäkt för det, ibland rinner det över när det missioneras lite för friskt kring det politiskaDatordoktorn skrev: ↑25 jun 2024 19:46Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden
https://svenska.se/saol/?hv=lnr57963
https://svenska.se/saol/?hv=xnr233966
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Så när Kina sponrar en Kinesisk business är det problematiskt, men när Kina sponrar en Amerikansk business är det problemfritt?Oscar11 skrev: ↑25 jun 2024 21:04Spelar väl ingen roll… Kina är en kommuniststat utan, tryckfrihet, med politiskt förtryck, står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina etc etc.spacecoin skrev: ↑25 jun 2024 20:401) Har du en källa på det? "tryckte in" alltså? Du menar lånade ut?
2) Hur mycket tryckte kinesiska staten in i Tesla Shanghai? Om jag minns rätt var det förmånliga lån på 1.6 miljarder dollar, dvs tre gånger så mycket som till Xpeng. Plus gratis mark. Plus skattesubventioner et.c. et.c.
3) Hur mycket tryckte tyska staten in i biltillverkare X de senaste 20 åren?
4) Hur mycket tryckte amerikanska staten in i GM/Ford/Tesla de senaste 20 åren?
Jag tycker det är sorgligt att folk kastar omkring "bot" eller "troll" till höger och vänster på det här forumet. Har börjat i år och blir värre för varje månad. Kinahatet med, trots att väst gjort samma lika i 100 år.
Har du hört Elons alla kritiska uttalanden om Xi? Nä inte jag heller… Det verkar vara minst lika effektivt att muta Elon med Kinapengar? Köp en M3, blunda och kör vidare!
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Gott, tids nog hittar du rätt bilDatordoktorn skrev: ↑25 jun 2024 19:46Nix, det har inte blivit någon annan bil ännu. Men jag tycker ändå att tråden blivit lång och intressant och klarat sig kvar hyfsat på banan. Ser väl 3 tillfällen när den var på väg i diket, när den styrde iväg på politiskt håll med Ryssland och Kina, när Roffe svävade ut i bibliska länkar och nu senast med Piggelins argument om vindrutetorkare baktill.
Men rent faktabaserat (ur min synvinkel) så kvarstår eländet att Tesla Y är ful som en noshörningsunge. Att priset är konkurrenskraftigt, räntan lockande och laddnätverket outstanding räcker inte längre för min del.
Intressanta, snygga, alternativ är Zeeker, I5 touring och Xpeng P7 med saxdörrar är ju cool.
Att få kläm på självkörningskapaciteten lär man inte lyckas med här, det är ut och testa som gäller.
Argument som "torkare saknas" ser man väl innan man köper och fattar vad det innebär? I slutänden är det en estetisk avvägning.
Så, Tesla har tyvärr inte den dragningskraften den hade för 10 år sedan, när kunderna behandlades som viktiga. Konkurrenterna närmar sig och Tesla har svårt att leverera det dem lovar.
Sen kommer min egen snålhet in......Jag har köpt 2 nya Teslor hittills och räknat på total milkostnad på alla bilar jag ägt senaste 30 åren. Första Teslan landade på 25 kr/mil, Tesla nummer 2 på 65 kr/mil. Då ingår alla kostnader utom räntekostnad.
Givetvis kan man inte jämföra nytt med begagnat, småbil mot storbil osv. Men hur mycket är man beredd att betala i milkostnad egentligen? Nu kör jag ju en skitful skåpbil med usel räckvidd men den funkar. Den har utrustningen som är absoluta krav, Bluetooth, farthållare osv. Bränslet kostar under 4 kr/mil och värdeminskningen är minimal.
Så jag sitter lugnt i båten, det kommer alltid erbjudanden och jag tror inte Tesla lär höja varken priser eller räntor inom en överskådlig framtid. Men jag är verkligen tacksam för all input och alla goda råd i den här tråden!

MY RWD Vit 2023
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Ok, senaste nytt i mina förvirrade bilbytarplaner!
Jag gillar ju mitt lilla elskåp för att den är bekväm att kliva i och ur och att det är superskönt att öppna skjutdörren på vänstersidan och slänga in vilket skräp man än har i famnen. Så, varför inte gå hela vägen och kolla på en pickis? Normalt sett har ju pickisar en skatt som Transportstyrelsen borde skämmas att kräva in men på el.....not so much!
