Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt
Men allvarligt, menar du att all halleluja du har skrivit i den här tråden har varit ironi?
Ironi i text kan ibland vara svårt att förstå men i ditt fall tycker jag syftet är ännu svårare att förstå.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Hårda tider väntar batteritillverkare men bättre och billigare framtid för välbehövliga batterienergilagersystem, tunga lastbilar och våra elbilar.
"En ny analys visar att tillgången på batterier är fem gånger större än efterfrågan – redan nästa år. Samtidigt ska det byggas 250 nya batterifabriker i Europa"
https://carup.se/northvolts-mardrom-5-g ... batterier/
"En ny analys visar att tillgången på batterier är fem gånger större än efterfrågan – redan nästa år. Samtidigt ska det byggas 250 nya batterifabriker i Europa"
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Jag tror man missar hur stor på efterfrågan för batterier kommer vara kommande år. Ofta räknar man med linjär ökning även fast vi är inne i ett skifte där vi har en s-kurva. Inte nödvändigtvis för elbilar, där har man nog kommit förbi första böjen och är på ganska linjär ökning nu, men batterilagring i elnäten ökar extremt fort i de flesta länder. Vi har ca 3200% ökning från årsskiftet till 2025-2026. Det är med de byggen som är påbörjade och beslutade, sen kan det tillkomma ännu mer kommande år också.Lerumsexpressen skrev:Hårda tider väntar batteritillverkare men bättre och billigare framtid för välbehövliga batterienergilagersystem, tunga lastbilar och våra elbilar.
Och det ser likadant ut i stora delar av världen. Batterier börjar på riktigt bli en spelare i elnätet, snart inte bara för frekvensreglering som jag för bara nått år sen skulle vara huvuddelen av batteriers funktion i nätet.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Blir bra med ersättningspaket till 1/5 av priset mot idag, lagom till bilarna är 10år. Kommer minska behovet av att skrota ut äldre elbilar i förtidjoel80 skrev: ↑23 jun 2024 22:55Jag tror man missar hur stor på efterfrågan för batterier kommer vara kommande år. Ofta räknar man med linjär ökning även fast vi är inne i ett skifte där vi har en s-kurva. Inte nödvändigtvis för elbilar, där har man nog kommit förbi första böjen och är på ganska linjär ökning nu, men batterilagring i elnäten ökar extremt fort i de flesta länder. Vi har ca 3200% ökning från årsskiftet till 2025-2026. Det är med de byggen som är påbörjade och beslutade, sen kan det tillkomma ännu mer kommande år också.Lerumsexpressen skrev:Hårda tider väntar batteritillverkare men bättre och billigare framtid för välbehövliga batterienergilagersystem, tunga lastbilar och våra elbilar.
Och det ser likadant ut i stora delar av världen. Batterier börjar på riktigt bli en spelare i elnätet, snart inte bara för frekvensreglering som jag för bara nått år sen skulle vara huvuddelen av batteriers funktion i nätet.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Hade du LÄST tråden har du förstått att mina inlägg inte är jätteseriösa. Jag skriver ut det t.om.
Fatta någongång!
Dina inlägg är ju så skruvade att man ju omöjligt kan veta vad du skriver på riktigt.
Vad är syftet?
Ytterligare arbetsplatsolyckor hos NV. Denna gång tyvärr med dödsfall som utgång. 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -northvolt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... s-av-polis
(Känns som facket borde lägga mer krut på arbetsförhållanden här än på andra håll - inga andra företag nämnda)

(Känns som facket borde lägga mer krut på arbetsförhållanden här än på andra håll - inga andra företag nämnda)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Man räknar med att batterier faller ytterligare 70% i pris från dagens nivå de närmsta 10 åren, så nästan 1/5 kan man nog räkna med. Fast sen blir man väl som vanligt lurad på arbetskostnadern.Airlift skrev:Blir bra med ersättningspaket till 1/5 av priset mot idag, lagom till bilarna är 10år. Kommer minska behovet av att skrota ut äldre elbilar i förtidjoel80 skrev: ↑23 jun 2024 22:55Jag tror man missar hur stor på efterfrågan för batterier kommer vara kommande år. Ofta räknar man med linjär ökning även fast vi är inne i ett skifte där vi har en s-kurva. Inte nödvändigtvis för elbilar, där har man nog kommit förbi första böjen och är på ganska linjär ökning nu, men batterilagring i elnäten ökar extremt fort i de flesta länder. Vi har ca 3200% ökning från årsskiftet till 2025-2026. Det är med de byggen som är påbörjade och beslutade, sen kan det tillkomma ännu mer kommande år också.Lerumsexpressen skrev:Hårda tider väntar batteritillverkare men bättre och billigare framtid för välbehövliga batterienergilagersystem, tunga lastbilar och våra elbilar.

Städfirman som är anlitad verkar inte tillhandahålla rätt skyddsutrustning för sina anställda. De går med munskydd i utrymmen som kräver gasmask...martinot skrev:Ytterligare arbetsplatsolyckor hos NV. Denna gång tyvärr med dödsfall som utgång.

Utbildningen till anställda verkar undermålig.
Låter det för bra för att vara sant så är det nog faktiskt så. Ganska så bra utgångspunkt.
NV kommer givetvis gå omkull, de kommer omöjligt tjäna pengar på det här. Illa skött bolag, marginaler för låga. Mördande konkurrens. De är nog tyvärr rejält körda!
-
Antingen så lider någon här av något (bipolär?) eller så pågår en utredning eller dylikt som man nu försöker komma undan. Jag kan inte riktigt bestämma mig…
Ah, nu är det ironi ocj du alltså oseriös igen och menar inte vad du skriver? Kan du inte bara skippa att skriva om du inte menar var du skriver?ChrilleM skrev:Låter det för bra för att vara sant så är det nog faktiskt så. Ganska så bra utgångspunkt.
NV kommer givetvis gå omkull, de kommer omöjligt tjäna pengar på det här. Illa skött bolag, marginaler för låga. Mördande konkurrens. De är nog tyvärr rejält körda!
Förstår inte riktigt hur man kan ta mina tidigare broschyr/säljsnack inlägg seriöst? Är man vid sinnes fulla bruk så bör man ha en skeptisk hållning till Northvolt. De har gjort allt annat än levererat. Ligger efter i tidsplan. Arbetsmiljön verkar lämna en del att önska även om man ska vara försiktig med sådana uttalanden. Produktionen är ett haveri. Pensionsfonder riskerar att åka på stora smällar. Slår man ihop alla plus och minus är en övervägande del minus vilket talar för att hela projektet kan kapsejsa.joel80 skrev: ↑25 jun 2024 09:14Ah, nu är det ironi ocj du alltså oseriös igen och menar inte vad du skriver? Kan du inte bara skippa att skriva om du inte menar var du skriver?ChrilleM skrev:Låter det för bra för att vara sant så är det nog faktiskt så. Ganska så bra utgångspunkt.
Vi får givetvis hålla tummarna att det får igång tillverkning men framförallt att de kan börja tjäna pengar. Det vore väldigt bra för landet Sverige och Europa att ha egen batteriproduktion men tyvärr talar väl mycket i dagsläget att någon annan kommer ta den platsen.
Tror man ska vara väldigt försiktig att ställa diagnoser på folk via inlägg på internet. Annars verkar du ha en ganska sund analys över Northvolt.OvePaHornet skrev: ↑25 jun 2024 08:16Antingen så lider någon här av något (bipolär?) eller så pågår en utredning eller dylikt som man nu försöker komma undan. Jag kan inte riktigt bestämma mig…
-
Självklart är det som du säger. Text är otroligt svårt att tolka (som du kanske själv märkt iom att du påstod att det du skrivit varit ironi). Att ställa en (seriös) diagnos av någon helt grundat på text är ännu svårare eller t.o.m omöjligt.ChrilleM skrev: ↑25 jun 2024 12:06Tror man ska vara väldigt försiktig att ställa diagnoser på folk via inlägg på internet. Annars verkar du ha en ganska sund analys över Northvolt.OvePaHornet skrev: ↑25 jun 2024 08:16Antingen så lider någon här av något (bipolär?) eller så pågår en utredning eller dylikt som man nu försöker komma undan. Jag kan inte riktigt bestämma mig…
Det du måste hålla med om, är att din snabba tvärvändning gällande synen på Nortvolt är anmärkningsvärd. Jag roade mig med att gå tillbaka till sidan 20 i denna tråd och redan då höll du samma ton som fram tills igår.
Gällande vad jag tycker om Northvolt är egentligen oväsentligt. Jag har mest postat delar av artikeln i Borlänge Tidning och mina reflektioner kring den. Jag hoppas, som jag tidigare skrivit, att Northvolt lyckas och kan ”ge tillbaka” det stöd man fått av staten i form av skattepengar och jobbtillfällen. Däremot så tror jag inte att det händer, men det är helt skilda saker.
Jag önskar dig hur som helst en trevlig sommar, om du har vägarna förbi Borlänge så visar jag dig gärna Northvolts sajt.
Snabba tvärvändning? Nope, inte alls. Här är några inlägg från mig tidigare i tråden. Trevlig sommar på dig också, absolut det ska jag göra!OvePaHornet skrev: ↑25 jun 2024 12:49Självklart är det som du säger. Text är otroligt svårt att tolka (som du kanske själv märkt iom att du påstod att det du skrivit varit ironi). Att ställa en (seriös) diagnos av någon helt grundat på text är ännu svårare eller t.o.m omöjligt.ChrilleM skrev: ↑25 jun 2024 12:06Tror man ska vara väldigt försiktig att ställa diagnoser på folk via inlägg på internet. Annars verkar du ha en ganska sund analys över Northvolt.OvePaHornet skrev: ↑25 jun 2024 08:16Antingen så lider någon här av något (bipolär?) eller så pågår en utredning eller dylikt som man nu försöker komma undan. Jag kan inte riktigt bestämma mig…
Det du måste hålla med om, är att din snabba tvärvändning gällande synen på Nortvolt är anmärkningsvärd. Jag roade mig med att gå tillbaka till sidan 20 i denna tråd och redan då höll du samma ton som fram tills igår.
Gällande vad jag tycker om Northvolt är egentligen oväsentligt. Jag har mest postat delar av artikeln i Borlänge Tidning och mina reflektioner kring den. Jag hoppas, som jag tidigare skrivit, att Northvolt lyckas och kan ”ge tillbaka” det stöd man fått av staten i form av skattepengar och jobbtillfällen. Däremot så tror jag inte att det händer, men det är helt skilda saker.
Jag önskar dig hur som helst en trevlig sommar, om du har vägarna förbi Borlänge så visar jag dig gärna Northvolts sajt.
Men visst finns det användare här med agendor, inte speciellt svårt att lista ut vem det är. Nope, inte riktat till dig Ove!Tycker många verkar väldigt negativa mot företaget så försöker bara liva upp stämningen lite och låta lite positiv. Kan tagga ner en smula!
För att vara lite seriös, 2024 blir nog ett avgörande år för hur det går för Northvolt. Förseningarna är grova och de har väl inte levt upp riktigt till vad alla förväntat sig samtidigt som konkurrensen från Asien är skoningslös.
Får väl hoppas för svensk industris skull att de får ordning på torpet även om man är lite skeptisk!
—————
Sista inlägget är givetvis ren hybris och inget att lägga någon vikt vid.
Northvolt kommer ha de tufft i den mördande konkurrensen. Finns ens bilar idag med NV batterier? Tveksamt.
—————
Alltså, hela min approach bygger lite på all halelujastämning som hägrar kring allt grönt. Väldigt tröttsamt och lite religiöst över det. Det fick mig att spinna loss lite i tråden.
Ska vara seriös i fortsättningen. Tyckte det var roligt att daska till med ett Mr. då det skulle te sig surrealistiskt.
Nåja, har inget emot företaget som sådant. Vi får hoppas det går bra även om känslan är tveksam, framförallt efter DI senaste granskning.
Allt gott vänner!
—————
Illavarslande att Northvolt lagt alla sina ägg i en och samma korg (NMC).
—————
Har självaste Panasonic eller om det var LG problem att producera NMC kan man ju misstänka att Northvolt har det ännu jobbigare.
Svårt att se Northvolt kunna konkurrera. Hur detta gigantiska projekt ska kunna generera vinst har jag mycket svårt att se. Det är ett politiskt projekt, brukar sällan sluta bra.
Tur det finns tredjepartsfirmor i framtiden med i så fall. Tror det kommer bli fler och fler företag likt Grufman som tar den vägen. Om 10år kommer förmodligen (förhoppningsvis) antalet elbilar vara mångdubbelt fler. Men Northvolt kommer nog inte fått till något nytt till dess ändåjoel80 skrev: ↑24 jun 2024 22:02Man räknar med att batterier faller ytterligare 70% i pris från dagens nivå de närmsta 10 åren, så nästan 1/5 kan man nog räkna med. Fast sen blir man väl som vanligt lurad på arbetskostnadern.Airlift skrev:Blir bra med ersättningspaket till 1/5 av priset mot idag, lagom till bilarna är 10år. Kommer minska behovet av att skrota ut äldre elbilar i förtidjoel80 skrev: ↑23 jun 2024 22:55Jag tror man missar hur stor på efterfrågan för batterier kommer vara kommande år. Ofta räknar man med linjär ökning även fast vi är inne i ett skifte där vi har en s-kurva. Inte nödvändigtvis för elbilar, där har man nog kommit förbi första böjen och är på ganska linjär ökning nu, men batterilagring i elnäten ökar extremt fort i de flesta länder. Vi har ca 3200% ökning från årsskiftet till 2025-2026. Det är med de byggen som är påbörjade och beslutade, sen kan det tillkomma ännu mer kommande år också.Lerumsexpressen skrev:Hårda tider väntar batteritillverkare men bättre och billigare framtid för välbehövliga batterienergilagersystem, tunga lastbilar och våra elbilar.
Och det ser likadant ut i stora delar av världen. Batterier börjar på riktigt bli en spelare i elnätet, snart inte bara för frekvensreglering som jag för bara nått år sen skulle vara huvuddelen av batteriers funktion i nätet.![]()

TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
https://carup.se/vw-vacklar-om-northvol ... atsstyrka/
BMW bröt avtalen med Northvolt. Nu kan VW göra samma sak, kan vara en positivt att tappa en till stororder då det kan ge till andrum för företaget.
Som västvärldens ledande batteritillverkare kan det vara fantastiska nyheter!
BMW bröt avtalen med Northvolt. Nu kan VW göra samma sak, kan vara en positivt att tappa en till stororder då det kan ge till andrum för företaget.
Som västvärldens ledande batteritillverkare kan det vara fantastiska nyheter!
-
Kanske detta redan har diskuterats men tror ni Putin kan ligga bakom problemen på Northvolt? Innan ni avfärdar det som rent trams så läste jag i tidningen att Ryssland har ägnat sig åt sabotage i västerländska företag. Putin försökte även mörda Rheinmetalls VD.
Visst vore det i Putins intresse om Northvolt misslyckades. Det skulle kunna innebära större beroende av import av batterier från kina och även att övergången från fossilt försenas.
Inte en helt orimlig tanke, eller?
Visst vore det i Putins intresse om Northvolt misslyckades. Det skulle kunna innebära större beroende av import av batterier från kina och även att övergången från fossilt försenas.
Model Y LR AWD -24
Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Inte en helt omöjlig tanke. Vi vet att sabotage har utförts i Europa.mussla skrev:Kanske detta redan har diskuterats men tror ni Putin kan ligga bakom problemen på Northvolt? Innan ni avfärdar det som rent trams så läste jag i tidningen att Ryssland har ägnat sig åt sabotage i västerländska företag. Putin försökte även mörda Rheinmetalls VD.
Man misstänkte ju sabotage på Malmbanan här i våras också när det var flera urspårningar.