Uppskattad räckvidd var visas det?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tesla_tobbe
Teslaägare

Uppskattad räckvidd var visas det?

Inlägg av Tesla_tobbe »

Jag kommer från BMW i3 och där fanns siffran på hastighetsmätaren. Väldigt opålitlig, men baserad på körningen. Där fanns också en meny för nuvarande resa: starttid, förbrukning, körsträcka etc. Verkar inte finnas heller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Uppskattad räckvidd var visas det?

Inlägg av Niklas Z »

Gå till energidiagrammet. Där kan du få fram det du söker.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tesla_tobbe
Teslaägare

Inlägg av Tesla_tobbe »

Aha, den ser ganska obegriplig ut, vad gör jag fel? En sluttande kurva? Några tips?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Tesla_tobbe skrev: 01 jun 2024 10:40
Aha, den ser ganska obegriplig ut, vad gör jag fel? En sluttande kurva? Några tips?
Det finns flera val, uppe till höger. Tryck på ”förbrukning”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Om du trycker på procenten på skärmen så ändras det till km kvar också.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Teslasemitruck skrev: 01 jun 2024 11:22
Fast räckviddsindikeringen vid batterisymbolen påverkas inte av körstil/förbrukning.

Det är en energimätare graderad i km med ett fast antal Wh/km.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

AAKEE skrev: 01 jun 2024 11:57
Fast räckviddsindikeringen vid batterisymbolen påverkas inte av körstil/förbrukning.

Har Tesla någonsin svarat på varför det är så och den inte uppdateras med samma sak som energigrafen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Imolarot skrev: 01 jun 2024 12:26
AAKEE skrev: 01 jun 2024 11:57

Har Tesla någonsin svarat på varför det är så och den inte uppdateras med samma sak som energigrafen?
Svarat vet jag inte, men de är ju tydliga med att det är en energimätare och inte en ”färddator”. Energigrafen ger ju det man behöver.

Det finns en poäng med att visa energimängd.
En procent kommer variera med bilens ålder och efterhand bli mindre ”värd” efterhand batteriet degraderas.

Att köra från A-B kommer dra fler procent ju mer degraderat batteriet blir men det kommer fortfarande gå åt lika många km.

Den fasta graderingen gör även att man enkelt kan bedöma ungefärlig degradering.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Ett annat alt är att köra med Navigatorn. Brukar ge en bra bild över hur många procent du har kvar när du anländer till destinationen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Precis. Tycker det blir bäst om man ställer om till att visa procent vid batterisymbolen. Som det vissa är inne på ovan. Då blir den som tankmätaren på en ICE och förvirrar inte (dvs. visar enbart hur mycket som finns kvar i ”tanken”).
Sen navigerar man till destination så räknar nav ut hur mycket batteri som finns kvar när man kommer fram och/eller planerar in laddstoppen baserat på faktiska vägen tid inkl. väder, vind osv.
Jag inser tack vare din fråga att den där som fanns i min bensinbil att den i färddatorn kunde visa en uppskattad räckvidd till tom tank inte finns hos Tesla. Inser också att jag inte saknat den alls eftersom jag istället startar nav när jag ska någonstans (längre bort än lokala affären).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Redan tidigare har jag konstaterat att rutten i appen inte stämmer med rutten som bilen beräknar, men igår var det ännu märkligare.
I appen la jag en rutt till Sundsvall och fick förslag om att ladda i Gävle. Då hade jag 89% i batteriet, men eftersom jag fortfarande laddade så borde jag ha ha 95% vid avfart. Då ändrade jag i appen till 95% och appen föreslog laddning i Uppsala istället! :roll:

Vid avfärd hade jag 96% och bilen föreslog laddning i Söderhamn. När jag tog bort det laddstoppet beräknade bilen att jag skulle ha 4% vid ankomst.
Det slutade med att jag laddade i Hudiksvall eftersom jag skulle handla på Biltema.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 01 jun 2024 18:34
Redan tidigare har jag konstaterat att rutten i appen inte stämmer med rutten som bilen beräknar, men igår var det ännu märkligare.
I appen la jag en rutt till Sundsvall och fick förslag om att ladda i Gävle. Då hade jag 89% i batteriet, men eftersom jag fortfarande laddade så borde jag ha ha 95% vid avfart. Då ändrade jag i appen till 95% och appen föreslog laddning i Uppsala istället! :roll:

Vid avfärd hade jag 96% och bilen föreslog laddning i Söderhamn. När jag tog bort det laddstoppet beräknade bilen att jag skulle ha 4% vid ankomst.
Det slutade med att jag laddade i Hudiksvall eftersom jag skulle handla på Biltema.
Inte riktigt med på hur det här hänger ihop med tråden men nav har ju alltid varit lite väl defensiv när den planerar in laddstopp. Har inte använt nav i Appen så mycket men det kan säkert vara som du säger att Appen planerar annorlunda (och dåligt låter det som..).
När jag ska planera en resa på mobilen brukar jag köra ABRP istället, tycker den har fler och bättre features för sånt.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

flamman skrev: 01 jun 2024 18:16
Precis. Tycker det blir bäst om man ställer om till att visa procent vid batterisymbolen. Som det vissa är inne på ovan. Då blir den som tankmätaren på en ICE och förvirrar inte (dvs. visar enbart hur mycket som finns kvar i ”tanken”).
Sen navigerar man till destination så räknar nav ut hur mycket batteri som finns kvar när man kommer fram och/eller planerar in laddstoppen baserat på faktiska vägen tid inkl. väder, vind osv.
Jag inser tack vare din fråga att den där som fanns i min bensinbil att den i färddatorn kunde visa en uppskattad räckvidd till tom tank inte finns hos Tesla. Inser också att jag inte saknat den alls eftersom jag istället startar nav när jag ska någonstans (längre bort än lokala affären).
Energigrafen visar uppskattad räckvidd till tomt batteri, medan %/km visar mängd som är kvar i batteriet mer precist än vad en tankmätare gör. Båda funktionerna finns alltså kvar med bättre precision.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Nogo skrev: 01 jun 2024 20:43
flamman skrev: 01 jun 2024 18:16
Energigrafen visar uppskattad räckvidd till tomt batteri, medan %/km visar mängd som är kvar i batteriet mer precist än vad en tankmätare gör. Båda funktionerna finns alltså kvar med bättre precision.
Sant, den e kanon också ju! Tänkte inte på det när jag skrev. Den har jag använt när det är på gränsen att batteriet ska räcka hela vägen (fram eller till SuC). Men på bensinbilen hade jag ”km till tom tank” visandes hela tiden och det har jag inte saknat.
Skriv svar