Även om jag hör till dem som är skeptiska till både Elon och företaget Tesla skulle jag i dagsläget ändå välja en Model 3 LR (eller P) om jag skulle beställa en ny bil. Jag ser det inte som att jag köper in mig i en sekt ledd av Elon ifall jag lägger en beställning på en bil från Tesla.Gustafsson skrev: ↑10 maj 2024 11:15Man måste ju inte analysera bilföretagets VDs psyke när man väljer bil. Man måste inte heller ha en aning om graden av hype en viss bil har. Vad har det för betydelse?
När det gäller Elon struntar jag totalt i om han är socialt inkompetent, halvgalen eller mer än så när det gäller bilen jag kör själv.
Däremot blir jag väldigt oroad över att starlink har ett sådant ägande. I fel händer är det ett riktigt problem till skillnad från vem som ansvarat för min bil blev till.
Med det sagt så finns det saker som jag verkligen stör mig på, inte minst FSD. Det var givetvis inte aktuellt att kryssa för FSD när jag beställde min Model 3. När jag köper bil betalar jag för det som jag vet kan levereras, inte något som kanske kommer i någon oklar framtid.
Likafullt retar jag mig på FSD på ett indirekt sätt. En del hävdar att Teslas mjukvara är så överlägsen. Det ställer jag mig skeptisk till. Jag tror att FSD gör att vi får sämre mjukvara i våra Teslor. Min misstanke är att Tesla överskattar sin förmåga att lösa saker och ting med mjukvara och vi därmed får sämre lösningar än om företaget haft en mer hälsosam skepsis till sin förmåga att lösa saker med mjukvara. FSD är uppenbarligen inte i närheten av vad som utlovats, men jag tror alltså att FSD-processens tillkortakommanden även har smittat av sig på den mjukvara vi får i våra bilar även om vi inte valt till FSD.