230k nu. På tok för mycket givet risken att den blir obrukbar
Skulle inte gått över hundratusenstrecket för en iaf.
Oklart om det finns reservdelar, och mjukvara som aldrig kommer fixas.
Inte ens säkert att bilarna kan repareras om man behöver byta bilkomponenter som innehåller elektronik och mjukvara. Kan komma att behövas verkstads/konfigurationsprogramvara som är oklart om man kommer kunna få tag på den.
Håller inte alls med om den analysen. Gissar att den går för 300-350k och kommer nog själv hänga med en bit
Gigantiskt batteri som har ett rejält värde i sig och jag tror risken trots allt är rätt låg att bilen blir helt obrukbar. Jag skulle gissa på under 10% risk och stämmer det är den värd ca 400k imo, men man vill såklart kompenseras för risken också
Men verkligen svårt att värdera. Kan ju mycket väl bli så att konkursboet släpper nya bilar för 300k eller så framöver också...
Inte ens säkert att bilarna kan repareras om man behöver byta bilkomponenter som innehåller elektronik och mjukvara. Kan komma att behövas verkstads/konfigurationsprogramvara som är oklart om man kommer kunna få tag på den.
Låter ju iofs som tesla
På vilket sätt då?
Finns det någon Tesla som inte kan repareras?
T.o.m gamla Roadster har ju support via tredjepartsverkstäder, fri tillgång till samtliga manualer och servicehandböcker etc.
Jag har mycket svårt att se likheterna mellan Tesla och helt osupportade halvfärdiga bilar från ett konkursbo?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Låter ju iofs som tesla
På vilket sätt då?
Finns det någon Tesla som inte kan repareras?
T.o.m gamla Roadster har ju support via tredjepartsverkstäder, fri tillgång till samtliga manualer och servicehandböcker etc.
Jag har mycket svårt att se likheterna mellan Tesla och helt osupportade halvfärdiga bilar från ett konkursbo?
/fth
Problem med reservdelsförsörjning är ju känt, att nyproduktion prioriteras. Ja det går att reparera men kan ta tid.
Att tesla idag saknar funktioner som utlovas är ju känt. Att det har funktioner med tveksam funktion är känt.
Behöver jag fortsätta ?
Vi är ju rätt många medlemmar här, någon måste ju ha för mycket pengar?
Köp den här och ställ upp i SECC, legend!
Eller kan vi crowdfunda den?
Tror där kan va lite skumt med bilen. Bilen såldes i December av Fisker till en bilfirma som hade den i ett halvår, och där fick den väl sina skavanker. Sen såldes den till en annan bilfirma som krängde den direkt till en privatperson som annonserar ut den för 430k och sätter upp den hos Kvd direkt också. Sen är det nån som hela tiden trissar upp priset med autobud + att den står som ett kreditköp.
Cool bil. Har gått under min radar. Som någon sa, lik Range Rover. Jag gillar det! Hoppas Fisker kan rekonstruera. Jag ser att Fisker uppvisar sidor som tilltalar mig och som ingen main-stream tillverkare är i närheten av. Dom behövs.
Tror där kan va lite skumt med bilen. Bilen såldes i December av Fisker till en bilfirma som hade den i ett halvår, och där fick den väl sina skavanker. Sen såldes den till en annan bilfirma som krängde den direkt till en privatperson som annonserar ut den för 430k och sätter upp den hos Kvd direkt också. Sen är det nån som hela tiden trissar upp priset med autobud + att den står som ett kreditköp.
Varför ?
Säkert någon på första firman som haft den och kört privat.
Andra firman har köpt in den åt privatperson där det enbart hanterats på det sättet eftersom firman löst bra lån. Nu vill den personen få iväg bilen.
Varför ?
Säkert någon på första firman som haft den och kört privat.
Andra firman har köpt in den åt privatperson där det enbart hanterats på det sättet eftersom firman löst bra lån. Nu vill den personen få iväg bilen.
Ser inte heller något "skumt". Finansiering på bilar är mer regel än undantag. Autobud använder "alla" på KVD. Jag har också "autobudat" på bilen.
Priset är allt annat än upptrissat imo, är som sagt övertygad att den kommer gå klart dyrare än så här i slutändan.
Tror dessutom det är en uppenbar risk att den som bjudit högst i slutändan inte har någon koll på konkursen...
Tror dessutom det är en uppenbar risk att den som bjudit högst i slutändan inte har någon koll på konkursen...
Det tror jag också, borde inte detta faktum vara det första som står i beskrivningen? Det bör väl vara den enskilt viktigaste saken att känna till om just denna bil innan man budar…
Osnyggt av KVD att inte ens nämna detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det tror jag också, borde inte detta faktum vara det första som står i beskrivningen? Det bör väl vara den enskilt viktigaste saken att känna till om just denna bil innan man budar…
/fth
Tyvärr upplever jag att KVD står för mycket på säljarnas sida. Kanske är det naturligt när säljare är uppdragsgivare samt betalar största delen av avgifterna, men det känns lite oseriöst.
Ett annat exempel är importbilar. Informationen finns men är väldigt lätt att missa. Har själv budat många ggr på importer utan att veta om det.
/fth
Tyvärr upplever jag att KVD står för mycket på säljarnas sida. Kanske är det naturligt när säljare är uppdragsgivare samt betalar största delen av avgifterna, men det känns lite oseriöst.
Ett annat exempel är importbilar. Informationen finns men är väldigt lätt att missa. Har själv budat många ggr på importer utan att veta om det.
När kvd startade kunde man lita på dem, då var inte "sälj sälj sälj" drivande.
Deras beskrivningar var fokuserade på fel och brister. Idag inleder de med en "säljande" text precis som vilken bilhandlare som helst.
De försöker ge en så positiv bild som möjligt av objektet. Fel och brister avhandlas separat och inte sällan missas en hel del. Har själv tvingats avböja köp pga missade grova fel. När jag påpekade det fick jag pengarna tillbaka, och sen la de ut objektet igen med exakt samma beskrivning som tidigare. Dvs felen jag påpekade togs inte med...
Fisker, the electric-vehicle startup that filed for bankruptcy earlier this week, is in talks to sell its entire fleet of about 4,300 cars to American Lease, a supplier of leased cars to Uber and Lyft drivers in New York City.
/fth
Och för att runda av KVD-storyn så blev slutpriset 370 500 kr för WBA581
Dock fortfarande reggad på en privatperson som blev ägare 2024.06-05.
Precis, råkar man ta sönder en av rutorna eller kvadda en dörr etc. så klassas det i stort sett som en "totaled" bil typ då det inte finns några reservdelar öht.
Annars om hade jag haft lite extra fickpengar så att säga, så hade jag nog slagit till och hållit på med att jailbreaka bilen och kört på trafikförsäkring, dock endast som andra/tredjebil.
Precis, råkar man ta sönder en av rutorna eller kvadda en dörr etc. så klassas det i stort sett som en "totaled" bil typ då det inte finns några reservdelar öht.
Annars om hade jag haft lite extra fickpengar så att säga, så hade jag nog slagit till och hållit på med att jailbreaka bilen och kört på trafikförsäkring, dock endast som andra/tredjebil.
Kan ju dock vara ett genidrag. Vissa försäkringsbolag erbjuder 120% utav marknadsvärdet vid skrot och marknadsvärdet kommer nog iallafall inte vara noll.
/fth
Och för att runda av KVD-storyn så blev slutpriset 370 500 kr för WBA581
2024-06-25 FO.png
Dock fortfarande reggad på en privatperson som blev ägare 2024.06-05.
Japp, en bra bit högre än jag gissade och jag gissade ju ändå högst
Tror som sagt det är väldigt hög sannolikhet att köparen inte känner till konkursen. KVDs "pris i handeln" blir ju också extra missvisande i ett sånt här fall.
Men 310-320k var jag personligen beredd att betala trots allt.