Åk in till en ÅF och fråga på samma spec.
Volvo EX30
Moderator: Redaktion
Re: Volvo EX30
Verkar vara något konstigt med Volvos konfigurator.
plus twin motor performance kostar: 559 k
Ultra twin performance kostar 30 k mer; 597 k (är nästan 100 k i skillnad mellan plus och ultra i standarutförande). Verkar som de spelar lite mindgames med kunderna. (är väldigt lite att gå på det högre nivån).
Om det är bra pris? (beror på vad man är ute efter 3.7 0-100 kan vara värt en del (men försäkringen lär vara dyr)
583 k för 475 km räckvidd (metallic, dragkrok, ultrapaketet). vad finns det för alternativ? tesla model y 575 k - 602 (jförbar spec)(fast den är betydlig större) 455 km räckvidd.
Kia eniro 580k
hyndai nya kona 588 k (liknande räckvidd 475). Så de är nära men frågan r om kunderanser det så. (vet inte om det går att få rabatt hos handlare?)
plus twin motor performance kostar: 559 k
Ultra twin performance kostar 30 k mer; 597 k (är nästan 100 k i skillnad mellan plus och ultra i standarutförande). Verkar som de spelar lite mindgames med kunderna. (är väldigt lite att gå på det högre nivån).
Om det är bra pris? (beror på vad man är ute efter 3.7 0-100 kan vara värt en del (men försäkringen lär vara dyr)
583 k för 475 km räckvidd (metallic, dragkrok, ultrapaketet). vad finns det för alternativ? tesla model y 575 k - 602 (jförbar spec)(fast den är betydlig större) 455 km räckvidd.
Kia eniro 580k
hyndai nya kona 588 k (liknande räckvidd 475). Så de är nära men frågan r om kunderanser det så. (vet inte om det går att få rabatt hos handlare?)
Re: Volvo EX30
Är det nån som kört RWD EX30? Hur är den? Tror jag ska ta en provkörning och se om den kan vara en aktuell andrabil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvo EX30
Coffee economicMickep skrev: ↑19 nov 2023 23:25Verkar vara något konstigt med Volvos konfigurator.
plus twin motor performance kostar: 559 k
Ultra twin performance kostar 30 k mer; 597 k (är nästan 100 k i skillnad mellan plus och ultra i standarutförande). Verkar som de spelar lite mindgames med kunderna. (är väldigt lite att gå på det högre nivån).
Om det är bra pris? (beror på vad man är ute efter 3.7 0-100 kan vara värt en del (men försäkringen lär vara dyr)
583 k för 475 km räckvidd (metallic, dragkrok, ultrapaketet). vad finns det för alternativ? tesla model y 575 k - 602 (jförbar spec)(fast den är betydlig större) 455 km räckvidd.
Kia eniro 580k
hyndai nya kona 588 k (liknande räckvidd 475). Så de är nära men frågan r om kunderanser det så. (vet inte om det går att få rabatt hos handlare?)
Small medium och Large
Small är billig 10kr
Medium kostar mer 15kr
Large är dyrast men kostar bara 18kr
Allt för att locka fler att tycka en Large är värt det då dom har störst vinst på dom
Re: Volvo EX30
Provkörde EX30 idag. Bakhjulsdriven. Den var överraskande pigg och kändes ”vuxen”, inte småbilsintryck som jag nästan hade väntat pga storleken. Bagaget var också överraskande stort när man sätter ner plattan i lägsta läge. Totalt sett helt klart en fin bil!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvo EX30
En sak jag tänkte på är att Volvo nu kan beställas antingen online som bl.a. Tesla och Polestar eller hos sedvanliga ÅF. Det som är intressant är att när jag provkörde så fick jag offert på en bil, som med samma spec online hade varit 30.000 dyrare. Utan att jag frågade om bättre pris, storkundsrabatt eller något. Är inte det konstigt att onlinepriset då verkar i stort sett vara generellt högre?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvo EX30
Volvo är påväg över till en agentmodell men man verkar ha lite problem med övergången. Webben är det fasta priser på men handlare kan ge ut rabatter. Webben är också många gånger fel medan handlare ofta har rätt info, det är rätt märkligt att Volvo är så nonchalanta..HelectriC skrev: ↑03 apr 2024 12:42En sak jag tänkte på är att Volvo nu kan beställas antingen online som bl.a. Tesla och Polestar eller hos sedvanliga ÅF. Det som är intressant är att när jag provkörde så fick jag offert på en bil, som med samma spec online hade varit 30.000 dyrare. Utan att jag frågade om bättre pris, storkundsrabatt eller något. Är inte det konstigt att onlinepriset då verkar i stort sett vara generellt högre?
Re: Volvo EX30
Tills agentmodellen är införd så kan/får ÅF lämna andra priser än det som står på webben. Varje ÅF har också rätt att sätta sina egna priser. Har tagit in offerter från både Bilbolaget och VolvoCarRetail och deras bruttopriser är inte lika med webben, det skiljer sig lite grand men i slutändan så blir de relativt lika.cgullin skrev: ↑03 apr 2024 13:16Volvo är påväg över till en agentmodell men man verkar ha lite problem med övergången. Webben är det fasta priser på men handlare kan ge ut rabatter. Webben är också många gånger fel medan handlare ofta har rätt info, det är rätt märkligt att Volvo är så nonchalanta..HelectriC skrev: ↑03 apr 2024 12:42En sak jag tänkte på är att Volvo nu kan beställas antingen online som bl.a. Tesla och Polestar eller hos sedvanliga ÅF. Det som är intressant är att när jag provkörde så fick jag offert på en bil, som med samma spec online hade varit 30.000 dyrare. Utan att jag frågade om bättre pris, storkundsrabatt eller något. Är inte det konstigt att onlinepriset då verkar i stort sett vara generellt högre?
Den dagen agentmodellen införs så kommer (i alla fall måste) priserna på webben justeras ner ish 8% för det är där man hamnar om man går in till en ÅF och frågar om pris.
Sen, om bilen EX30 så hoppas jag att den blir bra som vissa här skriver. Har beställt en EX30 SR som andra bil, medveten om storleken och att baksätet inte är något man åker långt i... Har inte provkört den men i alla fall provsuttit ett exemplar i deras showroom i Kungsträdgården (som gjordes efter beställningen). Förhoppningsvis leverans i v.23 enligt Volvos leveransinformation.
Re: Volvo EX30
Kolla så du jämför Äpplen och Äpplen. Jag fick 48k lägre pris på min EX90 jag med nätet, tills jag såg att vinterdäck ingår via online men inte via agent. Pris för däck? 48k.
Vet inte om det är samma för EX30
Vet inte om det är samma för EX30
Glad för att jag sålt min Tesla
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 793
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Volvo EX30
EX30 får stryk av Hyundai Kona rejält i senaste numret av Elbilen (https://elbilen.se/magasinet/).
Flera märkliga och irriterande "funktioner" samt dåliga säten vilket brukade vara ett av Volvos paradnummer.
Flera märkliga och irriterande "funktioner" samt dåliga säten vilket brukade vara ett av Volvos paradnummer.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Volvo EX30
Fast detta är ändå rätt förståeligt och väntat tycker jag. Man skall komma ihåg att detta är en ren Geely-bil från grunden, och inte en äkta Volvo. EX30 är i stort sett exakt samma bil som de andra syskonen hos Geely, men med lite annan Volvo-lik design/märke (mycket snyggare tycker jag, förutom instrumentbrädan och ventilationsutblåsen som ser lite billiga och fula ut IMO).HerrNilsson skrev: ↑18 maj 2024 09:17EX30 får stryk av Hyundai Kona rejält i senaste numret av Elbilen (https://elbilen.se/magasinet/).
Flera märkliga och irriterande "funktioner" samt dåliga säten vilket brukade vara ett av Volvos paradnummer.
Jo, i Volvos egna bilar så är stolarna underbara! Tycker de har bland de bekvämaste bilstolarna i världen. Är stort fan av Volvos egna bilstolar. Grym komfort. Får aldrig ont i ryggen av de, även på långa 10-timmarsresor. De på Volvo som jobbar med designen och utvecklingen av deras stolar både få guldstjärna IMO. Riktigt bra.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volvo EX30
Kona diskvalificerar sig själv genom att enbart erbjudas med framhjulsdrift. EX30 kan fås med bak- eller fyrhjulsdrift.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvo EX30
Hade en XC70 i två år. Hemsk bil att köra men otroligt praktisk och bekväm. De bästa stolarna jag haft.martinot skrev: ↑18 maj 2024 12:04Fast detta är ändå rätt förståeligt och väntat tycker jag. Man skall komma ihåg att detta är en ren Geely-bil från grunden, och inte en äkta Volvo. EX30 är i stort sett exakt samma bil som de andra syskonen hos Geely, men med lite annan Volvo-lik design/märke (mycket snyggare tycker jag, förutom instrumentbrädan och ventilationsutblåsen som ser lite billiga och fula ut IMO).HerrNilsson skrev: ↑18 maj 2024 09:17EX30 får stryk av Hyundai Kona rejält i senaste numret av Elbilen (https://elbilen.se/magasinet/).
Flera märkliga och irriterande "funktioner" samt dåliga säten vilket brukade vara ett av Volvos paradnummer.
Jo, i Volvos egna bilar så är stolarna underbara! Tycker de har bland de bekvämaste bilstolarna i världen. Är stort fan av Volvos egna bilstolar. Grym komfort. Får aldrig ont i ryggen av de, även på långa 10-timmarsresor. De på Volvo som jobbar med designen och utvecklingen av deras stolar både få guldstjärna IMO. Riktigt bra.
Re: Volvo EX30
Sorry jag som läste som en kratt, vände orden trots jag läste de två gånger..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo EX30
Ser att dom ändrat artikeln sen jag läste den tidigare i kväll. Då stod det att uppdateringen krävde verkstadsbesök
Nu verkar dom ändå kunna fixa det OTA

Nu verkar dom ändå kunna fixa det OTA
Re: Volvo EX30
Detta har varit känt sedan dag 1 och det har släppts två uppdateringar sedan dess, man hade ju kunnat fixa det då.. Min bil vägrar ladda ner OTA så jag väntar på service hos verkstaden, så less på den här bilen och Volvos nonchalans mot mig som kund. Tog som tur är CbV med 3 månaders uppsägningstid så snart är den ute ur mitt liv!
Re: Volvo EX30
” Volvo EX30-ägare lämnar tillbaka sina bilar”
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ina-bilar/
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ina-bilar/
MY RWD Vit 2023
Re: Volvo EX30
Nya bilar idag har ofta barn sjukdommar, väldigt tråkigt. Köparna är då mer eller mindre tåliga för detta.Freez skrev: ↑04 jul 2024 19:55” Volvo EX30-ägare lämnar tillbaka sina bilar”
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ina-bilar/
Här är ett annat exempel på problem med nya bilar.
https://carup.se/knackte-tva-cybertruck ... n-musk-ut/
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo EX30
Men de kan förbättras på ett sätt som var svårt tidigare. Många problem nu är ju programvara = uppdaterbart
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Volvo EX30
Det är ju tesla som krattat för att det är ok att sälja hårdvara först och mjukvaran lite senare. Hade ju inte accepterats tidigare.
Re: Volvo EX30
MVP, "Minimum Viable Product", kallas det i mjukvaruindustrin. Förr utvecklades det mot strikta specar och långa testcykler (och det tog tid) . Nu är det ofta korta cykler med många små ändringar och bristfälliga regressionstester (som kan visa på konsekvenserna för helhetslösningar).
Jag generaliserar givetvis, men trenden finns där för att hålla uppe tempot i snabba realesecykler. De kinesiska tillverkarnas tempo lär inte minska problemet.
Jag generaliserar givetvis, men trenden finns där för att hålla uppe tempot i snabba realesecykler. De kinesiska tillverkarnas tempo lär inte minska problemet.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021