Autopilot
Moderator: Redaktion
Autopilot
Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna. Sen får vi hoppas att automatiken för torkarna trimmas in. Nu går de igång när det inte regnar, men inte när det regnar.
Re: Autopilot
Jag håller med om det med händerna. Jag fick ofta meddelanden om att vrida på ratten. Däremot om jag håller med en hand så blir det automatiskt att ratten har lite motstånd hela tiden så då frågar den aldrig.
Lite synd att den inte kan känna att man håller i ratten med båda händerna.
Lite synd att den inte kan känna att man håller i ratten med båda händerna.
Tesla Model 3 Long Range Highland
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot
Det fungerar bra ned en vikt på ena rattekern (har jag hört).
Gärna i kombination med täckt kupékamera.
Gärna i kombination med täckt kupékamera.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot
Har du FSD så fungerar filbyten också utan avaktivering. Dock länge sedan jag hade det så exakt hur det fungerar nu kanske det finns kommentar kring. Men funktionen finns.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Autopilot
Aha, men FSD kommer klara allt, inom bara ett par månader har jag hört

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Autopilot
Ja, precis. Robotaxi 2020... Dock finns det viss förhoppning om system-initierade filbyten till 2026.
Re: Autopilot
Dock inte på alla vägar tyvärr. Vi har ganska många vägar här uppe där de tydligen inte är tvåfiliga enligt Teslas data så varken EAP eller FSD gör någon som helst skillnad mot standard AP på de vägarna. Gäller både 2+1-väg och dubbelfilig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Autopilot
Funkar det inte med att scrolla på hjulet. På Youtube ges tips om det, men jag har ej provat.tedro skrev: ↑02 jun 2024 23:42Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna. (...)
Re: Autopilot
Nyare mjukvara har dock blivit sjukt bra på att upptäcka även detta (har jag hört). Ryktet säger att det förra sommaren gick att köra helt på AP från Stockholm till Göteborg (med undantag för när man ska stanna och ladda då). Det går inte numera.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot
Det går utmärkt att köra Stockholm - Sundsvall tur och retur utan ett enda påpekande (har jag hört).
Faktiskt bättre än tidigare, med tillägget att nu är kupékameran blockerad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot
Tack för alla kommentarer. Känns bra att det inte bara är jag som upplever detta. Då lär det nog ligga på listan över förbättringsåtgärder. Gissar att Tesla vill fortsätta att ligga i framkant med självkörande bilar.
Re: Autopilot
Låter ju onekligen positivt. Vi får väl hoppas att Tesla fortsätter misslyckas med denna detektering.mikebike skrev: ↑03 jun 2024 19:28Det går utmärkt att köra Stockholm - Sundsvall tur och retur utan ett enda påpekande (har jag hört).
Faktiskt bättre än tidigare, med tillägget att nu är kupékameran blockerad.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Autopilot
Sägs att logiken ska ändras framöver. Så det inte längre är lite vrid på ratten som krävs utan den kommer använda kameran också/istället för att detektera att man är aktiv/kollar på vägen.agehall skrev: ↑04 jun 2024 07:26Låter ju onekligen positivt. Vi får väl hoppas att Tesla fortsätter misslyckas med denna detektering.mikebike skrev: ↑03 jun 2024 19:28Det går utmärkt att köra Stockholm - Sundsvall tur och retur utan ett enda påpekande (har jag hört).
Faktiskt bättre än tidigare, med tillägget att nu är kupékameran blockerad.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot
Funkar inte på min Model Y.Pizzazz skrev: ↑03 jun 2024 17:04Funkar det inte med att scrolla på hjulet. På Youtube ges tips om det, men jag har ej provat.tedro skrev: ↑02 jun 2024 23:42Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna. (...)
Men det funkade förr i tiden på Model S.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot
Skulle säga att det mycket är en vanesak kring Tesla AP kring det du beskriver. Sen om det är bra eller dåligt gör jag ingen större värdering i, jag har vant mig och tycker det funkar bra. Förklarar lite mer nedan.tedro skrev: ↑02 jun 2024 23:42Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna.
I standard-AP så är det ju en filhållare och det är just det den gör, håller filen, helt själv (utan att man ska hålla på och vrida på ratt eller något annat). Ligger man inte (mitt i) filen när man startar AP så korrigerar den (kanske lite väl bryskt) så bilen ligger ”rätt”. Väl i filen ska man låta AP göra sitt jobb och enda motkravet är att man väldigt lätt ”vrider” på ratten lite då och då (samt ÖVERVAKAR bilen, man är ju ansvarig för framförandet osv.). Det där ”vridandet” är ju inte så mycket vrida utan med ge lite kraft åt något håll, mkt av en vanesak och personligen har jag hittat sättet att antingen låta handen vila på ratten så det blir lite ”vrid” ibland och när varning på skärmen dyker upp (vilket den gör för mig ibland med min metod) om att vrida så ger jag ett kort vrid så försvinner varningen direkt.
Ska man byta fil får man avaktivera AP, byta fil och sen aktivera AP. Det tycker åtminstone jag är smidigast, jag använder AP-spaken för att avaktivera AP och ta över helt själv och sen byta fil. Vissa har en metod där man blickar och då gör blinkandet att det blir mindre motstånd att vrida ratten för att avaktivera AP, personligen tycker jag det är svårt att få till och känns som ”fel” sätt att avaktivera AP, jag föredrar AP-spaken (jag kör med inställningen enkeldrag för aktivera AP).
Vill man ha färre AP av/på så finns Uppgraderad Autopilot att köpa till då kan man byta fil med Autopilot aktiv hela tiden. Jag har aldrig testat det så kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar, men går väl att få en gratis testperiod så man kan utvärdera själv.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot
Blinka måste man ju göra ändå när man byter körfält och blinkar man mer än en sekund kopplas AP ur.flamman skrev: ↑04 jun 2024 13:43Skulle säga att det mycket är en vanesak kring Tesla AP kring det du beskriver. Sen om det är bra eller dåligt gör jag ingen större värdering i, jag har vant mig och tycker det funkar bra. Förklarar lite mer nedan.tedro skrev: ↑02 jun 2024 23:42Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna.
I standard-AP så är det ju en filhållare och det är just det den gör, håller filen, helt själv (utan att man ska hålla på och vrida på ratt eller något annat). Ligger man inte (mitt i) filen när man startar AP så korrigerar den (kanske lite väl bryskt) så bilen ligger ”rätt”. Väl i filen ska man låta AP göra sitt jobb och enda motkravet är att man väldigt lätt ”vrider” på ratten lite då och då (samt ÖVERVAKAR bilen, man är ju ansvarig för framförandet osv.). Det där ”vridandet” är ju inte så mycket vrida utan med ge lite kraft åt något håll, mkt av en vanesak och personligen har jag hittat sättet att antingen låta handen vila på ratten så det blir lite ”vrid” ibland och när varning på skärmen dyker upp (vilket den gör för mig ibland med min metod) om att vrida så ger jag ett kort vrid så försvinner varningen direkt.
Ska man byta fil får man avaktivera AP, byta fil och sen aktivera AP. Det tycker åtminstone jag är smidigast, jag använder AP-spaken för att avaktivera AP och ta över helt själv och sen byta fil. Vissa har en metod där man blickar och då gör blinkandet att det blir mindre motstånd att vrida ratten för att avaktivera AP, personligen tycker jag det är svårt att få till och känns som ”fel” sätt att avaktivera AP, jag föredrar AP-spaken (jag kör med inställningen enkeldrag för aktivera AP).
Vill man ha färre AP av/på så finns Uppgraderad Autopilot att köpa till då kan man byta fil med Autopilot aktiv hela tiden. Jag har aldrig testat det så kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar, men går väl att få en gratis testperiod så man kan utvärdera själv.
Jag vill hålla båda händerna på ratten, oftast 8:20 vid långfärd, och då kommer uppmaningen om att "vrida på ratten" upp hela tiden. Då funkar en ekervikt bra...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot
Ja man måste blinka men man ska ju egentligen först börja blinka och sen byta fil, inte göra det samtidigt.mikebike skrev: ↑04 jun 2024 14:13Blinka måste man ju göra ändå när man byter körfält och blinkar man mer än en sekund kopplas AP ur.flamman skrev: ↑04 jun 2024 13:43Skulle säga att det mycket är en vanesak kring Tesla AP kring det du beskriver. Sen om det är bra eller dåligt gör jag ingen större värdering i, jag har vant mig och tycker det funkar bra. Förklarar lite mer nedan.tedro skrev: ↑02 jun 2024 23:42Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna.
I standard-AP så är det ju en filhållare och det är just det den gör, håller filen, helt själv (utan att man ska hålla på och vrida på ratt eller något annat). Ligger man inte (mitt i) filen när man startar AP så korrigerar den (kanske lite väl bryskt) så bilen ligger ”rätt”. Väl i filen ska man låta AP göra sitt jobb och enda motkravet är att man väldigt lätt ”vrider” på ratten lite då och då (samt ÖVERVAKAR bilen, man är ju ansvarig för framförandet osv.). Det där ”vridandet” är ju inte så mycket vrida utan med ge lite kraft åt något håll, mkt av en vanesak och personligen har jag hittat sättet att antingen låta handen vila på ratten så det blir lite ”vrid” ibland och när varning på skärmen dyker upp (vilket den gör för mig ibland med min metod) om att vrida så ger jag ett kort vrid så försvinner varningen direkt.
Ska man byta fil får man avaktivera AP, byta fil och sen aktivera AP. Det tycker åtminstone jag är smidigast, jag använder AP-spaken för att avaktivera AP och ta över helt själv och sen byta fil. Vissa har en metod där man blickar och då gör blinkandet att det blir mindre motstånd att vrida ratten för att avaktivera AP, personligen tycker jag det är svårt att få till och känns som ”fel” sätt att avaktivera AP, jag föredrar AP-spaken (jag kör med inställningen enkeldrag för aktivera AP).
Vill man ha färre AP av/på så finns Uppgraderad Autopilot att köpa till då kan man byta fil med Autopilot aktiv hela tiden. Jag har aldrig testat det så kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar, men går väl att få en gratis testperiod så man kan utvärdera själv.
Jag vill hålla båda händerna på ratten, oftast 8:20 vid långfärd, och då kommer uppmaningen om att "vrida på ratten" upp hela tiden. Då funkar en ekervikt bra...
Man får helt enkelt hitta sin metod, jag gillar min såklart.

Angående var eller hur man håller händerna på ratten så spelar ju det ingen roll för uppmaningen om att vrida på ratten. Ratten har inga sensorer för händerna. Det viktiga är att ”småvrida” lite löpande. Har aldrig testat vikt (har inte känt behovet) men det kanske funkar bra också/istället.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot
Ja, naturligtvis skall man blinka innan man byter körfält. Det blir ju automatiskt så om man håller på blinkersspaken tills AP slår av efter en sekund. Sedan byter man körfält.flamman skrev: ↑04 jun 2024 15:10Ja man måste blinka men man ska ju egentligen först börja blinka och sen byta fil, inte göra det samtidigt.mikebike skrev: ↑04 jun 2024 14:13Blinka måste man ju göra ändå när man byter körfält och blinkar man mer än en sekund kopplas AP ur.flamman skrev: ↑04 jun 2024 13:43Skulle säga att det mycket är en vanesak kring Tesla AP kring det du beskriver. Sen om det är bra eller dåligt gör jag ingen större värdering i, jag har vant mig och tycker det funkar bra. Förklarar lite mer nedan.tedro skrev: ↑02 jun 2024 23:42Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna.
I standard-AP så är det ju en filhållare och det är just det den gör, håller filen, helt själv (utan att man ska hålla på och vrida på ratt eller något annat). Ligger man inte (mitt i) filen när man startar AP så korrigerar den (kanske lite väl bryskt) så bilen ligger ”rätt”. Väl i filen ska man låta AP göra sitt jobb och enda motkravet är att man väldigt lätt ”vrider” på ratten lite då och då (samt ÖVERVAKAR bilen, man är ju ansvarig för framförandet osv.). Det där ”vridandet” är ju inte så mycket vrida utan med ge lite kraft åt något håll, mkt av en vanesak och personligen har jag hittat sättet att antingen låta handen vila på ratten så det blir lite ”vrid” ibland och när varning på skärmen dyker upp (vilket den gör för mig ibland med min metod) om att vrida så ger jag ett kort vrid så försvinner varningen direkt.
Ska man byta fil får man avaktivera AP, byta fil och sen aktivera AP. Det tycker åtminstone jag är smidigast, jag använder AP-spaken för att avaktivera AP och ta över helt själv och sen byta fil. Vissa har en metod där man blickar och då gör blinkandet att det blir mindre motstånd att vrida ratten för att avaktivera AP, personligen tycker jag det är svårt att få till och känns som ”fel” sätt att avaktivera AP, jag föredrar AP-spaken (jag kör med inställningen enkeldrag för aktivera AP).
Vill man ha färre AP av/på så finns Uppgraderad Autopilot att köpa till då kan man byta fil med Autopilot aktiv hela tiden. Jag har aldrig testat det så kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar, men går väl att få en gratis testperiod så man kan utvärdera själv.
Jag vill hålla båda händerna på ratten, oftast 8:20 vid långfärd, och då kommer uppmaningen om att "vrida på ratten" upp hela tiden. Då funkar en ekervikt bra...
Man får helt enkelt hitta sin metod, jag gillar min såklart.Jag gillar inte känslan att att ”motarbeta” bilen så därför tar jag först över kontrollen helt (avaktivera AP med spaken) och sen göra filbyte på egen hand på mitt sätt. När jag är klar och är mitt i filen igen och har en fart som känns bra så slår jag på AP igen.
Angående var eller hur man håller händerna på ratten så spelar ju det ingen roll för uppmaningen om att vrida på ratten. Ratten har inga sensorer för händerna. Det viktiga är att ”småvrida” lite löpande. Har aldrig testat vikt (har inte känt behovet) men det kanske funkar bra också/istället.
Jo, det spelar definitivt roll hur man håller händerna, eller handen. Om man vilar en hand på den ena rattekern behöver man aldrig "småvrida". Samma som att sätta dit en vikt.
Personligen vill jag hålla båda händerna på ratten, symmetriskt, och då måste man "kämpa emot" lite emellanåt. Eller sätta dit en vikt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 284
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Autopilot
En sak jag noterat som är irriterande är att om du ligger på motorväg med AP i vänsterfilen och gasar upp för att tex inte hindra ngn som vill ut. Om du då råkar komma över 140 så avaktiveras AP resten av resan pga överskriden högsta hastighet för AP. Oklart om det räknas som en av 5 strikes your out.
Tesla MYLR -23
Re: Autopilot
Det är väl inte blinkandet som gör att AP stänger av utan man måste väl vrida på ratten också?mikebike skrev: ↑04 jun 2024 16:18Ja, naturligtvis skall man blinka innan man byter körfält. Det blir ju automatiskt så om man håller på blinkersspaken tills AP slår av efter en sekund. Sedan byter man körfält.flamman skrev: ↑04 jun 2024 15:10Ja man måste blinka men man ska ju egentligen först börja blinka och sen byta fil, inte göra det samtidigt.mikebike skrev: ↑04 jun 2024 14:13Blinka måste man ju göra ändå när man byter körfält och blinkar man mer än en sekund kopplas AP ur.flamman skrev: ↑04 jun 2024 13:43Skulle säga att det mycket är en vanesak kring Tesla AP kring det du beskriver. Sen om det är bra eller dåligt gör jag ingen större värdering i, jag har vant mig och tycker det funkar bra. Förklarar lite mer nedan.tedro skrev: ↑02 jun 2024 23:42Det känns bra att köra elbil och Tesla har bra nätverk av laddstationer. Det jag hade högre förväntningar på var autopiloten. Det känns ibland som att det är maskin mot människa. När man slår på autopiloten får man se till att man ligger rätt i filen. Annars svänger bilen tvärt in i filen. Det var inte kul när det var halt ute. Sen tycker jag att man får dra i spaken för autopiloten lite väl ofta. Det räcker med att man råkar styra för mycket eller byta fil så stänger den av. På förra bilen förstod den att lane assist skulle fortsätta så fort man var i filen igen. Det skulle vara bra om autopiloten inte aktiverades förrän man ligger i filen och att den förstår att den ska vara aktiv tills jag säger till. En annan sak gällande händerna på ratten - istället för att jag ska styra för att den ska känna av (lite läskigt när man har bilar i närliggande filer) så uppskattade jag förra bilen som rörde lite på ratten för att känna av om det fanns motstånd från händerna.
I standard-AP så är det ju en filhållare och det är just det den gör, håller filen, helt själv (utan att man ska hålla på och vrida på ratt eller något annat). Ligger man inte (mitt i) filen när man startar AP så korrigerar den (kanske lite väl bryskt) så bilen ligger ”rätt”. Väl i filen ska man låta AP göra sitt jobb och enda motkravet är att man väldigt lätt ”vrider” på ratten lite då och då (samt ÖVERVAKAR bilen, man är ju ansvarig för framförandet osv.). Det där ”vridandet” är ju inte så mycket vrida utan med ge lite kraft åt något håll, mkt av en vanesak och personligen har jag hittat sättet att antingen låta handen vila på ratten så det blir lite ”vrid” ibland och när varning på skärmen dyker upp (vilket den gör för mig ibland med min metod) om att vrida så ger jag ett kort vrid så försvinner varningen direkt.
Ska man byta fil får man avaktivera AP, byta fil och sen aktivera AP. Det tycker åtminstone jag är smidigast, jag använder AP-spaken för att avaktivera AP och ta över helt själv och sen byta fil. Vissa har en metod där man blickar och då gör blinkandet att det blir mindre motstånd att vrida ratten för att avaktivera AP, personligen tycker jag det är svårt att få till och känns som ”fel” sätt att avaktivera AP, jag föredrar AP-spaken (jag kör med inställningen enkeldrag för aktivera AP).
Vill man ha färre AP av/på så finns Uppgraderad Autopilot att köpa till då kan man byta fil med Autopilot aktiv hela tiden. Jag har aldrig testat det så kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar, men går väl att få en gratis testperiod så man kan utvärdera själv.
Jag vill hålla båda händerna på ratten, oftast 8:20 vid långfärd, och då kommer uppmaningen om att "vrida på ratten" upp hela tiden. Då funkar en ekervikt bra...
Man får helt enkelt hitta sin metod, jag gillar min såklart.Jag gillar inte känslan att att ”motarbeta” bilen så därför tar jag först över kontrollen helt (avaktivera AP med spaken) och sen göra filbyte på egen hand på mitt sätt. När jag är klar och är mitt i filen igen och har en fart som känns bra så slår jag på AP igen.
Angående var eller hur man håller händerna på ratten så spelar ju det ingen roll för uppmaningen om att vrida på ratten. Ratten har inga sensorer för händerna. Det viktiga är att ”småvrida” lite löpande. Har aldrig testat vikt (har inte känt behovet) men det kanske funkar bra också/istället.
Jo, det spelar definitivt roll hur man håller händerna, eller handen. Om man vilar en hand på den ena rattekern behöver man aldrig "småvrida". Samma som att sätta dit en vikt.
Personligen vill jag hålla båda händerna på ratten, symmetriskt, och då måste man "kämpa emot" lite emellanåt. Eller sätta dit en vikt.
Vi upplever det olika kring hålla i ratten och har nog olika tekniker och sätt att hålla. Var man håller händerna borde ju inte spela någon roll eftersom ratten saknar sensorer, det som spelar roll är hur mycket man ”kämpar emot”. Så därmed är det snarare hur man håller (emot med) händerna än var man håller dem.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot
Håller man på blinkersspaken i en sekund så kopplas AP ur.flamman skrev: ↑04 jun 2024 22:11Det är väl inte blinkandet som gör att AP stänger av utan man måste väl vrida på ratten också?mikebike skrev: ↑04 jun 2024 16:18Ja, naturligtvis skall man blinka innan man byter körfält. Det blir ju automatiskt så om man håller på blinkersspaken tills AP slår av efter en sekund. Sedan byter man körfält.flamman skrev: ↑04 jun 2024 15:10Ja man måste blinka men man ska ju egentligen först börja blinka och sen byta fil, inte göra det samtidigt.mikebike skrev: ↑04 jun 2024 14:13Blinka måste man ju göra ändå när man byter körfält och blinkar man mer än en sekund kopplas AP ur.flamman skrev: ↑04 jun 2024 13:43
Skulle säga att det mycket är en vanesak kring Tesla AP kring det du beskriver. Sen om det är bra eller dåligt gör jag ingen större värdering i, jag har vant mig och tycker det funkar bra. Förklarar lite mer nedan.
I standard-AP så är det ju en filhållare och det är just det den gör, håller filen, helt själv (utan att man ska hålla på och vrida på ratt eller något annat). Ligger man inte (mitt i) filen när man startar AP så korrigerar den (kanske lite väl bryskt) så bilen ligger ”rätt”. Väl i filen ska man låta AP göra sitt jobb och enda motkravet är att man väldigt lätt ”vrider” på ratten lite då och då (samt ÖVERVAKAR bilen, man är ju ansvarig för framförandet osv.). Det där ”vridandet” är ju inte så mycket vrida utan med ge lite kraft åt något håll, mkt av en vanesak och personligen har jag hittat sättet att antingen låta handen vila på ratten så det blir lite ”vrid” ibland och när varning på skärmen dyker upp (vilket den gör för mig ibland med min metod) om att vrida så ger jag ett kort vrid så försvinner varningen direkt.
Ska man byta fil får man avaktivera AP, byta fil och sen aktivera AP. Det tycker åtminstone jag är smidigast, jag använder AP-spaken för att avaktivera AP och ta över helt själv och sen byta fil. Vissa har en metod där man blickar och då gör blinkandet att det blir mindre motstånd att vrida ratten för att avaktivera AP, personligen tycker jag det är svårt att få till och känns som ”fel” sätt att avaktivera AP, jag föredrar AP-spaken (jag kör med inställningen enkeldrag för aktivera AP).
Vill man ha färre AP av/på så finns Uppgraderad Autopilot att köpa till då kan man byta fil med Autopilot aktiv hela tiden. Jag har aldrig testat det så kan inte uttala mig om hur bra/dåligt det funkar, men går väl att få en gratis testperiod så man kan utvärdera själv.
Jag vill hålla båda händerna på ratten, oftast 8:20 vid långfärd, och då kommer uppmaningen om att "vrida på ratten" upp hela tiden. Då funkar en ekervikt bra...
Man får helt enkelt hitta sin metod, jag gillar min såklart.Jag gillar inte känslan att att ”motarbeta” bilen så därför tar jag först över kontrollen helt (avaktivera AP med spaken) och sen göra filbyte på egen hand på mitt sätt. När jag är klar och är mitt i filen igen och har en fart som känns bra så slår jag på AP igen.
Angående var eller hur man håller händerna på ratten så spelar ju det ingen roll för uppmaningen om att vrida på ratten. Ratten har inga sensorer för händerna. Det viktiga är att ”småvrida” lite löpande. Har aldrig testat vikt (har inte känt behovet) men det kanske funkar bra också/istället.
Jo, det spelar definitivt roll hur man håller händerna, eller handen. Om man vilar en hand på den ena rattekern behöver man aldrig "småvrida". Samma som att sätta dit en vikt.
Personligen vill jag hålla båda händerna på ratten, symmetriskt, och då måste man "kämpa emot" lite emellanåt. Eller sätta dit en vikt.
Vi upplever det olika kring hålla i ratten och har nog olika tekniker och sätt att hålla. Var man håller händerna borde ju inte spela någon roll eftersom ratten saknar sensorer, det som spelar roll är hur mycket man ”kämpar emot”. Så därmed är det snarare hur man håller (emot med) händerna än var man håller dem.
D.v.s. man trycker på spaken och när det låter pling-plong vrider man på ratten. Det blir inte enklare än så.
Jo, det spelar roll var man håller handen. Bilen behöver känna vridmoment, vilket den gör om man vilar handen klockan 2, men inte om man vilar handen klockan 6. I så fall måste man hålla emot, eller "kämpa emot" som du uttrycket det. Inte speciellt vilsamt.
Jämför med vikten. Den gör ingen nytta klockan 6, men fungerar bra om den sitter klockan 3.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot
Ok, jag får nästa nästa gång och hålla nere/uppe blinkers längre. Tror ändå jag kommer fortsätta stänga av AP med spaken till höger. Då stängs den av direkt och jag kan sen välja själv när filbyte/omkörning ska ske (blink, sväng, gaspådrag, osv.). Känns också enklast att ha en metod man använder för stänga av AP oavsett anledning.mikebike skrev: ↑05 jun 2024 08:29Håller man på blinkersspaken i en sekund så kopplas AP ur.flamman skrev: ↑04 jun 2024 22:11Det är väl inte blinkandet som gör att AP stänger av utan man måste väl vrida på ratten också?mikebike skrev: ↑04 jun 2024 16:18Ja, naturligtvis skall man blinka innan man byter körfält. Det blir ju automatiskt så om man håller på blinkersspaken tills AP slår av efter en sekund. Sedan byter man körfält.flamman skrev: ↑04 jun 2024 15:10Ja man måste blinka men man ska ju egentligen först börja blinka och sen byta fil, inte göra det samtidigt.
Man får helt enkelt hitta sin metod, jag gillar min såklart.Jag gillar inte känslan att att ”motarbeta” bilen så därför tar jag först över kontrollen helt (avaktivera AP med spaken) och sen göra filbyte på egen hand på mitt sätt. När jag är klar och är mitt i filen igen och har en fart som känns bra så slår jag på AP igen.
Angående var eller hur man håller händerna på ratten så spelar ju det ingen roll för uppmaningen om att vrida på ratten. Ratten har inga sensorer för händerna. Det viktiga är att ”småvrida” lite löpande. Har aldrig testat vikt (har inte känt behovet) men det kanske funkar bra också/istället.
Jo, det spelar definitivt roll hur man håller händerna, eller handen. Om man vilar en hand på den ena rattekern behöver man aldrig "småvrida". Samma som att sätta dit en vikt.
Personligen vill jag hålla båda händerna på ratten, symmetriskt, och då måste man "kämpa emot" lite emellanåt. Eller sätta dit en vikt.
Vi upplever det olika kring hålla i ratten och har nog olika tekniker och sätt att hålla. Var man håller händerna borde ju inte spela någon roll eftersom ratten saknar sensorer, det som spelar roll är hur mycket man ”kämpar emot”. Så därmed är det snarare hur man håller (emot med) händerna än var man håller dem.
D.v.s. man trycker på spaken och när det låter pling-plong vrider man på ratten. Det blir inte enklare än så.
Jo, det spelar roll var man håller handen. Bilen behöver känna vridmoment, vilket den gör om man vilar handen klockan 2, men inte om man vilar handen klockan 6. I så fall måste man hålla emot, eller "kämpa emot" som du uttrycket det. Inte speciellt vilsamt.
Jämför med vikten. Den gör ingen nytta klockan 6, men fungerar bra om den sitter klockan 3.
Låter som vi har olika tolkningar av ord kring hålla, vila, osv. vilket kanske gör att vi upplever/beskriver det olika. Vi kan släppa det.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld