Körjournal 2024

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Udd

Körjournal 2024

Inlägg av Udd »

Hej
Jag hade ABRP, men den appen har inte fungerat sedan Januari. Sedan tyckte jag 50 SEK i månaden var för dyrt. Samma för kollegorna.
Jag provade en Svensk, Autojournal som verkar få jobbet gjort, men efter en månads prövoperiod skulle de ha 130 SEK i månaden. Nej tack, då kan jag skriva själv istället.
Finns det någon annan?
Tesla borde införa detta i appen, informationen finns redan. men det hör inte till denna tråden.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Körjournal 2024

Inlägg av Collin87 »

Udd skrev: 24 jun 2024 10:38
Hej
Jag hade ABRP, men den appen har inte fungerat sedan Januari. Sedan tyckte jag 50 SEK i månaden var för dyrt. Samma för kollegorna.
Jag provade en Svensk, Autojournal som verkar få jobbet gjort, men efter en månads prövoperiod skulle de ha 130 SEK i månaden. Nej tack, då kan jag skriva själv istället.
Finns det någon annan?
Tesla borde införa detta i appen, informationen finns redan. men det hör inte till denna tråden.
Dom flesta som erbjuder körjournalstjänster tar betalt för denna tjänst, mer eller mindre.
Vill man ha det gratis är nog enda utvägen att skriva själv är jag rädd.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

Hej
Finns det någon annan?
För den som är lite tech-savvy så går det jättebra att köra ett open source alternativ som denna: https://github.com/teslamate-org/teslamate
Model Y LR - 23
Udd

Inlägg av Udd »

Collin87 skrev: 24 jun 2024 10:43
Hej
Finns det någon annan?
Dom flesta som erbjuder körjournalstjänster tar betalt för denna tjänst, mer eller mindre.
Vill man ha det gratis är nog enda utvägen att skriva själv är jag rädd.
Behöver inte vara gratis, men kanske inte 130 i månaden. Runt 50 är okej, gärna något under.
Udd

Inlägg av Udd »

Ubiquity skrev: 24 jun 2024 10:47
Hej
Finns det någon annan?
För den som är lite tech-savvy så går det jättebra att köra ett open source alternativ som denna: https://github.com/teslamate-org/teslamate
Jag har funderat på detta.
Stämmer det att jag behöver ha en NAS då? Funderar ändå på att skaffa det så det vore nästan bara bra.
Finns det någon bra guide som man kan använda sig av?
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

Udd skrev: 24 jun 2024 11:12
Jag har funderat på detta.
Stämmer det att jag behöver ha en NAS då? Funderar ändå på att skaffa det så det vore nästan bara bra.
Finns det någon bra guide som man kan använda sig av?
Finns en del resurser online att ta del utav för att hitta lösningar på hur man kan sätta upp det. Det går bra att köra på en NAS, jag har en Raspberry Pi som kör det hemma. Du kan sätta upp det via någon server cloudtjänst. Finns massvis med sätt att konfigurera det på. Inget alternativ är bättre än det andra, det beror helt på vad du känner dig bekväm med/vill ha.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Jag har använt Triplog sen flera år. Kör den på telefonen och den autostartar GPS tracking. Funkar bra och kan ge allsköns rapporter.

triplogmileage.com

Jag använder "Premium" versionen för $60/år.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Ubiquity skrev: 24 jun 2024 10:47
Hej
Finns det någon annan?
Håller med, det är inte ens svårt. Upp med en Docker, fixa lite variabler - done.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag letar efter info vad som krävs för en körjournal för en personalbil. Jag antog att bara tjänsteresor skulle loggas, allt annat ses som en klump av "privat". Stämmer det?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Automile Starter kostar 49 kr/mån. Den har jag och det fungerar smidigt. Man kopplar in en enhet i OBD-porten. Om man har Tesla bör man säga till om det när man beställer eftersom man får någon slags specialprogramvara då.

Man kan lägga in platser som automatiskt ska klassas som tjänsteresor. På så sätt sköter det mesta sig automatiskt.
Användarvisningsbild
feo1
Teslaägare

Inlägg av feo1 »

Jag satt i samma sits där jag sökte en körjournal till min Tesla. Hittade någon som var gratis men sedan började kostade orimligt mycket. Har nu istället skapat en egen körjournal som kallas AutoLedger. Den är gratis och kräver ingen extra hårdvara. Jag använder AutoLedger för bokföring av resor i mitt AB. Ni kan hitta mer info här:

https://get.autoledger.co/sv/tesla
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare

Inlägg av unumlapis »

Udd skrev: 24 jun 2024 11:12
Jag har funderat på detta. Stämmer det att jag behöver ha en NAS då? Funderar ändå på att skaffa det så det vore nästan bara bra. Finns det någon bra guide som man kan använda sig av?
Om du vill ha en liten Docker server så sätt upp det på en Rpi5 med ett HatDrive kort som utan några större problem klarar av att köra TeslaMate samt ett antal andra containers utan problem. Att köra på ett NAS skulle jag direkt undvika iom att du kommer, lite beroende på NAS, inte alltid spinna ner diskarna utan att de är igång 24/7. Alternativ är att sätta upp en NUC om du vill ha lite mer pulver eller någon annat liknande system.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar