Jag tror det skiljer drygt 100 papp efter MB:s senaste prisänkning/kampanj med mostsvarande spec prutat och klart. Sedan håller jag med som att det är en större risk för värdeminskning på en Zeekr än en MB.
Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Vilka modeller av BMW och MB jämför du Zeekr 001 med?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ptjaa, det lär vi ju få se:) De flesta bilarna lär inte börja dyka upp på andrahandsmarknaden förrän om tre år, värdet lär bero på det rykte om hållbarhet och den serviceorganisation som då finns. Bilen väcker positiv uppmärksamhet för sin design och utrymmen, det brukar också ha en positiv inverkan på inbytes- eller försäljningspriset.
Sedan är jag inte alls överens med Dig om referenserna, ska jag klä på motsvarande konkurrenter till Zeekr-nivå utrustningsmässigt hamnar i alla fall jag betydligt över Zeekrs prislapp.
Men det är jag det och jag misstänker, av våra inlägg att döma, att vi har något olika preferenser när det gäller bilar och -ägande

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Fem stjärnor i Euro NCAP likväl som Green NCAP. Check på den numera
Gäller för övrigt såväl 001 som X.
https://www.euroncap.com/en

https://www.euroncap.com/en
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Imponerande, bättre testresultat än t ex BMW i5 och VW Tiguan som också testats i år. ID7 var bättre på vissa delar men sämre på andra.roffe_s skrev: ↑29 maj 2024 16:48Fem stjärnor i Euro NCAP likväl som Green NCAP. Check på den numeraGäller för övrigt såväl 001 som X.
https://www.euroncap.com/en
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Blev omkördav en 001 idag. Jag tycker den ser riktigt bra ut, inte alls som en "kinabil". Det har Geely lyckats bra med på de flesta av sina bilar - inte Lync kanske men de andra.
Model Y LR AWD 2022
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Håller med dig, men är part i målet. Hämtade ut min 001 för två veckor sedan. Imorgon tar KvD in min Model X till försäljning. 001 är bättre på i princip alla punkter utom utrymme och även att mjukvaran buggar lite (ibland startar skärmen upp för långsamt och ibland glömmer den inställningar man gjort tidigare så de måste göras igen, vilket är frustrerande)
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Målet för Zeekr är, om jag förstått det rätt, att få ut nästa uppdatering innan semestern. Nu kan ju saker försenas men man kan ju alltid hoppas att tidplanen håller.Hertsh skrev: ↑06 jun 2024 14:10Håller med dig, men är part i målet. Hämtade ut min 001 för två veckor sedan. Imorgon tar KvD in min Model X till försäljning. 001 är bättre på i princip alla punkter utom utrymme och även att mjukvaran buggar lite (ibland startar skärmen upp för långsamt och ibland glömmer den inställningar man gjort tidigare så de måste göras igen, vilket är frustrerande)
Nu närmar jag mig 1 500 mil på mätaren, och så här i full sommar tycker jag förbrukningen är riktigt bra. Normalt 2.1-2.2 kWh per mil och idag, med släpvagn, körde vi 18 mil med släp och drygt 2.8 kWh/mil.
Igår snabbladdade jag för första gången sedan januari när jag skulle in på byns ICA (Ionity Jävre) med 9% i batteriet vid ankomsten. 203 kW redan från start och efter att ha hämtat 2 paket och betalat för en handfull varor var SoC redan på 43% och fortfarande 155kW i effekt. Denna bil laddar snabbt, ser fram emot semesterresorna då man verkligen får prova lite laddkapaciteter. Och möjligen någon kö…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Vad drar den i 110 eller 120 km/h?roffe_s skrev: ↑06 jun 2024 14:37Nu närmar jag mig 1 500 mil på mätaren, och så här i full sommar tycker jag förbrukningen är riktigt bra. Normalt 2.1-2.2 kWh per mil och idag, med släpvagn, körde vi 18 mil med släp och drygt 2.8 kWh/mil.Hertsh skrev: ↑06 jun 2024 14:10Håller med dig, men är part i målet. Hämtade ut min 001 för två veckor sedan. Imorgon tar KvD in min Model X till försäljning. 001 är bättre på i princip alla punkter utom utrymme och även att mjukvaran buggar lite (ibland startar skärmen upp för långsamt och ibland glömmer den inställningar man gjort tidigare så de måste göras igen, vilket är frustrerande)
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
2.1-2.2 kWh/mil är E4 (110 km/h) i normalt 80 km, mellan kåken 25 km söder om Piteå och centrala Luleå. Så mestadels E4 och 110km/h. Drygt.Greytooth skrev: ↑06 jun 2024 20:47Vad drar den i 110 eller 120 km/h?roffe_s skrev: ↑06 jun 2024 14:37Nu närmar jag mig 1 500 mil på mätaren, och så här i full sommar tycker jag förbrukningen är riktigt bra. Normalt 2.1-2.2 kWh per mil och idag, med släpvagn, körde vi 18 mil med släp och drygt 2.8 kWh/mil.Hertsh skrev: ↑06 jun 2024 14:10Håller med dig, men är part i målet. Hämtade ut min 001 för två veckor sedan. Imorgon tar KvD in min Model X till försäljning. 001 är bättre på i princip alla punkter utom utrymme och även att mjukvaran buggar lite (ibland startar skärmen upp för långsamt och ibland glömmer den inställningar man gjort tidigare så de måste göras igen, vilket är frustrerande)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Var i Göteborg i veckan. Såg ett par zeekr där men ser de aldrig i Skåne. Någon som vet hur försäljningen går i Sverige och välden nu när den funnits ute ett tag?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Finns 434 registrerade i Sverigechaffis75 skrev:Var i Göteborg i veckan. Såg ett par zeekr där men ser de aldrig i Skåne. Någon som vet hur försäljningen går i Sverige och välden nu när den funnits ute ett tag?
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Oj de var snabba svar. Tack.
Låter som de går bättre i andra länder i Sverige för 400 bilar låter ju ganska lite, eller tja jag har kanske dålig koll på vad som är mycket eller lite.
Låter som de går bättre i andra länder i Sverige för 400 bilar låter ju ganska lite, eller tja jag har kanske dålig koll på vad som är mycket eller lite.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag provsatt en idag, men jag tyckte den kändes trång.
Lite som Polestar 2, med en bred mittkonsoll som tar (onödig) plats.
Jag skall se till att provköra vid tillfälle innan jag tar bort den från listan med tänkbara ersättare för min nuvarande MY.
Lite som Polestar 2, med en bred mittkonsoll som tar (onödig) plats.
Jag skall se till att provköra vid tillfälle innan jag tar bort den från listan med tänkbara ersättare för min nuvarande MY.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Du ska vara rejält bred eller lång för att tycka den är trång. Den är mycket större än P2. Den är faktiskt större i kupén än MY. Även om mittsätet bak är dåligt så är det bättre än MY. Det är iaf min upplevelse. Jag kommer från en MX och vi är mycket nöjda med utrymmet.
Bagaget däremot är något mindre totalt sett. I princip obefintlig frunk och inget hål där bak, men möjlighet att sänka lastgolvet. För golfare är den en dröm för bagageutrymmet är väldigt brett så det är lätt att få in golfbagar på bredden.
Bagaget däremot är något mindre totalt sett. I princip obefintlig frunk och inget hål där bak, men möjlighet att sänka lastgolvet. För golfare är den en dröm för bagageutrymmet är väldigt brett så det är lätt att få in golfbagar på bredden.
Glad för att jag sålt min Tesla
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Det var alltså för höger knä det kändes trångt, men det kanske funkar bättre om man har sätet längre bak?Hertsh skrev: ↑30 jun 2024 21:12Du ska vara rejält bred eller lång för att tycka den är trång. Den är mycket större än P2. Den är faktiskt större i kupén än MY. Även om mittsätet bak är dåligt så är det bättre än MY. Det är iaf min upplevelse. Jag kommer från en MX och vi är mycket nöjda med utrymmet.
