[...] När man är ny på Tesla-marknaden så är det inte så lätt.. Var är fallgroparna? Något mer att tänka på?
Hej!
Är själv bara lekman på det här, men den 'viktigaste' fallgropen att ha koll på är antagligen länkarmarna bak. Nu minns jag inte exakt vad de kostar att åtgärda om man betalar en verkstad, men tror det var ca 10K. Men det får du dubbelkolla. Mer info. t.ex. här: viewtopic.php?t=22894 viewtopic.php?t=30101
Och i väntan på ytterligare feedback kan du t.ex. mata in det här i Google så får du lite träffar på äldre trådar på forumet:
Nej det är definitivt inte rimligt pris. Det är en 10 år gammal bil, inte värd hälften av det.
För närmare 300k får du en S från 2019-2020 på kvd eller bilia outlet.
Enormt mkt mer bil för pengarna. Det har hänt riktigt, riktigt, mkt på de åren.
Nej det är definitivt inte rimligt pris. Det är en 10 år gammal bil, inte värd hälften av det.
För närmare 300k får du en S från 2019-2020 på kvd eller bilia outlet.
Enormt mkt mer bil för pengarna. Det har hänt riktigt, riktigt, mkt på de åren.
Tack för svar! Så även med ett nytt batteri, samt andra reparationer gjorda, så menar du att marknadsvärdet inte är mer än 130-150' för denna?
Nej det är definitivt inte rimligt pris. Det är en 10 år gammal bil, inte värd hälften av det.
För närmare 300k får du en S från 2019-2020 på kvd eller bilia outlet.
Enormt mkt mer bil för pengarna. Det har hänt riktigt, riktigt, mkt på de åren.
Tack för svar! Så även med ett nytt batteri, samt andra reparationer gjorda, så menar du att marknadsvärdet inte är mer än 130-150' för denna?
Tror inte du hittar många under 200' faktiskt. Men kanske aningen högt ändå. Men som sagt, om den har fått nytt batteri och det är garanti kvar på det, så är det ju värt en del också.
Nej det är definitivt inte rimligt pris. Det är en 10 år gammal bil, inte värd hälften av det.
För närmare 300k får du en S från 2019-2020 på kvd eller bilia outlet.
Enormt mkt mer bil för pengarna. Det har hänt riktigt, riktigt, mkt på de åren.
Tack för svar! Så även med ett nytt batteri, samt andra reparationer gjorda, så menar du att marknadsvärdet inte är mer än 130-150' för denna?
Man kan tycka att de inte är värda mer än så men du måste ju hitta någon som vill sälja till det priset också.
Jag håller med om att man ska passa sig för de allra äldsta årsmodellerna men en -19/-20 går på en bra bit över 400' på blocket. Lågmilade från -20 ligger över 500' och upp mot 600'.
Möjligt att man med lite tur kan hitta en -19 för 350' på KVD. Men taliz får gärna visa var det finns för 300' så kan jag köpa en också... Är väl troligen baserat på en riktig outlier.
Om man tänker fossilbil tex en BMW 750 2014 som hade ett liknande nypris som en P85 så ligger dom på 250-300. Jag kan personligen inte se varför en Tesla skulle ha ett kraftigare värdetapp, speciellt inte med ett nytt batteri med garanti. Men precis som med en gammal lyx-BMW så kan man åka på en och annan dyr reparation, det är risken man får leva med.
Det jag tänker på är drivlinan, om något går sönder där med stora kostnader, kan ju hända på en som gått 16000+ mil men kan väl hända efter 1000 mil med
Sen att gå från Ford S-max med förvaring och brickbord, etc, etc till avskalad och naken inredning i en Model S är ju också en omställning
Nej det är definitivt inte rimligt pris. Det är en 10 år gammal bil, inte värd hälften av det.
För närmare 300k får du en S från 2019-2020 på kvd eller bilia outlet.
Enormt mkt mer bil för pengarna. Det har hänt riktigt, riktigt, mkt på de åren.
Tack för svar! Så även med ett nytt batteri, samt andra reparationer gjorda, så menar du att marknadsvärdet inte är mer än 130-150' för denna?
Man kan tycka att de inte är värda mer än så men du måste ju hitta någon som vill sälja till det priset också.
Jag håller med om att man ska passa sig för de allra äldsta årsmodellerna men en -19/-20 går på en bra bit över 400' på blocket. Lågmilade från -20 ligger över 500' och upp mot 600'.
Möjligt att man med lite tur kan hitta en -19 för 350' på KVD. Men taliz får gärna visa var det finns för 300' så kan jag köpa en också... Är väl troligen baserat på en riktig outlier.
Jag tycker att 200’ för en P85 är ett ok pris. Jag förstår inte heller varför många tycker de borde kosta mindre. Det blir billiga mil jämfört med motsvarande BMW tex som tidigare nämnts.
Jag personligen skulle inte köpa en P85 pga att den är bara bakhjulsdriven och sannolikt saknar AP.
En 2015 P85D är mycket bättre då den har både fyrhjulsdrift, pga detta mkt bättre prestanda, samt AP1. De finns också som 7-sits.
Jag råkar ha en sådan
Du borde kunna hitta en sådan för 250
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Jag tycker att 200’ för en P85 är ett ok pris. Jag förstår inte heller varför många tycker de borde kosta mindre. Det blir billiga mil jämfört med motsvarande BMW tex som tidigare nämnts.
Jag personligen skulle inte köpa en P85 pga att den är bara bakhjulsdriven och sannolikt saknar AP.
En 2015 P85D är mycket bättre då den har både fyrhjulsdrift, pga detta mkt bättre prestanda, samt AP1. De finns också som 7-sits.
Jag råkar ha en sådan
Du borde kunna hitta en sådan för 250
Ja, letat efter P85D med 7-sits, det jag behöver med mina 4 barn
Jag får leta vidare, om jag inte lyckas pruta ner denna rejält!
Nej det är definitivt inte rimligt pris. Det är en 10 år gammal bil, inte värd hälften av det.
För närmare 300k får du en S från 2019-2020 på kvd eller bilia outlet.
Enormt mkt mer bil för pengarna. Det har hänt riktigt, riktigt, mkt på de åren.
Tack för svar! Så även med ett nytt batteri, samt andra reparationer gjorda, så menar du att marknadsvärdet inte är mer än 130-150' för denna?
Man kan tycka att de inte är värda mer än så men du måste ju hitta någon som vill sälja till det priset också.
Jag håller med om att man ska passa sig för de allra äldsta årsmodellerna men en -19/-20 går på en bra bit över 400' på blocket. Lågmilade från -20 ligger över 500' och upp mot 600'.
Möjligt att man med lite tur kan hitta en -19 för 350' på KVD. Men taliz får gärna visa var det finns för 300' så kan jag köpa en också... Är väl troligen baserat på en riktig outlier.
Tex IMG_0594.jpeg
Kolla stängda auktioner på kvd för mer historik.
Finns inga sålda på KVD för 300k. Som vanligt stora överdrifter(/underdrifter). Den via Bilia vet jag inte hur mycket skador osv den hade, men den är givetvis en extrem svanshändelse.
Ska dock addera att trots att Taliz (som alltid) stretchar verkligheten rejält så håller jag ändå med om slutsatsen att en gammal P85a är ett riktigt dåligt köp jämfört med en Raven.
Jag tycker att 200’ för en P85 är ett ok pris. Jag förstår inte heller varför många tycker de borde kosta mindre. Det blir billiga mil jämfört med motsvarande BMW tex som tidigare nämnts.
Jag personligen skulle inte köpa en P85 pga att den är bara bakhjulsdriven och sannolikt saknar AP.
En 2015 P85D är mycket bättre då den har både fyrhjulsdrift, pga detta mkt bättre prestanda, samt AP1. De finns också som 7-sits.
Jag råkar ha en sådan
Du borde kunna hitta en sådan för 250
Ja, letat efter P85D med 7-sits, det jag behöver med mina 4 barn
Jag får leta vidare, om jag inte lyckas pruta ner denna rejält!
