Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Hallå allihopa, jag är tillbaka en runda till! Jag sålde ju av min S75D i höstas i ett nödvändigt behov av dödstädning.
Nu blev ju döden uppskjuten en stund till så det kanske är dags att satsa framåt igen. Och vad passar då bättre än en ny bil?
Egentligen tycker jag att Y är skitful, speciellt ifrån sidan. Men, den är ju ack så praktisk med sitt bekväma insteg, dragkrok och givetvis alla vanliga Teslafeautures. Nu med låg ränta och rätt hyfsat pris så kanske man ska slå till trots allt?
Nu är väl följande frågeställningar något känsliga i det här forumet men jag försöker ändå:
Finns det någon annan bil av något fabrikat som är i närheten av Teslas självkörningsförmåga?
Jag har ju själv varit med hela vägen av begränsningar på autopiloten, kortare intervall att röra på ratten, begränsad förmåga att svänga kraftigt, kravet att använda blinkers för automatiskt filbyte. Till råga på detta, tyngd på ratten funkar bara en mil i taget. (För er som genast känner behov av att berätta hur lagtexten ser ut, hejda er, jag vet vad som gäller)
Får man nåt extra för FSD jämfört med EAP i dagsläget?
Ser den soptunnor, trafikljus osv.
Summon sabbade man ju till redan när man krävde blutooth för manövrar. Är den fortfarande lika usel?
Som den gamla stöt jag är så minns jag ju när man kunde lämna nyckeln i bilen och flytta den på 100 meters avstånd, det var tider det!
Tror den samlade hjärntrusten här att prisbotten är nådd eller händer det nåt mer?
Juniper ligger nog lite för långt bort för att orka vänta på så nu eller aldrig
Vad innebär det att bilar är "tillgänglig för upphämtning" Är det 2 dagar, 3 dagar, en vecka?
Några andra heta tips? En Y performance är det jag suktar efter, med vit klädsel.
Nu blev ju döden uppskjuten en stund till så det kanske är dags att satsa framåt igen. Och vad passar då bättre än en ny bil?
Egentligen tycker jag att Y är skitful, speciellt ifrån sidan. Men, den är ju ack så praktisk med sitt bekväma insteg, dragkrok och givetvis alla vanliga Teslafeautures. Nu med låg ränta och rätt hyfsat pris så kanske man ska slå till trots allt?
Nu är väl följande frågeställningar något känsliga i det här forumet men jag försöker ändå:
Finns det någon annan bil av något fabrikat som är i närheten av Teslas självkörningsförmåga?
Jag har ju själv varit med hela vägen av begränsningar på autopiloten, kortare intervall att röra på ratten, begränsad förmåga att svänga kraftigt, kravet att använda blinkers för automatiskt filbyte. Till råga på detta, tyngd på ratten funkar bara en mil i taget. (För er som genast känner behov av att berätta hur lagtexten ser ut, hejda er, jag vet vad som gäller)
Får man nåt extra för FSD jämfört med EAP i dagsläget?
Ser den soptunnor, trafikljus osv.
Summon sabbade man ju till redan när man krävde blutooth för manövrar. Är den fortfarande lika usel?
Som den gamla stöt jag är så minns jag ju när man kunde lämna nyckeln i bilen och flytta den på 100 meters avstånd, det var tider det!
Tror den samlade hjärntrusten här att prisbotten är nådd eller händer det nåt mer?
Juniper ligger nog lite för långt bort för att orka vänta på så nu eller aldrig
Vad innebär det att bilar är "tillgänglig för upphämtning" Är det 2 dagar, 3 dagar, en vecka?
Några andra heta tips? En Y performance är det jag suktar efter, med vit klädsel.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Soptunnor och trafikljus renderar bilen utan FSD. Numera ser den även tillfällig hastighet på portaler och ändrar max tillåten hastighet på skärmen, även för de skyltar som bara är upplysning och inte max hastighet. Dock animeras dessa inte.
Blinkers och bromsljus på framförvarande bilar visas också. Tre bromsljus renderas även för fordon med två bromsljus.
FSD ger främst tunnare plånbok.
Blinkers och bromsljus på framförvarande bilar visas också. Tre bromsljus renderas även för fordon med två bromsljus.

FSD ger främst tunnare plånbok.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Jag har bara en Rwd och det är en fantastisk bil, kan bara föreställa mig MYPs prestanda. Bara att köpa! 

MY RWD Vit 2023
-
- Inlägg: 7358
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Heta tips på andra bilmodeller?...Datordoktorn skrev: ↑10 jun 2024 21:20Några andra heta tips? En Y performance är det jag suktar efter, med vit klädsel.

BMW i4? Har samma praktiska halvkombibacklucka som Y och Model S. Har fått tämligen bra omdöme av en annan forummedlem. Se t.ex:
viewtopic.php?p=750507#p750507
viewtopic.php?p=800238#p800238
VW ID.7? Finns både med halvkombibaklucka och som Tourer/kombi.
BMW i5 finns som Touring/kombi.
En bättre begagnad bil kanske?
Merca EQS (inte SUV-versionen utan sedanen) har även den halvkombibaklucka.
Sen tycker jag det skrivs rätt mkt på forumet om att beg. Model S Raven med det stora batteriet är prisvärda sen ett tag tillbaka. Och det verkar ju som du gillat den bilmodellen hittills... Fast ifall man inte har rätt skaplig tur och hittar ett av exemplaren som har eftermonterat drag som man får dra lagligt med så har ju inte den heller dragkrok...
EDIT:
Kompletterade texten ang. avsaknade av drag till Taycan och Model S Raven...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
i4 är inget alternativ om man vill ha en rymlig bil. Den är pytteliten i jmf med MY.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2024 05:05Heta tips på andra bilmodeller?...Datordoktorn skrev: ↑10 jun 2024 21:20Några andra heta tips? En Y performance är det jag suktar efter, med vit klädsel.![]()
BMW i4? Har samma praktiska halvkombibacklucka som Y och Model S. Har fått tämligen bra omdöme av en annan forummedlem. Se t.ex:
viewtopic.php?p=750507#p750507
viewtopic.php?p=800238#p800238
MY RWD Vit 2023
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
FSD är pengar i sjön. Avvakta.
Jag skulle säga att många är i paritet med Tesla AP nu för tiden. Tesla var före för fem år sedan. Körde en Kia nyligen som funkarde ungefär lika bra som AP+EAP.
Jag skulle säga att många är i paritet med Tesla AP nu för tiden. Tesla var före för fem år sedan. Körde en Kia nyligen som funkarde ungefär lika bra som AP+EAP.
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Här dök ju upp lite tips på andra bilar som dessutom verkar ha fått vettiga självkörningsfunktioner på senare år.
Just självkörningen är mycket viktigt för mig när jag väljer bil (ni som tycker "kör själv eller åk taxi för helvete!" kan försöka hejda er ifrån att spy galla).
Jag har egentligen bara testat Ioniq 5 självkörning på senare år och den tyckte jag var betydligt sämre än Tesla. Kanske är Kia bättre, vad vet jag?
Av bilarna är EQS och även EQE snygga så det räcker. Taycan var skön att köra med härlig känsla men självkörning vet dem inte ens vad det är och att en bil som är så stor på utsidan kan vara så liten invändigt är obegripligt. Dessutom ännu obekvämare än model S att kravla in och ut ur. Min kropp är inte gjord för såna bilar längre.
ID 7? Tja, kanske, ser ju snygg ut. BMW är jag måttligt förtjust i och att plocka ihop en vettigt utrustad bil brukar vara ett projekt i klass med västlänken.
Tycker att Model S är en tidlöst vacker bil men bekväm att komma i och ur är den inte. Dessutom är de rejält dyra att äga nuförtiden.
Just självkörningen är mycket viktigt för mig när jag väljer bil (ni som tycker "kör själv eller åk taxi för helvete!" kan försöka hejda er ifrån att spy galla).
Jag har egentligen bara testat Ioniq 5 självkörning på senare år och den tyckte jag var betydligt sämre än Tesla. Kanske är Kia bättre, vad vet jag?
Av bilarna är EQS och även EQE snygga så det räcker. Taycan var skön att köra med härlig känsla men självkörning vet dem inte ens vad det är och att en bil som är så stor på utsidan kan vara så liten invändigt är obegripligt. Dessutom ännu obekvämare än model S att kravla in och ut ur. Min kropp är inte gjord för såna bilar längre.
ID 7? Tja, kanske, ser ju snygg ut. BMW är jag måttligt förtjust i och att plocka ihop en vettigt utrustad bil brukar vara ett projekt i klass med västlänken.
Tycker att Model S är en tidlöst vacker bil men bekväm att komma i och ur är den inte. Dessutom är de rejält dyra att äga nuförtiden.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 584
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Om man har svårt stiga in i lägre bilar, då är Y ganska hög att stiga in i. MYp ska vara en aning lägre än min MYlr, som jag snart haft i två år.
Jag är äldre nu (ålderspensionär nu så uppskattar att bilar är lite bekvämare att komma in i)
Jag är äldre nu (ålderspensionär nu så uppskattar att bilar är lite bekvämare att komma in i)
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Zeekr 001, EQE SUV är några andra alternativ som man kan fundera på. Bra förarstöd och dragkrok. Lätta att komma in i.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Härligt att ha dig tillbaka!Datordoktorn skrev: ↑10 jun 2024 21:20Hallå allihopa, jag är tillbaka en runda till! Jag sålde ju av min S75D i höstas i ett nödvändigt behov av dödstädning.
Nu blev ju döden uppskjuten en stund till så det kanske är dags att satsa framåt igen. Och vad passar då bättre än en ny bil?
Egentligen tycker jag att Y är skitful, speciellt ifrån sidan. Men, den är ju ack så praktisk med sitt bekväma insteg, dragkrok och givetvis alla vanliga Teslafeautures. Nu med låg ränta och rätt hyfsat pris så kanske man ska slå till trots allt?
Nu är väl följande frågeställningar något känsliga i det här forumet men jag försöker ändå:
Finns det någon annan bil av något fabrikat som är i närheten av Teslas självkörningsförmåga?
Jag har ju själv varit med hela vägen av begränsningar på autopiloten, kortare intervall att röra på ratten, begränsad förmåga att svänga kraftigt, kravet att använda blinkers för automatiskt filbyte. Till råga på detta, tyngd på ratten funkar bara en mil i taget. (För er som genast känner behov av att berätta hur lagtexten ser ut, hejda er, jag vet vad som gäller)
Får man nåt extra för FSD jämfört med EAP i dagsläget?
Ser den soptunnor, trafikljus osv.
Summon sabbade man ju till redan när man krävde blutooth för manövrar. Är den fortfarande lika usel?
Som den gamla stöt jag är så minns jag ju när man kunde lämna nyckeln i bilen och flytta den på 100 meters avstånd, det var tider det!
Tror den samlade hjärntrusten här att prisbotten är nådd eller händer det nåt mer?
Juniper ligger nog lite för långt bort för att orka vänta på så nu eller aldrig
Vad innebär det att bilar är "tillgänglig för upphämtning" Är det 2 dagar, 3 dagar, en vecka?
Några andra heta tips? En Y performance är det jag suktar efter, med vit klädsel.
Nya Model 3 Performance Highland.
Roligare bilkörning kan du nog toligen inte ha för under millen skulle jag misstänka. Skippa FSD.
Alternativ: Polestar 2 LR Dual Performance (om du inte tycker interiören/förarplatsen är för trång).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Zeekern är ju jäkligt snygg, klurade lite på den när den visades först. Men sen föll den lite i glömska för mig och jag kan inte påminna mig att de direkt översvämmat gatorna här i Göteborg med omnejd. Är den testad i nån tidning mot seriöst motstånd?
Är den byggd på samma plattform som Polestar 2? Polestar 2 är ju förvånansvärt snygg med tanke på vad den utgår ifrån för plattform.
Men den (P2) är ju galet liten invändigt och känns instängd, speciellt i baksätet. Uselt utnyttjade utrymmen.
Vad det gäller förarstöd/självkörning så skulle det nästan behövas en egen tråd för detta (vilket säkert redan finns, jag har ju liksom varit helt "off" ifrån forumet senaste halvåret.)
De svenska 4 motortidningarna skriver i princip ingenting om det här. En av tidningarna har börjat testa hur snabbt systemen får panik! Högst betyg får de bilarna som så snabbt som möjligt börjar pipa, rycka i ratt och bälten och sen stanna med varningsblinkers på när man släpper ratten.
Hur fan tänkte man när man tyckte att det här är ett bra sätt att testa systemen, vem har efterfrågat ett sånt test?
Jag vill ju att systemet ska fungera precis tvärtom, att bilen försöker lösa situationen så länge som möjligt på egen hand även när man släpper ratten. När bilen blir osäker på hur den ska agera, det är väl då som föraren ska ta över?
Kan ju eventuellt vara jag som tänker fel, det har hänt förr (senast 2011 som jag minns det
)
Nu tror kanske en del tror att jag vill kunna läsa tidningen, äta lunch eller kravla bak i baksätet när bilen kör? Inte alls, jag har inget emot att en kamera kollar var jag har blicken men jag kan inte begripa varför det är så viktigt att hålla i ratten.
Är den byggd på samma plattform som Polestar 2? Polestar 2 är ju förvånansvärt snygg med tanke på vad den utgår ifrån för plattform.
Men den (P2) är ju galet liten invändigt och känns instängd, speciellt i baksätet. Uselt utnyttjade utrymmen.
Vad det gäller förarstöd/självkörning så skulle det nästan behövas en egen tråd för detta (vilket säkert redan finns, jag har ju liksom varit helt "off" ifrån forumet senaste halvåret.)
De svenska 4 motortidningarna skriver i princip ingenting om det här. En av tidningarna har börjat testa hur snabbt systemen får panik! Högst betyg får de bilarna som så snabbt som möjligt börjar pipa, rycka i ratt och bälten och sen stanna med varningsblinkers på när man släpper ratten.
Hur fan tänkte man när man tyckte att det här är ett bra sätt att testa systemen, vem har efterfrågat ett sånt test?
Jag vill ju att systemet ska fungera precis tvärtom, att bilen försöker lösa situationen så länge som möjligt på egen hand även när man släpper ratten. När bilen blir osäker på hur den ska agera, det är väl då som föraren ska ta över?
Kan ju eventuellt vara jag som tänker fel, det har hänt förr (senast 2011 som jag minns det

Nu tror kanske en del tror att jag vill kunna läsa tidningen, äta lunch eller kravla bak i baksätet när bilen kör? Inte alls, jag har inget emot att en kamera kollar var jag har blicken men jag kan inte begripa varför det är så viktigt att hålla i ratten.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Zeekr 001 delar plattform med polestar 4.Datordoktorn skrev: ↑11 jun 2024 23:33Zeekern är ju jäkligt snygg, klurade lite på den när den visades först. Men sen föll den lite i glömska för mig och jag kan inte påminna mig att de direkt översvämmat gatorna här i Göteborg med omnejd. Är den testad i nån tidning mot seriöst motstånd?
Är den byggd på samma plattform som Polestar 2? Polestar 2 är ju förvånansvärt snygg med tanke på vad den utgår ifrån för plattform.
Men den (P2) är ju galet liten invändigt och känns instängd, speciellt i baksätet. Uselt utnyttjade utrymmen.
Vad det gäller förarstöd/självkörning så skulle det nästan behövas en egen tråd för detta (vilket säkert redan finns, jag har ju liksom varit helt "off" ifrån forumet senaste halvåret.)
De svenska 4 motortidningarna skriver i princip ingenting om det här. En av tidningarna har börjat testa hur snabbt systemen får panik! Högst betyg får de bilarna som så snabbt som möjligt börjar pipa, rycka i ratt och bälten och sen stanna med varningsblinkers på när man släpper ratten.
Hur fan tänkte man när man tyckte att det här är ett bra sätt att testa systemen, vem har efterfrågat ett sånt test?
Jag vill ju att systemet ska fungera precis tvärtom, att bilen försöker lösa situationen så länge som möjligt på egen hand även när man släpper ratten. När bilen blir osäker på hur den ska agera, det är väl då som föraren ska ta över?
Kan ju eventuellt vara jag som tänker fel, det har hänt förr (senast 2011 som jag minns det)
Nu tror kanske en del tror att jag vill kunna läsa tidningen, äta lunch eller kravla bak i baksätet när bilen kör? Inte alls, jag har inget emot att en kamera kollar var jag har blicken men jag kan inte begripa varför det är så viktigt att hålla i ratten.
Varför bilen vill att du håller i ratten beror på att det fortfarande du som kör bilen. Behövde man inte hålla i ratten eller titta på vägen skulle föraren kunna få för sig att bilen är självkörande.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Tycker baksätet på PS2 är mycket bättre än baksätet i min M3. Klart OK. Även bagaget är bättre och lättare att utnyttja tack vare halvkombiluckan som gör det mycket användbart. Tycker personligen att detta snarare är starka plus för PS2.Datordoktorn skrev: ↑11 jun 2024 23:33Zeekern är ju jäkligt snygg, klurade lite på den när den visades först. Men sen föll den lite i glömska för mig och jag kan inte påminna mig att de direkt översvämmat gatorna här i Göteborg med omnejd. Är den testad i nån tidning mot seriöst motstånd?
Är den byggd på samma plattform som Polestar 2? Polestar 2 är ju förvånansvärt snygg med tanke på vad den utgår ifrån för plattform.
Men den (P2) är ju galet liten invändigt och känns instängd, speciellt i baksätet. Uselt utnyttjade utrymmen.
Däremot så gillar jag personligen inte förarplatsen hos PS2, och tycker den är allt för trång och instängd för min längd och smak. Gillar inte den gigantiska mittkonsolen som jag slår i höger knä (gillar ibland att kunna "man spreada" när jag kör). Gillar inte heller placering av mugghållarna, och gillar inte heller armstödet som sitter för långt bak för min smak (eller är för kort).
Vilket är lite märkligt att den skiljer sig så mycket då jag gillar förarplatsen på XC40 (som min pappa har), som är samma bil/plattform i grunden. Har inga problem med förarplatsen på XC40, och även kört långresor med den utan något att klaga på gällande förarergonomi.
Däremot så har PS2 en underbart fin körkänsla mycket rolig att köra (mycket bättre än XC40), och gillar även infotainment.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Nu begriper jag ju inte riktig vad just den kommentaren skulle tillföra med tanke på att jag skrivit tidigare att jag vet mycket väl att personen bakom ratten har ansvaret oavsett vilka system som är igång. Varför det skulle tyda på bättre uppmärksamhet på vägen för att man håller i ratten jmft med att titta i rätt riktning får du gärna förklara.Varför bilen vill att du håller i ratten beror på att det fortfarande du som kör bilen. Behövde man inte hålla i ratten eller titta på vägen skulle föraren kunna få för sig att bilen är självkörande.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Reaktionstiden blir kortare. Än så länge behöver vi köra bilen. Det är inte tänkt att man ska göra annat.Datordoktorn skrev: ↑12 jun 2024 23:51Nu begriper jag ju inte riktig vad just den kommentaren skulle tillföra med tanke på att jag skrivit tidigare att jag vet mycket väl att personen bakom ratten har ansvaret oavsett vilka system som är igång. Varför det skulle tyda på bättre uppmärksamhet på vägen för att man håller i ratten jmft med att titta i rätt riktning får du gärna förklara.Varför bilen vill att du håller i ratten beror på att det fortfarande du som kör bilen. Behövde man inte hålla i ratten eller titta på vägen skulle föraren kunna få för sig att bilen är självkörande.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 584
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Hur mycket?Nu höjs priserna i US på Y
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Om man som jag vill ha en performance, quiksilver samt uppdaterad autopilot går en Y på 753.000. Då närmar den sig priset på en BMW i5 touring med bättre farthållare samt betydligt snyggare utseende.
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Nog för att jag hellre väljer en i5 men varför accepterar du sämre prestanda, bakhjulsdrift på BMW:n. Blir ju lite ojämn jämförelse. Borde räcka med med LR RWD?
Eller vill du ha kompensation för att stå ut med Teslan?

-
- Inlägg: 7358
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Behöver man verkligen fyrhjulsdrift med en elbil. T.ex. bakhjuldrivna Model S och original-Tesla Roadstern har väl båda fått riktigt bra omdömen som vinterbilar när det kommer till framkomlighet. Förutsätter ju dock så klart att bilen är utrustad med riktiga vinterdäck.
Anti-spinnsystemen på elbilar är väl helt överlägsna i jämförelse med fossilbrännande bilar. Och en batteridriven i5 har ju även precis som bakhjulsdrivna Model S och Roadster mycket mer vikt över de bakre drivhjulen jämfört med bakhjulsdrivna fossilbrännare...
Gissar vidare att det går att sladda runt lite på snö/istäckta parkeringsplatser med en bakhulsdriven i5 om man tycker sånt är kul. Kan man göra det med en fyrhjulsdriven Y?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Ja, en prerfomance där man kan ställa in kraftfördelningen, antispinnsystemet etc…
Min MYLR är sjukt tråkig på vintern. Tryck tillnita en kurva och den beter sig bara underligt (men säkert säkert).
Själv tycker jag P är fulare,21” passar inte på denna bilen, så jag är nöjd ändå.
Min MYLR är sjukt tråkig på vintern. Tryck tillnita en kurva och den beter sig bara underligt (men säkert säkert).
Själv tycker jag P är fulare,21” passar inte på denna bilen, så jag är nöjd ändå.
-
- Inlägg: 7358
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Det kostar säkert en liten slant, men det går väl att byta fälgarna till några andra 19" el. 20"...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Jag köper inte en bil där jag inte kan stänga av antisladd. Tycker Teslorna är sjukt tråkiga utan trackmode.
Tja, det är väl mest en prisfråga med i5, med 4wd blir den ju rejält mycket dyrare. Som bil betraktat anser jag i5 betydligt bättre och som elbil är givetvis Teslan bättre.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1855
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Att skaffa Y eller inte skaffa Y....det är frågan....
Härligt att du hänger kvar!
Jag själv har kommande ID Buzz LWB med dragkrok och panoramafönster på min lista med bil att äga innan jag stämplar ut.
VW anger att de ska presentera pris och dyl detta halvår, för att börja leverera i höst.
Den nuvarande Buzzen har för många kompromisser jämfört med koncetbilen som visades upp 2017.
Jag själv har kommande ID Buzz LWB med dragkrok och panoramafönster på min lista med bil att äga innan jag stämplar ut.
VW anger att de ska presentera pris och dyl detta halvår, för att börja leverera i höst.
Den nuvarande Buzzen har för många kompromisser jämfört med koncetbilen som visades upp 2017.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022