Jag har ABS- och ESP-problem på min Model S 2015. De senaste 6 månaderna har jag haft sporadiskt felkoder. Se bifogade bild för alla koder.
Mätte abs-sensorer fram och vänster sensor visade 5,8 MOhm. Höger sensor visade 1,3kOhm. Bestämde mig för att beställa en ny abs sensor för vänster sida.
När ny abs-sensor (Febi Bilstein) kom visade den 9,0 MOhm. Beslutade då att byta ut vänster abs sensor fram då denna visade 1,3 kOhm. Detta fungerade inte.
Beställde en sensor till och bytte även abs-sensor höger fram. Det fungerade inte heller.
Nu har jag mätt även de bakre abs-sensorerna och de visar runt 9 MOhm på båda sidor. Jag mätte även kontakterna i bilen och alla fyra kontakterna visar runt 0,9 MOhm.
Efter att jag bytte ut den första abs-sensorn försvinner inte felkoderna. Jag börjar tro att mina nya främre abs-sensorer (Febi Bilstein) skapar felet. Jag försökte också vrida på hjulet och mäta växelspänningen men det är inte möjligt att få någon avläsning från någon position.
Jag har diagonistisk kabel-ethernet, men ingen tillgång till Toolbox.
Kan det vara ECU:n för ABS eller de nya abs-sensorerna eller ska man gå på att byta de bakre abs-sensorerna också?
All hjälp framåt skulle vara mycket uppskattad!
Det började för 6 månader sedan med felkoder som varade i några dagar och sedan fungerade det fint i några veckor. Speciellt på morgonen efter en natt med fukt så förekom felkoderna oftare. Efter att ha kört i kraftigt regn fungerade det i nästan två månader utan felkoder. Sedan kom felkoderna tillbaka.ABS och ESP felkoder ESP_w001, ESP_w002 osv
Moderator: Redaktion
Re: ABS och ESP felkoder ESP_w001, ESP_w002 osv
Samma felkoder på min MX 2017 från och till, var helt borta ett tag under febr sedan har de legat kvar.
Har bytt alla sensorerna till Tesla orginal, men ingenting har fått bort felkoderna.
Misstänker kabelfel/brott eller dålig jordning.
Eller så har controllenheten lagt av?
Har bytt alla sensorerna till Tesla orginal, men ingenting har fått bort felkoderna.
Intressant! Jag är inne på samma spår. Jag har dragit och slitit i massa kontakter och samtidigt mätt resistans i kontakterna från bilen till ABS sensorerna. Och jag har ca 0,9 MOhm på alla fyra kontakterna, så jag tror mindre på kabelbrott. Men kanske styrenheten? Men hur kollar man den?alseC skrev: ↑18 maj 2024 18:28Samma felkoder på min MX 2017 från och till, var helt borta ett tag under febr sedan har de legat kvar.
Även rengjort jordpunkter. Vad är nästa steg för dig?
-
Kolla kuggkransarna på axlarna. Brukar gå att se ner genom sensorhålet om man plockar bort sensorn. Snurra sedan hjulet sakta och titta så att kransarna ser hela ut och är på samma avstånd.
Ett icke ovanligt fel på vissa bilar (vet ej hur Tesla står sig här men med tanke på deras problem att hantera fukt och salt så...) är att korrosion gör att kuggkransarna expanderar och får fel avstånd/ojämnt avstånd mellan kuggarna eller helt enkelt spricker.
Ett icke ovanligt fel på vissa bilar (vet ej hur Tesla står sig här men med tanke på deras problem att hantera fukt och salt så...) är att korrosion gör att kuggkransarna expanderar och får fel avstånd/ojämnt avstånd mellan kuggarna eller helt enkelt spricker.
Tack för tipset med kuggkransen men jag tror inte det är det, eftersom felkoderna är borta på morgonen. Och även när man gör byte av hjulkonfiguration, så försvinner felkoderna. Men så fort man trycker på bromspedalen så kommer felkoderna tillbaka, utan att man kört en enda meter.
Som jag misstänkte efter att ha bytt alla fyra hjulsensorerna och att varningarna låg kvar hela tiden, så blev det en noggrann felsökning av kablarna. Till slut visade det sig att VB sensorn inte hade kontakt. Det finns 2 st kontaktblock mellan sensorn och kontrollenheten, så det gick att kolla var brottet fanns. Ett tvinnat kabelpar var till synes helt nära kontrollenheten, men vid lite dragning i den grönvita kabeln gick den av, för av någon anledning var koppartråden ärjad och helt av.
Efter ny förbindning och provkörning är båda felkoderna borta.
Hoppas du hittat en lösning också?
Efter ny förbindning och provkörning är båda felkoderna borta.
Hoppas du hittat en lösning också?
Skönt att du hittade felet.
Jag har felsökt en hel del och ABS-problemet är nu löst för mig med!
I servicemenyn kunde jag se felkod: ESP_d020_wssFRAirGap
Det betyder luftgap, FR=Front right side
Eftersom jag bytt båda ABS sensorer fram så korsade jag vänster och höger sensor eftersom de var svåra att få ur och i, och jag var rädd att ha sönder de nya sensorerna.
Då fick jag felkod: ESP_d009_wssFLAirgap
Dvs Luftgap vänster sida.
Beslutade mig då för att byta hjullager höger fram. Magnetskiva troligtvis dålig.
Efter att ha raderat ABS felkod (ändrat hjulkonfiguration) och en kort provkörning och sedan raderat felkod igen har det fungerat bra.
Att byta ut hjullagret var enkelt med två bultar och muttrar och hammare. Använde den gula metallplattan för mindre friktion.
Jag har felsökt en hel del och ABS-problemet är nu löst för mig med!
I servicemenyn kunde jag se felkod: ESP_d020_wssFRAirGap
Det betyder luftgap, FR=Front right side
Eftersom jag bytt båda ABS sensorer fram så korsade jag vänster och höger sensor eftersom de var svåra att få ur och i, och jag var rädd att ha sönder de nya sensorerna.
Då fick jag felkod: ESP_d009_wssFLAirgap
Dvs Luftgap vänster sida.
Beslutade mig då för att byta hjullager höger fram. Magnetskiva troligtvis dålig.
Efter att ha raderat ABS felkod (ändrat hjulkonfiguration) och en kort provkörning och sedan raderat felkod igen har det fungerat bra.
Att byta ut hjullagret var enkelt med två bultar och muttrar och hammare. Använde den gula metallplattan för mindre friktion.