Toyota-koncernen och andra japanska biltillverkare har hamnat i blåsväder då de fuskat med krocktester och bromstester.
Försäljningen av flera Toyota-modeller har nu även i hemlandet Japan stoppats. Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda har bett om ursäkt, men hävdar att bilarna är säkra.
Myndigheterna utreder även Mazda, Honda och Suzuki för fusk. Mazda har bla. manipulerat mjukvaran och anpassat de bilar som ska krocktester specifikt inför krocktesterna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/omfat ... illverkare
Vad innebär detta för japansk bilindustri?
Är den japanska bilindustrin på dekis då de missat utvecklingen med elbilar och att de är pressade på priser då de inte klarar av att kunna konkurrera med budgetbilar från Kina, eller är det bara en tillfällig svacka?
Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
Moderator: Redaktion
Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 7426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
De japanska bilarna som säljs i Europa testas ju av Euro NCAP. Antar att de inte kunnat manipulera de testerna. Eller?...
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
Toyotas fusk sprider sig: ”Bedrägeri även i Europa”SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 20:08De japanska bilarna som säljs i Europa testas ju av Euro NCAP. Antar att de inte kunnat manipulera de testerna. Eller?...
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
"Toyotas säkerhetsfusk är på väg att sprida sig till Europa. Sex fall av fusket bryter mot FN:s standarder som gäller i Europa.
– Det är mycket troligt att det kommer att bedömas som bedrägeri även i Europa, uppger Japans transportministerium till Yomiuri."
https://carup.se/toyotas-fusk-sprider-s ... -i-europa/
Toyota i Sverige har uppgett för Carup att bilar för Sverige och den europeiska marknaden inte ska vara drabbad. Men nu kommer nyheter från Japan att det inte stämmer och att fuskhärvan är på väg att sprida sig och vara större än befarat. Japans transportministerium uppger för världens största tidning Yomiuri att sex fall av bedrägerier hittats hos Toyota som inte bara bryter mot nationella standarder. Fusket ska även bryta mot FN-standarder som gäller i Sverige och Europa. Därmed är det sannolikt att det bedöms som fusk även i Europa.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
Vet man koordinaterna för testsiterna så går det att geofenca mjukvaran för säkerhetssystemen så de blir känsligare där testerna utförs. Det fanns såna misstankar mot Tesla för något år sedan efter att man hittat just koordinater till testsiter i bilarna men vad jag vet så stannade det vid misstankar. Kanske har Toyota med flera gjort något sådant för att få upp krockbetygen lite?SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 20:08De japanska bilarna som säljs i Europa testas ju av Euro NCAP. Antar att de inte kunnat manipulera de testerna. Eller?...
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
Men om det finns mjukvara i bilarna som kan ge bättre resultat i krocktester – varför använder de sig av den enbart när bilen krocktestas? Varför är det inte denna mjukvaran som gäller även ifall en bil skulle bli inblandad i en riktig krock?Maw skrev: ↑11 jun 2024 21:43Vet man koordinaterna för testsiterna så går det att geofenca mjukvaran för säkerhetssystemen så de blir känsligare där testerna utförs. Det fanns såna misstankar mot Tesla för något år sedan efter att man hittat just koordinater till testsiter i bilarna men vad jag vet så stannade det vid misstankar. Kanske har Toyota med flera gjort något sådant för att få upp krockbetygen lite?SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 20:08De japanska bilarna som säljs i Europa testas ju av Euro NCAP. Antar att de inte kunnat manipulera de testerna. Eller?...
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
Därför att testbanan inte innehåller en massa störande moment som behöver filtreras bort som t ex mötande trafik, en fågel som flyger nära eller fotgängare som inte är på väg över vägbanan utan bara vinglar på trottoaren. Man kan helt enkelt skruva upp känsligheten och upptäcka mer under testet än vad man kan göra i verkligheten utan att få exempelvis spökbromsningar stup i kvarten om man vet att bilen just där och då är utsatt för ett test.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 21:53Men om det finns mjukvara i bilarna som kan ge bättre resultat i krocktester – varför använder de sig av den enbart när bilen krocktestas? Varför är det inte denna mjukvaran som gäller även ifall en bil skulle bli inblandad i en riktig krock?Maw skrev: ↑11 jun 2024 21:43Vet man koordinaterna för testsiterna så går det att geofenca mjukvaran för säkerhetssystemen så de blir känsligare där testerna utförs. Det fanns såna misstankar mot Tesla för något år sedan efter att man hittat just koordinater till testsiter i bilarna men vad jag vet så stannade det vid misstankar. Kanske har Toyota med flera gjort något sådant för att få upp krockbetygen lite?SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 20:08De japanska bilarna som säljs i Europa testas ju av Euro NCAP. Antar att de inte kunnat manipulera de testerna. Eller?...
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
Alternativet till att göra ett system som behöver vara överkänsligt för att göra sitt jobb eller klara testet är att göra ett bra system som klarar att filtrera bort bruset men ändå ha hög känslighet för verkliga faror, men det är svårare och alla tillverkare klarar nog inte det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
Ok. Bra förklarat.Maw skrev: ↑11 jun 2024 23:04Därför att testbanan inte innehåller en massa störande moment som behöver filtreras bort som t ex mötande trafik, en fågel som flyger nära eller fotgängare som inte är på väg över vägbanan utan bara vinglar på trottoaren. Man kan helt enkelt skruva upp känsligheten och upptäcka mer under testet än vad man kan göra i verkligheten utan att få exempelvis spökbromsningar stup i kvarten om man vet att bilen just där och då är utsatt för ett test.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 21:53Men om det finns mjukvara i bilarna som kan ge bättre resultat i krocktester – varför använder de sig av den enbart när bilen krocktestas? Varför är det inte denna mjukvaran som gäller även ifall en bil skulle bli inblandad i en riktig krock?Maw skrev: ↑11 jun 2024 21:43Vet man koordinaterna för testsiterna så går det att geofenca mjukvaran för säkerhetssystemen så de blir känsligare där testerna utförs. Det fanns såna misstankar mot Tesla för något år sedan efter att man hittat just koordinater till testsiter i bilarna men vad jag vet så stannade det vid misstankar. Kanske har Toyota med flera gjort något sådant för att få upp krockbetygen lite?SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 20:08De japanska bilarna som säljs i Europa testas ju av Euro NCAP. Antar att de inte kunnat manipulera de testerna. Eller?...
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
Alternativet till att göra ett system som behöver vara överkänsligt för att göra sitt jobb eller klara testet är att göra ett bra system som klarar att filtrera bort bruset men ändå ha hög känslighet för verkliga faror, men det är svårare och alla tillverkare klarar nog inte det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Fusk med säkerhet hos Toyota och japanska biltillverkare
Jo, GPS har varit ett smart sätt att fuska med gällande att kringgå denna typ av säkerhetstest.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 10:00Ok. Bra förklarat.Maw skrev: ↑11 jun 2024 23:04Därför att testbanan inte innehåller en massa störande moment som behöver filtreras bort som t ex mötande trafik, en fågel som flyger nära eller fotgängare som inte är på väg över vägbanan utan bara vinglar på trottoaren. Man kan helt enkelt skruva upp känsligheten och upptäcka mer under testet än vad man kan göra i verkligheten utan att få exempelvis spökbromsningar stup i kvarten om man vet att bilen just där och då är utsatt för ett test.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 21:53Men om det finns mjukvara i bilarna som kan ge bättre resultat i krocktester – varför använder de sig av den enbart när bilen krocktestas? Varför är det inte denna mjukvaran som gäller även ifall en bil skulle bli inblandad i en riktig krock?Maw skrev: ↑11 jun 2024 21:43Vet man koordinaterna för testsiterna så går det att geofenca mjukvaran för säkerhetssystemen så de blir känsligare där testerna utförs. Det fanns såna misstankar mot Tesla för något år sedan efter att man hittat just koordinater till testsiter i bilarna men vad jag vet så stannade det vid misstankar. Kanske har Toyota med flera gjort något sådant för att få upp krockbetygen lite?SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 20:08De japanska bilarna som säljs i Europa testas ju av Euro NCAP. Antar att de inte kunnat manipulera de testerna. Eller?...
Står ju iallafall inget om att de här skulle röra bilmodeller som säljs i Europa. Men all form av fusk med säkerhet är ju så klart förkastligt naturligtvis.
Alternativet till att göra ett system som behöver vara överkänsligt för att göra sitt jobb eller klara testet är att göra ett bra system som klarar att filtrera bort bruset men ändå ha hög känslighet för verkliga faror, men det är svårare och alla tillverkare klarar nog inte det.
VAG har jag dock för mig använde andra metoder när de fuskade med avgastester. I det fallet byggde det mer på att känna igen mönster när bilen skulle förstå att den var i "test mode".
Är rätt allvarligt med denna typ av säkerhetsfusk som den japanska bilindustrin hållit på med. Att de dessutom ligger allt mer efter på elbilssidan, och inte bara säkerhetssidan (därav behovet för fusk), visar nog på desperation hos Toyota.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/