Mobil-app
Moderator: Redaktion
Mobil-app
Hej alla,
jag är ny här på forumet och snart en Tesla-ägare. Förutom detta är jag även app-utvecklare sedan lång tid tillbaka och efter vad jag hört (och till viss del sett) så verkar mobil-appen för Tesla (iOS) vara lite eftersatt.
Har sett att det finns ett icke-officiellt API för Tesla där man kan styra en hel del saker. Har hittat en app som förmodligen använder detta: Remote S (https://itunes.apple.com/us/app/remote- ... 23777?mt=8). Den är dock relativt dyr.
Nu till min fråga, tror ni det finns intresse för en tredjeparts-app eller är den officiella bra? Finns det intresse så funderar jag på att skriva ihop en.
/Mikael
jag är ny här på forumet och snart en Tesla-ägare. Förutom detta är jag även app-utvecklare sedan lång tid tillbaka och efter vad jag hört (och till viss del sett) så verkar mobil-appen för Tesla (iOS) vara lite eftersatt.
Har sett att det finns ett icke-officiellt API för Tesla där man kan styra en hel del saker. Har hittat en app som förmodligen använder detta: Remote S (https://itunes.apple.com/us/app/remote- ... 23777?mt=8). Den är dock relativt dyr.
Nu till min fråga, tror ni det finns intresse för en tredjeparts-app eller är den officiella bra? Finns det intresse så funderar jag på att skriva ihop en.
/Mikael
Re: Mobil-app
Givetvis är det beroende på vilka funktioner appen får, men jag kan tänka mig ett stort intresse för vidareutveckling. Jag hade tidigare en Volvo XC60 dom hade en app som har en hel del funktionalitet som saknas i Tesla appen. Bland annat saknas helt körjournal och en hel del statistik. Kolla gärna med forumet vilka funktioner som önskas.
Jag tror att de flesta som har råd med en Tesla har råd med "Remote S" också iofs - den är trevligare än den officiella appen och har även stöd för Apple Watch.
Sedan har du ju också http://visibletesla.com om du inte sett den, har dock inte använt denna själv.
Sedan har du ju också http://visibletesla.com om du inte sett den, har dock inte använt denna själv.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Ja, jag tänkte också jämförelsen med Volvo on Call. Jag får sätta upp en feature-requesetiCar skrev:Givetvis är det beroende på vilka funktioner appen får, men jag kan tänka mig ett stort intresse för vidareutveckling. Jag hade tidigare en Volvo XC60 dom hade en app som har en hel del funktionalitet som saknas i Tesla appen. Bland annat saknas helt körjournal och en hel del statistik. Kolla gärna med forumet vilka funktioner som önskas.

