Laddning 80 %, optimalast laddgräns?
Moderator: Redaktion
- My Blue Tesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander675019
Laddning 80 %, optimalast laddgräns?
Hej!
Vilken procentdel brukar ni ladda era Teslor till? Min Model S 75 från 2017 brukar jag ladda till 90 %. Dock 80 % på sommaren, då behövs inte den längre räckvidden. Optimalast är väl 80 % året om, alltså i den graden man kör? Det skall väl öka chanserna till att batteriet både håller och inte degraderas i samma utsträckning. Bilens rekommendation är 0-90 daglig körning och 90-100 % för långresor.
Vad är optimalast, jag vill kunna köra min bil så länge som möjligt ut att få problem med mitt HV-batteri? Långsam laddning skall väl också vara bäst.
Tack!
Vilken procentdel brukar ni ladda era Teslor till? Min Model S 75 från 2017 brukar jag ladda till 90 %. Dock 80 % på sommaren, då behövs inte den längre räckvidden. Optimalast är väl 80 % året om, alltså i den graden man kör? Det skall väl öka chanserna till att batteriet både håller och inte degraderas i samma utsträckning. Bilens rekommendation är 0-90 daglig körning och 90-100 % för långresor.
Vad är optimalast, jag vill kunna köra min bil så länge som möjligt ut att få problem med mitt HV-batteri? Långsam laddning skall väl också vara bäst.
Tack!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning 80 %, optimalast laddgräns?
Finns sjukt många trådar i ämnets men optimalaste är egentligen = ju lägre
desto bättre helt enkelt, men runt 55-60% har litiumbatterier en ganska
skarp gräns som man absolut vill hålla sig under (över det så åldras batteriet
typ dubbelt så mycket bara av ”tidens tand” aka calendar aging).
Summan av tipsen brukar bli = ladda så lite som möjligt och hellre flera små
laddningar än färre stora.
(Och det finns egentligen ingen nedre gräns utan ju lägre desto bättre).
desto bättre helt enkelt, men runt 55-60% har litiumbatterier en ganska
skarp gräns som man absolut vill hålla sig under (över det så åldras batteriet
typ dubbelt så mycket bara av ”tidens tand” aka calendar aging).
Summan av tipsen brukar bli = ladda så lite som möjligt och hellre flera små
laddningar än färre stora.
(Och det finns egentligen ingen nedre gräns utan ju lägre desto bättre).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har läst grymt mycket forskning, dvs om tester med faktiska lithium ionbatterier ovh ibland faktiska celler tagna ur Teslor.My Blue Tesla skrev: ↑23 jun 2024 13:59Hej!
Optimalast är väl 80 % året om, alltså i den graden man kör?
Det jag skriver är i princip summan av det forskningen visar. Jag har ingen egen agenda eller önskan att få någon att tro att det skulle vara på ett visst sätt, annat än att visa hur det defakto fungerar.
Anledningen till texten ovan är att det finns mycket felaktiga myter kring just laddning av elbilar. De är ofta så djupt rotade att folk inte kan tro något annat än just det myterna säger, trots att det inte finns nogot som helst stöd i forskningen.
Sök på mina inlägg här, tex calendar aging och AAKEE som skribent.
Det som tär mest på batteriet är calendar aging de första 8-10 åren. Cykler är egentligen underordnat.
För att minimera calendar aging (det tiden tär) är låg SOC bättre. Ju lägre desto bättre.
Men det finns en skarp gräns vid ungefär 57-58% riktig SOC som visas som ~ 55% på din bil precis som Bjelke skriver.
Vid 55% eller lägre har du halverat calendar aging mot högre SOC, tex 70-100%.
Calendar aging minskar takten med tiden så efter 7-10 år är tempot relativt lågt men låg SOC halverar fortfarande takten.
För cyclic aging, dvs laddning och körning så ligger området med lägst påverkan även det under 55%.
-Ladda till 55% (eller lägre) alla ggr det räcker till nästa laddning.
-Ladda ofta minskar cyklernas storlek, vilket är bra.
-Ladda sent, så att bilen står med låg SOC över tid. Speciellt bra om du ska ladda till mer än 55%.
Man behöver inte vara rädd att köra ned batteriet till under 20 eller 10%. Batteriet mår inte dåligt av det. Ens egen känsla för att undvika räckviddsångest kan styra, det räcker.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- My Blue Tesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander675019
Hej!
Tackar för era svar. Jag går efter Teslas guide: https://www.tesla.com/sv_se/support/range
Daglig körning 0-90 %, långa turer 90-100 %. Det är rekommendationen för min Tesla. Då går jag efter bilens batterireglage över laddningsnivå.
Jag tänkte ändra till 80 % men är bra att inte behöva oroa sig för räckvidden, något onödigt extra laddstopp eller att man inte kan gasa på när man vill. Sedan är det sämre räckvidd under vintern och då vill man ju ha de extra milen.
Tackar för era svar. Jag går efter Teslas guide: https://www.tesla.com/sv_se/support/range
Daglig körning 0-90 %, långa turer 90-100 %. Det är rekommendationen för min Tesla. Då går jag efter bilens batterireglage över laddningsnivå.
Jag tänkte ändra till 80 % men är bra att inte behöva oroa sig för räckvidden, något onödigt extra laddstopp eller att man inte kan gasa på när man vill. Sedan är det sämre räckvidd under vintern och då vill man ju ha de extra milen.
Tesla har aldrig angett 0-90%. De angav tidigare ”under 90%” för daglig körning, vilket ändrades för de flesta bilar våren för ett eller två år sedan till 80% eller lägre.My Blue Tesla skrev: ↑24 jun 2024 22:06Hej!
Kollar du din bil eller appen för din bil får du troligen upp ”För daglig laddning rekommenderas 80%” men bara om du drar slidern över 80%. Den visar inte texten med 50-80% inställt.
Jag tror du ska kolla i din bils manual vilken kommer referera till bilen själv eller appen, så du inte går på gamla rekommendationer som inte längre är aktuella, speciellt om du vill följa Teslas råd.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Och kom ihåg att Tesla inte alltid ger råd som minimerar slitage på batteriet utan snarare maximerar din möjlighet att köra med bilen här och nu.
Om Tesla skulle börja rekommendera 50% SOC i sin dokumentation skulle de få massor med skit av folk som tycker att man inte kan använda hela batteriet för att det då genast skulle gå sönder. De har med andra ord gjort en övervägning av vad som ger rimlig livslängd och ger dig maximalt utnyttjande av körsträcka utan att behöva stanna och ladda.
Men, om du precis som många andra här, är intresserad av att minimera slitaget på batteriet och inte behöver mer än 50% dagligen bör du nog inte ladda mer än så.
Själv laddar jag min bil till 50% om jag inte vet att jag behöver mer för en långresa nästa dag.
Om Tesla skulle börja rekommendera 50% SOC i sin dokumentation skulle de få massor med skit av folk som tycker att man inte kan använda hela batteriet för att det då genast skulle gå sönder. De har med andra ord gjort en övervägning av vad som ger rimlig livslängd och ger dig maximalt utnyttjande av körsträcka utan att behöva stanna och ladda.
Men, om du precis som många andra här, är intresserad av att minimera slitaget på batteriet och inte behöver mer än 50% dagligen bör du nog inte ladda mer än så.
Själv laddar jag min bil till 50% om jag inte vet att jag behöver mer för en långresa nästa dag.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
My Blue Tesla skrev: ↑23 jun 2024 13:59Det skall väl öka chanserna till att batteriet både håller och inte degraderas i samma utsträckning. Bilens rekommendation är 0-90 daglig körning och 90-100 % för långresor.
Precis som agehall säger.
Du har såklart rätt att ladda som du vill men ditt första inlägg, till del citerat ovan,
Tyder ju på att du vill Minimera degraderingen?
Detta är från en forskningsrapport där man tog celler från en nästan ny model s. Rapporten kom ut 2018 tror jag, så det kanske var en 2017 S man tog cellerna ifrån.
Det är rätt tydligt att 80% inte är något som kommer ge rekord i det batteri som håller längst. Du har ett Panasonic 18650 NCA-batteri, då
vill du minimera tiden över 55% displayed SOC om du ska minimera Degraderingen.
55% eller under minimerar degraderingen.
Alla SOC över 60% dubblerar degraderingen.
Bilden visar högupplösta tester av calendar aging på Panasonic 18650 NCA.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tusan också. Jag som drog ned från 80 till 70 efter Aakes inlägg som visade nån graf för nåt år sedan… Så nu ska jag ned till 50 % istället… Blir svårt att övertala frugan även om vi bara kör småärenden i stan mestadels. Kör en Kia EV6.
Den står iaf alltid parkerad i skugga. Aldrig snabbladdad heller.
Fråga: ska man köra en elbil som en bensinbil och vänta med fullgasaccelerationer tills den är varm?
Fråga: ska man köra en elbil som en bensinbil och vänta med fullgasaccelerationer tills den är varm?
EV6 har NMC-celler och då ligger motsvarande tröskel vid drygt 60%. Blir det lättare då?Aida skrev: ↑25 jun 2024 12:45Tusan också. Jag som drog ned från 80 till 70 efter Aakes inlägg som visade nån graf för nåt år sedan… Så nu ska jag ned till 50 % istället… Blir svårt att övertala frugan även om vi bara kör småärenden i stan mestadels. Kör en Kia EV6.

Ioniq 5 FE AWD
Du har ett NMC-batteri. NMC överlag har ungefär 62% (riktig SOC) som övre gräns för låg degradering.Aida skrev: ↑25 jun 2024 12:45Tusan också. Jag som drog ned från 80 till 70 efter Aakes inlägg som visade nån graf för nåt år sedan… Så nu ska jag ned till 50 % istället… Blir svårt att övertala frugan även om vi bara kör småärenden i stan mestadels. Kör en Kia EV6.
På en Tesla med 4.5% buffer i botten blir 60% övre gräns för låg degradering.
Är inte påläst på buffer och visning på Kia.
Det kan skilja lite från faktiskt märke på cellen beroende på mix i kemin men det verkar inte röra sig om några stora skillnader utan mer eller mindre exakt lika för samma kemityp överlag.
Vill man minimera degraderingen skulle jag lägga mig på 55% eller lägre tills någon räknat ut skillnaden mellan riktig och displayad SOV för EV6.
Temp för att ta ut hög effekt: elmotorn är inte byggd som en förbränningsmotor där grejerna dels behöver värmas upp för att ha rätt spel och dels genererar extrema temperaturer vid fullgas. Elmotorn har väldigt få förluster så det är inte ett problem för en elmotor.
Batteriet har lite lägre degradering per cykel om Batteriet är 25-40C men sommartid är vi redan där och vintertid är det i vart fall för tesla då att bstteriet är som varmast när man precis laddat och lämnat garaget.
Dessutom är cykliska degraderingen mycket lägre än folk tror så om man tex väntar på att få upp batteritempen sommartid så minskar man något litegrann som redan från början är nästan obetydligt.
Lite sunt förnuft bara så löser det sig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hur mycket påverkar laddhastigheten degraderingen?
Bör man tom dra ner laddningahastigheten hemma och ladda så långsamt det går. Kan ju tex oftast ladda på 3kw istället för 11kw under natten och ändå komma upp till 50% som jag har inställt på
Bör man tom dra ner laddningahastigheten hemma och ladda så långsamt det går. Kan ju tex oftast ladda på 3kw istället för 11kw under natten och ändå komma upp till 50% som jag har inställt på
Alla lägre laddhastigheter (AC-laddning hemma upp till 11 kW) är så låga att de inte gör någon skillnad.
Högre är eg bättre rebt principiellt.
Ladda fortare men börja senare, då står bilen med låg SOC längre tid.
Jag kör alltid 11kW.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kian har väl cirkus 3kW/h i nedre buffer, som man dock kan använda om det kniper. Och 3.5 % topbuffer som man inte kan använda.
Kian har ju max 57% när den levereras från fabrik, så om den skulle stå några månader så är det ingen katastrof.
Min o max temp under laddning är också betydligt lägre än Teslas. Så det finns nog NMC batterier och NMC batterier.
Tror att Kians batteri kan leverera 480kW redan vid 31grader.
Kian har ju max 57% när den levereras från fabrik, så om den skulle stå några månader så är det ingen katastrof.
Min o max temp under laddning är också betydligt lägre än Teslas. Så det finns nog NMC batterier och NMC batterier.
0% displayed är 4.74% riktig SOCwheels skrev: ↑25 jun 2024 15:21Kian har väl cirkus 3kW/h i nedre buffer, som man dock kan använda om det kniper. Och 3.5 % topbuffer som man inte kan använda.
Top buffern = 3.5%
62% riktig SOC torde bli ~ ungefär 62% så 60% är safe.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Här finns ju en hel tråd i ämnet redan: viewtopic.php?t=27813
Personligen kör jag 50% som standard på min Long Range. Har tappat cirka 1-2% sedan 2022.
Personligen kör jag 50% som standard på min Long Range. Har tappat cirka 1-2% sedan 2022.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Den tråden är väl i huvudsak till för att kolla vilken degradering / räckvidd man defakto har.enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 17:47Här finns ju en hel tråd i ämnet redan: viewtopic.php?t=27813
Denna avhandlar ju hur man ska ladda för att minimera degraderingen och frågan om 80% är optimalt.
(Men jag håller med, det är nog en bra tråd det med.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
Allt som skrivits här, står redan där.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 18:11Den tråden är väl i huvudsak till för att kolla vilken degradering / räckvidd man defakto har.enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 17:47Här finns ju en hel tråd i ämnet redan: viewtopic.php?t=27813
Denna avhandlar ju hur man ska ladda för att minimera degraderingen och frågan om 80% är optimalt.
(Men jag håller med, det är nog en bra tråd det med.)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
29 sidor, hur många inlägg?enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 18:17Allt som skrivits här, står redan där.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 18:11Den tråden är väl i huvudsak till för att kolla vilken degradering / räckvidd man defakto har.enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 17:47Här finns ju en hel tråd i ämnet redan: viewtopic.php?t=27813
(Men jag håller med, det är nog en bra tråd det med.)![]()

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack aakee! Då ska jag minska till 60 %!AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 17:380% displayed är 4.74% riktig SOCwheels skrev: ↑25 jun 2024 15:21Kian har väl cirkus 3kW/h i nedre buffer, som man dock kan använda om det kniper. Och 3.5 % topbuffer som man inte kan använda.
Top buffern = 3.5%
62% riktig SOC torde bli ~ ungefär 62% så 60% är safe.
- enoch85
- Teslaägare
Nu blir detta lite off topic, men... Alla de där 29 sidorna ger säkerligen mer info än det som står i denna tråd. Bl.a. så kan man ju hitta graferna som du alltid refererar till, samt olika personer som laddat olika mycket och därmed fått olika degradering.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 18:1929 sidor, hur många inlägg?enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 18:17Allt som skrivits här, står redan där.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 18:11Den tråden är väl i huvudsak till för att kolla vilken degradering / räckvidd man defakto har.enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 17:47Här finns ju en hel tråd i ämnet redan: viewtopic.php?t=27813
![]()
I största allmänhet är tråden jag länkade mer matnyttig än denna, så därför länkade jag den. Denna tråd handlar ju i slutändan om degradering, och det gör även 29-sidors tråden som dessutom innehåller mer info.

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Jag fortsätter på off topic.
Det är fint att du länkar till annan tråd - det ska du ha en eloge för.
Men med det sagt så är det ju ett medlemsforum för interaktion med varandra och inte ett uppslagsverk. Om man ser ett inlägg och får en spontan fråga så är det väl bra att man reagerar och skriver. Istället för att vara tyst och börja leta igenom gamla trådar efter svar. Då dör ju forumet ut efter ett tag eftersom det mesta redan har diskuterats. På detta vis blir forumet istället levande. Aktiviteten har ju redan minskat på forumet idag upplever jag det som.
Sen är det väl inte helt oproblematiskt heller att jag sticker in en spontan fråga om en Kia EV6 i en tråd som ska handla om Model S heller… Jaja så det kan gå…
Jag fick fråga
Det är fint att du länkar till annan tråd - det ska du ha en eloge för.
Men med det sagt så är det ju ett medlemsforum för interaktion med varandra och inte ett uppslagsverk. Om man ser ett inlägg och får en spontan fråga så är det väl bra att man reagerar och skriver. Istället för att vara tyst och börja leta igenom gamla trådar efter svar. Då dör ju forumet ut efter ett tag eftersom det mesta redan har diskuterats. På detta vis blir forumet istället levande. Aktiviteten har ju redan minskat på forumet idag upplever jag det som.
Sen är det väl inte helt oproblematiskt heller att jag sticker in en spontan fråga om en Kia EV6 i en tråd som ska handla om Model S heller… Jaja så det kan gå…
Jag fick fråga
Absolut att det är okey att länka dit och att det finns info, men 29 sidor kanske gör drt svårt att reda ut.enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 19:56Nu blir detta lite off topic, men... Alla de där 29 sidorna ger säkerligen mer info än det som står i denna tråd. Bl.a. så kan man ju hitta graferna som du alltid refererar till, samt olika personer som laddat olika mycket och därmed fått olika degradering.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 18:1929 sidor, hur många inlägg?enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 18:17Allt som skrivits här, står redan där.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 18:11Den tråden är väl i huvudsak till för att kolla vilken degradering / räckvidd man defakto har.enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 17:47Här finns ju en hel tråd i ämnet redan: viewtopic.php?t=27813
![]()
I största allmänhet är tråden jag länkade mer matnyttig än denna, så därför länkade jag den. Denna tråd handlar ju i slutändan om degradering, och det gör även 29-sidors tråden som dessutom innehåller mer info.![]()
Bra komplement till denna tråden men det kan inte ersätta på ett smidigt sätt, om dy frågar mig

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
Yes, tycker inte du har fel! Jag lärde mig allt jag kan om degradering från den länkade tråden, och den är enligt mig den bästa tråden på forumet kring degradering. Så typ, läs och lär.AAKEE skrev: ↑25 jun 2024 21:07Absolut att det är okey att länka dit och att det finns info, men 29 sidor kanske gör drt svårt att reda ut.enoch85 skrev: ↑25 jun 2024 19:56Nu blir detta lite off topic, men... Alla de där 29 sidorna ger säkerligen mer info än det som står i denna tråd. Bl.a. så kan man ju hitta graferna som du alltid refererar till, samt olika personer som laddat olika mycket och därmed fått olika degradering.
I största allmänhet är tråden jag länkade mer matnyttig än denna, så därför länkade jag den. Denna tråd handlar ju i slutändan om degradering, och det gör även 29-sidors tråden som dessutom innehåller mer info.![]()
Bra komplement till denna tråden men det kan inte ersätta på ett smidigt sätt, om dy frågar mig![]()
Det mesta kommer ju från dig AAKE, och är såklart mycket uppskattat.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Jag lyfter denna tråd då jag tycker att en viktig poäng för att förstå helheten har missats både här och i tråden det länkats till ovan viewtopic.php?t=27813. Det är att även användarmönstret måste beaktas för att kunna svara på TS fråga.
Det har flera gånger framförts att det inte spelar någon roll om man laddar till 70, 80 eller 100%, då cellerna åldras ungefär lika snabbt vid dessa SOC. Det kan till och med vara sämre att ladda till 80% än 100%, enligt en del data som presenterats. Låt oss för argumentationens skull anta att detta är korrekt, även om jag inte håller med till 100%.
Vad som utöver detta behöver beaktas innan forskningsresultaten extrapoleras till verkligheten är användarmönstret. Jag kan ge ett exempel baserat på mig själv och mina resmönster: Jag laddar min bil till 80% på vintern och 70% på sommaren. Baserat på premissen i första paragrafen skulle det inte göra någon skillnad för batteridegraderingen om jag laddade den till 100%.
Men sen använder jag bilen också. Jag ställer in den så att laddningen blir klar precis innan jag kör till jobbet. På väg till jobbet förbrukar bilen ca 20% vintertid, och ca 15% sommartid. De 8-9 timmar jag befinner mig på jobbet står alltså bilen parkerad med 60% vintertid och 55% sommartid. Sen kör jag hem igen, och bilen får stå med 40% fram till laddningen startar ett tag innan jag kör till jobbet igen.
Sammantaget innebär detta att min bil är laddad till mellan 40 och 60% större delen av dygnet, förutom den tid då den laddas. Hade jag laddat den till 100% varje dag hade den varit laddad till mellan 60 och 80% större delen av dygnet. Det hade resulterat i snabbare calendar ageing, även enligt den forskning det refererats till som menar att det inte gör någon skillnad i calendar ageing om man laddar till 80% eller 100%.
Min poäng med inlägget är att man måste se forskningens begränsningar innan man extrapolerar till verkligheten. Det finns inte ETT tydligt svar om 80% är en optimal laddgräns eller inte, och inte heller ETT svar på om det är bättre eller sämre att ladda till 80% eller 100%. Det beror helt på hur körmönstret ser ut och hur ofta och hur mycket man har möjlighet att ladda. För mig gör det skillnad till det bättre att ladda till 80%, jämfört med om jag laddade till 100%. För någon som förbrukar 5% på väg till och från jobbet hade skillnaden antagligen varit mindre, och batteriet mått bättre om det cyklades mellan 55-45% istället för mellan 80-70% eller 100-90%.
Det har flera gånger framförts att det inte spelar någon roll om man laddar till 70, 80 eller 100%, då cellerna åldras ungefär lika snabbt vid dessa SOC. Det kan till och med vara sämre att ladda till 80% än 100%, enligt en del data som presenterats. Låt oss för argumentationens skull anta att detta är korrekt, även om jag inte håller med till 100%.
Vad som utöver detta behöver beaktas innan forskningsresultaten extrapoleras till verkligheten är användarmönstret. Jag kan ge ett exempel baserat på mig själv och mina resmönster: Jag laddar min bil till 80% på vintern och 70% på sommaren. Baserat på premissen i första paragrafen skulle det inte göra någon skillnad för batteridegraderingen om jag laddade den till 100%.
Men sen använder jag bilen också. Jag ställer in den så att laddningen blir klar precis innan jag kör till jobbet. På väg till jobbet förbrukar bilen ca 20% vintertid, och ca 15% sommartid. De 8-9 timmar jag befinner mig på jobbet står alltså bilen parkerad med 60% vintertid och 55% sommartid. Sen kör jag hem igen, och bilen får stå med 40% fram till laddningen startar ett tag innan jag kör till jobbet igen.
Sammantaget innebär detta att min bil är laddad till mellan 40 och 60% större delen av dygnet, förutom den tid då den laddas. Hade jag laddat den till 100% varje dag hade den varit laddad till mellan 60 och 80% större delen av dygnet. Det hade resulterat i snabbare calendar ageing, även enligt den forskning det refererats till som menar att det inte gör någon skillnad i calendar ageing om man laddar till 80% eller 100%.
Min poäng med inlägget är att man måste se forskningens begränsningar innan man extrapolerar till verkligheten. Det finns inte ETT tydligt svar om 80% är en optimal laddgräns eller inte, och inte heller ETT svar på om det är bättre eller sämre att ladda till 80% eller 100%. Det beror helt på hur körmönstret ser ut och hur ofta och hur mycket man har möjlighet att ladda. För mig gör det skillnad till det bättre att ladda till 80%, jämfört med om jag laddade till 100%. För någon som förbrukar 5% på väg till och från jobbet hade skillnaden antagligen varit mindre, och batteriet mått bättre om det cyklades mellan 55-45% istället för mellan 80-70% eller 100-90%.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- enoch85
- Teslaägare
Jag laddar till 50%, den står på jobbet med ca 40%, och har en degradering på 2% efter 5300 mil.
Kort sagt, jag tror på forskningen.
Kort sagt, jag tror på forskningen.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022