Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Moderator: Redaktion
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Just nu kan man välja på privatleasing och privatleasting test. Privatleasing test är ett par tusenlappar billigare per månad
MY RWD Vit 2023
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Kan inte nån prova och se vad som händer?
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 25 apr 2024 14:11
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Ja man är bra sugen på att testa, Privatleasing test med 3000 mil och 36 månader känns ganska rimligt på 7 994 kr /mån.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Skillnaden är nog subventionen på räntan, motsvarar rätt bra kostnaden för privat avbetalning. Så vad som blir billigast blir ju en spekulation om det framtida restvärdet.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 25 apr 2024 14:11
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Nu kostar samma 9 159 kr /månDiesel_SUV skrev: ↑24 maj 2024 09:19Ja man är bra sugen på att testa, Privatleasing test med 3000 mil och 36 månader känns ganska rimligt på 7 994 kr /mån.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Verkar vara borta nu?Diesel_SUV skrev: ↑24 maj 2024 09:39Nu kostar samma 9 159 kr /månDiesel_SUV skrev: ↑24 maj 2024 09:19Ja man är bra sugen på att testa, Privatleasing test med 3000 mil och 36 månader känns ganska rimligt på 7 994 kr /mån.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Det kommer komma announcement under dagen, någon som råkade testa i skarp miljö.Diesel_SUV skrev: ↑24 maj 2024 09:39Nu kostar samma 9 159 kr /månDiesel_SUV skrev: ↑24 maj 2024 09:19Ja man är bra sugen på att testa, Privatleasing test med 3000 mil och 36 månader känns ganska rimligt på 7 994 kr /mån.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Nu har jag beställt min MY AWD, och valt avbetalning med Santander. På sammanfatning står det nu att räntan är 0.96%, inte 0.74%. Värför finns det en skillnad på räntan?
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 25 apr 2024 14:11
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
"Rörlig exempelränta 0,74%, effektivränta 0,97%"
Lager bil eller ny och varför? Nyfiken inför samma beslut
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Nedan står under Finansieringsalternativ
"Den rörliga nominella räntan på 0,74% för Model Y Long Range 4-hjulsdrift & Model Y Performance eller 2,74% för Model Y Bakhjulsdrift och Long Range Bakhjulsdrift gäller endast för den första bilen som tilldelas dig samt levereras senast den 30 juni 2024. Finansieringserbjudandet har begränsad tillgänglighet och kan endast tillämpas så länge lagret räcker. Detta är en produkt från DNB Bank ASA och Santander Consumer Bank. Den rörliga räntan kan ej gå under 0%.
Privatavbetalning:
Rörlig exempelränta 0,74%, effektivränta 0,97% vid bilpris 634 170 kr, 36 månader, 20% kontantinsats samt 53% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 695 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
Model Y-bilar som säljs i Sverige har en 3-årig vagnskadegaranti inkluderad i baspriset. Bilen levereras med 2 veckors försäkring utan kostnad. Kunder kan lära sig mer om InsureMyTesla och få en premieroffert från Trygg Hansa här."
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag blev jätte köpsugen när jag hörde om sänkningen men sedan fastnade på samma kalkyl.Diesel_SUV skrev: ↑22 maj 2024 10:32Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr
X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.
Det blir många MY på marknaden om 3 år och restvärdet inte är garanterat.
Även om man får uppskattat restvärde blir den riktiga kostnader runt 370k, lite mer än 10k/månad, inte billigt i slutändan.
Har en XC40 (köpt ny) nu som tappade betydligt mindre (typ halv) över 4 och halv år...
Det låter fortfarande bättre affär att köpa ett par år gamla MY än ny även med den här förmodliga räntan eller?
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Samma här, osäkerheten är stor även om man väljer längre avbetalningstid såsom 60 månader. Om 3-5 år kanske det planeras en uppdatering till Juniper och det kommer vara massor av äldre model Y på marknaden.RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:51Jag blev jätte köpsugen när jag hörde om sänkningen men sedan fastnade på samma kalkyl.Diesel_SUV skrev: ↑22 maj 2024 10:32Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr
X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.
Det blir många MY på marknaden om 3 år och restvärdet inte är garanterat.
Även om man får uppskattat restvärde blir den riktiga kostnader runt 370k, lite mer än 10k/månad, inte billigt i slutändan.
Har en XC40 (köpt ny) nu som tappade betydligt mindre (typ halv) över 4 och halv år...
Det låter fortfarande bättre affär att köpa ett par år gamla MY än ny även med den här förmodliga räntan eller?
Ytterligare risker med detta erbjudande:
- Enligt Teslas mission kommer bilarna bara bli billigare med åren. Dvs kommande prissänkningar
- Kronan är historiskt svag och om den stärks över tid kommer priserna på nya bilar gå ner.
- Tesla har byggt upp ett stort lager av Model Y. Vad händer med alla dessa bilar när/innan Juniper släpps?
Om inte tillräckligt många nappar på detta kanonerbjudande är ser inte svårt att veta vad som händer då.
För övrigt, i relation till utgifter per månad är det fortfarande ett på pappret riktigt bra erbjudande men man bör vara medvetna om riskerna.
Behöver man en motsvarande bil just nu är det egentligen bara köra på…
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Det ni konstaterar är ju inget annat än att det alltid är en dålig affär att köpa en ny bil och äga den så kort som tre år när värdeminskningen är som störst. Att fallet varit annorlunda senaste åren med elbilar där man fått igen det mesta av pengarna är en outlier.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Då är det ju bara att köra vidare till bilen är helt betald.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Då räntan låg och sparräntan hög så är det inget som hindrar att man avbetalar med låg avgift på60 månader och spar resten till högre ränta (är man duktig så ger fonder/aktier skaplig avkastning). Då nyttjar man det sparade kapitalet efter 60månader till att betala av bilen. Men sparräntan kommer även den bli lägre i takt med att räntorna sänks, så en indexfond är väl att rekommendera.Vindens skrev: ↑25 maj 2024 09:16Samma här, osäkerheten är stor även om man väljer längre avbetalningstid såsom 60 månader. Om 3-5 år kanske det planeras en uppdatering till Juniper och det kommer vara massor av äldre model Y på marknaden.RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:51Jag blev jätte köpsugen när jag hörde om sänkningen men sedan fastnade på samma kalkyl.Diesel_SUV skrev: ↑22 maj 2024 10:32Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr
X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.
Det blir många MY på marknaden om 3 år och restvärdet inte är garanterat.
Även om man får uppskattat restvärde blir den riktiga kostnader runt 370k, lite mer än 10k/månad, inte billigt i slutändan.
Har en XC40 (köpt ny) nu som tappade betydligt mindre (typ halv) över 4 och halv år...
Det låter fortfarande bättre affär att köpa ett par år gamla MY än ny även med den här förmodliga räntan eller?
Ytterligare risker med detta erbjudande:
- Enligt Teslas mission kommer bilarna bara bli billigare med åren. Dvs kommande prissänkningar
- Kronan är historiskt svag och om den stärks över tid kommer priserna på nya bilar gå ner.
- Tesla har byggt upp ett stort lager av Model Y. Vad händer med alla dessa bilar när/innan Juniper släpps?
Om inte tillräckligt många nappar på detta kanonerbjudande är ser inte svårt att veta vad som händer då.
För övrigt, i relation till utgifter per månad är det fortfarande ett på pappret riktigt bra erbjudande men man bör vara medvetna om riskerna.
Behöver man en motsvarande bil just nu är det egentligen bara köra på…
Detta upplägg funderar jag på just nu. (Att bilen betalas av helt efter 60mån)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 25 apr 2024 14:11
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Nu finns privatleasing alternativet igen men tyvärr inte till lika bra priser som de hade i "privatleasing test"
Fortfarande lite buggigt om man ska välja miltal,
Fortfarande lite buggigt om man ska välja miltal,
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Så är det, det man ofta missar med detta är också att om priserna på elbilar stått sig bra så kommer nästa inköp bli dyrare, sjunker priserna så kommer man tappa värde på nuvarande bil men nästa kommer bli billigare.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Men Skönt att de i alla fall ger alternativet. Men priserna måste ner lite. För det ingår väl inte försäkring och vinterhjul?Diesel_SUV skrev: ↑25 maj 2024 10:44Nu finns privatleasing alternativet igen men tyvärr inte till lika bra priser som de hade i "privatleasing test"
Fortfarande lite buggigt om man ska välja miltal,
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Betydligt sämre pris än med Arval för ett par månader sen trots att man nu har bättre räntekampanj, va 6,5k för long range och 6,7-8 för performanceDiesel_SUV skrev: ↑25 maj 2024 10:44Nu finns privatleasing alternativet igen men tyvärr inte till lika bra priser som de hade i "privatleasing test"
Fortfarande lite buggigt om man ska välja miltal,
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag kan inte säga vad som händer om 3 år men idag nästa alla leasede bilar försvinner till den europeiska marknaden och stannar inte kvar i Sverige pga den svaga valutan och att vi kör inte så många mil som övriga Europa.RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:51Jag blev jätte köpsugen när jag hörde om sänkningen men sedan fastnade på samma kalkyl.Diesel_SUV skrev: ↑22 maj 2024 10:32Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr
X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.
Det blir många MY på marknaden om 3 år och restvärdet inte är garanterat.
Även om man får uppskattat restvärde blir den riktiga kostnader runt 370k, lite mer än 10k/månad, inte billigt i slutändan.
Har en XC40 (köpt ny) nu som tappade betydligt mindre (typ halv) över 4 och halv år...
Det låter fortfarande bättre affär att köpa ett par år gamla MY än ny även med den här förmodliga räntan eller?
De som garanterar restvärde säljs nog inte i Sverige.
Det avgörande faktor för den privata marknaden är tillgänglig kapital. Om vi har lägre räntor om 3 år så blir med större sannolikhet bättre andrahandsmarknad.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 15 maj 2024 12:04
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Ja, detta motsvarar inte räntekampanjen direkt, 8845kr/mån, 1500 mil, oklart på vilka andra villkor. 8995 per månad kör de på Leaseplan. De kanske inte lyckats hitta någon bank som vill vara med på ett hörn.Geesy skrev: ↑25 maj 2024 11:54Betydligt sämre pris än med Arval för ett par månader sen trots att man nu har bättre räntekampanj, va 6,5k för long range och 6,7-8 för performanceDiesel_SUV skrev: ↑25 maj 2024 10:44Nu finns privatleasing alternativet igen men tyvärr inte till lika bra priser som de hade i "privatleasing test"
Fortfarande lite buggigt om man ska välja miltal,
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Vi är ett glest befolkat land. Är du säker på att man kör mer nere i Europa?Liqwid78 skrev: ↑25 maj 2024 14:39Jag kan inte säga vad som händer om 3 år men idag nästa alla leasede bilar försvinner till den europeiska marknaden och stannar inte kvar i Sverige pga den svaga valutan och att vi kör inte så många mil som övriga Europa.RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:51Jag blev jätte köpsugen när jag hörde om sänkningen men sedan fastnade på samma kalkyl.Diesel_SUV skrev: ↑22 maj 2024 10:32Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr
X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.
Det blir många MY på marknaden om 3 år och restvärdet inte är garanterat.
Även om man får uppskattat restvärde blir den riktiga kostnader runt 370k, lite mer än 10k/månad, inte billigt i slutändan.
Har en XC40 (köpt ny) nu som tappade betydligt mindre (typ halv) över 4 och halv år...
Det låter fortfarande bättre affär att köpa ett par år gamla MY än ny även med den här förmodliga räntan eller?
De som garanterar restvärde säljs nog inte i Sverige.
Det avgörande faktor för den privata marknaden är tillgänglig kapital. Om vi har lägre räntor om 3 år så blir med större sannolikhet bättre andrahandsmarknad.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Det är väldig få som bor på ”landet” i Sverige . Utomlands att pendla 1-2h per dag är vanligare än Sverige.Verdi_ skrev: ↑26 maj 2024 12:50Vi är ett glest befolkat land. Är du säker på att man kör mer nere i Europa?Liqwid78 skrev: ↑25 maj 2024 14:39Jag kan inte säga vad som händer om 3 år men idag nästa alla leasede bilar försvinner till den europeiska marknaden och stannar inte kvar i Sverige pga den svaga valutan och att vi kör inte så många mil som övriga Europa.RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:51Jag blev jätte köpsugen när jag hörde om sänkningen men sedan fastnade på samma kalkyl.Diesel_SUV skrev: ↑22 maj 2024 10:32Model Y AWD LR
36 månader med ränteerbjudande 0,74% 3500 mil uppskattat restvärde 43% (272 693kr)
Kontantinsats 126 834 kr + 6761 / månaden = 370 230 kr
X faktorn i detta är väl det uppskattade restvärde, är bilen värd mer 272 693 efter tre år så kan kan denna affär bli bättre men också sämre.
Det blir många MY på marknaden om 3 år och restvärdet inte är garanterat.
Även om man får uppskattat restvärde blir den riktiga kostnader runt 370k, lite mer än 10k/månad, inte billigt i slutändan.
Har en XC40 (köpt ny) nu som tappade betydligt mindre (typ halv) över 4 och halv år...
Det låter fortfarande bättre affär att köpa ett par år gamla MY än ny även med den här förmodliga räntan eller?
De som garanterar restvärde säljs nog inte i Sverige.
Det avgörande faktor för den privata marknaden är tillgänglig kapital. Om vi har lägre räntor om 3 år så blir med större sannolikhet bättre andrahandsmarknad.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
En sak jag undrar över är varför Tesla inte vill sälja RWD modellen med samma fina ränta... Märkligt.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Dom har väl färre i lager av den?
Syftet med ränterabatten är ju sannolikt att sälja redan producerade bilar.