Min är till salu
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Nej det är definitivt inte rimligt pris. Det är en 10 år gammal bil, inte värd hälften av det.
För närmare 300k får du en S från 2019-2020 på kvd eller bilia outlet.
Enormt mkt mer bil för pengarna. Det har hänt riktigt, riktigt, mkt på de åren.
Tack för svar! Så även med ett nytt batteri, samt andra reparationer gjorda, så menar du att marknadsvärdet inte är mer än 130-150' för denna?
Man kan tycka att de inte är värda mer än så men du måste ju hitta någon som vill sälja till det priset också.
Jag håller med om att man ska passa sig för de allra äldsta årsmodellerna men en -19/-20 går på en bra bit över 400' på blocket. Lågmilade från -20 ligger över 500' och upp mot 600'.
Möjligt att man med lite tur kan hitta en -19 för 350' på KVD. Men taliz får gärna visa var det finns för 300' så kan jag köpa en också... Är väl troligen baserat på en riktig outlier.
Här är några av dom senaste auktionsavsluten på kvd.
Detta indikerar alltså vad folk vid denna tidpunkt är villiga att betala, dvs någonstans runt detta ligger aktuellt marknadsvärde.
Här är några av dom senaste auktionsavsluten på kvd.
Detta indikerar alltså vad folk vid denna tidpunkt är villiga att betala, dvs någonstans runt detta ligger aktuellt marknadsvärde.
Här är några av dom senaste auktionsavsluten på kvd.
Detta indikerar alltså vad folk vid denna tidpunkt är villiga att betala, dvs någonstans runt detta ligger aktuellt marknadsvärde.
Som sagt, en bil från 2019-2020 kostar inte mkt mer men är en extremt mkt bättre bil. Dessutom har den många års garanti kvar på drivlinan.
Bara en av de där är en Raven. Den gick för ca 360k efter avgift med 15k mil.
Men visst, räknar man in S100D så kan man i extremfall få tag på en 2019 runt 300k.
I "extremfall" kan man få tag i en Raven för <300k, som screenshoten ovan visar(den var inte "trasig", jag köpte den nästan själv...).
Behöver man inte en bil omedelbums är det bara att hålla koll på auktionssiterna och inom någon/några månader får man garanterat tag på en.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Här är några av dom senaste auktionsavsluten på kvd.
Detta indikerar alltså vad folk vid denna tidpunkt är villiga att betala, dvs någonstans runt detta ligger aktuellt marknadsvärde.
Som sagt, en bil från 2019-2020 kostar inte mkt mer men är en extremt mkt bättre bil. Dessutom har den många års garanti kvar på drivlinan.
Bara en av de där är en Raven. Den gick för ca 360k efter avgift med 15k mil.
Men visst, räknar man in S100D så kan man i extremfall få tag på en 2019 runt 300k.
I "extremfall" kan man få tag i en Raven för <300k, som screenshoten ovan visar(den var inte "trasig", jag köpte den nästan själv...).
Behöver man inte en bil omedelbums är det bara att hålla koll på auktionssiterna och inom någon/några månader får man garanterat tag på en.
"Garanterat" efter några månader är ännu en extrem stretch. Tror den där på Bilia är den enda som sålts under 300k i år. Om vi nu pratar bilar utan stora fel...
Jag tycker att 200’ för en P85 är ett ok pris. Jag förstår inte heller varför många tycker de borde kosta mindre. Det blir billiga mil jämfört med motsvarande BMW tex som tidigare nämnts.
Jag personligen skulle inte köpa en P85 pga att den är bara bakhjulsdriven och sannolikt saknar AP.
En 2015 P85D är mycket bättre då den har både fyrhjulsdrift, pga detta mkt bättre prestanda, samt AP1. De finns också som 7-sits.
Jag råkar ha en sådan
Du borde kunna hitta en sådan för 250
Ja, letat efter P85D med 7-sits, det jag behöver med mina 4 barn
Jag får leta vidare, om jag inte lyckas pruta ner denna rejält!