Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Niklas Z »

Gustafsson skrev: 10 maj 2024 11:15
Man måste ju inte analysera bilföretagets VDs psyke när man väljer bil. Man måste inte heller ha en aning om graden av hype en viss bil har. Vad har det för betydelse?
När det gäller Elon struntar jag totalt i om han är socialt inkompetent, halvgalen eller mer än så när det gäller bilen jag kör själv.
Däremot blir jag väldigt oroad över att starlink har ett sådant ägande. I fel händer är det ett riktigt problem till skillnad från vem som ansvarat för min bil blev till.
Även om jag hör till dem som är skeptiska till både Elon och företaget Tesla skulle jag i dagsläget ändå välja en Model 3 LR (eller P) om jag skulle beställa en ny bil. Jag ser det inte som att jag köper in mig i en sekt ledd av Elon ifall jag lägger en beställning på en bil från Tesla.
Med det sagt så finns det saker som jag verkligen stör mig på, inte minst FSD. Det var givetvis inte aktuellt att kryssa för FSD när jag beställde min Model 3. När jag köper bil betalar jag för det som jag vet kan levereras, inte något som kanske kommer i någon oklar framtid.
Likafullt retar jag mig på FSD på ett indirekt sätt. En del hävdar att Teslas mjukvara är så överlägsen. Det ställer jag mig skeptisk till. Jag tror att FSD gör att vi får sämre mjukvara i våra Teslor. Min misstanke är att Tesla överskattar sin förmåga att lösa saker och ting med mjukvara och vi därmed får sämre lösningar än om företaget haft en mer hälsosam skepsis till sin förmåga att lösa saker med mjukvara. FSD är uppenbarligen inte i närheten av vad som utlovats, men jag tror alltså att FSD-processens tillkortakommanden även har smittat av sig på den mjukvara vi får i våra bilar även om vi inte valt till FSD.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av martinot »

thebishop skrev: 10 maj 2024 09:46
+1

Verdi sammanfattade mycket av det jag bara implicerade med mitt inlägg.

Som någon annan ovan skrev, det är förmodligen vi som var tidigt ute med model s som blivit mest missnöjda över utvecklingen. Från att försöka ha teknik i framkant och sikta på en grym total upplevelse så är fokus nu på besparingar och massmarknad - annan målgrupp - inte fel nödvändigtvis, men det som lockade med tesla för mig var kompromisslöst försök till bra tekniska lösningar, inte kompromisslösa besparingsprogram som går ut över användarupplevelsen.
Ja, Tesla är inte längre lika mycket premium och exklusiva som tidigare när fokus var på relativt dyra bilar som MS/MX.

Nu har Tesla nästan den position som gårdagens Volvo hade; en massmarknadsbil som tilltalar helt vanliga människor. Förstår att det är ett helt annat fokus mot förr i tiden. Elbilar generellt (inte bara Tesla) har inte heller samma nyhetsvärde och blickar/uppmärksamhet som förr i tiden.

Snart står det en elbil på var och varannan uppfart, och i en hel del fall också just en (relativt billig) Tesla. På gott och ont.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Skickar in lite fakta i tråden för att utmana TS fråga om ”varför så många är skeptiska till att köpa Tesla just nu”.

Det verkar helt enkelt inte se ut så i verkligheten, dvs utanför detta forum, om man jämför med ett annat ”folkbilsmärke”.
IMG_7494.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7670
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 10 maj 2024 11:09
Jag köpte en fabriksny Model Y AWD i mars månad. Det är min första elbil. Jag valde Tesla för att den var prisvärd och fyller funktionen väl för min del. Den får dra 1600 kg vilket är bra för oss eftersom vi vill kunna dra hästtransport, den är rymlig, bekväm att åka i, bra acceleration. Trevligt med OTA uppdateringar. Skönt att slippa åka in och serva för dyra pengar för att undvika att garantin uteblir. Stabilt märke jämfört med alla kineser som man inte vet hur länge de finns kvar.

Model Y / 3 känns som mycket bil för pengarna relativt andra bilar. Personligen tycker jag att elbilar fortfarande kostar för mycket - och det gäller samtliga märken. Det som fick mig att slå till var räntekampanjen 1,99%. Behöver man inte slå till nu skulle jag personligen vänta och se hur priskriget utvecklar sig. Prisänkningarna står som spön i backen nu för många av märkena.

Jag tror att vi ser en del skepcisism från tidigare Tesla ägare som upplever att Tesla har gått från något exklusivt till en volymmodell. På nästan varje parkering ser men fem sex model y och man behöver inte köra mer än än tio minuter så har man mött ett par till Tesla. För min del spelar det ingen roll. Jag ser bilen bara till funktionen. Men jag fattar att om man köpt en X eller S för miljonen så vill man vara lite exklusiv.
Nej, det är just funktionen, eller bristen på, som gör att jag väljer något annat nästa gång.
Jag har mest kört Volvo, så att många andra kör samma modell stör mig inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Diesel_SUV
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 apr 2024 14:11

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Diesel_SUV »

Wow vilken respons, stort tack.

Imponerande att det finns folk som haft Tesla men valt bort det nu fortfarande engagerar sig i forumet. Sen kan jag förstå att om man körde S/X att man kanske inte känner igen sig men frågan är om företaget hade överlevt utan "massbilar" även om det kanske inte är samma bilmärke man valde för ett antal år sedan.

För min högst personliga del där jag många år kört 5000-7000 mil om året är bilar i S/X priser helt uteslutna och med det också kravet på den perfekta bilen eftersom tre år senare har den gått nästan 20 000 mil och totalt slaktat sitt restvärde. Så för mig handlar det om "bang for the buck" medan märkeslojalitet har jag på hobbybilar så om jag kan få en bättre, större och säkrare bil för att någon har kostnadseffektiviserat är det i regel bra så länge man inte hamnar i en Dacia.

"Teslas bilar saknar även förfining. Dålig komfort. Sittkomfort, ljudkomfort och fjädringskomfort är flera klasser sämre än hos andra tillverkare. Materialval och interiördesign är också "ok" som bäst."
Är det verkligen så? Flera klasser sämre? Jag oroar mig för sittkomforten efter diverse ryggproblem men av det jag provkört håller jag inte med OM jag jämför med elbilar i samma prisklass. Har jag missat någon?

Sen för min del när det gäller Elon, aktie, X, etc så kunde jag inte bry mig mindre.
Jag ska köpa en bil inte hitta en kompis eller ett nytt intresse.

Det stora bristerna många verkar störa sig på annars upplever jag vara,
- Regnsensor, går det köra helt manuellt? Tycker inte min "traditionella" sensor på min nuvarande bil är lysande heller.
- Radar, går den adaptiva farthållaren på kamera och fungerar sämre eller finns det ingen adaptiv alls? Störigt men kan nog leva med det, vi har det på 1 av våra 2 bilar.
- Kamera istället för parkeringssensor, är det verkligen så mycket sämre? Har iofs bara testat under provkörning men tyckte det fungerade bra att backa in den mellan två andra bilar med det.
- Ljudnivån, ja den kunde varit bättre i en bil från 2024 för de pengarna.
- Fjädringskomfort, jag kommer från en stor 7 sätes SUV så jag tyckte detta var helt ok om än lite fast på amerikanskt sätt.
Diesel_SUV
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 apr 2024 14:11

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Diesel_SUV »

Skyltspurtaren skrev: 10 maj 2024 12:17
Skickar in lite fakta i tråden för att utmana TS fråga om ”varför så många är skeptiska till att köpa Tesla just nu”.

Det verkar helt enkelt inte se ut så i verkligheten, dvs utanför detta forum, om man jämför med ett annat ”folkbilsmärke”.
Köper detta helt! Räcker titta på vilken parkering som helst. Men för någon som mig som tittar på sin första Tesla blev man lite ställd när man började läsa på detta forumet och så många stör sig på vad Tesla är idag. Då börjar man undra om man missat något?

Sen att mycket folk är skeptiska till elbilar, nyheter, förändring, osv hör väl till människans natur men de är kanske inte det folket som lägger sin tid på ett elbilsforum heller.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Verdi_ »

Diesel_SUV skrev: 10 maj 2024 12:27
Wow vilken respons, stort tack.

Imponerande att det finns folk som haft Tesla men valt bort det nu fortfarande engagerar sig i forumet. Sen kan jag förstå att om man körde S/X att man kanske inte känner igen sig men frågan är om företaget hade överlevt utan "massbilar" även om det kanske inte är samma bilmärke man valde för ett antal år sedan.

För min högst personliga del där jag många år kört 5000-7000 mil om året är bilar i S/X priser helt uteslutna och med det också kravet på den perfekta bilen eftersom tre år senare har den gått nästan 20 000 mil och totalt slaktat sitt restvärde. Så för mig handlar det om "bang for the buck" medan märkeslojalitet har jag på hobbybilar så om jag kan få en bättre, större och säkrare bil för att någon har kostnadseffektiviserat är det i regel bra så länge man inte hamnar i en Dacia.

"Teslas bilar saknar även förfining. Dålig komfort. Sittkomfort, ljudkomfort och fjädringskomfort är flera klasser sämre än hos andra tillverkare. Materialval och interiördesign är också "ok" som bäst."
Är det verkligen så? Flera klasser sämre? Jag oroar mig för sittkomforten efter diverse ryggproblem men av det jag provkört håller jag inte med OM jag jämför med elbilar i samma prisklass. Har jag missat någon?

Sen för min del när det gäller Elon, aktie, X, etc så kunde jag inte bry mig mindre.
Jag ska köpa en bil inte hitta en kompis eller ett nytt intresse.

Det stora bristerna många verkar störa sig på annars upplever jag vara,
- Regnsensor, går det köra helt manuellt? Tycker inte min "traditionella" sensor på min nuvarande bil är lysande heller.
- Radar, går den adaptiva farthållaren på kamera och fungerar sämre eller finns det ingen adaptiv alls? Störigt men kan nog leva med det, vi har det på 1 av våra 2 bilar.
- Kamera istället för parkeringssensor, är det verkligen så mycket sämre? Har iofs bara testat under provkörning men tyckte det fungerade bra att backa in den mellan två andra bilar med det.
- Ljudnivån, ja den kunde varit bättre i en bil från 2024 för de pengarna.
- Fjädringskomfort, jag kommer från en stor 7 sätes SUV så jag tyckte detta var helt ok om än lite fast på amerikanskt sätt.
Jag har fortfarande kvar min Model S. Den fyller 6 år i september. 18 900 mil.

Det där med stolar är ju högst subjektivt också. Vad som en gillar kan vara hemskt för en annan.

Jag överdriver ju lite samtidigt. Finns mycket bra med Tesla också. Laddupplevelsen, dog mode osv osv.

Ja då har du ju redan bestämt dig. :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1412
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av thebishop »

mussla skrev: 10 maj 2024 11:09

För min del spelar det ingen roll. Jag ser bilen bara till funktionen. Men jag fattar att om man köpt en X eller S för miljonen så vill man vara lite exklusiv.
Kan säga att det har noll med saken att göra för mig. Avsaknaden av USS, växelspak, radar, hud mm. Desto mer. Hade tesla haft samma DNA idag som 2012, hade de varit tekniskt i framkant, det är inte fallet längre på samma sätt annat än i vissa valda delar. När D modellerna kom 2014 var det ju helt grymt jämfört med konkurrensen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av frippe »

Tesla har väl även vissa sätt att lösa saker på som åtminstone inte jag är riktigt nöjd med, tänker då främst på övervakningen av föraren vid användande av autopiloten, och som stänger av autopiloten om den inte är nöjd med ditt sätt. Och då kan den vara avstängd i fem dagar. En slags storebrodersmentalitet åtminstone jag inte kan glädja mig åt och som definitivt påverkar kommande bilköp.

OTA är här inte odelat positivt.

Samt, det finns faktiskt saker vår gamla model s från 2015 fortfarande är bättre på än vår nya model y. Vilket är aningens störigt och enbart beror på val tesla gjort för att spara pengar.

Plus, det finns en fördel att bilarna har så lite val att göra, men det är också av nackdel då många funktioner inte finns överhuvudtaget.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Niklas Z »

Diesel_SUV skrev: 10 maj 2024 12:27
"Teslas bilar saknar även förfining. Dålig komfort. Sittkomfort, ljudkomfort och fjädringskomfort är flera klasser sämre än hos andra tillverkare. Materialval och interiördesign är också "ok" som bäst."
Är det verkligen så? Flera klasser sämre? Jag oroar mig för sittkomforten efter diverse ryggproblem men av det jag provkört håller jag inte med OM jag jämför med elbilar i samma prisklass. Har jag missat någon?
Hur man sitter i en bil är väldigt individuellt. Jag kom från BMW:s sportstolar till Tesla och sitter lika bekvämt i Model 3 stolarna vid långfärd. Sidostödet vid hård kurvtagning är inte lika bra som det var i BMW:s sportstolar. Men dels passar olika stolar olika personer olika bra, dels har Tesla ändrat stolarna mellan olika årsmodeller, i alla fall i Model 3.
När det gäller fjädringskomfort så tycker jag det är en av de sämre sakerna med min bil, men den uppdaterade Highland Model 3 är klart bättre i detta avseende. Har dock aldrig kört Model Y.
Tidiga Model 3 var bullriga. Jag har gjort lite extra ljuddämpning i min bil, men det är svårt att avsevärt förbättra en existerande bil i det avseendet. Mycket enklare då bilen fortfarande är under utveckling på konstruktionsavdelningen. Nu kör jag på Hankook Ion Evo, som är ett tystrullande däck. Jag har jämfört med flera andra elbilar och den enda som jag kört som är så mycket tystare att det är en väsentlig skillnad är Audi E-Tron med ballongdäck. Hur Model Y är bullermässigt vet jag inte, men Model 3 blev tystare i samband med "Highland"-uppgraderingen. Kanske blir motsvarande med Model Y.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
gjohansson
Inlägg: 88
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av gjohansson »

Skyltspurtaren skrev: 10 maj 2024 12:17
Skickar in lite fakta i tråden för att utmana TS fråga om ”varför så många är skeptiska till att köpa Tesla just nu”.

Det verkar helt enkelt inte se ut så i verkligheten, dvs utanför detta forum, om man jämför med ett annat ”folkbilsmärke”.
Det är väl som du vill antyda att Tesla fortfarande har hyfsat bra fart på sin försäljning. Problemet för dem är väl snarare att de har varit tvungna att sänka priserna för att hålla uppe försäljningen, folk blir i regel mindre skeptiska om priset är tillräckligt bra.

Sedan är ju ”hyfsat bra” inte tillräckligt om man vill hålla liv i tillväxtstoryn.

Rent pedagogiskt hade nog en graf som visat försäljningen varit bättre istället för ackumulerad försäljning
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Fredrik j »

Skyltspurtaren skrev: 10 maj 2024 12:17
Skickar in lite fakta i tråden för att utmana TS fråga om ”varför så många är skeptiska till att köpa Tesla just nu”.

Det verkar helt enkelt inte se ut så i verkligheten, dvs utanför detta forum, om man jämför med ett annat ”folkbilsmärke”.
Du har sorterat på elbilar.
IMG_0606.jpeg
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Oscar11 »

Tror de som är mest missnöjda kommer från premiummärken som BMW, Audi, Mercedes och jämför med vad de fick för 800tkr fossilbil. Tesla 3 och Y är volymmodeller och ska nog jämföras med betydligt billigare bilar.

Jag kör en Y och saknar varken HUD, radar, 360 kamera eller USS som jag hade på min förra bil.

Supernöjd med min Y.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Freez »

Känns som många gamla Teslaägare jämför en gammal model S med MY/3 vilket blir väldigt konstigt. För mig är MY//3 en volymbil som passar de flesta bilköparna medans S är en high end premium bil som kostar dubbelt upp. För att jämföra korrekt bör jämförelsen vara mellan gammal S vs ny S.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Dinsdale »

Det är inte unikt för Tesla, men undvik att köpa en bil av ett märke som du inte kan serva på rimligt avstånd. Tesla kan göra mycket med mobil service, men inte allt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Dinsdale »

Om man har fossilbil idag, ska köpa sin första elbil och ofta eller då och då åker på långresor tror jag Tesla är enklast. Bilen planerar laddstoppen oavsett resmål. Man bara kopplar in sladden på supercharger, behöver inte fippla med telefonen. Lika enkelt som med bensin/diesel. Dessutom väldigt prisvärda om man ser till räckvidd per krona.

Däremot när man tittar på sin andra elbil har man fått in rutinerna på det som är unikt med att köra på el. Gör man oftast samma långresor vet man var man behöver ladda, man behöver inte bilens hjälp och man har ingen räckviddsångest. Då kanske man längtar tillbaka till en mer mogen produkt som den fossilbil man hade innan Teslan, där allt bara fungerade. Därav kanske att man söker sig till mer traditionella tillverkare som har stabil grundfunktionalitet?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1412
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av thebishop »

thebishop skrev: 10 maj 2024 09:46
spacecoin skrev: 10 maj 2024 09:35
Verdi_ skrev: 10 maj 2024 08:43
Jag har kört Tesla i 7 år och över 20 tusen mil med Model S. Har på det stora hela varit en bra upplevelse.
Jag kommer dock inte köpa någon till Tesla. Och varför då då?

Tesla bygger inga bilar jag vill ha.

Jag är trött på hysterin runt Tesla
Precis det här. 100%. I mitt fall 5 år med Model X. Fanns det en "award" att dela ut på det här forumet så skulle jag ge en till ditt inlägg Verdi.
+1

Verdi sammanfattade mycket av det jag bara implicerade med mitt inlägg.

Som någon annan ovan skrev, det är förmodligen vi som var tidigt ute med model s som blivit mest missnöjda över utvecklingen. Från att försöka ha teknik i framkant och sikta på en grym total upplevelse så är fokus nu på besparingar och massmarknad - annan målgrupp - inte fel nödvändigtvis, men det som lockade med tesla för mig var kompromisslöst försök till bra tekniska lösningar, inte kompromisslösa besparingsprogram som går ut över användarupplevelsen.
Eller för att formulera sig annorlunda:

De brukade vara som en iPhone, men nu är de som en Android-telefon utan ambition.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 10 maj 2024 14:30
Känns som många gamla Teslaägare jämför en gammal model S med MY/3 vilket blir väldigt konstigt. För mig är MY//3 en volymbil som passar de flesta bilköparna medans S är en high end premium bil som kostar dubbelt upp. För att jämföra korrekt bör jämförelsen vara mellan gammal S vs ny S.

Så är det inte riktigt heller. Som bilbygge betraktat så var min gamla Xc70 ungefär lika bra. Den hade dragkrok som man fick sätta dit manuellt, hade ingen Matrix funktion på strålkastarna, ingen fotvift för bakluckan osv.

Det som gjorde att jag valde Model S våren 2017 var drivlinan och utseendet. Punkt. Själva bilen som sådan förutom drivlinan var ett ok skal. Men inget mer. Det var helt klart ett steg ner från mina BMW.

På den tiden fanns det inga alternativ. Det som fanns var Zoe, Leaf, i3... De som hade dessa bilar hoppade mellan enstaka 50kW laddare som stod på udda ställen, men de var i regel gratis. Men det fanns inga stora elbilar med lång räckvidd. Det första riktiga alternativet i klassen var E-Tron som kom hösten 2018 men den hade klart kortare räckvidd.

Nu finns det massor med alternativ i alla klasser. Då behöver man inte kompromissa på samma sätt.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Freez »

Verdi_ skrev: 10 maj 2024 15:54
Freez skrev: 10 maj 2024 14:30
Känns som många gamla Teslaägare jämför en gammal model S med MY/3 vilket blir väldigt konstigt. För mig är MY//3 en volymbil som passar de flesta bilköparna medans S är en high end premium bil som kostar dubbelt upp. För att jämföra korrekt bör jämförelsen vara mellan gammal S vs ny S.

Så är det inte riktigt heller. Som bilbygge betraktat så var min gamla Xc70 ungefär lika bra. Den hade dragkrok som man fick sätta dit manuellt, hade ingen Matrix funktion på strålkastarna, ingen fotvift för bakluckan osv.

Det som gjorde att jag valde Model S våren 2017 var drivlinan och utseendet. Punkt. Själva bilen som sådan förutom drivlinan var ett ok skal. Men inget mer. Det var helt klart ett steg ner från mina BMW.

På den tiden fanns det inga alternativ. Det som fanns var Zoe, Leaf, i3... De som hade dessa bilar hoppade mellan enstaka 50kW laddare som stod på udda ställen, men de var i regel gratis. Men det fanns inga stora elbilar med lång räckvidd. Det första riktiga alternativet i klassen var E-Tron som kom hösten 2018 men den hade klart kortare räckvidd.

Nu finns det massor med alternativ i alla klasser. Då behöver man inte kompromissa på samma sätt.
Ganska många som köpte Tesla som statusbil på den tiden. Istället för en Porsche på uppfarten.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 10 maj 2024 16:28
Verdi_ skrev: 10 maj 2024 15:54
Freez skrev: 10 maj 2024 14:30
Känns som många gamla Teslaägare jämför en gammal model S med MY/3 vilket blir väldigt konstigt. För mig är MY//3 en volymbil som passar de flesta bilköparna medans S är en high end premium bil som kostar dubbelt upp. För att jämföra korrekt bör jämförelsen vara mellan gammal S vs ny S.

Så är det inte riktigt heller. Som bilbygge betraktat så var min gamla Xc70 ungefär lika bra. Den hade dragkrok som man fick sätta dit manuellt, hade ingen Matrix funktion på strålkastarna, ingen fotvift för bakluckan osv.

Det som gjorde att jag valde Model S våren 2017 var drivlinan och utseendet. Punkt. Själva bilen som sådan förutom drivlinan var ett ok skal. Men inget mer. Det var helt klart ett steg ner från mina BMW.

På den tiden fanns det inga alternativ. Det som fanns var Zoe, Leaf, i3... De som hade dessa bilar hoppade mellan enstaka 50kW laddare som stod på udda ställen, men de var i regel gratis. Men det fanns inga stora elbilar med lång räckvidd. Det första riktiga alternativet i klassen var E-Tron som kom hösten 2018 men den hade klart kortare räckvidd.

Nu finns det massor med alternativ i alla klasser. Då behöver man inte kompromissa på samma sätt.
Ganska många som köpte Tesla som statusbil på den tiden. Istället för en Porsche på uppfarten.
Jag hör inte dit. Jag räknade ut att en Model S inte blev dyrare än en V90 D4 tack vare det låga förmånsvärdet, den låga räntan, miljöbonusen och gratis laddning. Dessutom gillade jag redan eldrift eftersom vi köpte en i3 3 månader innan, vilket faktiskt var den utlösande faktorn för att köpa Tesla. Hatade att sätta mig i fossilbilen så började räkna och leta alternativ...
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 10 maj 2024 16:28
Verdi_ skrev: 10 maj 2024 15:54
Freez skrev: 10 maj 2024 14:30
Känns som många gamla Teslaägare jämför en gammal model S med MY/3 vilket blir väldigt konstigt. För mig är MY//3 en volymbil som passar de flesta bilköparna medans S är en high end premium bil som kostar dubbelt upp. För att jämföra korrekt bör jämförelsen vara mellan gammal S vs ny S.

Så är det inte riktigt heller. Som bilbygge betraktat så var min gamla Xc70 ungefär lika bra. Den hade dragkrok som man fick sätta dit manuellt, hade ingen Matrix funktion på strålkastarna, ingen fotvift för bakluckan osv.

Det som gjorde att jag valde Model S våren 2017 var drivlinan och utseendet. Punkt. Själva bilen som sådan förutom drivlinan var ett ok skal. Men inget mer. Det var helt klart ett steg ner från mina BMW.

På den tiden fanns det inga alternativ. Det som fanns var Zoe, Leaf, i3... De som hade dessa bilar hoppade mellan enstaka 50kW laddare som stod på udda ställen, men de var i regel gratis. Men det fanns inga stora elbilar med lång räckvidd. Det första riktiga alternativet i klassen var E-Tron som kom hösten 2018 men den hade klart kortare räckvidd.

Nu finns det massor med alternativ i alla klasser. Då behöver man inte kompromissa på samma sätt.
Ganska många som köpte Tesla som statusbil på den tiden. Istället för en Porsche på uppfarten.
Ganska många som kombinerade Porsche och tesla model S på den tiden.
Teslasemitruck
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Teslasemitruck »

Väldigt många som haft S tror jag köpt Y istället. De kan ju alltid gå tillbaka om det är så.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av erbo73 »

Jag har ägt 2 st Model S. Först en 90D (2016, facelift), därefter en ny performance raven (2019).
Sålde min 2022 och har lovat mig själv att aldrig köpa en Tesla igen. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me…
Den första var tyngd med oerhörda kvalitetsproblem.
Hade en lista på 10 punkter som de fick åtgärda på garanti. Blev inte helt bra iaf. Tänkte då att jag byter till en ny, ”för nu har de väl ändå lärt sig tillverka bilar”. Tjena. Samtidigt släpptes Model 3 med allt vad det innebar för serviceupplevelsen.
Redan 2019 hade ju sparhetsen och veganismen satt in hos Tesla. Inget skinn längre, och bort med den trevliga alcantaran på instrumentbrädan. Jag föredrar helt klart att sitta på skinn istället för galon. Satt också bättre i stolen i den gamla S:en (recaro?).
Saknade också regn- och ljussensor och spökbromsningar började dyka upp med allvarliga tillbud som följd. Läser jag här verkar det inte blivit mycket bättre.
Fick sjukt (!) bra betalt för den 2022, inte mycket att fundera över då.

Vad skulle då eventuellt kunna få mig att köpa en tredje Tesla? Just nu inte mycket alls. Har krav på utrustning som inte Tesla är i närheten av. Jag skiter fullständigt i pruttkuddar, spel och caraoke. Ge mig radar, regnsensor och skinn! Ge mig massage i stolar. Ge mig night vision! Etc.

Gillar detta forum, även om jag inte äger en Tesla. Får jag ändå vara kvar?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Verdi_ »

Ja det verkar inte bättre än att det främst är vi gamla S-rävar som är negativa. Det är sannolikt så att en Y-spekulant idag gör klokt i att inte lyssna på oss. :lol:
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av +46 »

Jag köpte min MS85D för ganska exakt 9 år sedan. Bästa bil jag någonsin haft.
Ett viktigt kriterie vid köpet var att den skulle vara säker att färdas i. Idag är jag och min fru levande bevis på att Tesla håller vad de lovar när en allvarlig olycka inträffar.
Det som fick mig att välja Tesla igen var förutom säkerheten, den suveräna appen och mjukvaran.
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar