Hej,
Jag funderar på att resa till Åbo via Luleå och sen ner via Vasa.
Jag kommer övernatta i Luleå och i Vasa.
Är det någon som gjort den resan eller liknande som har något tips?
Det kan vara tips om vad som helst. Tex vilket hotell som har laddare, vilka Tesla laddare som man ska undvika osv.
Resa till Åbo via Luleå
Moderator: Redaktion
Re: Resa till Åbo via Luleå
Bor i Luleå/Piteå och hade tidigare en styrelseordförande som bodde i Kuopio och brukade försöka ta sin Model S mellan hemorten och vår firma i Piteå. Fram till och med 2017-2018 var det en utmaning men de senaste åren går det, som jag förstår, som en dans. Boende i Luleå - laddning finns åtminstone vid Scandic men det finns numera gott om snabbladdare i staden. Föredrar Du SuC skulle jag annars ladda upp bilen i Skellefteå, övernatta på valfritt hotell i Luleå (centrala staden är fint) utan att ladda och sedan ladda ordentligt på SuC i Töre. Sedan kanske SuC i Uleåborg(?) kan bli ett bra första stopp på finska sidan.fnils skrev: ↑11 jun 2024 12:01Hej,
Det kan vara tips om vad som helst. Tex vilket hotell som har laddare, vilka Tesla laddare som man ska undvika osv.
Beroende på budget är Elite eller Arctic hotell fina, Clarion och stadshotellet lite dyrare men bra och sedan har Du ett par billigare hotell mellan Arctic och Elite.
Du ska ha otur om Du hamnar i laddkö här uppe, skulle det ske finns IKEA och Eviny i Haparanda, precis innan gränspassagen.
Lycka till med Er tripp!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Tack för tipsen!roffe_s skrev: ↑11 jun 2024 15:20Bor i Luleå/Piteå och hade tidigare en styrelseordförande som bodde i Kuopio och brukade försöka ta sin Model S mellan hemorten och vår firma i Piteå. Fram till och med 2017-2018 var det en utmaning men de senaste åren går det, som jag förstår, som en dans. Boende i Luleå - laddning finns åtminstone vid Scandic men det finns numera gott om snabbladdare i staden. Föredrar Du SuC skulle jag annars ladda upp bilen i Skellefteå, övernatta på valfritt hotell i Luleå (centrala staden är fint) utan att ladda och sedan ladda ordentligt på SuC i Töre. Sedan kanske SuC i Uleåborg(?) kan bli ett bra första stopp på finska sidan.fnils skrev: ↑11 jun 2024 12:01Hej,
Beroende på budget är Elite eller Arctic hotell fina, Clarion och stadshotellet lite dyrare men bra och sedan har Du ett par billigare hotell mellan Arctic och Elite.
Du ska ha otur om Du hamnar i laddkö här uppe, skulle det ske finns IKEA och Eviny i Haparanda, precis innan gränspassagen.
Lycka till med Er tripp!
Tesla Model 3 Long Range Highland
Bor också i Luleå och åkte senast till Finland för en månad sedan. Laddade på SuC Kempele utanför Uleåborg. 16 250kW laddare. Gottt om matställen (Rosso, kinamat, Burger King o McDonald's) i närheten vid köpcenter. Finns även nyöppnad SuC i Keminmaa, men har inte laddat där. Söderut från Uleåborg finns SuC Kokkola med lite äldre o färre stolpar, har bara spanat in dessa, men ej behövt ladda. Nästa SuC vid köpcenter i Pori (Björneborg) 250kW intill köpcenter Puuvilla med mat och kaffeställen.
Model S 2023 MSM/svart
Vi åkte Luleå-Vasa förra sommaren.
Helt smärtfritt, min känsla var att så fort vi kom över gränsen så såg man väldigt mycket snabbladdare på mackarna, men nästan inga elbilar.
Vi höll oss till supercharger-nätverket ändå. Men laddning finns det gott om mellan Torneå och Vasa.
Helt smärtfritt, min känsla var att så fort vi kom över gränsen så såg man väldigt mycket snabbladdare på mackarna, men nästan inga elbilar.
Vi höll oss till supercharger-nätverket ändå. Men laddning finns det gott om mellan Torneå och Vasa.
Fanns det någon Hesburger?fnurra skrev: ↑11 jun 2024 17:50Bor också i Luleå och åkte senast till Finland för en månad sedan. Laddade på SuC Kempele utanför Uleåborg. 16 250kW laddare. Gottt om matställen (Rosso, kinamat, Burger King o McDonald's) i närheten vid köpcenter. Finns även nyöppnad SuC i Keminmaa, men har inte laddat där. Söderut från Uleåborg finns SuC Kokkola med lite äldre o färre stolpar, har bara spanat in dessa, men ej behövt ladda. Nästa SuC vid köpcenter i Pori (Björneborg) 250kW intill köpcenter Puuvilla med mat och kaffeställen.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Ja Hesburger finns också i köpcentret Zeppelin alldeles intill SuC Kempele och även i Puuvilla vid SuC Pori.fnils skrev: ↑12 jun 2024 08:48Fanns det någon Hesburger?fnurra skrev: ↑11 jun 2024 17:50Bor också i Luleå och åkte senast till Finland för en månad sedan. Laddade på SuC Kempele utanför Uleåborg. 16 250kW laddare. Gottt om matställen (Rosso, kinamat, Burger King o McDonald's) i närheten vid köpcenter. Finns även nyöppnad SuC i Keminmaa, men har inte laddat där. Söderut från Uleåborg finns SuC Kokkola med lite äldre o färre stolpar, har bara spanat in dessa, men ej behövt ladda. Nästa SuC vid köpcenter i Pori (Björneborg) 250kW intill köpcenter Puuvilla med mat och kaffeställen.
Model S 2023 MSM/svart
Bra info. Och sedan har Du ju "gratisladdarna" i P-huset Karpen för den delen. Eller - laddningen ingår i alla fall i parkeringsavgiften. Det ligger ju på gångavstånd till de flesta hotell vi talat om här, d v s centumhalvön upp mot järnvägsstationen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021