7kw istället för 11kw
Moderator: Redaktion
7kw istället för 11kw
Hej alla!
God fortsättning!
Satte min bil (M3P 2020) på laddning för ungefär 1h sedan. För första gången laddar den med 7kw på en publik 22kw laddare. Vanligtvis uppnår jag 11kw konstant men inte idag.
Läste någonstans att något kan ha gått sönder men vet ej...
Någon som upplevt samma?
God fortsättning!
Satte min bil (M3P 2020) på laddning för ungefär 1h sedan. För första gången laddar den med 7kw på en publik 22kw laddare. Vanligtvis uppnår jag 11kw konstant men inte idag.
Någon som upplevt samma?
Tesla Model 3 Performance 2020 - Vit
- metchristian
- Teslaägare
Re: 7kw istället för 11kw
Kolla vid skärmen, laddning har du 16aprim skrev:Hej alla!
God fortsättning!
Någon som upplevt samma?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Prova en annan laddare då det kan vara att du bara använder 2 av 3 faser. Mvh
Gick ut nu till bilen för att se och möttes av en notis där det står: ”Minskad maximal laddhastighet” (Felkod PCS_a090)
Har fortfarande 3-fas med 16A.
Har fortfarande 3-fas med 16A.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag fick ungefär 3 kW i morse. Batteritemp = 1,5 grader
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Uppdatering: Bytte laddstolpe men samma sak där. Startade om allt (med knapparna på ratten) och nu går den upp till 11kw! Skumt dessvärre...
Låter som de löste sig men kan de inte bli 7kw om en stolpe är 1 fas 32 amp också?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Var det fler bilar som laddade på samma ställe? Många stationer/laddgator delar effekt och lastbalanserar. Så bara för det är 22 kW-stolpar innebär det inte per automatik att man alltid får ut full effekt. Har själv laddat på olika ställen där jag först fått 11 kW och sen plötsligt drar den ner effekt mot 5-7 kW för att det kommer fler bilar och kopplar in bredvid. Detta var ännu mer märkbart på min tidigare S som hade 16,5 kW ombordladdare.
Just i detta fallet kan det såklart vara något annat som är galet med antingen stationen eller något fel med bilen, men tänkte mest påpeka att det också kan bero på begränsad effekt från stolpen.
Just i detta fallet kan det såklart vara något annat som är galet med antingen stationen eller något fel med bilen, men tänkte mest påpeka att det också kan bero på begränsad effekt från stolpen.
Mycket möjligt. Vet inte så mycket om det. Men enligt bilen fick jag ut 3-fas 16A.chaffis75 skrev:Låter som de löste sig men kan de inte bli 7kw om en stolpe är 1 fas 32 amp också?
Har laddat på samma stolpe i ca 4 månader utan några som helst problem. Laddade dessutom ensam idag men men. Låter ändå rimligt det du säger.helix skrev:Var det fler bilar som laddade på samma ställe? Många stationer/laddgator delar effekt och lastbalanserar. Så bara för det är 22 kW-stolpar innebär det inte per automatik att man alltid får ut full effekt. Har själv laddat på olika ställen där jag först fått 11 kW och sen plötsligt drar den ner effekt mot 5-7 kW för att det kommer fler bilar och kopplar in bredvid. Detta var ännu mer märkbart på min tidigare S som hade 16,5 kW ombordladdare.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Gissar på att stolpen som gav 7kw var lastbalanserad så du bara fick 2 av 3faser.prim skrev:Uppdatering: Bytte laddstolpe men samma sak där. Startade om allt (med knapparna på ratten) och nu går den upp till 11kw! Skumt dessvärre...
Fullt normalt i sådant fall.
Mvh
- bmw328coupe
- Teslaägare
Jag har upplevt samma på min m3p. Kontakta service om det inte löser sig på annat sätt. För att kunna felsöka frågade de mig efter ett klockslag när jag laddat med trefas och upplevt problemet. För mig hade ombordladdaren "tappat en fas" vilket ledde till byte på garantin.prim skrev:Hej alla!
God fortsättning!
Någon som upplevt samma?
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Som någon skrev, det finns ett fåtal laddplatser där man kan få 1-fas 32A -> 7,4 kW, den jag provat är vid Kistamässan. Sen lastbalanserar vissa andra så man kan få lite vad som helst.
Men så som det är beskrivet här låter det förstås som något annat problem...
Men så som det är beskrivet här låter det förstås som något annat problem...
Röd MYLR med drag.
Hej!
Jag har sedan någon månad tillbaka samma fel på min MY Kommer vid laddning hemma bara upp i 7 kW och 240 V istället för 11 kW. Har prövat hemma hos polare med likadan bil och han kommer upp i 11 kW men jag bara i 7 kW. Min bil växlar mellan felmeddelande "låg nätverksström detekterad" och "problem med elnät/bil begränsar AC-laddning".
Förmodligen något fel med bilen. Någon som varit med om något liknande?
Jag har sedan någon månad tillbaka samma fel på min MY Kommer vid laddning hemma bara upp i 7 kW och 240 V istället för 11 kW. Har prövat hemma hos polare med likadan bil och han kommer upp i 11 kW men jag bara i 7 kW. Min bil växlar mellan felmeddelande "låg nätverksström detekterad" och "problem med elnät/bil begränsar AC-laddning".
Förmodligen något fel med bilen. Någon som varit med om något liknande?
- Sara4711
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sara9128
Låter som du bara laddar på 2 faser istället för 3. Vad händer om du provar att ladda din bil hos din polare? Blir det bara 7 kW då också? Prova även att ladda polarens bil hos dig. På detta sätt så kan du lista ut om det är din bil eller din laddare som är problemet.Jag har sedan någon månad tillbaka samma fel på min MY Kommer vid laddning hemma bara upp i 7 kW och 240 V istället för 11 kW. Har prövat hemma hos polare med likadan bil och han kommer upp i 11 kW men jag bara i 7 kW. Min bil växlar mellan felmeddelande "låg nätverksström detekterad" och "problem med elnät/bil begränsar AC-laddning".
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023