Mercedes EQS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

Verdi_ skrev: 12 maj 2024 10:00
backe skrev: 12 maj 2024 09:54
Verdi_ skrev: 12 maj 2024 09:27
Priserna verkar komma ner nu över hela linjen. När kommer sänkningen på EX90, Polestar 3 osv?
Jag tycker Polestar 3 ligger ganska bra redan nu faktiskt, åtminstone i launch edition.
Sen blir det väl lite fel att sänka priserna innan man ens börjat leverera bilen?
Får den så bra betyg vid provkörningar som jag tror så kan det nog säljas ganska bra av den.
Ska de inte ha över en miljon för den? Ska väl sägas att jag inte är helt insatt i dagens prissättning eftersom jag inte är intresserad av just de modellerna.
970 med pilot och pluspaket.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

backe skrev: 12 maj 2024 10:03
Verdi_ skrev: 12 maj 2024 10:00
backe skrev: 12 maj 2024 09:54
Verdi_ skrev: 12 maj 2024 09:27
Priserna verkar komma ner nu över hela linjen. När kommer sänkningen på EX90, Polestar 3 osv?
Jag tycker Polestar 3 ligger ganska bra redan nu faktiskt, åtminstone i launch edition.
Sen blir det väl lite fel att sänka priserna innan man ens börjat leverera bilen?
Får den så bra betyg vid provkörningar som jag tror så kan det nog säljas ganska bra av den.
Ska de inte ha över en miljon för den? Ska väl sägas att jag inte är helt insatt i dagens prissättning eftersom jag inte är intresserad av just de modellerna.
970 med pilot och pluspaket.
Dragkrok, vinterhjul, pixel och HUD känns givet, då hamnar du en bra bit över 970.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

PS3 dyrare än EQS alltså, funkar säkert 🤣
Betala mer för att betatesta en Kina-Volvo än Mercedes toppmodell, jo tjena.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

HelectriC skrev: 12 maj 2024 10:40
backe skrev: 12 maj 2024 10:03
Verdi_ skrev: 12 maj 2024 10:00
backe skrev: 12 maj 2024 09:54
Verdi_ skrev: 12 maj 2024 09:27
Priserna verkar komma ner nu över hela linjen. När kommer sänkningen på EX90, Polestar 3 osv?
Jag tycker Polestar 3 ligger ganska bra redan nu faktiskt, åtminstone i launch edition.
Sen blir det väl lite fel att sänka priserna innan man ens börjat leverera bilen?
Får den så bra betyg vid provkörningar som jag tror så kan det nog säljas ganska bra av den.
Ska de inte ha över en miljon för den? Ska väl sägas att jag inte är helt insatt i dagens prissättning eftersom jag inte är intresserad av just de modellerna.
970 med pilot och pluspaket.
Dragkrok, vinterhjul, pixel och HUD känns givet, då hamnar du en bra bit över 970.
Det är väl klart att det blir dyrare att lägga till en massa tillval? Men den har LED-belysning standard vilket säkert är ok för många och hud ingår i plus vad jag vet.

Men 1 008 000kr med HD-pixel, HUD och dragkrok är fortfarande ett ok pris för en bil i den storleksklassen med stort batteripack och som det verkar premiumkänsla. Vi får se efter provkörningar helt enkelt.
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

taliz skrev: 12 maj 2024 10:45
PS3 dyrare än EQS alltså, funkar säkert 🤣
Betala mer för att betatesta en Kina-Volvo än Mercedes toppmodell, jo tjena.
Tjena tjena vad billigare den verkar vara?
IMG_6578.jpeg
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Donk »

Jag har också börjat kolla på uppdaterade EQSen. Klart snyggare efter faceliften och väldigt mycket bättre pris än tidigare, även om det såklart är svårt att kalla en bil för runt en mille prisvärd 😬 Också lite märkligt att det nu är Mercedes som faktiskt är välutrustad i grunden, tidigare fick man väl knappt med centrallås som standard. Men lite extra behövs såklart, jag landar på ca 1025’ inkl premiumpaket, ljust skinn och drag. Då ingår både hyperscreen, 20” fälgar, luftfjädring och blå metallic färg (viktigt att den inte är taxi-svart) som standard. Sen är jag nyfiken på vad förmånsvärdet blir för den här modellen.

Vad jag förstått så är EQSen otroligt bekväm. Men en 350 kommer ju inte vara någon raket direkt, och dessutom bara bakhjulsdriven. Någon som provat den, känns den seg? Skulle man sakna fyrhjulsdriften jättemycket på vintern?

Och hur är bagaget, tex jämfört med en MS? Det är ju en stor bil med halvkombilucka men gissar att bagaget inte är prio på den här sortens bil.

Räckvidden verkar vara minst lika bra som min nuvarande MSLR+ så det ska väl inte vara något problem, även om jag verkligen hade föredragit laddlucka på vänster sida.

Jag är eg inställd på en PS4, vilket ju är en helt annan typ av bil, men lockas av elegansen hos Mercan. Måste nog ta mig till en handlare för en provtur!
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Mercedes EQS

Inlägg av mikaELbil »

Min första Mercedes blev just den EQB 300 4Matic som jag har nu. Jag har hittat hem! Min granne jobbar hos en Mercedesagent, och har under lång tid kommit med demobilar och satt på min uppfart. Eftersom jag endast var intresserad av helelbilar, så har det endast varit sådana sista åren.

- Kör den här under helgen, så mycket du vill.

Och så har det fortsatt än idag. Så jag har kört en hel del med EQA, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV och EQV. Tillräckligt för att uppskatta alla utom EQA, den är för oss för liten.

Nu är jag privatköpare som inte tänker på förmånsvärde. Skillnaden mellan EQE och EQS ser jag som liten. Visst är EQS en ännu lyxigare bil, men nog tycker jag EQE räcker.

Min bil har ”bara” 228 hk och det räcker utmärkt för mig! Visst är det kul när man trampar gasen i botten på en 580 4Matic, men efter att ha gjort det några gånger så är det inte det jag gillar med Mercedes elbilar. Det är den lugna, trygga och bekväma färden. Där är det upp till varje person att själv välja!


Provkör och se vad som passar Dig. Bilarna är underbara, tycker jag. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5626
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQS

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 12 maj 2024 10:59
taliz skrev: 12 maj 2024 10:45
PS3 dyrare än EQS alltså, funkar säkert 🤣
Betala mer för att betatesta en Kina-Volvo än Mercedes toppmodell, jo tjena.
Tjena tjena vad billigare den verkar vara?

[Bild på EQS SUV]
Som jag förstått det är det sedanen EQS med halvkombibackluckan som diskuteras och inte
EQS SUV. Har inte den för övrigt en egen tråd?...

EDIT:
Tycker det verkar som EQS SUV har två trådar. Så det är bara att välja...
viewtopic.php?t=29420
viewtopic.php?t=30509
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2024 13:15
backe skrev: 12 maj 2024 10:59
taliz skrev: 12 maj 2024 10:45
PS3 dyrare än EQS alltså, funkar säkert 🤣
Betala mer för att betatesta en Kina-Volvo än Mercedes toppmodell, jo tjena.
Tjena tjena vad billigare den verkar vara?

[Bild på EQS SUV]
Som jag förstått det är det sedanen EQS med halvkombibackluckan som diskuteras och inte
EQS SUV. Har inte den för övrigt en egen tråd?...

EDIT:
Tycker det verkar som EQS SUV har två trådar. Så det är bara att välja...
viewtopic.php?t=29420
viewtopic.php?t=30509
Det blev väldigt OT på något konstigt sätt.
Jag såg en kommentar kring Polestar 3 och ev. prissänkningar, jag tycker personligen att den är vettigt prissatt utifrån biltyp och utrustning och tycker att det är rimligt att det inte är kampanjer och prissänkning när den inte börjat levereras ännu. Då skulle den tydligen jämföras med en tvåhjulsdriven sedan vilket jag fann lite märkligt så la upp pris på motsvarande Mercedes.

Men det var dumt, jag skulle inte skrivit något alls.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

Har den nya faceliften fått ny inredning också? När jag provade EQS så tappa man ju nästan hakan när man såg plastbitarna i mittkonsolen inte direkt i närheten av premium. Då tyckte jag nästan model S kändes mer premium när man bara hade provat lite grann.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Mercedes EQS

Inlägg av mikaELbil »

Pontus skrev: 12 maj 2024 20:53
Har den nya faceliften fått ny inredning också? När jag provade EQS så tappa man ju nästan hakan när man såg plastbitarna i mittkonsolen inte direkt i närheten av premium. Då tyckte jag nästan model S kändes mer premium när man bara hade provat lite grann.
Tur att Du skrev ”Nästan”. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

mikaELbil skrev: 12 maj 2024 21:18
Pontus skrev: 12 maj 2024 20:53
Har den nya faceliften fått ny inredning också? När jag provade EQS så tappa man ju nästan hakan när man såg plastbitarna i mittkonsolen inte direkt i närheten av premium. Då tyckte jag nästan model S kändes mer premium när man bara hade provat lite grann.
Tur att Du skrev ”Nästan”. :D
Ja, jag menade ju inte att man tappade hakan helt ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SR-71-BlackBird skrev: 12 maj 2024 08:41
Sportbilsentusiasten skrev: 12 maj 2024 08:40
SR-71-BlackBird skrev: 12 maj 2024 07:06
EQS börjar nu på 899.000:-, då ingår ju både hyperscreen samt luftfjädring, även specialpris på paketen.
Skitbra!
Är det nya faceliftade modellen eller lagerbilar?
Merca har äntligen bytt till lite mer klassisk MB-grill och nu kan man få stjärnan på huven igen, saknar den på min E-klass :!:
Den nya faceliftade med ”riktig” grill.
Tack, bra!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Donk skrev: 12 maj 2024 11:01
Jag har också börjat kolla på uppdaterade EQSen. Klart snyggare efter faceliften och väldigt mycket bättre pris än tidigare, även om det såklart är svårt att kalla en bil för runt en mille prisvärd 😬 Också lite märkligt att det nu är Mercedes som faktiskt är välutrustad i grunden, tidigare fick man väl knappt med centrallås som standard. Men lite extra behövs såklart, jag landar på ca 1025’ inkl premiumpaket, ljust skinn och drag. Då ingår både hyperscreen, 20” fälgar, luftfjädring och blå metallic färg (viktigt att den inte är taxi-svart) som standard. Sen är jag nyfiken på vad förmånsvärdet blir för den här modellen.

Vad jag förstått så är EQSen otroligt bekväm.
Kört flera olika EQE/S, skitbekvöma och extra bekväm med ljuddämpar-rutorna och luftfjädring.
EQS är nivån över såklart.
Bara utseendet är utmanande med det fixar MB nu
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

backe skrev: 12 maj 2024 14:48
SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2024 13:15
backe skrev: 12 maj 2024 10:59
taliz skrev: 12 maj 2024 10:45
PS3 dyrare än EQS alltså, funkar säkert 🤣
Betala mer för att betatesta en Kina-Volvo än Mercedes toppmodell, jo tjena.
Tjena tjena vad billigare den verkar vara?

[Bild på EQS SUV]
Som jag förstått det är det sedanen EQS med halvkombibackluckan som diskuteras och inte
EQS SUV. Har inte den för övrigt en egen tråd?...

EDIT:
Tycker det verkar som EQS SUV har två trådar. Så det är bara att välja...
viewtopic.php?t=29420
viewtopic.php?t=30509
Det blev väldigt OT på något konstigt sätt.
Jag såg en kommentar kring Polestar 3 och ev. prissänkningar, jag tycker personligen att den är vettigt prissatt utifrån biltyp och utrustning och tycker att det är rimligt att det inte är kampanjer och prissänkning när den inte börjat levereras ännu. Då skulle den tydligen jämföras med en tvåhjulsdriven sedan vilket jag fann lite märkligt så la upp pris på motsvarande Mercedes.

Men det var dumt, jag skulle inte skrivit något alls.
PS3 kommer också som "tvåhjulsdriven". Båda har kombilucka.
Utan att dubbelkolla så kan jag nästan lova att EQS har betydligt mer utrymme.
IMG_0616.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar