Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:

Tror det är denna
tack! det förklarar lite kring vad bilen klarar, men jag känner fortfarande inte att jag vet hur bilen egentligen ska reagera på 1-fas 32A 230V med enkelladdare. Kollar man Teslas egna översikt, så borde det går att få ut 32A med enkelladdare, ser ut som endast 400V 3-fas hastighet påverkas av enkel- eller dubbelladdare. Det är ingen asterisk på 7,4kW
laddhastighet.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av e5m1r »

Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Ja, jag har sett att du skrivit att det inte fungerar, vilket förvånar mig. Rätt säker på att jag laddat min bil med 32 A enfas via typ 2. Du kanske borde fråga Tesla om det här?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

danni skrev:
Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Ja, jag har sett att du skrivit att det inte fungerar, vilket förvånar mig. Rätt säker på att jag laddat min bil med 32 A enfas via typ 2. Du kanske borde fråga Tesla om det här?
Det har jag gjort och även bokat in en tid för montering av "relä" :-) (vilket f.ö. skall ta ca 2 tim och är gratis). Jag frågade vad detta "relä" egentligen var och fick svaret att " Det gör så du kan ladda med 32 A en-fas". Kanske du Danni som väl har en lite nyare bil redan har denna grunka som standard. Återkommer med rapport om en månad när detta är gjort.

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Hmm, det var intressant. Ska höra med mitt lokala SC
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gustafsson skrev:
danni skrev:
Gustafsson skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Tror du får ta och göra en specialare för att lura UMC
Du kan nog ta en röd 16A uttag och bygla l1 och l2 på samma fas
Då borde bilen dra 2/16
Du kan självfallet dra ner på A i bilen så säkringen inte går
Jag är ingen elektriker men har för mig att det gick att göra så
Verifiera med nån först bara
Såvitt jag vet ska det funka rakt av med en typ 2-laddare.
Provat på Eksjö energis laddare vid kommunhuset i Ekjö idag. Det är en 32 A enfas typ två. Min tar bara 16 A även där. Teslas originalkabel som verifierat är hel, så jag tror inte på att att alla Mosel S klarar 32A enfas utan modifikation. Om Helectric pratar med sitt SC i Norge kan de montera ett "relä" vad det nu är som gör sådan laddning möjlig dock.
Ja, jag har sett att du skrivit att det inte fungerar, vilket förvånar mig. Rätt säker på att jag laddat min bil med 32 A enfas via typ 2. Du kanske borde fråga Tesla om det här?
Det har jag gjort och även bokat in en tid för montering av "relä" :-) (vilket f.ö. skall ta ca 2 tim och är gratis). Jag frågade vad detta "relä" egentligen var och fick svaret att " Det gör så du kan ladda med 32 A en-fas". Kanske du Danni som väl har en lite nyare bil redan har denna grunka som standard. Återkommer med rapport om en månad när detta är gjort.

/70D
Måste åka och kolla hur det funkar med min bil :shock:

Någon som vet var man kan ladda med 32A enfas via typ 2, i trakterna kring Malmö?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av HelectriC »

har nu fått svar från SC att dom ska uppgradera laddaren i bilen, så att den kan ta 32A 1-fas istället för max 16A via 1-fas som det är per idag. Egentligen ska bilen klara det enligt specifikationer, men nånting verkar ha blivit fel i produktionen eller nåt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Johnny_B »

HelectriC skrev:
har nu fått svar från SC att dom ska uppgradera laddaren i bilen, så att den kan ta 32A 1-fas istället för max 16A via 1-fas som det är per idag. Egentligen ska bilen klara det enligt specifikationer, men nånting verkar ha blivit fel i produktionen eller nåt.
Nu har jag inte läst alla 6 sidorna här, men detta är ju hysteriskt. Att det skulle vara fel i produktionen?

Jag har bokat tid på SC om ett par veckor. Får ta och ringa genast och fråga om de kan eftermontera detta relä även i min.. Jag återkommer här med resultatet.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av HelectriC »

Johnny_B skrev:
HelectriC skrev:
har nu fått svar från SC att dom ska uppgradera laddaren i bilen, så att den kan ta 32A 1-fas istället för max 16A via 1-fas som det är per idag. Egentligen ska bilen klara det enligt specifikationer, men nånting verkar ha blivit fel i produktionen eller nåt.
Nu har jag inte läst alla 6 sidorna här, men detta är ju hysteriskt. Att det skulle vara fel i produktionen?

Jag har bokat tid på SC om ett par veckor. Får ta och ringa genast och fråga om de kan eftermontera detta relä även i min.. Jag återkommer här med resultatet.
som jag förstår det gäller det bara vid 1-fas laddning. I Sverige är det kanske inte så ofta man laddar med blå kontakt, men det är klart bilen ska funka som tänkt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av bylund »

Det finns en del typ 2 med 32 A enfas i Sverige. Den blå 32 A-kontakten däremot är mycket ovanlig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Johnny_B »

bylund skrev:
Det finns en del typ 2 med 32 A enfas i Sverige. Den blå 32 A-kontakten däremot är mycket ovanlig.
Gott nog!
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

IKEA's laddare i Linköping är typ 2 32 A enfas t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

Tar upp denna dammiga tråd igen för info till de som bara får 16A 220 v via typ 2 laddning trots att uttaget är märkt 32 A /7,4 kW.
Jag har nu i samband med 2000 mila service även fått laddkretsarna åtgärdade gratis så att bilen nu kan ladda 32 A enfas (7,4 kW) i stället för 16 A (3,6 kW) vilket var max på min bil tidigare (uttagen aug 15).
Inte så vanligt med dessa stolpar kanske, men det finns några stycken ändå och påverkar en hel del vid destinationsladdning som jag använder emellanåt.
/ 70D.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Martinen »

Ett tillägg där är ju åxå att det inte är helt ovanligt att uttagen är felmärkta har hänt flera gånger att uttaget är märkt 32A 3-fas och har fått allt från 16A enfas till 32A 3-fas.
Det behöver alltså inte vara bilen det är fel på.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

Martinen skrev:
Ett tillägg där är ju åxå att det inte är helt ovanligt att uttagen är felmärkta har hänt flera gånger att uttaget är märkt 32A 3-fas och har fått allt från 16A enfas till 32A 3-fas.
Det behöver alltså inte vara bilen det är fel på.
Tror inte det var något fel på bilen. Det stod tidigt klart att det gick att uppgradera till just denna funktionalitet. Jag har provat på en av de stolpar som tidigare bara gav mig 16A och nu ger den 32 :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Johnny_B »

Goa grejer!
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av drakbane »

När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Serviceteknikern började med att säga att "det troligen inte var något problem att uppgradera eftersom jag hade ett så högt VIN nummer. Min är tillverkad i juni 15 och uthämtad augusti.
På servicekvittot står det så här:
Relay Box
Relay Box
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
drakbane skrev:
När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.

/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Serviceteknikern började med att säga att "det troligen inte var något problem att uppgradera eftersom jag hade ett så högt VIN nummer. Min är tillverkad i juni 15 och uthämtad augusti.
På servicekvittot står det så här:
Adapter United Kingdom? Intressant!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 mar 2014 14:18

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av BJK »

Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av Gustafsson »

BJK skrev:
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad
vilket batteri har du ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 mar 2014 14:18

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av BJK »

85kWh
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Inlägg av bullen »

BJK skrev:
Hämtade 29/12 laddar 32A 1fas 7,4kW Testade IKEA Karlstad
Min får bara 16A där. Lev sep 15. Läge för en tur till Mölndal
Skriv svar