Sociala medier

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Sociala medier

Inlägg av sweslac »

Det är många ägare som försöker att kommunicera med Tesla via deras officiella forum, via twitter och facebook. Någon som vet varför Tesla möter inte dessa ägare på sociala medier? Känns som dom skulle vinna mycket med att ha mer än Elon som är aktiv där... Det skulle vara så lätt att svara: "Ring mig på XXX ext YYY, skulle vilja diskutera med dig."
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sociala medier

Inlägg av LarsL »

Finns det något annat bilföretag där du kan kontakta högste chefen på Twitter? Förmodligen vet de flesta nog inte ens vad Twitter är. Att ha en marknadsavdelning på socialmedier som saknar kunskap och makt är ju totalt meningslöst. Det är ju nästan lika irriterande som en telefonförsäljare som ringer från något externtbolag, kan inte svara på flaskhals ens.

Sen vet vi ju att Tesla inte sysslar med marketing, deras public relations avdelning består av en IPhone, Elon Musk och en kall öl.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Senare tiden har jag fått en massa hjälp via dessa medier. Speciellt med KLM och SAS när saker inte går som dom ska. Mycket hjälpsamma folk som löser problem.

Inte med bilföretag dock... men Tesla ska inte vara vanligt!
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

sweslac skrev:
Det är många ägare som försöker att kommunicera med Tesla via deras officiella forum, via twitter och facebook. Någon som vet varför Tesla möter inte dessa ägare på sociala medier? Känns som dom skulle vinna mycket med att ha mer än Elon som är aktiv där... Det skulle vara så lätt att svara: "Ring mig på XXX ext YYY, skulle vilja diskutera med dig."
Ärligt talat är det sjukt jobbigt att skriva något på Twitter eller Facebook när det uppstår frågor om bilen. Ett telefonsamtal är så mycket enklare, nästan aldrig väntetid, och teknisk support som verkligen anstränger sig (och som dessutom har humor). Vill jag ha svar på strategiska frågor kan jag Twittra till Elon, eller maila. Är frågan tillräckligt bra är chansen god att han svarar...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Sociala medier

Inlägg av Herr X »

sweslac skrev:
Senare tiden har jag fått en massa hjälp via dessa medier. Speciellt med KLM och SAS när saker inte går som dom ska. Mycket hjälpsamma folk som löser problem.

Jag kan kommentera detta - har jobbat med precis dessa frågorna för en mängd företag.

Det är extremt jobbigt för företag att ha kontakt med sina kunder via sociala medier - kundförfrågningar som kommer den vägen kommer inte in i de ticketing-system och support-backend som man normalt sett använder för ärendehantering, och det är extremt manskapsintensivt och manuellt att följa upp sina kunder den vägen.

Anledningen till att många bolag gör detta ändå, är att folk skriver om problem man har i sociala medier oberoende om företaget är där och möter sina kunder eller inte. Då inget bolag med självbevarelsedrift vill ha negativa saker stående till allmän beskådan, hyr man in folk för att svara på de förfrågningar man får via sociala medier. De supportfrågor som kommer den vägen blir individuellt sett väldigt väldigt dyra och risken för att man missar vidare uppföljning är enorm eftersom man inte har några som helst systemstöd för att följa upp ärendets status. Men det kan såklart bli ännu dyrare om man inte har någon som bevakar sociala medier och därmed missar negativa rykten och påståenden som får stå obesvarade.

För Teslas del spelar det nog ingen som helst roll om det cirkulerar negativa rykten i sociala medier - det är så mycket fossiltroll där ute och sprider skit ändå, så teslapersonal i sociala medier skulle nog varken göra från eller till.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
sweslac skrev:

Jag kan kommentera detta - har jobbat med precis dessa frågorna för en mängd företag.

Det är extremt jobbigt för företag att ha kontakt med sina kunder via sociala medier - kundförfrågningar som kommer den vägen kommer inte in i de ticketing-system och support-backend som man normalt sett använder för ärendehantering, och det är extremt manskapsintensivt och manuellt att följa upp sina kunder den vägen.

Anledningen till att många bolag gör detta ändå, är att folk skriver om problem man har i sociala medier oberoende om företaget är där och möter sina kunder eller inte. Då inget bolag med självbevarelsedrift vill ha negativa saker stående till allmän beskådan, hyr man in folk för att svara på de förfrågningar man får via sociala medier. De supportfrågor som kommer den vägen blir individuellt sett väldigt väldigt dyra och risken för att man missar vidare uppföljning är enorm eftersom man inte har några som helst systemstöd för att följa upp ärendets status. Men det kan såklart bli ännu dyrare om man inte har någon som bevakar sociala medier och därmed missar negativa rykten och påståenden som får stå obesvarade.

För Teslas del spelar det nog ingen som helst roll om det cirkulerar negativa rykten i sociala medier - det är så mycket fossiltroll där ute och sprider skit ändå, så teslapersonal i sociala medier skulle nog varken göra från eller till.
Fast det här är ju inte sant. Det finns gott om verktyg för att hantera sociala medier på ett enhetligt sätt. Du kan utan problem koppla ihop ditt företags konton på Facebook och Twitter med en mängd olika helpdesk- och CRM-system. Då får du även saker som normalt sett associeras med såna system, som hjälp med uppföljning, automatisk sortering och prioritering, färdiga boilerplatesvar, etc, etc. Har du verkligen det behovet och vill satsa seriöst på det finns det möjligheter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:

Fast det här är ju inte sant. Det finns gott om verktyg för att hantera sociala medier på ett enhetligt sätt. Du kan utan problem koppla ihop ditt företags konton på Facebook och Twitter med en mängd olika helpdesk- och CRM-system. Då får du även saker som normalt sett associeras med såna system, som hjälp med uppföljning, automatisk sortering och prioritering, färdiga boilerplatesvar, etc, etc. Har du verkligen det behovet och vill satsa seriöst på det finns det möjligheter.
Vad kör du med för CRM-system för att hantera alla dina flöden?

;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Sociala medier

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Nu skrev jag förstås inte att det saknas tekniska verktyg för att övervaka och onboarda data från sociala medier, jag har som sagt själv jobbat med det - men att företag, särskilt stora, hämtar in kommunikation från sociala medier till sina ticketingsystem och låter den vanliga kundsupporten kommunicera till allmän beskådan är extremt sällsynt (har hittills inte stött på något enda fall). Istället använder man sin mediebyrå eller externa/interna konsulter till kommunikation i sociala medier. Den person/de personer som kommunicerar med kunder den vägen blir företagets ansikte utåt och allt som skrivs kan läsas av alla. Det ställer lite extra krav på hur man kommunicerar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:

;)
Jag har inte det behovet. Men har man det behovet så finns det gott om lösningar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:

;)
Jag har inte det behovet. Men har man det behovet så finns det gott om lösningar.
Tänkte mer på att det känns som att du är på flera platser samtidigt redan idag och kommer med uppdateringar på flera sociala medier så som Facebook, Twitter, Google+, TCS forum+chat nästan samtidigt. ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:

;)
Tänkte mer på att det känns som att du är på flera platser samtidigt redan idag och kommer med uppdateringar på flera sociala medier så som Facebook, Twitter, Google+, TCS forum+chat nästan samtidigt. ;)
Åh, det är nog bara gammal hederlig ADHD. Har kört lite verktyg för att samköra sociala medier men det funkar sällan bra med privatkonton, de flesta såna verktyg är optimerade för pages (och där har jag i och för sig kört lite verktyg när jag hanterat sidorna bl.a. för ett politiskt parti).

Du får fråga Herr X hur jag kan skriva så fort som jag gör, tror han har lite insikt där ;)
Skriv svar