Så, en Maxus ET90 kanske, de ser ju rätt råbarkade ut. Testade en sån, gissa om jag blev förvånad att den saknade farthållare! Helt sjukt. 2024! Jag hade farthållare min gamla 240 turbo 1990 (den var tillverkad 1981). Funderar igenom min bilpark sedan jag var en finnig 18-åring 1990. Hittar bara 3 bilar utan farthållare, en 345 och en Lancer och en Corolla. Samtliga 80-talare. I övrigt.... Saab 9000, Scorpio, Carisma, Prius, Leaf, Citroen C5, 240 GLT och lite annat jox.
Hur är det ens möjligt att en ny bil saknar farthållare 2024? ET90 försvann definitivt där, men den var aldrig riktig aktuell.
Sen har jag kollat lite på skåpbilskonceptet också, det finns ju några billiga Evito till salu, märkligt billiga. Och nu vet jag varför. De saknar snabbladdning....Mercedes fattade alltså så sent som 2018 inte att en bil måste har snabbladdning. Obegripligt.
När elbilar var nytt så hade man ju tid att kolla på de flesta som dök upp. Minns att just B-klass var imponerande när den kom men saknade snabbladdning. Första Ioniq var också imponerande med sin extremt låga förbrukning och frirullning.
Nåväl, tillbaks till nutid...
Xpeng var ju ett intressant alternativ, och då snackar jag P7, Suvarna är ju skitfula. Så, testade en P7, mellanmodellen. OM jag skulle få för mig att köpa en P7 så vill jag ju ha med saxdörrar.
Så, P7, nåt att ha? Njae, den hade både bra och dåliga sidor och dessvärre var de dåliga både större och tyngre.
Komfort och ljudmässigt var den helt ok, sköna säten och stötdämpningen över broskarvar var helt i klass med en luftfjädrad model S. Betydligt tystare och mindre stötig än Y. Fin kvalitetskänsla på materialvalen, snyggt utfört. Insteget var dessvärre lika obekvämt som i en model S. Bra kraftresurser som dessutom levereras på det där lite sugande sättet som känns så mjukt. Hela bilen utstrålade mera glidare än sportbil oavsett körläge. Den skulle tydligen ha ventilation i stolarna. Prövade att starta och stoppa den flera ggr, märkte inte ett skit. För övrigt så verkade hela luftkonditioneringen på tok för klen för att kyla ner bilen vettigt snabbt.
Sen de riktigt dåliga sidorna... deras självkörningsfunktioner var som ett ondsint kinesiskt mordförsök. Förutom att den var så sjukt feg med hastigheten i kurvorna att man blev förbannad så fick den även för sig att köra på mittlinjen eller till och med över den.
Hur kan man ens släppa en så usel programvara... det är ju i klass med AP1 som fick fnatt när solen lyste den i fronten så den kunde få för sig att toucha nåt sidoräcke ute på landsvägen (Hej Bullen!, var det väl?)
Sen verkar kinesiska bilar ha nåt annat gemensamt (har provat ett par olika MG också). Ibland plingar det helt omotiverat utan att man fattar varför, ibland ackompanjerat av en text som ingen hinner läsa. Nåt annat är att de verkar ha massor av inbyggda funktioner som man undrar om de ens funkar. Man sitter och trycker på en touchknapp utan att kunna märka att nåt händer.
Finns den här funktionen på riktigt är är det bara på skoj liksom?
Så, letandet går vidare och jag har ingen egentlig brådska. Om man skiter i utseende och habegäret efter en speciell bil kan man ju bara plocka nåt ur Stellantisburken, samma sak i olika förpackningar ungefär. Gillar lite stuket på Avenger, speciellt efter prissänkningen. Men, lite för lite habegär.
En bil som är så sjukt vulgär och för mycket på alla sätt är ju Honqi H9, och just därför skulle jag kunna tänka mig att testa en sån.
Well, dagens funderingar till ända och Zeeker kvar att kika på först!
Jag gillar ju mitt lilla elskåp för att den är bekväm att kliva i och ur och att det är superskönt att öppna skjutdörren på vänstersidan och slänga in vilket skräp man än har i famnen. Så, varför inte gå hela vägen och kolla på en pickis? Normalt sett har ju pickisar en skatt som Transportstyrelsen borde skämmas att kräva in men på el.....not so much!
Så, en Maxus ET90 kanske, de ser ju rätt råbarkade ut. Testade en sån, gissa om jag blev förvånad att den saknade farthållare! Helt sjukt. 2024! Jag hade farthållare min gamla 240 turbo 1990 (den var tillverkad 1981). Funderar igenom min bilpark sedan jag var en finnig 18-åring 1990. Hittar bara 3 bilar utan farthållare, en 345 och en Lancer och en Corolla. Samtliga 80-talare. I övrigt.... Saab 9000, Scorpio, Carisma, Prius, Leaf, Citroen C5, 240 GLT och lite annat jox.
Hur är det ens möjligt att en ny bil saknar farthållare 2024? ET90 försvann definitivt där, men den var aldrig riktig aktuell.
Sen har jag kollat lite på skåpbilskonceptet också, det finns ju några billiga Evito till salu, märkligt billiga. Och nu vet jag varför. De saknar snabbladdning....Mercedes fattade alltså så sent som 2018 inte att en bil måste har snabbladdning. Obegripligt.
När elbilar var nytt så hade man ju tid att kolla på de flesta som dök upp. Minns att just B-klass var imponerande när den kom men saknade snabbladdning. Första Ioniq var också imponerande med sin extremt låga förbrukning och frirullning.
Nåväl, tillbaks till nutid...
Xpeng var ju ett intressant alternativ, och då snackar jag P7, Suvarna är ju skitfula. Så, testade en P7, mellanmodellen. OM jag skulle få för mig att köpa en P7 så vill jag ju ha med saxdörrar.
Så, P7, nåt att ha? Njae, den hade både bra och dåliga sidor och dessvärre var de dåliga både större och tyngre.
Komfort och ljudmässigt var den helt ok, sköna säten och stötdämpningen över broskarvar var helt i klass med en luftfjädrad model S. Betydligt tystare och mindre stötig än Y. Fin kvalitetskänsla på materialvalen, snyggt utfört. Insteget var dessvärre lika obekvämt som i en model S. Bra kraftresurser som dessutom levereras på det där lite sugande sättet som känns så mjukt. Hela bilen utstrålade mera glidare än sportbil oavsett körläge. Den skulle tydligen ha ventilation i stolarna. Prövade att starta och stoppa den flera ggr, märkte inte ett skit. För övrigt så verkade hela luftkonditioneringen på tok för klen för att kyla ner bilen vettigt snabbt.
Sen de riktigt dåliga sidorna... deras självkörningsfunktioner var som ett ondsint kinesiskt mordförsök. Förutom att den var så sjukt feg med hastigheten i kurvorna att man blev förbannad så fick den även för sig att köra på mittlinjen eller till och med över den.
Hur kan man ens släppa en så usel programvara... det är ju i klass med AP1 som fick fnatt när solen lyste den i fronten så den kunde få för sig att toucha nåt sidoräcke ute på landsvägen (Hej Bullen!, var det väl?)
Sen verkar kinesiska bilar ha nåt annat gemensamt (har provat ett par olika MG också). Ibland plingar det helt omotiverat utan att man fattar varför, ibland ackompanjerat av en text som ingen hinner läsa. Nåt annat är att de verkar ha massor av inbyggda funktioner som man undrar om de ens funkar. Man sitter och trycker på en touchknapp utan att kunna märka att nåt händer.
Finns den här funktionen på riktigt är är det bara på skoj liksom?
Så, letandet går vidare och jag har ingen egentlig brådska. Om man skiter i utseende och habegäret efter en speciell bil kan man ju bara plocka nåt ur Stellantisburken, samma sak i olika förpackningar ungefär. Gillar lite stuket på Avenger, speciellt efter prissänkningen. Men, lite för lite habegär.
En bil som är så sjukt vulgär och för mycket på alla sätt är ju Honqi H9, och just därför skulle jag kunna tänka mig att testa en sån.
Well, dagens funderingar till ända och Zeeker kvar att kika på först!
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Den är väl inte alls glasklar? Två skärmar som kan gå sönder = för mig sämre än att en enda kan gå sönder.Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 08:33
Den logiken är fantastisk![]()
Varför hålla till i ett Tesla forum och försöka övertyga folk att man måste ha HUD eller instrumentkluster och använda argument som att eftersom Tesla sätter in instrumentkluster på sina ”dyra” bilar så vill Tesla ha det och de som köper Tesla?![]()
Två skärmar som kan gå sönder = Tesla kan tjäna mer pengar på att byta lite oftare
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Det var väl ändå lite krystat?wannabee skrev: ↑29 jun 2024 21:38Den är väl inte alls glasklar? Två skärmar som kan gå sönder = för mig sämre än att en enda kan gå sönder.Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 08:33
Den logiken är fantastisk![]()
Varför hålla till i ett Tesla forum och försöka övertyga folk att man måste ha HUD eller instrumentkluster och använda argument som att eftersom Tesla sätter in instrumentkluster på sina ”dyra” bilar så vill Tesla ha det och de som köper Tesla?![]()
Två skärmar som kan gå sönder = Tesla kan tjäna mer pengar på att byta lite oftare

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Kan ju lägga till att mina bilar rullar gå till skroten sedan och att det hr är min tredje bil på 45 år, så inte krystad för mig. Förra bilen valde jag för att den inte brukar gå sönder och för att garantitiden var kort = behöver ej serva bilen på märkesverkstad många gånger under den tiden.Maw skrev: ↑30 jun 2024 07:19Det var väl ändå lite krystat?wannabee skrev: ↑29 jun 2024 21:38Den är väl inte alls glasklar? Två skärmar som kan gå sönder = för mig sämre än att en enda kan gå sönder.Piggelin skrev: ↑25 jun 2024 14:56Logiken är sanningen... Jag försöker som sagt inte övertyga dig om något, jag säger bara att Tesla själva tycker att det är bättre eftersom man erbjuder det i sina dyrare bilar. Sedan måste man spara in pengar på Snikmodellerna och då får man ta bort bra saker som kostar. Men Teslas åsikt är glasklar, skärm är bättre.Frunken skrev: ↑25 jun 2024 08:33
Den logiken är fantastisk![]()
Varför hålla till i ett Tesla forum och försöka övertyga folk att man måste ha HUD eller instrumentkluster och använda argument som att eftersom Tesla sätter in instrumentkluster på sina ”dyra” bilar så vill Tesla ha det och de som köper Tesla?![]()
Två skärmar som kan gå sönder = Tesla kan tjäna mer pengar på att byta lite oftare![]()
Brukar man däremot byta tjänstebil med några års mellanrum så har man inte så stort behov av att tänka på hela bilens livslängd
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Om du vill lyssna på en erfaren MY-ägare:Piggelin skrev: ↑24 jun 2024 13:44Fast nu länkad jag till en journalist som hade samma problem, mina två grannar med Model Y säger samma sak, helt värdelöst utan torkare, speciellt på vintern.Legato skrev: ↑24 jun 2024 13:31Att du tror det är ett problem betvivlar jag inte det minsta. I din värld är precis allt problem, särskilt när det gäller Tesla.
I realiteten så nej. Lika lite som det är problem på Model S, Model 3, Model X eller för den delen Polestar 2, Taycan, E-Tron GT mm, mm, mm.
Jag har två sidobackspeglar och tre kameror som hjälper mig utan problem. Behöver inte se detaljer ur bakrutan vid backning.
Om man direkt jämför min förra bil (BMW X3) och nuvarande MY, så ja, rutan kan hållas renare på X3, men är det nödvändigt för säker körning? Nä.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Här rekommenderas VW's förarstödsystem. Skribenten tycker det är bättre än Teslas.Datordoktorn skrev: ↑10 jun 2024 21:20Finns det någon annan bil av något fabrikat som är i närheten av Teslas självkörningsförmåga? [...]
Några andra heta tips?
viewtopic.php?p=804172#p804172
En bra recension till:
viewtopic.php?p=804199#p804199
Antar att det här förarstödsystemet finns tillgängligt i alla VAG-gruppens bilar...
Har själv testat insteget i ID.7. Tyvärr minns jag inte riktigt, men har för mig att det var åtm. lite högre än i Tesla 3 och Model S. Tror insteget är lite högre även i ID.3 och och Cupra Born. Och fäller man baksätet i de här bilarna så blir ju de också i princip skåpbilar... Dock aningen mindre.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting