Bromsservice inkl kontroll bromsvätska 2650kr
Gjorde även:
Byte kupefilter 846kr
Byte knapp på bagagelucka bak 592kr
Moderator: Redaktion
Bromsservice inkl kontroll bromsvätska 2650kr
Gjort bromsservice på min MSP, 10 månader sedan uthämtning.
Bilen har stått en del sista veckorna, och ingen som bromsat till dem.
Lite förvånad över att glidpinnarna inte är av rostfritt stål, även ATE's billiga flytande enkelkolvsok brukar ha rostfritt stål i glidpinnarna.AAKEE skrev: ↑05 maj 2024 16:51Gjort bromsservice på min MSP, 10 månader sedan uthämtning.
Här är övre glidpinnarna rengjorda, den yttre nedre delvis rengjord och den nedre inre orörd. Det var korrosion på samtliga, de inre var värre drabbade. Detta efter bara en vinter. Det torde gå att anta att glidpinnarna inte vart infettade utan kunnat rosta fritt.
Hade man inte tagit hand om det här så hade det nog inte sett så fint ut efter 3 år.
Bromsservice är inte onödigt. (Brembobromsarna är antagligen mindre fältmässiga än vanliga Volvobromsar.)
Det går även bra att bara lägga in friläget (om man inte har/använder track mode).
Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det är tvärtom.Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Aha. Har du testat?Nicke Nyfiken skrev: ↑16 maj 2024 17:25Det är tvärtom.Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.
På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Teslan tillåter väl inte ens motoreffekt när någon broms är på?Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 18:08Aha. Har du testat?Nicke Nyfiken skrev: ↑16 maj 2024 17:25Det är tvärtom.Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.
På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.
Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Självklart har jag testat. Annars hade jag inte vetat.Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 18:08Aha. Har du testat?Nicke Nyfiken skrev: ↑16 maj 2024 17:25Det är tvärtom.Xanthopteryx skrev: ↑16 maj 2024 15:48Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.
På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.
Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Tack för bra svar. Jag fick tillfälle att göra två relativt kraftiga bromsningar i 80km/h men verkar inte ha blivit någon skillnad på rosten. Jag får göra som du skrev när jag har lite längre landsvägskörning.AAKEE skrev: ↑13 maj 2024 00:29Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.
-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.
Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
Med kraftig menas att du bokstavligen ställer dig på pedalen, dvs bromsar så hårt det bara går. Gärna från betydligt högre fart dessutom, och många ggr.Arn skrev: ↑18 maj 2024 12:21Tack för bra svar. Jag fick tillfälle att göra två relativt kraftiga bromsningar i 80km/h men verkar inte ha blivit någon skillnad på rosten. Jag får göra som du skrev när jag har lite längre landsvägskörning.AAKEE skrev: ↑13 maj 2024 00:29Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.
-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.
Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
När det gäller parkeringsbromsen så hjälper det alltså inte att aktivera den när bilen exempelvis kör i 20km/h?
Från 80 km/h om man har D i och regen så laddar man mest batteriet.Arn skrev: ↑18 maj 2024 12:21Tack för bra svar. Jag fick tillfälle att göra två relativt kraftiga bromsningar i 80km/h men verkar inte ha blivit någon skillnad på rosten. Jag får göra som du skrev när jag har lite längre landsvägskörning.AAKEE skrev: ↑13 maj 2024 00:29Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.
Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.
-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.
Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
När det gäller parkeringsbromsen så hjälper det alltså inte att aktivera den när bilen exempelvis kör i 20km/h?
Jag gör det var och varannan dag när jag svänger av motorvägen hemmavid. Håller fullt blås även in på avfarten och ställer mig sen på bromsen inför en skarp kurva.
Visar på att elbilar inte sliter så mycket på bromsarna, men jag har faktiskt en fossilare som passerat 28k mil med originalskivorna kvar bak. Framskivorna bytte jag vid ~24k mil.
I stort sett noll påverkan, såvida du inte gör det varje gång du kör..