Det är ju ett av de stora problemet med Björns tester, att det skiljer allt för mycket mellan resten och folk tar det som fakta.taliz skrev: ↑18 nov 2023 15:35Han laddar ju inte till 80%, utan bara vad som krävs för att ta sig mellan två laddare.R_Edvinsson skrev: ↑18 nov 2023 15:12Fast i Björns 1000km test kommer han ju knappt 200km mellan laddningarna, och det är nog större anledning att det tar lång tid än att han körde på mindre vägar.taliz skrev: ↑18 nov 2023 14:45Nä, inte jag heller. Det var mest en gliring till andra som hängt upp sig på sånt.R_Edvinsson skrev: ↑18 nov 2023 14:21Förstår inte riktigt fascinationen över 10-80% siffror.
Speciellt inte som i detta fallet när det ger dig ganska moderata ca 20mils räckvidd.
Visst laddar den snabbt, men varför Björn höjer den till skyarna med den överskriften bara för att den laddar typ lika snabbt i % som en bil med 30% större batteri förstår jag inte.![]()
![]()
20 mil i en ID4 kanske, en Y är ju betydligt snålare.
Kanske just för att den "laddar typ lika snabbt i % som en bil med 30% större batteri"(och 800V...).![]()
Så på den listan presenterar just denna modellen rent ”uselt”.
% som jämförelse är lika smart som att påstå att en bil är snabbare mellan Stockholm och Jönköping än en annan bil är mellan Stockholm och Malmö.
400v MY = 42kWh vs 800v I6 = 54kWh
= lika snabbt.![]()
Han kör ju snabbare än med ID4, som har ett mkt större batteri, så om Yn är usel vad är då ID4?
Poängen är att Hyundai/Kias eGMP hyllats för sin "överlägsna" teknik. Här visar Tesla att en bil med mkt billigare teknik(400v och LFP) kan ladda lika snabbt(ponera att det varit just ett 30% större batteri så hade det fått i lika mkt energi som i6an..).
ID5 GTx har ”identisk” förbrukning med ID4 i verkligheten och den är betydligt snabbare i testet, vilket egentligen bara beskriver att han körde den SW av ID5 som levererades med snabbare laddning, vilket även ID4 har nu.
Men att MEB inte är ett laddmonster kan vi nog alla hålla med om, över medel men knappast tillräckligt bra på de äldre bilarna.
Hur räknar du att MY laddar lika snabbt?
Förstår ärligt talat inte resonemanget.
Hade MY BYD haft ett 30% större batteri så hade den laddat långsammare 10-80% än vad den gör idag.
Och Ioniq6 avverkade 1000km 50min snabbare.