Några favoriter att rekommendera?
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
-
Re: Väntrum Model Y
Levereras inte Y med stänkskydd som standard?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Tror inte bilen levereras med gummimattor för golvet i kupén. Det kanske man vill ha. Men är inte hundra, så rekommenderar att dubbelkolla detta ifall det är av intresse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- T4s
- Teslaägare
Tack! Kommer garanterat behöva några gummimattor med höga kanter inför vintern! Iaf i baksätet.SwedishAdvocate skrev: ↑09 jun 2024 19:56Tror inte bilen levereras med gummimattor för golvet i kupén. Det kanske man vill ha. Men är inte hundra, så rekommenderar att dubbelkolla detta ifall det är av intresse.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jo, korta framtill.
De är för styva och bryter loss plastnitarna när is fastnar på dem eller när man kör mot en snövall t.ex.
Dessvärre gäller samma sak för de flesta eftermarknadsmodeller.
Jag har köpt och installerat några som är mjukare/segare och fästs med rostfria skruvar. Bra mycket dyrare och inte överdrivet snygga, men förhoppningsvis skall de sitta kvar!

https://mudflaps.se/tesla-stankskydd/te ... stankskydd
När det gäller bagagematta rekommenderar jag en modell som är lätt att vika så att man kommer åt utrymmet under.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- T4s
- Teslaägare
Toppen! Tackfrippe skrev: ↑09 jun 2024 12:12Det följer med två laddkablar, en för schukouttag och en för typ 2. Bilen levereras väl fortfarande med tygmattor.
Jag tyckte lite bättre förvaringsmöjligheter i mittkonsolen och en bagagerumsmatta var bra att ha, sedan beroende på barnens ålder något skydd för sätet kanske.
Men mer än så tyckte inte vi behövdes. Möjligen om man vet med sig att det kommer finnas möjlighet att ladda på 3fas uttag, då kanske det behövs en laddkabel till.
La en beställning på några insatser till mittkonsolen samt gummigrej till mugghållaren.
Jag som trodde att det inte var ok att ladda via schukouttag?! :O Brandrisk osv
Lyftkuddar antar jag att man behöver köpa också om man ska lyfta bilen.
Precis, jag skulle inte vilja köpa en MY som är parkerad med låg SoC sedan månader tillbaka.Vindens skrev: ↑07 jun 2024 13:57Hur påverkas calendar aging med en ny bil som fått stå länge? Kan tillverkarna på något sätt motverka detta innan leverans? Om det sker någon "större" påverkan på batteriet är det självklart något man bör beakta.kkarlss0n skrev: ↑06 jun 2024 10:22Följer upp inlägget. Fick VIN idag men regnnr kom redan häromdagen.kkarlss0n skrev: ↑04 jun 2024 08:22Hej,
Tänkte kolla av vad folk har för status på sina beställningar.
Jag lade en beställning på en MYP QS med vit inredning i mitten på maj men har inte fått VIN.
Estimatet verkar flytta på sig och vara högst oklart varför jag är nyfiken på när de som får leverans idag lade sina beställningar?
Tacksam för svar då svaren från tesla är ungefär ”goddag yxskaft”.
Sen kommer en följdfråga. Bilen verkar vara tillverkad i oktober enligt Vägverket.
Sitter inte helt rätt med mig att pröjsa fullpris för 8 månader gammal kärra.
Visst den är bara stått men likväl.
Är jag överkänslig?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Är det bra för batteriet att stå så länge utan underhållsladdning? Behåller min M3-21 ett tag till, blir nog bara besviken om jag skulle få en MY från -23…kkarlss0n skrev: ↑06 jun 2024 10:22Följer upp inlägget. Fick VIN idag men regnnr kom redan häromdagen.kkarlss0n skrev: ↑04 jun 2024 08:22Hej,
Tänkte kolla av vad folk har för status på sina beställningar.
Jag lade en beställning på en MYP QS med vit inredning i mitten på maj men har inte fått VIN.
Estimatet verkar flytta på sig och vara högst oklart varför jag är nyfiken på när de som får leverans idag lade sina beställningar?
Tacksam för svar då svaren från tesla är ungefär ”goddag yxskaft”.
Sen kommer en följdfråga. Bilen verkar vara tillverkad i oktober enligt Vägverket.
Sitter inte helt rätt med mig att pröjsa fullpris för 8 månader gammal kärra.
Visst den är bara stått men likväl.
Är jag överkänslig?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Vad gäller batteriet är det bättre att den står med låg SoC. Litiumbatterier ska inte underhållsladdas!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- T4s
- Teslaägare
Ni som tagit betalning via finans. Behöver man betala kontantinsatsen för att boka leveransdag?
Inte jag, bokade leveransdag först,
Senast redigerad av Tomas-B, redigerad totalt 1 gånger.
- Bonneville
Två veckor sedan order idag, fortfarande 2-4 veckors leveranstid. Fick ett mail om 5 000 km gratis Supercharging, så nånting händer antar jag.
Beställde i början av Juni och hade tidigare ett fastställt leveransdatum mellan 19:e och 30:e Juni men nu är det borta. Enligt Tesla så beror det på att dom lastar upp bilarna på fartyg och vet inte än vilka datum som gäller riktigt och därför det nu är borta helt.
Som tidigare skribent fick jag också mail om gratis superladdning upp till 5000 km.
Men man får kryssa fingrarna på att bilen hinner levereras innan sista Juni.
Som tidigare skribent fick jag också mail om gratis superladdning upp till 5000 km.

- T4s
- Teslaägare
Kommer visas igen när bilen står på båten.svartfgl skrev: ↑11 jun 2024 09:44Beställde i början av Juni och hade tidigare ett fastställt leveransdatum mellan 19:e och 30:e Juni men nu är det borta. Enligt Tesla så beror det på att dom lastar upp bilarna på fartyg och vet inte än vilka datum som gäller riktigt och därför det nu är borta helt.
Som tidigare skribent fick jag också mail om gratis superladdning upp till 5000 km.Men man får kryssa fingrarna på att bilen hinner levereras innan sista Juni.
Beställde 30/5 och fick VIN i fredags, men fortfarande ingen träff på chassinumret. Det får mig att tro att även min bil står på en båt eller transport hit.svartfgl skrev: ↑11 jun 2024 09:44Beställde i början av Juni och hade tidigare ett fastställt leveransdatum mellan 19:e och 30:e Juni men nu är det borta. Enligt Tesla så beror det på att dom lastar upp bilarna på fartyg och vet inte än vilka datum som gäller riktigt och därför det nu är borta helt.
Som tidigare skribent fick jag också mail om gratis superladdning upp till 5000 km.Men man får kryssa fingrarna på att bilen hinner levereras innan sista Juni.
Hur tätt inpå leverans brukar man kunna se reg-nr, samt hur tätt inpå här Tesla av sig? Har uppskattad leverans 17-30/6. Det känns som att det börjar bli tajt med att leverans på måndag ska kunna ske?
Chatta med supporten/sälj så kan de hjälpa dej.Wiktork86 skrev: ↑11 jun 2024 21:47Beställde 30/5 och fick VIN i fredags, men fortfarande ingen träff på chassinumret. Det får mig att tro att även min bil står på en båt eller transport hit.svartfgl skrev: ↑11 jun 2024 09:44Beställde i början av Juni och hade tidigare ett fastställt leveransdatum mellan 19:e och 30:e Juni men nu är det borta. Enligt Tesla så beror det på att dom lastar upp bilarna på fartyg och vet inte än vilka datum som gäller riktigt och därför det nu är borta helt.
Hur tätt inpå leverans brukar man kunna se reg-nr, samt hur tätt inpå här Tesla av sig? Har uppskattad leverans 17-30/6. Det känns som att det börjar bli tajt med att leverans på måndag ska kunna ske?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Tack för tipset, får se om jag gör så. Försöker öva på mitt tålamod och tänker att den kommer när den kommer, går inte heller någon nöd på mig då jag åker vidare i min PS2. Men man är alltid sugna på den nya bilenElectron skrev: ↑11 jun 2024 21:50Chatta med supporten/sälj så kan de hjälpa dej.Wiktork86 skrev: ↑11 jun 2024 21:47Beställde 30/5 och fick VIN i fredags, men fortfarande ingen träff på chassinumret. Det får mig att tro att även min bil står på en båt eller transport hit.svartfgl skrev: ↑11 jun 2024 09:44Beställde i början av Juni och hade tidigare ett fastställt leveransdatum mellan 19:e och 30:e Juni men nu är det borta. Enligt Tesla så beror det på att dom lastar upp bilarna på fartyg och vet inte än vilka datum som gäller riktigt och därför det nu är borta helt.
- T4s
- Teslaägare
Pratade med dom igår och det kommer komma upp inom kort. Antar att man fixar och trixar för att snabba på alla leveranser.Wiktork86 skrev: ↑11 jun 2024 21:58Tack för tipset, får se om jag gör så. Försöker öva på mitt tålamod och tänker att den kommer när den kommer, går inte heller någon nöd på mig då jag åker vidare i min PS2. Men man är alltid sugna på den nya bilenElectron skrev: ↑11 jun 2024 21:50Chatta med supporten/sälj så kan de hjälpa dej.Wiktork86 skrev: ↑11 jun 2024 21:47Beställde 30/5 och fick VIN i fredags, men fortfarande ingen träff på chassinumret. Det får mig att tro att även min bil står på en båt eller transport hit.svartfgl skrev: ↑11 jun 2024 09:44Beställde i början av Juni och hade tidigare ett fastställt leveransdatum mellan 19:e och 30:e Juni men nu är det borta. Enligt Tesla så beror det på att dom lastar upp bilarna på fartyg och vet inte än vilka datum som gäller riktigt och därför det nu är borta helt.
Hur tätt inpå leverans brukar man kunna se reg-nr, samt hur tätt inpå här Tesla av sig? Har uppskattad leverans 17-30/6. Det känns som att det börjar bli tajt med att leverans på måndag ska kunna ske?![]()
- T4s
- Teslaägare
Samma här, min blev tillverkad 30/5.
Verkar vara väldigt spridda skurar med hur nya/gamla bilar man blir tilldelade. Såg ett gäng på FB vars bilar är byggda augusti 2023.
- Bonneville
Seeeegt att vänta, fortfarande inte fått varken datum eller VIN. Beställde 28/5.