Ja, det har du nog rätt i fast ibland blir man förvånad över hur "snåla" folk kan vara när det kommer till mjukvara. Men om man hoppar upp några steg i priset så blir det inte lika känsligt, ironiskt nog.thebishop skrev:Jag tror att de flesta som har råd med en Tesla har råd med "Remote S" också iofs - den är trevligare än den officiella appen och har även stöd för Apple Watch.
Tack för länken!
Här är en lista på det som går att göra med API:t (vet inte vad man kan göra i den officiella appen eftersom jag inte fått min bil än)
Wake Up Car
Set Valet Mode
Reset Valet PIN
Open Charge Port
Set Charge Limit to Standard
Set Charge Limit to Max Range
Set Charge Limit
Start Charging
Stop Charging
Flash Lights
Honk Horn
Unlock Doors
Lock Doors
Set Temperature
Start HVAC System
Stop HVAC System
Move Pano Roof
Remote Start
Open Trunk/Frunk
Utöver detta så skulle man kunna göra t ex (lägger löpande till idéer och feature requests som postas här):
Positionering
Körjournal
Geofencing (saker man vill ska ske när man kommer/lämnar en viss plats som man satt upp, t ex lås dörrar när jag kommer en bit från hemmet)
Apple Watch / Apple TV
Geofencing + Körjournal + Profiler (för att skapa kategoriserad körjournal beroende på plats och profil)
Schemalagd laddning
Öppna trunk/frunk
Värmestyrning längre än 15 min (15, 30, 45 och 60 min)
Jag kommer att ha tid att börja med det här i sommar. Kan dock smygstarta lite innan, men svårt eftersom jag inte fått bilen än.
Wake Up Car
Set Valet Mode
Reset Valet PIN
Open Charge Port
Set Charge Limit to Standard
Set Charge Limit to Max Range
Set Charge Limit
Start Charging
Stop Charging
Flash Lights
Honk Horn
Unlock Doors
Lock Doors
Set Temperature
Start HVAC System
Stop HVAC System
Move Pano Roof
Remote Start
Open Trunk/Frunk
Utöver detta så skulle man kunna göra t ex (lägger löpande till idéer och feature requests som postas här):
Positionering
Körjournal
Geofencing (saker man vill ska ske när man kommer/lämnar en viss plats som man satt upp, t ex lås dörrar när jag kommer en bit från hemmet)
Apple Watch / Apple TV
Geofencing + Körjournal + Profiler (för att skapa kategoriserad körjournal beroende på plats och profil)
Schemalagd laddning
Öppna trunk/frunk
Värmestyrning längre än 15 min (15, 30, 45 och 60 min)
Jag kommer att ha tid att börja med det här i sommar. Kan dock smygstarta lite innan, men svårt eftersom jag inte fått bilen än.
Senast redigerad av Mikael, redigerad totalt 4 gång.
En app som gör körjournal och där jag kan sätta ett antal start/stop positioner som default triggar viss klassificering vore perfekt. Kan man dessutom läsa ut detta kopplat till vilken förarprofil som är vald i bilen så vore det ännu bättre.
Klart intressant sätt att koppla samman funktionalitet. Lägger till det i listan.kangru skrev:En app som gör körjournal och där jag kan sätta ett antal start/stop positioner som default triggar viss klassificering vore perfekt. Kan man dessutom läsa ut detta kopplat till vilken förarprofil som är vald i bilen så vore det ännu bättre.
Allt i listan går att göra med tesla-appen. Jag saknar att kunna ändra strömstyrka. Körjournal samt statistik skulle vara kul funktioner men inget jag egentligen behöver.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Att kunna ändra schemalagd starttid för laddning skulle även det få mig att köpa.
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Tesla kommer alltid själva att ha fler eller lika många funktioner. Men man skulle kunna göra något mer innovativt med det man harJohn skrev:Allt i listan går att göra med tesla-appen. Jag saknar att kunna ändra strömstyrka. Körjournal samt statistik skulle vara kul funktioner men inget jag egentligen behöver.

Finns säkert många programmerare på detta forum som kan tänka sig att hjälpa till om du vill.
Schemalagd uppvärmning hade också varit kanon.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Jappakeller skrev:Finns säkert många programmerare på detta forum som kan tänka sig att hjälpa till om du vill.

La till schemalagd laddning till listan (@john också). Kan man inte schemalägga laddningen idag redan? Eller är det bara från bilen?
+1akeller skrev:Finns säkert många programmerare på detta forum som kan tänka sig att hjälpa till om du vill.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Frunk o Trunk går inte att öppna ifrån Teslas app. Vet inte när men det kanske skulle kunna vara användbart?Mikael skrev:Tesla kommer alltid själva att ha fler eller lika många funktioner. Men man skulle kunna göra något mer innovativt med det man harJohn skrev:Allt i listan går att göra med tesla-appen. Jag saknar att kunna ändra strömstyrka. Körjournal samt statistik skulle vara kul funktioner men inget jag egentligen behöver.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Då lägger jag till det ocksåPontus skrev:Frunk o Trunk går inte att öppna ifrån Teslas app. Vet inte när men det kanske skulle kunna vara användbart?Mikael skrev:Tesla kommer alltid själva att ha fler eller lika många funktioner. Men man skulle kunna göra något mer innovativt med det man harJohn skrev:Allt i listan går att göra med tesla-appen. Jag saknar att kunna ändra strömstyrka. Körjournal samt statistik skulle vara kul funktioner men inget jag egentligen behöver.

Säg till om du behöver prova på en bil och om du bor i närheten.Mikael skrev:Då lägger jag till det ocksåPontus skrev:Frunk o Trunk går inte att öppna ifrån Teslas app. Vet inte när men det kanske skulle kunna vara användbart?Mikael skrev:Tesla kommer alltid själva att ha fler eller lika många funktioner. Men man skulle kunna göra något mer innovativt med det man harJohn skrev:Allt i listan går att göra med tesla-appen. Jag saknar att kunna ändra strömstyrka. Körjournal samt statistik skulle vara kul funktioner men inget jag egentligen behöver.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Pontus skrev:Säg till om du behöver prova på en bil och om du bor i närheten.Mikael skrev:Då lägger jag till det ocksåPontus skrev:Frunk o Trunk går inte att öppna ifrån Teslas app. Vet inte när men det kanske skulle kunna vara användbart?Mikael skrev:Tesla kommer alltid själva att ha fler eller lika många funktioner. Men man skulle kunna göra något mer innovativt med det man harJohn skrev:Allt i listan går att göra med tesla-appen. Jag saknar att kunna ändra strömstyrka. Körjournal samt statistik skulle vara kul funktioner men inget jag egentligen behöver.
Tack! Men jag bor i GBG så det blir nog en bit från dig. Får bilen om förhoppningsvis tre månader. Men tack ändå!
om det skulle kunna gå så skulle det varit väldigt skönt om man kunde själv bestämma var värmen i bilen skall vara. på vintern så behöver man kanske starta bakrutan + framrutan, alltså att dessa värms upp först. detta vore en väldigt bra funktion. skulle också vilja kunna ha möjligheten att själv bestämma hur länge värmen skall vara på, som det är idag så är det begränsat till 15 min, kanske man kunde få 15, 30, 45 och 60 min. kan du fixa det så kommer jag att köpa appen av dig.
Verkar inte som att man styra var värmen ska komma. Det är antingen på eller av för satt temperatur.radiocity skrev:om det skulle kunna gå så skulle det varit väldigt skönt om man kunde själv bestämma var värmen i bilen skall vara. på vintern så behöver man kanske starta bakrutan + framrutan, alltså att dessa värms upp först. detta vore en väldigt bra funktion. skulle också vilja kunna ha möjligheten att själv bestämma hur länge värmen skall vara på, som det är idag så är det begränsat till 15 min, kanske man kunde få 15, 30, 45 och 60 min. kan du fixa det så kommer jag att köpa appen av dig.
Däremot så kan säkert ställa in längre intervaller. Om inte annat genom att sätta på den igen (automatiskt) om den stängts av.
Jag har labbat en del med apiet tidigare - kopplade ihop med en LIFX-lampa som fadade i grönt när bilen laddade. Funkade skitbra..
Kolla hur summonfunktionerna ser ut via API:et.. I så fall hade du kunnat ha en knapp med en bild på en hund i koppel i din app, och när man trycker på den så följer Teslan långsamt efter smarttelefonens position. Då kan man gå runt på stan med bilen cruisande efter (ända fram till det blir någon GPS-glitch och den skuttar fram och kör ihjäl en).
Kolla hur summonfunktionerna ser ut via API:et.. I så fall hade du kunnat ha en knapp med en bild på en hund i koppel i din app, och när man trycker på den så följer Teslan långsamt efter smarttelefonens position. Då kan man gå runt på stan med bilen cruisande efter (ända fram till det blir någon GPS-glitch och den skuttar fram och kör ihjäl en).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Ang körjournal så använder jag LinkMyTesla.dk
Suverän application, med export m.m.
Grattis o testa 14 dagar
Suverän application, med export m.m.
Grattis o testa 14 dagar
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag skulle vilja ha körjournalen via bilens webbläsare men möjligheten att sen använda telefonen eller datorn för den delen för att få ut en reseräkning sen utan att behöva sitta i bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Testa linkmytesla dåGustafsson skrev:Jag skulle vilja ha körjournalen via bilens webbläsare men möjligheten att sen använda telefonen eller datorn för den delen för att få ut en reseräkning sen utan att behöva sitta i bilen.

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
- Gustafsson
- Teslaägare
Vill inte sprida mina inlogg, för man är väl tvungen till det där ? Läcker de ut kan vem som helst hämta kärran väl ?drakbane skrev:Testa linkmytesla dåGustafsson skrev:Jag skulle vilja ha körjournalen via bilens webbläsare men möjligheten att sen använda telefonen eller datorn för den delen för att få ut en reseräkning sen utan att behöva sitta i bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16