På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Han kanske inte hade somnat? Systemet vaggar in en i en falsk säkerhet. Plus att det är tråkigare att sitta overksam och overksamhet ökar tröttheten.
Fast 4h låter ju lång tid sovandes ... AP ska väl kolla om man är aktiv och om man inte svarar som förväntat .så stannar bilen
eller räcker det med att ha satt en tejpbit över kameran så stänger den av alla säkerhetsystem som finns och man kan köra hur länge som helst bara man har en tyngd på ratten?
På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Vi kan omöjligt veta om föraren somnade pga övertro på AP eller möjligen pga inaktivitet då AP sköter ruljansen eller om föraren hade somnat ändå. Om föraren hade somnat ändå är det naturligtvis bättre att AP är inkopplat när han somnar. I övriga fall gäller motsatsen.
+1
Vore intressant att veta hur han kunde kringgå kontrollen av att hålla i ratten, och varför bilen inte stannade om han inte manipulerat den. Så fungerade det ju tidigare, och sannolikt fortfarande.
Teoretiskt man väl somna med handen i/på ratten? Men antagligen hade han en vikt på ratten så han skulle slippa hålla i den.
På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Han kanske inte hade somnat? Systemet vaggar in en i en falsk säkerhet. Plus att det är tråkigare att sitta overksam och overksamhet ökar tröttheten.
Fast 4h låter ju lång tid sovandes ... AP ska väl kolla om man är aktiv och om man inte svarar som förväntat .så stannar bilen
eller räcker det med att ha satt en tejpbit över kameran så stänger den av alla säkerhetsystem som finns och man kan köra hur länge som helst bara man har en tyngd på ratten?
4h kan väl inte stämma? Då måste han ha laddat fullt och somnat nästan direkt.
På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Vi kan omöjligt veta om föraren somnade pga övertro på AP eller möjligen pga inaktivitet då AP sköter ruljansen eller om föraren hade somnat ändå. Om föraren hade somnat ändå är det naturligtvis bättre att AP är inkopplat när han somnar. I övriga fall gäller motsatsen.
+1
Vore intressant att veta hur han kunde kringgå kontrollen av att hålla i ratten, och varför bilen inte stannade om han inte manipulerat den. Så fungerade det ju tidigare, och sannolikt fortfarande.
Teoretiskt man väl somna med handen i/på ratten? Men antagligen hade han en vikt på ratten så han skulle slippa hålla i den.
Antar äldre bil eller tejpad kamera med då, så kringgår man hela teslas säkerhetssytem ... känns som det är en öppning för en ganska kritisk granskning från myndighetshåll isf
På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Han kanske inte hade somnat? Systemet vaggar in en i en falsk säkerhet. Plus att det är tråkigare att sitta overksam och overksamhet ökar tröttheten.
Fast 4h låter ju lång tid sovandes ... AP ska väl kolla om man är aktiv och om man inte svarar som förväntat .så stannar bilen
eller räcker det med att ha satt en tejpbit över kameran så stänger den av alla säkerhetsystem som finns och man kan köra hur länge som helst bara man har en tyngd på ratten?
4h kan väl inte stämma? Då måste han ha laddat fullt och somnat nästan direkt.
På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Vi kan omöjligt veta om föraren somnade pga övertro på AP eller möjligen pga inaktivitet då AP sköter ruljansen eller om föraren hade somnat ändå. Om föraren hade somnat ändå är det naturligtvis bättre att AP är inkopplat när han somnar. I övriga fall gäller motsatsen.
+1
Vore intressant att veta hur han kunde kringgå kontrollen av att hålla i ratten, och varför bilen inte stannade om han inte manipulerat den. Så fungerade det ju tidigare, och sannolikt fortfarande.
Teoretiskt man väl somna med handen i/på ratten? Men antagligen hade han en vikt på ratten så han skulle slippa hålla i den.
Antar äldre bil eller tejpad kamera med då, så kringgår man hela teslas säkerhetssytem ... känns som det är en öppning för en ganska kritisk granskning från myndighetshåll isf
Även om man tejpat kameran, eller har en bil utan måste man hålla i ratten. Även med tyngd så kommer den påminna inom några minuter.
Jag har testat de olika alternativen i mina bilar med olika HW.
Sen verkar det finnas mer avancerad elektronisk hårdvara för att kringå systemet, men de har jag inte tittat närmare på.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
På vilket sätt skulle det varit bättre om föraren somnade i en bil utan AP?
Nu förstår jag inte hur du tänker. Om man har en aktiv förare är det väl mindre troligt att den somnar än om bilen sköter allt och du ska "övervaka" utan att göra ett skit.
Du kan ju kolla hur t ex Mercedes förarövervakning funkar. IR-kamera i dash som kollar downiness, eskalerande ljudvarningar, bältesryckningar och så vidare.
Att man ens kan använda AP med kameran övertejpad tycker jag är helt otroligt. Det är "på Tesla" att det går. Tesla har mycket att förbättra här eller så får de ta ansvar för körningen helt och hållet i linje med marknadsföring och namngivning.
I det här fallet var det en utarbetad förare med sömnbrist som körde bilen. Han borde öht inte satt sig i en bil och köra. Men nu när han väl somnade bakom ratten var det ju faktiskt bättre att han överlevde utan att ha kört i diket.
Det framgår inte vilken modell han körde men äldre Teslor har ju ingen kamera.
I det här fallet var det en utarbetad förare med sömnbrist som körde bilen. Han borde öht inte satt sig i en bil och köra. Men nu när han väl somnade bakom ratten var det ju faktiskt bättre att han överlevde utan att ha kört i diket.
Det framgår inte vilken modell han körde men äldre Teslor har ju ingen kamera.
Ja så är det med Tesla. När det går bra är det systemets förtjänst och när det går dåligt är det förarens fel. Min mening är att Tesla duckar ansvar och gör för lite för säkerheten.
I det här fallet var det en utarbetad förare med sömnbrist som körde bilen. Han borde öht inte satt sig i en bil och köra. Men nu när han väl somnade bakom ratten var det ju faktiskt bättre att han överlevde utan att ha kört i diket.
Det framgår inte vilken modell han körde men äldre Teslor har ju ingen kamera.
Står ju i artikeln att han kände sig trygg med att han satt i en tesla.
Men nu när han väl somnade bakom ratten var det ju faktiskt bättre att han överlevde utan att ha kört i diket.
Tyvärr är det ju så att i bland så kör bilen in i andra och har ihjäl dem. Det är en slippery slope att cherry picka när det "går bra".
Tesla borde väcka föraren med sirener och ryckningar, eller om inte det går, slå på varningsblinkers och stanna inom 60 sekunder. Inte köra i fyra mil.
Men nu när han väl somnade bakom ratten var det ju faktiskt bättre att han överlevde utan att ha kört i diket.
Tyvärr är det ju så att i bland så kör bilen in i andra och har ihjäl dem. Det är en slippery slope att cherry picka när det "går bra".
Tesla borde väcka föraren med sirener och ryckningar, eller om inte det går, slå på varningsblinkers och stanna inom 60 sekunder. Inte köra i fyra mil.
Det märkliga är att så har det ju fungerat "tidigare". Det finns ett flertal Youtube klipp som visar vad som händer om man ignorerar varningarna. Bilen stannar med varningsblinkers påslagna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag har HW3 men jag tror inte det finns hårdvara som passar OBD-porten på Raven.
Behövs en extra pryl till S & X refresh (>2021) vad jag förstår. Mejla och fråga. Jag är så otroligt nöjd med funktionen att jag inte skulle tveka att rekommendera att beställa en commander även för de av oss som gick på de rosa dusterna om FSD en gång i tiden.
Men nu när han väl somnade bakom ratten var det ju faktiskt bättre att han överlevde utan att ha kört i diket.
Tyvärr är det ju så att i bland så kör bilen in i andra och har ihjäl dem. Det är en slippery slope att cherry picka när det "går bra".
Tesla borde väcka föraren med sirener och ryckningar, eller om inte det går, slå på varningsblinkers och stanna inom 60 sekunder. Inte köra i fyra mil.
Det märkliga är att så har det ju fungerat "tidigare". Det finns ett flertal Youtube klipp som visar vad som händer om man ignorerar varningarna. Bilen stannar med varningsblinkers påslagna.
Jag har HW3 men jag tror inte det finns hårdvara som passar OBD-porten på Raven.
Behövs en extra pryl till S & X refresh (>2021) vad jag förstår. Mejla och fråga. Jag är så otroligt nöjd med funktionen att jag inte skulle tveka att rekommendera att beställa en commander även för de av oss som gick på de rosa dusterna om FSD en gång i tiden.
Till S/X Palladium är det är givet tillbehör tycker jag, samma för 3/Y där ännu fler funktioner finns tillgängliga.
Tyvärr stöds i princip inga funktioner till pre-Palladium, möjligen kan ScanMyTesla fungera.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Men nu när han väl somnade bakom ratten var det ju faktiskt bättre att han överlevde utan att ha kört i diket.
Tyvärr är det ju så att i bland så kör bilen in i andra och har ihjäl dem. Det är en slippery slope att cherry picka när det "går bra".
Tesla borde väcka föraren med sirener och ryckningar, eller om inte det går, slå på varningsblinkers och stanna inom 60 sekunder. Inte köra i fyra mil.
Det märkliga är att så har det ju fungerat "tidigare". Det finns ett flertal Youtube klipp som visar vad som händer om man ignorerar varningarna. Bilen stannar med varningsblinkers påslagna.
Kanske Tesla glömt ASIL-klassificera funktionen?
Så kan det vara. Men hur förklarar det vad som inträffade?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
De flesta Teslorna har antingen ingen kamera alls eller en rudimentär kamera som går att tejpa över eller som helt sonika faktiskt inte ens märker vad man gör (sjukt dåligt system de har för förarövervakning med kameran). Och systemen som känner av om man "rör" vid ratten är bara en enkel motståndsmätning som känner om ratten utövar ett tillräckligt stort motstånd mot styrservot.
Det räcker alltså med att hänga en vikt eller klämma fast en apelsin så är systemet nöjd.
Eller att man bara vilar handen på rätt sätt på nederdelen.
En vikt på ratten och solbrillor så är det lugnt.
Observera även att denna människa kör en av de senaste mjukvarorna där man i teorin har haft all chans i världen att rätta till alla brister som de versionerna som rullar i sverige har:
Bloomberg-analytiker som provar FSD och är nöjd.
Kul att även "gamla stockiga" MSM-analytiker börjar testa funktionerna som företagen dom analyserar tar fram!
Bloomberg-analytiker som provar FSD och är nöjd.
Kul att även "gamla stockiga" MSM-analytiker börjar testa funktionerna som företagen dom analyserar tar fram!
Ed är ingen analytiker. Han är en TV-personlighet/journalist. . Jag prenumererar på Bloomberg, och tittar en hel del på Bloomberg TV och Bloomberg Technology som Ed programleder.
Han har precis skaffat en MY, hans första elbil, och med FSD provperiod och han har lite av en crush på Tesla och Elon.
När FSD gör 10000 resor i rad utan någon "intervention" eller "disengagement" så börjar det bli rototaximaterial. Dagens "wow jag hade en körning utan ingripanden" en gång i veckan är inte i närheten.
För att komma till de nivåerna gissar jag att man behöver designa om systemet i grunden ett par gånger, då varje extra "nia" (10x-förbättring) blir exponentiellt svårare att uppnå.
"Men, det är ju en gammal version!
Du måste du kolla på den senaste!
12.3.6!
Och även den är ju gammal, man är redan på 12.---- men den har inte släppts ännu.
12.4 kommer lösa allt!
Eller 12.5!"