Jo, men vem vill åka VW? Finns kanske nån Dacia man kan jämföra med.Maw skrev: ↑07 jun 2024 16:19Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…![]()
VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
Re: VW ID.7
Jag håller verkligen med om att ID7 är ganska tråkig. Men den är väldigt bra. Tesla Model Y är å andra sidan om möjligt ett ännu tråkigare val om det är den man jämför med, mer mellanmjölk än Model Y blir det inte numeraLurkern skrev: ↑07 jun 2024 17:15Jo, men vem vill åka VW? Finns kanske nån Dacia man kan jämföra med.Maw skrev: ↑07 jun 2024 16:19Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…![]()

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Vilken Dacia som är jämförbar med en ID.7 tänker du på då?Lurkern skrev: ↑07 jun 2024 17:15Jo, men vem vill åka VW? Finns kanske nån Dacia man kan jämföra med.Maw skrev: ↑07 jun 2024 16:19Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
Youtubern Battery Life bytte ju sin ID.3 till en ID.7.
Nu har han haft den några månader och redovisar fem fel som han retar sig på:
1. Full massage 30 minuter lägger av efter 1 minut
2. Spotify fungerar dåligt
3. Schemalagd laddning fungerar inte som han vill
4. Stolsvärme/kyla krånglar
5. Problemet med urladdat 12-voltsbatteri kvarstår
Jag antar att det är samma programvara på ID.4?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID.7
Vad är det du påstår inte stämmer?Maw skrev: ↑07 jun 2024 16:19Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…![]()
Y LR AWD har fler hästar och större lastutrymme, det är fakta. Den är dessutom billigare.
Y är också roligare att köra, har en mkt mer clean interiör(mindre hårdplast än ID7), mkt bättre stereo och infotainment. Den går också mkt snålare.
Med det sagt hade jag varken valt ID7 eller dagens Y. Bäst att vänta på Y Juniper.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Finns det några förbrukningssiffror för ID.7/ID.7 Tourer i hastigheter runt 100-120 km/h?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: VW ID.7
Har inte hunnit testa så mycket ännu.
Men i söndags åkte jag ca 50 mil mellan bohuslän och Stockholm. Åkte då i endast skyltad hastighet. Hade en snittförbrukning på 141Wh/km.
Soligt och konstant över 20 grader.
På vägen hem i onsdags var jag lite mer sugen på att komma hem. Då låg jag så fort det var möjligt 10-20% över skyltad hastighet.
Då hade jag snittförbrukning 170Wh/km.
Blandat väder, regn sol och blåst och ett snitt på ca 15 grader.
Jag kör original 19 tummare.
Ska försöka få till lite mer tester inom kort.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Tycker det verkar som ID.7 Tourer antagligen förbrukar ung. lika mkt som Model Y LR AWD med 19'' och original aerocapshjulsidor på fälgarna. Enligt Björn Nyland drar en sån MY i sommarväglag ca. 142 Wh/km i 90 knyck samt ca. 195 Wh/km i 120 knyck...Collin87 skrev: ↑07 jun 2024 19:45Har inte hunnit testa så mycket ännu.
Men i söndags åkte jag ca 50 mil mellan bohuslän och Stockholm. Åkte då i endast skyltad hastighet. Hade en snittförbrukning på 141Wh/km.
Soligt och konstant över 20 grader.
På vägen hem i onsdags var jag lite mer sugen på att komma hem. Då låg jag så fort det var möjligt 10-20% över skyltad hastighet.
Då hade jag snittförbrukning 170Wh/km.
Blandat väder, regn sol och blåst och ett snitt på ca 15 grader.
Jag kör original 19 tummare.
Ska försöka få till lite mer tester inom kort.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
Det börjar klia i bilbytarnerven igen så jag var och provkörde ID7 i eftermiddags, eftersom lanseringserbjudandet på ID7 GTX Tourer är galet bra. Volkswagen skulle inte ge sig in i ett priskrig sa de, likväl får man nu en fullutrustad GTX Tourer (minus panoramaglastak) med stora batteriet för samma pris som en Model Y awd. Det är svårt att motstå.
Nu finns ju varken Tourer eller GTX tillgänglig för provkörning ännu, så det fick bli test av en vanlig ID7 med standardbatteriet. Första intrycket är att det är en otroligt vettig bil för vuxna med familj. Praktisk, rymlig, funktionell och allt annat man kan vänta sig av en VW. Det finns absolut ingenting att klaga på. Den nya drivlinan är dessutom ett enormt steg upp från den ID4 jag körde för några år sedan, och den gick förvånansvärt snålt jämfört med den.
Likväl har jag svårt att motivera mig att trycka på köpknappen, precis som jag har med Tesla. Det finns liksom ingenting som sticker ut eller väcker några känslor eller något ha-begär. Förutom att det är ett jäkligt bra pris på en jäkligt bra bil. Jag var imponerad under provkörningen, men när jag satte mig i min i4:a och körde samma sträcka direkt efteråt blev skillnaden i upplevd kvalitet och köregenskaper ändå uppenbar. Kanske blir det en ID7 Tourer ändå, men i så fall enbart för att det är ett vettigt köp av en vettig bil. Hade jag fortfarande haft stora hundar och/eller lite större barn hade det däremot varit en no-brainer. Jag kommer definitivt rekommendera den till syrran, som är på jakt efter sin första elbil, har stort behov av mycket plats, och är totalt ointresserad av bilar/bilkörning.
Imorgon ska jag provköra en ioniq 6. Det ska bli spännande, då jag gillade den betydligt bättre interiört än ID7.
Nu finns ju varken Tourer eller GTX tillgänglig för provkörning ännu, så det fick bli test av en vanlig ID7 med standardbatteriet. Första intrycket är att det är en otroligt vettig bil för vuxna med familj. Praktisk, rymlig, funktionell och allt annat man kan vänta sig av en VW. Det finns absolut ingenting att klaga på. Den nya drivlinan är dessutom ett enormt steg upp från den ID4 jag körde för några år sedan, och den gick förvånansvärt snålt jämfört med den.
Likväl har jag svårt att motivera mig att trycka på köpknappen, precis som jag har med Tesla. Det finns liksom ingenting som sticker ut eller väcker några känslor eller något ha-begär. Förutom att det är ett jäkligt bra pris på en jäkligt bra bil. Jag var imponerad under provkörningen, men när jag satte mig i min i4:a och körde samma sträcka direkt efteråt blev skillnaden i upplevd kvalitet och köregenskaper ändå uppenbar. Kanske blir det en ID7 Tourer ändå, men i så fall enbart för att det är ett vettigt köp av en vettig bil. Hade jag fortfarande haft stora hundar och/eller lite större barn hade det däremot varit en no-brainer. Jag kommer definitivt rekommendera den till syrran, som är på jakt efter sin första elbil, har stort behov av mycket plats, och är totalt ointresserad av bilar/bilkörning.
Imorgon ska jag provköra en ioniq 6. Det ska bli spännande, då jag gillade den betydligt bättre interiört än ID7.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.7
Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.Maw skrev: ↑08 jun 2024 16:48Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare![]()
MY RWD Vit 2023
Re: VW ID.7
Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag jobbar på ett Svenskt storbolag och vi kan exempelvis välja en Tesla Model X plaid som personalbil om vi vill. Månadskostnaden för bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir förstås därefter… Jag tror även de som får behovsbil kan välja dyra bilar men även de får då betala en stor del självaFreez skrev: ↑08 jun 2024 17:02700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.Maw skrev: ↑08 jun 2024 16:48Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 793
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: VW ID.7
Varför man aldrig bör ta i en VW med tång...
Volkswagen emissions scandal
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... ns_scandal
Volkswagen emissions scandal
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... ns_scandal
- Å ena sidan Tesla som har ett helt ekosystem för förnybar energi och transport, samt närbesläktade företag som tar mänskligheten steg för steg närmare andra himlakroppar och förser jordens alla hörn med Internet.
- Å andra sidan VW som under flera år lurade vanliga människor att köpa "rena" dieselbilar och som därefter gjorde mycket för att försena elektrifieringen, tog fram crappy compliance cars, har inga andra planer på omställning m.m. Ett av de allra värsta gammel-bilbolagen mao.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: VW ID.7
Vi får bruttolöneavdrag på 1% av belopp överstigande 12 prisbasbelopp på behovsbilar.Maw skrev: ↑08 jun 2024 17:10Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag jobbar på ett Svenskt storbolag och vi kan exempelvis välja en Tesla Model X plaid som personalbil om vi vill. Månadskostnaden för bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir förstås därefter… Jag tror även de som får behovsbil kan välja dyra bilar men även de får då betala en stor del självaFreez skrev: ↑08 jun 2024 17:02700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.Maw skrev: ↑08 jun 2024 16:48Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare![]()
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Konstigt att det blir relativt jämnt i WLTP då...
Enligt WLTP så kommer väl Model Y LR 60 mil medans en ID.7 GTX kommer 59,5 mil. Och om norrmännen körde sitt test i lite kallare temp. så kan det väl inte gått sådär jättemkt snabbare än vad WLTP-testarna 'kör' – så kanske 55-60 km/h som genomsnittshastighet?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
Jag jobbar också i ett storbolag. Även vi kan välja dyra bilar men de flesta väljer typ XC40, ID4 eller MY för att bilar >650 blir för dyra. Bara att kolla försäljningssiffrorna så ser du vilka bilar som säljer.Maw skrev: ↑08 jun 2024 17:10Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag jobbar på ett Svenskt storbolag och vi kan exempelvis välja en Tesla Model X plaid som personalbil om vi vill. Månadskostnaden för bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir förstås därefter… Jag tror även de som får behovsbil kan välja dyra bilar men även de får då betala en stor del självaFreez skrev: ↑08 jun 2024 17:02700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.Maw skrev: ↑08 jun 2024 16:48Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare![]()
MY RWD Vit 2023
Re: VW ID.7
Det exemplar jag testade gick som en sömnig semla. Gasmappningen är verkligen ingen höjdare. Testade en id4 GTX och den var ju ännu sämre, så utvecklingen går åt rätt håll i alla fall. Solid känsla när man sitter still och klämmer, men gnekar rätt bra när man kör på vanlig väg
-
- elbilist
- Inlägg: 1091
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.7
NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
En sådan liten detalj påverkar marginellt på en lång sträcka.R_Edvinsson skrev: ↑08 jun 2024 19:58NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
Är ingen slump att vissa bilmärken oftast är i topp i de flesta tester i olika sammanhang/länder/temperatur.
Tesla är effektiva på att hushålla på elektronerna.
Många andra tillverkares bilar brukar komma långt, men de laddar på med stora batterier. Inte optimalt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: VW ID.7
Tvärtom så gör den lilla detaljen att man kommer över krönet i just det testet en enorm skillnadSportbilsentusiasten skrev: ↑09 jun 2024 10:03En sådan liten detalj påverkar marginellt på en lång sträcka.R_Edvinsson skrev: ↑08 jun 2024 19:58NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
Är ingen slump att vissa bilmärken oftast är i topp i de flesta tester i olika sammanhang/länder/temperatur.
Tesla är effektiva på att hushålla på elektronerna.
Många andra tillverkares bilar brukar komma långt, men de laddar på med stora batterier. Inte optimalt.

Teslorna är och har länge varit effektiva men det är även flera andra märken numera. Däremot är Teslor inte vara så bra på att uppnå sin marknadsförda förbrukning enligt EPA som de flesta andra märken medan siffror enligt WLTP är mer jämförbara mellan bilar men längre ifrån vad man uppmnårbi verkligheten ön EPA.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Vilken compliance car är dålig? Hoppas inte du tänker på eGolfen, för den var riktigt bra och trevlig! Sen har ju även tidigare VW chefen varit stor anhängare av Elon och Tesla. Känns som du lever i förtiden.HerrNilsson skrev: ↑08 jun 2024 17:29Varför man aldrig bör ta i en VW med tång...
Volkswagen emissions scandal
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... ns_scandal
- Å ena sidan Tesla som har ett helt ekosystem för förnybar energi och transport, samt närbesläktade företag som tar mänskligheten steg för steg närmare andra himlakroppar och förser jordens alla hörn med Internet.
Svårt val...
- Å andra sidan VW som under flera år lurade vanliga människor att köpa "rena" dieselbilar och som därefter gjorde mycket för att försena elektrifieringen, tog fram crappy compliance cars, har inga andra planer på omställning m.m. Ett av de allra värsta gammel-bilbolagen mao.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.7
Du måste skoja. Att diesel blev populärt var för att dieselbilar går snålare och släpper ut mindre koldioxid. Det var ingen VW lurade någon till att tro utan det var och är sant. Genom att välja diesel istället för bensin så minskade man sitt klimatavtryck.HerrNilsson skrev: ↑08 jun 2024 17:29Varför man aldrig bör ta i en VW med tång...
Volkswagen emissions scandal
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... ns_scandal
- Å ena sidan Tesla som har ett helt ekosystem för förnybar energi och transport, samt närbesläktade företag som tar mänskligheten steg för steg närmare andra himlakroppar och förser jordens alla hörn med Internet.
Svårt val...
- Å andra sidan VW som under flera år lurade vanliga människor att köpa "rena" dieselbilar och som därefter gjorde mycket för att försena elektrifieringen, tog fram crappy compliance cars, har inga andra planer på omställning m.m. Ett av de allra värsta gammel-bilbolagen mao.
"Dieselgate" är kraftigt överdriven och handlar inte alls om "klimatet" utan om lokala utsläpp i form av kväveoxider som kan vara skadligt i hög dos men som i praktiken antagligen varken gjorde från eller till. Innerstadsluft är ändå inte särskilt nyttig...
Vad ska det här med Mars egentligen leda till? Det är långt mycket lättare att leva på en totalkvaddad jord efter kärnvapenkrig o dyl än det är att leva på Mars. Vad ska det ens leda till förutom att trigga gamla pojkrumsfantasier? Elons specialitet...
Re: VW ID.7
Ja, det här med Mars handlar enbart om Elons image-bygge. Uppenbarligen så fungerar det på en del individer.

Fast lite handlar det kanske om att dia skattepengar också..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW ID.7
Vilka bilar kom inte över?Maw skrev: ↑09 jun 2024 10:23Tvärtom så gör den lilla detaljen att man kommer över krönet i just det testet en enorm skillnadSportbilsentusiasten skrev: ↑09 jun 2024 10:03En sådan liten detalj påverkar marginellt på en lång sträcka.R_Edvinsson skrev: ↑08 jun 2024 19:58NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
Är ingen slump att vissa bilmärken oftast är i topp i de flesta tester i olika sammanhang/länder/temperatur.
Tesla är effektiva på att hushålla på elektronerna.
Många andra tillverkares bilar brukar komma långt, men de laddar på med stora batterier. Inte optimalt.![]()
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp