Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

gjohansson
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av gjohansson »

Gustafsson skrev: 13 maj 2024 22:09
gjohansson skrev: 13 maj 2024 21:43
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 21:01
Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:52
spacecoin skrev: 13 maj 2024 20:38


Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.

Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Tror du är i minoritet när du inte ser det korkade i att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå.
Finns säkert människor som ändå känner samma arbetsglädje samt lojalitet med företaget efter några sådana vändor men tveksamt hur många det är.
Stör mig inte på att tillhöra en minoritet, det är i sig ointressant. Har sett många exempel på att företag säger upp folk, anställer dem som konsulter, och tvärt om. Även vid omorganisationer är det inte helt ovanligt. om det är korkat eller inte beror väl på från vilket håll man betraktar processen.
Jag skrev om att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå. De exempel du beskriver är inte exempel på det så jag förstår tyvärr inte riktigt din argumentation.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7239
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

gjohansson skrev: 13 maj 2024 22:59
fth skrev: 13 maj 2024 22:22
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 22:09
gjohansson skrev: 13 maj 2024 21:43
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 21:01


Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Tror du är i minoritet när du inte ser det korkade i att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå.
Finns säkert människor som ändå känner samma arbetsglädje samt lojalitet med företaget efter några sådana vändor men tveksamt hur många det är.
Stör mig inte på att tillhöra en minoritet, det är i sig ointressant. Har sett många exempel på att företag säger upp folk, anställer dem som konsulter, och tvärt om. Även vid omorganisationer är det inte helt ovanligt. om det är korkat eller inte beror väl på från vilket håll man betraktar processen.
Det är ju som sagt inte helt ovanligt även i Sverige, jag har varit med om många ”omorganisationer” hos mina kunder där hela avdelningar sagts upp och samtliga anställda fått söka om sina gamla tjänster.

Det sker kanske inte lika brutalt och i samma skala som i USA i allmänhet och hos Tesla i synnerhet, men samma princip används här, med ofta rätt jobbiga konsekvenser för dom som blir övertaliga eller helt enkelt ersatta av andra sökande.

Jag försvarar alltså inte sättet att behandla sin personal, men det är definitivt inget ovanligt, ens i ”civiliserade” arbetsmarknader som vår.

/fth
Nja, i Sverige kan man inte avskeda folk på dagen och återanställa dem eller andra man önskar veckan därpå.
Det jag tror du avser och som även jag har varit med om i Sverige är att man vid omorganisationer låter alla eller
vissa anställda (oftast chefer) internsöka de tjänster som blir kvar efter en omorganisation. Alla är dock fortfarande
anställda under hela processen.

De som inte får någon tjänst är ändå anställda men hamnar som "övertaliga" och kan ju då sägas upp om företaget
bara följt turordningsregler etc.

Dvs jag tror inte att hela avdelningar har sagts upp i de fall du beskriver, visst företaget kan ju teoretiskt sett varsla om
en uppsägning men det "håller inte i rätten" eftersom man rimligen inte har arbetsbrist om man samtidigt söker folk
till samma tjänster.
Jo, så är det förstås, dom sägs ju inte upp rent formellt, slutresultatet är dock detsamma: hela havet stormar, med några stolar för lite när musiken tystnar, och ett antal som får lämna.

Det brukar vara rätt traumatiska perioder, särskilt för dom lite äldre anställda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Gustafsson »

gjohansson skrev: 13 maj 2024 23:05
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 22:09
gjohansson skrev: 13 maj 2024 21:43
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 21:01
Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:52



Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Tror du är i minoritet när du inte ser det korkade i att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå.
Finns säkert människor som ändå känner samma arbetsglädje samt lojalitet med företaget efter några sådana vändor men tveksamt hur många det är.
Stör mig inte på att tillhöra en minoritet, det är i sig ointressant. Har sett många exempel på att företag säger upp folk, anställer dem som konsulter, och tvärt om. Även vid omorganisationer är det inte helt ovanligt. om det är korkat eller inte beror väl på från vilket håll man betraktar processen.
Jag skrev om att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå. De exempel du beskriver är inte exempel på det så jag förstår tyvärr inte riktigt din argumentation.
Menar du att alla uppsagda har fått tillbaka sina gamla jobb igen? I så fall verkar ju åtgärden svår att förstå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Nicklas »

De nyckelpersoner de ville ha kvar kunde ju såklart vetat om att de skulle få nytt jobb efteråt... Det vet vi ju inget om.
backe
Inlägg: 1875
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av backe »

Nicklas skrev: 14 maj 2024 07:25
De nyckelpersoner de ville ha kvar kunde ju såklart vetat om att de skulle få nytt jobb efteråt... Det vet vi ju inget om.
Vad är meningen isåfall? Management by fear? Skulle isåfall verkligen behövas ett fack på den där arbetsplatsen?

Hur man än vrider och vänder på det så är det ett sjukt förfarande men kommer såklart alltid försvaras av många till Elons fördel.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 14 maj 2024 07:45
Nicklas skrev: 14 maj 2024 07:25
De nyckelpersoner de ville ha kvar kunde ju såklart vetat om att de skulle få nytt jobb efteråt... Det vet vi ju inget om.
Vad är meningen isåfall? Management by fear? Skulle isåfall verkligen behövas ett fack på den där arbetsplatsen?

Hur man än vrider och vänder på det så är det ett sjukt förfarande men kommer såklart alltid försvaras av många till Elons fördel.
Det försvaras ju bara om man inte plötsligt drabbas av det själv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Jerker »

Det är ett väl känt fenomen inom företagande att det krävs olika kompetenser för att bygga upp ett företag resp. förvalta det. Var sen brytpunkten är mellan dessa två faser är kan väl vara nog så svårt att läsa ut, men de har väl en lång överbryggningstid.

Musk är ju en typisk uppbyggare. Inte alls säkert att han är en god förvaltare.

Jag startade själv en tråd tidigare om likheter mellan Henry Ford och Elon Musk. Ford var en bra uppbyggare men till slut tvingades han bort från företaget eftersom han inte kunde följa med i samhällsutvecklingen. Han menade på fullt allvar att T-Forden var den enda bil världen behövde, nånsin. Under hans son Edsel utvecklades A-Forden i hemlighet bakom Henrys rygg.
backe
Inlägg: 1875
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev: 14 maj 2024 08:04
backe skrev: 14 maj 2024 07:45
Nicklas skrev: 14 maj 2024 07:25
De nyckelpersoner de ville ha kvar kunde ju såklart vetat om att de skulle få nytt jobb efteråt... Det vet vi ju inget om.
Vad är meningen isåfall? Management by fear? Skulle isåfall verkligen behövas ett fack på den där arbetsplatsen?

Hur man än vrider och vänder på det så är det ett sjukt förfarande men kommer såklart alltid försvaras av många till Elons fördel.
Det försvaras ju bara om man inte plötsligt drabbas av det själv.
Sant, men ändå halvt läskigt att läsa hur många argumenterar och alltid försöker hitta något positivt i varför Elon gör det ena eller det andra och konstruerar en alternativ verklighet för att det skulle kunna vara positivt med det han gör som är uppenbart dumt, sen taggar man Elon med hoppet om att han ska svara med en emoji eller något annat.

När inte det fungerar längre så kommer" hur många miljarddollarföretag har du grundat?"

Här är en tråd från någon som jobbade på Tesla tidigare och hans erfarenheter av Musk som chef, låter som att personalen är direkt rädd för honom, den värsta perioden var när han sov på fabriken tydligen.

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comm ... 0162017_i/
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2270
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av frippe »

Nicklas skrev: 14 maj 2024 07:25
De nyckelpersoner de ville ha kvar kunde ju såklart vetat om att de skulle få nytt jobb efteråt... Det vet vi ju inget om.
Vad finns det för anledning att säga upp dem då?

Lojalitet lär inte stå högt i kurs hos en medarbetare som först blivit uppsagd och sedan erbjuden återanställning. Om jag drabbats av det hade jag letat annat jobb omgående, även om jag tackat ja till återanställning bara för att säkerställa en inkomst.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av jonasl »

Gustafsson skrev: 13 maj 2024 22:09
Stör mig inte på att tillhöra en minoritet, det är i sig ointressant. Har sett många exempel på att företag säger upp folk, anställer dem som konsulter, och tvärt om. Även vid omorganisationer är det inte helt ovanligt. om det är korkat eller inte beror väl på från vilket håll man betraktar processen.
Var konsult på ett läkemedelsbolag för säkert 20 år sen. De kickade massa folk och hade "pengar över" i budgeten sen en tidigare liknande åtgärd så många fick rätt generösa erbjudanden för att sluta. En gubbe med några år kvar till pension fick två årslöner. Men nån i management-position (de hade en tillfällig VD från utlandet, typisk cleaner) hade missat hans kompetens som var helt unik och superviktig för ett forskningsprojekt.

Han var tillbaka som konsult ett par veckor efteråt och var kvar på mer eller mindre heltid under de månader jag var kvar i alla fall.

Det var i Sverige då, men ett av de stora bolagen med namn bestående av en sammanslagning av 3-4 gamla bolagsnamn.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Nicklas »

Nicklas skrev: 14 maj 2024 07:25
De nyckelpersoner de ville ha kvar kunde ju såklart vetat om att de skulle få nytt jobb efteråt... Det vet vi ju inget om.
Anledningen kan vara att det ibland är svårare att säga upp 90% av en grupp (på grund av tex LAS eller andra motsvarande regler - jag har ingen aning om hur det ser ut i tex USA).
- då är det lättare att stänga hela avdelningen, men innan berätta för de man vill ha kvar att det är tyvärr så det ser ut och att de efteråt kommer få jobb... Sådant går ju givetvis även att avtala om man inte litar på det folk säger.

Jag försöker inte starta en diskussion, bara förklara för folk som lyckligtvis inte behövt vara med om sådant.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Gustafsson »

Vad jag förstår kan man inte jämföra arbetsmarknaden i USA med den i Sverige. Rörligheten är mycket större, lätt att få jobb och lätt att mista det. Tror inte de ”sparkade” kommer att vara arbetslösa någon längre tid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Lite rapportering om hur det kanske gick till:


https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-05-15/
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Melon Must »

Musk beter sig som en diktator som bara omger sig av Ja-sägare. Tror han underskattar hur dåligt för moralen och företaget det är att agera i affekt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Jerker »

I nån av de biografier som har skrivits över honom återfinns följande: Hans personliga sekreterare beklagade sig över de långa arbetsdagarna och att hon inte fått nån semester sedan hon började jobba för Musk. Musk gav henne då semester. När hon återkom efter semestern gav han henne sparken eftersom han kommit fram till att hon inte var behövd. Han kunde utan vidare sköta hennes arbetsuppgifter själv, ansåg han.

Han kanske ser på samma sätt på avdelningen för SuC.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4958
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev: 15 maj 2024 16:25
I nån av de biografier som har skrivits över honom återfinns följande: Hans personliga sekreterare beklagade sig över de långa arbetsdagarna och att hon inte fått nån semester sedan hon började jobba för Musk. Musk gav henne då semester. När hon återkom efter semestern gav han henne sparken eftersom han kommit fram till att hon inte var behövd. Han kunde utan vidare sköta hennes arbetsuppgifter själv, ansåg han.

Han kanske ser på samma sätt på avdelningen för SuC.
Denna typ av beteende kan inte vara bra för företaget.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Gustafsson »

Melon Must skrev: 15 maj 2024 16:16
Musk beter sig som en diktator som bara omger sig av Ja-sägare. Tror han underskattar hur dåligt för moralen och företaget det är att agera i affekt.
Tror inte att han förstår sådana aspekter. Undrar var styrelsen står i frågor av den storleken?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Lerumsexpressen »

Melon Must skrev: 15 maj 2024 16:16
Musk beter sig som en diktator som bara omger sig av Ja-sägare. Tror han underskattar hur dåligt för moralen och företaget det är att agera i affekt.
Hade Tesla nått längre med en massa nej-sägare? Absolut inte.

Vi som jobbar och verkar i Sverige, jobbar troligtvis i företag där trivsel och konsensus är Kung.
Det skall vara trivsamt och lagom bra, där den sociala normen är att inte sticka ut, att inte vara bäst men helt okej är bra.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Maw »

Lerumsexpressen skrev: 15 maj 2024 18:18
Melon Must skrev: 15 maj 2024 16:16
Musk beter sig som en diktator som bara omger sig av Ja-sägare. Tror han underskattar hur dåligt för moralen och företaget det är att agera i affekt.
Hade Tesla nått längre med en massa nej-sägare? Absolut inte.

Vi som jobbar och verkar i Sverige, jobbar troligtvis i företag där trivsel och konsensus är Kung.
Det skall vara trivsamt och lagom bra, där den sociala normen är att inte sticka ut, att inte vara bäst men helt okej är bra.
Alla företagsledare måste omge sig med folk som vågar säga emot när det är befogat. Att omge sig med idel Ja-sägare är en säker väg till misslyckande.

Jag är helt säker på att Elon tidigare har haft folk runt sig som vågat säga sin mening, frivilligt eller för att han varit tvungen. Annars hade inte Tesla haft den framgång som företaget haft. Numera verkar han tyvärr tro att han själv alltid vet bäst och inte behöver någon input från andra människor. Fortsätter han på den vägen så kommer det inte att gå bra.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 15 maj 2024 19:27
Lerumsexpressen skrev: 15 maj 2024 18:18
Melon Must skrev: 15 maj 2024 16:16
Musk beter sig som en diktator som bara omger sig av Ja-sägare. Tror han underskattar hur dåligt för moralen och företaget det är att agera i affekt.
Hade Tesla nått längre med en massa nej-sägare? Absolut inte.

Vi som jobbar och verkar i Sverige, jobbar troligtvis i företag där trivsel och konsensus är Kung.
Det skall vara trivsamt och lagom bra, där den sociala normen är att inte sticka ut, att inte vara bäst men helt okej är bra.
Alla företagsledare måste omge sig med folk som vågar säga emot när det är befogat. Att omge sig med idel Ja-sägare är en säker väg till misslyckande.

Jag är helt säker på att Elon tidigare har haft folk runt sig som vågat säga sin mening, frivilligt eller för att han varit tvungen. Annars hade inte Tesla haft den framgång som företaget haft. Numera verkar han tyvärr tro att han själv alltid vet bäst och inte behöver någon input från andra människor. Fortsätter han på den vägen så kommer det inte att gå bra.
Tycker inte det verkar som Elon anser att själva bil-/transportdelen av Tesla är någon vidare prioritet längre. Numera verkar ju allt istället handla om absolute free speech, "the woke mind virus", fjäska för Diktator-Putin så att 'risken' för kärnvapenanvändande är totalt obefintlig, hans kära raketer, "FSD" samt den humanoida roboten.

Tycker det påminner lite om hur Howard Huges gjorde med sin cash cow samt sina div. 'pet projects'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 395
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Det som påstås i tråden och i soc media,(hela avdelningen uppsgda mm), är det underbyggt av bevisbar fakta?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 395
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

spacecoin skrev: 15 maj 2024 15:54
Lite rapportering om hur det kanske gick till:


https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-05-15/
Om detta är mer rätt än fel, borde chefen förstå vikten av att om det som föreslås för sin chef (Musk) inte gillas trots diskussion… är inte att vägra ur sig en framgångsrik strategi.
Så antingen får man som undersälld samarbeta eller ta konsekvenserna.
Samma sak gäller även i sverige
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 18 maj 2024 11:33
spacecoin skrev: 15 maj 2024 15:54
Lite rapportering om hur det kanske gick till:


https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-05-15/
Om detta är mer rätt än fel, borde chefen förstå vikten av att om det som föreslås för sin chef (Musk) inte gillas trots diskussion… är inte att vägra ur sig en framgångsrik strategi.
Så antingen får man som undersälld samarbeta eller ta konsekvenserna.
Samma sak gäller även i sverige
Jag är rätt säker på att det inte handlar om vad en diskussion utmynnar i utan att det överhuvudtaget förekommit en diskussion som gjorde att Elon sparkade samtliga. Han tycks kräva blind lydnad numera.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
gjohansson
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av gjohansson »

Sportbilsentusiasten skrev: 18 maj 2024 11:33
spacecoin skrev: 15 maj 2024 15:54
Lite rapportering om hur det kanske gick till:


https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-05-15/
Om detta är mer rätt än fel, borde chefen förstå vikten av att om det som föreslås för sin chef (Musk) inte gillas trots diskussion… är inte att vägra ur sig en framgångsrik strategi.
Så antingen får man som undersälld samarbeta eller ta konsekvenserna.
Samma sak gäller även i sverige
Nja, vad gäller chefen håller jag med dig, om hon vägrade lyda sin chef så är det inget konstigt med att hon får gå, det är normalt även i Sverige. Det som är onormalt är att även alla hennes underlydande fick gå, det är onormalt i alla världsdelar att bestraffa underlydande för deras chefs tillkortakommanden.
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Lurkern »

Uppenbarligen ser Tesla att resurserna spenderas bättre på annat håll än R&D kring laddnätverket för tillfället. Då måste man kicka de som pysslar med R&D ur ett aktieägarintresse.
Skriv svar