Bagaget däremot är något mindre totalt sett. I princip obefintlig frunk och inget hål där bak, men möjlighet att sänka lastgolvet. För golfare är den en dröm för bagageutrymmet är väldigt brett så det är lätt att få in golfbagar på bredden.
Tråkigt att det är så dåligt med plats både fram och under golvet bak. Det är nästan fullt i båda dessa utrymmen på min MY.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag finner det skönt att luta benet mot ”väggen” i mitten men det är såklart personliga preferenser som avgör.mikebike skrev:Det var alltså för höger knä det kändes trångt, men det kanske funkar bättre om man har sätet längre bak?Hertsh skrev: ↑30 jun 2024 21:12Du ska vara rejält bred eller lång för att tycka den är trång. Den är mycket större än P2. Den är faktiskt större i kupén än MY. Även om mittsätet bak är dåligt så är det bättre än MY. Det är iaf min upplevelse. Jag kommer från en MX och vi är mycket nöjda med utrymmet.
Bagaget däremot är något mindre totalt sett. I princip obefintlig frunk och inget hål där bak, men möjlighet att sänka lastgolvet. För golfare är den en dröm för bagageutrymmet är väldigt brett så det är lätt att få in golfbagar på bredden.
Tråkigt att det är så dåligt med plats både fram och under golvet bak. Det är nästan fullt i båda dessa utrymmen på min MY.
Ja, det är synd att de inte lyckats med en bättre frunk. Platta saker går in men inget att räkna med. Dock gör bredden det ganska lättlastat där bak. Jag har skaffat en ixtabox för att få med allt vi behöver på skid/långsemestrar. Jag älskar den automatiska dragkroken som gör alla former av användning enklare. Men det är såklart en kompromiss.
Jag är dock hittills mycket nöjd med min 001 Privilige jmf min Model X LR jag hade innan.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Hade nöjet (faktiskt) att provköra Zeekr 001 idag och jag är i det hela positivt överraskad.
Väl ihopsatt, snyggt, prydligt. Tillräckligt intuitivt gränssnitt, väldigt bekväm, upplevs trygg men ändå med bra återkoppling i körningen. Pigg så det räcker och tyst som en dyr tysk. Bra ljudsystem, väl tilltaget ned plats. Det knepiga förvaringsutrymmet under mittkonsolen skvallrade om släktskapet till Volvo.
Fann jag något negativt? Nej, egentligen inte. Ända osäkra är ju, är märket för att stanna eller är det en Fisker? Jag hoppas på det första!
Var privilege jag provade.
Väl ihopsatt, snyggt, prydligt. Tillräckligt intuitivt gränssnitt, väldigt bekväm, upplevs trygg men ändå med bra återkoppling i körningen. Pigg så det räcker och tyst som en dyr tysk. Bra ljudsystem, väl tilltaget ned plats. Det knepiga förvaringsutrymmet under mittkonsolen skvallrade om släktskapet till Volvo.
Fann jag något negativt? Nej, egentligen inte. Ända osäkra är ju, är märket för att stanna eller är det en Fisker? Jag hoppas på det första!
Var privilege jag provade.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Våga ta steget. Jag har gjort det. Privatköp. Jag gillar bilen skarpt och tror att de finns kvar länge. Geely verkar framgångsrikt och planerad produktportfölj är stor så de verkar ha kapital. De säljer ju också redan volymer som Fisker bara drömde om något decennium fram i tiden.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Kan bara hålla med, som referens kanske en liten jämförelse kan fungera efter att jag, två av mina bröder som kör M3LR samt min grabb som oftast kör vår PS2 numera provkörde Polestar 3 och 4 samt därefter vår 001 längs samma sträcka:Hertsh skrev: ↑22 jul 2024 23:13Våga ta steget. Jag har gjort det. Privatköp. Jag gillar bilen skarpt och tror att de finns kvar länge. Geely verkar framgångsrikt och planerad produktportfölj är stor så de verkar ha kapital. De säljer ju också redan volymer som Fisker bara drömde om något decennium fram i tiden.
”Har dessutom provkört såväl Polestar 3 och Polestar 4 i dag, avslutningsvis tog vi vår Zeekr längs samma kurviga, tjälskadade vägsträcka.
En kort resumé: Zeekr 001 klarar jämförelsen mot 4 med heder. Framför allt är luftfjädringen i sportläge en bra kombination av komfort och sport. Ljudnivån är jämförbar, kanske fortplantas lite mer vägljud från fyrans traditionella fjäderben. Men skillnaden är inte stor. Stereon är jämförbar, vi meckade inte med inställningarna men kanske lite mer basmuller i fyrans HK-system, renare ljud i Yamaha-anläggningen.
Mjukvarumässigt har Zeekr ytterligare något steg kvar för att förfina upplevelsen i Zeekr OS. Framför allt Google Home och Navi ligger ett snäpp före och ljudsignalerna är betydligt lägre i nivå och mer förfinade.
Men ändå - ett rätt jämnt lopp. Är fortsatt nöjd med Zeekr tack vare luftfjädringen.
Polestar 3 - är bilen värd ett par hundra kkr mer än Zeekr? Kanske, den imponerade mycket på oss. Det känns som en betydligt mindre och väldigt precis bil än vad den i verkligheten är. Den lägre prestandan i f t fyran/001 är märkbar men effekten räcker gott och väl till för inspirerade och trevliga turer. Bilen är märkbart tystare än fyran/001, då körde vi varianten med akustikrutor. Och - den är helt enkelt ”skitkul” på vägen, om uttrycket tillåts. Bilarna är väldigt välbyggda och BW-systemet i Trean ännu ett steg uppåt från de båda andra bilarna. Naturtroget ljud, väldefinierad ljudbild och lika stram som tydlig basåtergivning.
Fyran i guld kanske avgår med skönhetspriset, trean vinner däremot på alla andra punkter. Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform. 001:an måste jag trots allt säga står sig väl i konkurrensen, finns det en klass för prisvärdhet må jag säga att den är en mycket stark kandidat.
Men - vi behöver mer arbete på mjukvaran. Den rent ut sagt farliga "emergency lane"-funktionen, larmsignalerna när jag vill korrigera spåret vid körning med kurvassistent måste reduceras i omfattning (lite korrigering måste den tåla), sänkas i volym samt inte ge en signalton som skrämmer upp såväl passagerare som djur.
Navigatorn får vi återkomma till, åker till fjällen om några dagar. Men visst vore det nice med en satellitvy, möjlighet till kartbild i förardisplayen samt lite bättre språkförståelse. Ett exempel - Google i fyran hade inga problem att hitta adressen till "stadstorget i Skellefteå" och lägga upp en rutt dit. Det klarar inte vår assistent utan att vi själva letar reda på adressen.
Men - Personligen tycker jag att Zeekr tar tydliga steg framåt med varje ny version. Det uppskattas

Nu har vi precis kommit hem från fjällturen, och visst fungerar Navi hyfsat bra. Satellitkarta på skärmen och att kunna se vägledningen på förardisplayen vore en bra funktion.
Men helt klart - jag är väldigt nöjd med vår Zeekr, fantastiskt mycket bil för pengarna

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 915
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Tack för dina, som vanligt, matnyttiga rapporter !!roffe_s skrev: ↑23 jul 2024 17:23Kan bara hålla med, som referens kanske en liten jämförelse kan fungera efter att jag, två av mina bröder som kör M3LR samt min grabb som oftast kör vår PS2 numera provkörde Polestar 3 och 4 samt därefter vår 001 längs samma sträcka:Hertsh skrev: ↑22 jul 2024 23:13Våga ta steget. Jag har gjort det. Privatköp. Jag gillar bilen skarpt och tror att de finns kvar länge. Geely verkar framgångsrikt och planerad produktportfölj är stor så de verkar ha kapital. De säljer ju också redan volymer som Fisker bara drömde om något decennium fram i tiden.
”Har dessutom provkört såväl Polestar 3 och Polestar 4 i dag, avslutningsvis tog vi vår Zeekr längs samma kurviga, tjälskadade vägsträcka.
En kort resumé: Zeekr 001 klarar jämförelsen mot 4 med heder. Framför allt är luftfjädringen i sportläge en bra kombination av komfort och sport. Ljudnivån är jämförbar, kanske fortplantas lite mer vägljud från fyrans traditionella fjäderben. Men skillnaden är inte stor. Stereon är jämförbar, vi meckade inte med inställningarna men kanske lite mer basmuller i fyrans HK-system, renare ljud i Yamaha-anläggningen.
Mjukvarumässigt har Zeekr ytterligare något steg kvar för att förfina upplevelsen i Zeekr OS. Framför allt Google Home och Navi ligger ett snäpp före och ljudsignalerna är betydligt lägre i nivå och mer förfinade.
Men ändå - ett rätt jämnt lopp. Är fortsatt nöjd med Zeekr tack vare luftfjädringen.
Polestar 3 - är bilen värd ett par hundra kkr mer än Zeekr? Kanske, den imponerade mycket på oss. Det känns som en betydligt mindre och väldigt precis bil än vad den i verkligheten är. Den lägre prestandan i f t fyran/001 är märkbar men effekten räcker gott och väl till för inspirerade och trevliga turer. Bilen är märkbart tystare än fyran/001, då körde vi varianten med akustikrutor. Och - den är helt enkelt ”skitkul” på vägen, om uttrycket tillåts. Bilarna är väldigt välbyggda och BW-systemet i Trean ännu ett steg uppåt från de båda andra bilarna. Naturtroget ljud, väldefinierad ljudbild och lika stram som tydlig basåtergivning.
Fyran i guld kanske avgår med skönhetspriset, trean vinner däremot på alla andra punkter. Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform. 001:an måste jag trots allt säga står sig väl i konkurrensen, finns det en klass för prisvärdhet må jag säga att den är en mycket stark kandidat.
Men - vi behöver mer arbete på mjukvaran. Den rent ut sagt farliga "emergency lane"-funktionen, larmsignalerna när jag vill korrigera spåret vid körning med kurvassistent måste reduceras i omfattning (lite korrigering måste den tåla), sänkas i volym samt inte ge en signalton som skrämmer upp såväl passagerare som djur.
Navigatorn får vi återkomma till, åker till fjällen om några dagar. Men visst vore det nice med en satellitvy, möjlighet till kartbild i förardisplayen samt lite bättre språkförståelse. Ett exempel - Google i fyran hade inga problem att hitta adressen till "stadstorget i Skellefteå" och lägga upp en rutt dit. Det klarar inte vår assistent utan att vi själva letar reda på adressen.
Men - Personligen tycker jag att Zeekr tar tydliga steg framåt med varje ny version. Det uppskattas”
Nu har vi precis kommit hem från fjällturen, och visst fungerar Navi hyfsat bra. Satellitkarta på skärmen och att kunna se vägledningen på förardisplayen vore en bra funktion.
Men helt klart - jag är väldigt nöjd med vår Zeekr, fantastiskt mycket bil för pengarna
IMG_9731.jpeg
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 915
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Denna kommer du gilla Roffe!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Kommer refreshen till EU och ett par bra uppdateringar av programvaran så är det nästan omöjligt att motstå.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Den var omöjlig att motstå för mig i nuvarande läge så jag förstår dig. Våga ta steget från Tesla. Det är bra med HUD, fantastiskt helljus, fungerande vindrutetorkare, tyst åkning, kvalitetskänsla, ventilerade säten med massage och en ACC/EAP som funkar bekvämt.spacecoin skrev:Kommer refreshen till EU och ett par bra uppdateringar av programvaran så är det nästan omöjligt att motstå.
Glad för att jag sålt min Tesla