BMW i5 Touring

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

nek0 skrev: 01 maj 2024 10:22
Verdi_ skrev: 01 maj 2024 10:17
nek0 skrev: 01 maj 2024 10:12
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07


2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Sverige blir inte fattigare, det handlar om girigheten.
En Seat som jag har kostar idag 472700 och jag betalade min 312000 för 3 år sedan.
Tesla M3 gick när i pris under samma tid.
Skitsnack om inflationen och kronan är bara skitsnack.

Mmmm...
Och ändå är en M3 billigare idag än för 3 år sedan. Hur?

Men alltså... Hjälp!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av HelectriC »

current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
De flesta vill nog ha fyrhjulsdrift dock.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 399
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Freez »

current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
Få som har möjlighet att skaffa tjänstebil för 800 ksek. Tror tvärtom denna bil kommer inte sälja några volymer.
MY RWD Vit 2023
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3363
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 01 maj 2024 15:15
current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
Få som har möjlighet att skaffa tjänstebil för 800 ksek. Tror tvärtom denna bil kommer inte sälja några volymer.
Tror du?

De flesta har väl ingen kostnadsgräns men får löneavdrag i olika omfattning. Så är det exempelvis på min arbetsplats.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av lano »

HelectriC skrev: 01 maj 2024 11:53
current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
De flesta vill nog ha fyrhjulsdrift dock.
Går den att få in med fyrhjulsdrift under 14 PB (802 TSEK) tror ni? Tillägget på sedanen är 45 TSEK?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 399
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 01 maj 2024 15:22
Freez skrev: 01 maj 2024 15:15
current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
Få som har möjlighet att skaffa tjänstebil för 800 ksek. Tror tvärtom denna bil kommer inte sälja några volymer.
Tror du?

De flesta har väl ingen kostnadsgräns men får löneavdrag i olika omfattning. Så är det exempelvis på min arbetsplats.
De flesta lite större företag har en TCO gräns men även om den går in under den ska medarbetare betala med ett bruttolönavdrag. Dyr bil och högt förmånsvärde ger så klart en hög månadskostnad. De flesta vill nog inte betala minst ett par tusenlappar mer netto per månad jmft tex med en MY.
MY RWD Vit 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev: 01 maj 2024 11:53
current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
De flesta vill nog ha fyrhjulsdrift dock.
Men behövs det? Både t.ex. bakhjulsdrivna Model 3 och Model S är väl rätt ypperliga vinterbilar – eller?... Hur ofta behöver man egentligen fyrkrafs på en elbil? Den här i5 har väl mycket vikt över bakhjulen och helt annan mycket bättre antispinn än en fossilbrännare... Och bakhjuldrivet blir väl även lite lättare... ;)

Gissar även att bakhjulsdrivet kan vara rätt kul och sladda omkring med på en öde hal/snötäckt större parkeringsplats eller dylikt... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev: 01 maj 2024 23:55
HelectriC skrev: 01 maj 2024 11:53
current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
De flesta vill nog ha fyrhjulsdrift dock.
Men behövs det? Både t.ex. bakhjulsdrivna Model 3 och Model S är väl rätt ypperliga vinterbilar – eller?... Hur ofta behöver man egentligen fyrkrafs på en elbil? Den här i5 har väl mycket vikt över bakhjulen och helt annan mycket bättre antispinn än en fossilbrännare... Och bakhjuldrivet blir väl även lite lättare... ;)

Gissar även att bakhjulsdrivet kan vara rätt kul och sladda omkring med på en öde hal/snötäckt större parkeringsplats eller dylikt... ;)
Idag så tror jag det har blivit till ett faktum att de flesta vill ha fyrhjulsdrift på familjens elbil nr.1, dvs den man åker till fjällen med. Handlar nog inte så mycket om vad som behövs eller den direkta framkomligheten. Utan att ha statistiken, så tror jag de flesta större elbilar som erbjuds med både fyr- och tvåhjulsdrift faktiskt säljs mest som fyrhjulsdrivna versioner. Men hade varit kul att se statistiken. Även om säkert i5 bakhjulsdriven är jättebra, så hade jag aldrig köpt den. Vi har dock en bakhjulsdriven Model 3 i familjen som bil nr.2 och den funkar ypperligt. Bil nr.1 ska dock fortsätta vara fyrhjulsdriven. Min fru tex vägrar åka till fjällen utan fyrhjulsdrift efter några incidenter där bakhjulsdriften antagligen hade hindrat vår väg vidare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
lawe
Inlägg: 261
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av lawe »

Jag bor i Norrland och bor halva tiden i stugan (kör på mindre väg kombinerat med E4 i alla (o)möjliga väder) . Det finns inte på kartan att jag skulle köpa tvåhjulsdrivet eller köra dubbfritt. Funkar inte för oss, men sitter man några mil per dag i södra/mellansverige är det ju en annan sak. Behoven varierar.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

Nu är det ju en liten minoritet som håller på med fjällresor. Fjällresor funkar med tvåhjulsdrift. Har alltid gjort. Klart det är bättre med fyrhjulsdrift men...

Dock så behövs ju fyrhjulsdrift varje dag året om för att få ner kraften. Att ha tvåhjulsdrift på en bil med 150 hästar och seg gasrespons är en sak. Att ha 340 elektiska hästar en helt annan. Ja, antispinn är effektivt och så men den stryper ju bilen. Blir inte så mycket kvar av de där 340 hästarna då...

Visst, finns massor av sportbilar med hög effekt och bakhjulsdrift men det är nåt annat också.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av HelectriC »

Har denna M60 på låns till imorgon. Riktigt fin bil, men enligt mig når den inte upp till den nivå som iaf jag förväntar med ett så högt pris. Det är rikligt med plast i interiören, även där man ofta har händerna, handtag, ratt, solskydd mm. Det hör inte hemma i en så dyr bil. Dörrsidor tex är plast från hälften och ner inkl insidan av fickan. En basic Model 3 har mjuk plast samt filt, så jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det.
M60 går bra och fort, ungefär som den i4 M50 jag hade tidigare. Känns betydligt större än i4 dock. Kvalitetsintrycket i gamla 5-serien tycker jag är högre :o
Stolarna har bra sidostöd för ryggen, men stort sett inget för benen, vad hände där? Styrningen är verkligen inte direkt (trots sportläge) jämfört med Taycan. Chassi är inte heller på samma nivå. Bowers&Wilkins låter betydligt bättre än Harman Kardon i i4.

Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd.

(Fattar inte varför sista bilden kommer upp och ner, den är fotad på rätt sätt)
6636BB37-1EAB-4613-99B0-C788FF783B36.jpeg
B638DB56-CAFF-4948-9775-8C878583D398.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

Att nya 5-serien inte är lika lyxig interiört som gamla har jag sett flera anmärka på. Det går tydligen inte få skinn överallt på samma sätt t ex.

M60 är hopplöst fel prissatt. Kan inte säljas så många sådana.

Däremot tror jag den svagare versionen kan sälja hyfsat. Visst, inte den billigaste bilen men ändå klart rimligare.

Jag tycker många biltillverkare försöker ta för mycket betalt för elprestanda. Jag tycker inte det är så speciellt. Förr fick man en helt annan upplevelse. Ljud, gångkultur, klart bättre vardagsprestanda... Nu kan man ju med en svagare version klara sig mer än ok i vanlig trafik. Köra om en långtradare med 300 elhästar går alldeles utmärkt. Förr var det ju mer 120 eller 190 hästar. Var en jävla skillnad. Nu är det 300 eller 5-600. Visst är det skillnad men det är ju inte alls lika användbart i praktiken. Särskilt spännande är det inte heller. Ja det trycker på. So what?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev: 03 jun 2024 22:31
...] jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det. [...] Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd. [...
Avser resonemanget ovan det norska eller svenska priset?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev: 03 jun 2024 22:47
HelectriC skrev: 03 jun 2024 22:31
...] jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det. [...] Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd. [...
Avser resonemanget ovan det norska eller svenska priset?
Det norska, men det svenska priset är väl ändå värre antar jag med full moms från första kronan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av HelectriC »

Spontant så känns det som BMW försöker vara lite för smarta när det gäller 5-serien; ta betalt för 7-serie, leverera 3-serie :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev: 04 jun 2024 09:01
Spontant så känns det som BMW försöker vara lite för smarta när det gäller 5-serien; ta betalt för 7-serie, leverera 3-serie :o
Vad försöker de göra med i4 och i7 då?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev: 03 jun 2024 22:31
Har denna M60 på låns till imorgon. Riktigt fin bil, men enligt mig når den inte upp till den nivå som iaf jag förväntar med ett så högt pris. Det är rikligt med plast i interiören, även där man ofta har händerna, handtag, ratt, solskydd mm. Det hör inte hemma i en så dyr bil. Dörrsidor tex är plast från hälften och ner inkl insidan av fickan. En basic Model 3 har mjuk plast samt filt, så jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det.
M60 går bra och fort, ungefär som den i4 M50 jag hade tidigare. Känns betydligt större än i4 dock. Kvalitetsintrycket i gamla 5-serien tycker jag är högre :o
Stolarna har bra sidostöd för ryggen, men stort sett inget för benen, vad hände där? Styrningen är verkligen inte direkt (trots sportläge) jämfört med Taycan. Chassi är inte heller på samma nivå. Bowers&Wilkins låter betydligt bättre än Harman Kardon i i4.

Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd.
Det finns iallafall vettiga erbjudanden på i5 Tourer eDrive40 nu. BMW är ett av få bilmärken som haft prisparitet mellan eldrivna och fossildrivna versioner av samma serie. En i5 Tourer kostar just nu ungefär lika mycket som en 530e med samma utrustning. Jag tror det är därför BMW går mot strömmen och säljer allt fler elbilar, trots den kritik de fick för några år sen när de satsade på delade plattformar.

I vilket fall, jag håller med dig om att nivån på interiören inte är vad man hade förväntat sig. Jag gillar layouten jättemycket, men på några ställen har de gått bort sig i materialvalen. Helt klart har BMW satsat på kostnadsbesparingar. Det behöver inte vara fel i sig men i några fall har de gjort det på helt fel ställen, alltså ställen som man ofta ser eller rör vid.

Ett par exempel: 1. Rattnavet i min i4 är klätt i läder (eller kanske konstläder) med snygga stygn. I i5 M60 är det en plastklump. Hur tänkte BMW där? Rattnavet befinner ju sig i ögonpereferin precis hela tiden, och som BMW förare tutar jag så gott som dagligen när folk kör för långsamt i vänsterfilen. 2. BMW har enligt mig haft marknaden bästa lösning för att skydda CCS/Type 2 uttaget vid laddporten. Nu har det övergått till samma billiga lösning som de flesta andra, med ett plastskydd för DC delen som hänger och dinglar i en ännu plastigare stropp när man DC laddar.

Det är väl inga jätteproblem, men det motiverar iallafall inte mig att uppgradera till en bil för över miljonen när de försöker spara in någon tia på sånt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

iAkita skrev: 07 jun 2024 21:20
HelectriC skrev: 03 jun 2024 22:31
Har denna M60 på låns till imorgon. Riktigt fin bil, men enligt mig når den inte upp till den nivå som iaf jag förväntar med ett så högt pris. Det är rikligt med plast i interiören, även där man ofta har händerna, handtag, ratt, solskydd mm. Det hör inte hemma i en så dyr bil. Dörrsidor tex är plast från hälften och ner inkl insidan av fickan. En basic Model 3 har mjuk plast samt filt, så jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det.
M60 går bra och fort, ungefär som den i4 M50 jag hade tidigare. Känns betydligt större än i4 dock. Kvalitetsintrycket i gamla 5-serien tycker jag är högre :o
Stolarna har bra sidostöd för ryggen, men stort sett inget för benen, vad hände där? Styrningen är verkligen inte direkt (trots sportläge) jämfört med Taycan. Chassi är inte heller på samma nivå. Bowers&Wilkins låter betydligt bättre än Harman Kardon i i4.

Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd.
Det finns iallafall vettiga erbjudanden på i5 Tourer eDrive40 nu. BMW är ett av få bilmärken som haft prisparitet mellan eldrivna och fossildrivna versioner av samma serie. En i5 Tourer kostar just nu ungefär lika mycket som en 530e med samma utrustning. Jag tror det är därför BMW går mot strömmen och säljer allt fler elbilar, trots den kritik de fick för några år sen när de satsade på delade plattformar.

I vilket fall, jag håller med dig om att nivån på interiören inte är vad man hade förväntat sig. Jag gillar layouten jättemycket, men på några ställen har de gått bort sig i materialvalen. Helt klart har BMW satsat på kostnadsbesparingar. Det behöver inte vara fel i sig men i några fall har de gjort det på helt fel ställen, alltså ställen som man ofta ser eller rör vid.

Ett par exempel: 1. Rattnavet i min i4 är klätt i läder (eller kanske konstläder) med snygga stygn. I i5 M60 är det en plastklump. Hur tänkte BMW där? Rattnavet befinner ju sig i ögonpereferin precis hela tiden, och som BMW förare tutar jag så gott som dagligen när folk kör för långsamt i vänsterfilen. 2. BMW har enligt mig haft marknaden bästa lösning för att skydda CCS/Type 2 uttaget vid laddporten. Nu har det övergått till samma billiga lösning som de flesta andra, med ett plastskydd för DC delen som hänger och dinglar i en ännu plastigare stropp när man DC laddar.

Det är väl inga jätteproblem, men det motiverar iallafall inte mig att uppgradera till en bil för över miljonen när de försöker spara in någon tia på sånt.
Får man blinkersspak fortfarande? :lol:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av iAkita »

Verdi_ skrev: 07 jun 2024 22:19
iAkita skrev: 07 jun 2024 21:20
HelectriC skrev: 03 jun 2024 22:31
Har denna M60 på låns till imorgon. Riktigt fin bil, men enligt mig når den inte upp till den nivå som iaf jag förväntar med ett så högt pris. Det är rikligt med plast i interiören, även där man ofta har händerna, handtag, ratt, solskydd mm. Det hör inte hemma i en så dyr bil. Dörrsidor tex är plast från hälften och ner inkl insidan av fickan. En basic Model 3 har mjuk plast samt filt, så jag fattar verkligen inte varför en BMW för 1,5miljoner inte har det.
M60 går bra och fort, ungefär som den i4 M50 jag hade tidigare. Känns betydligt större än i4 dock. Kvalitetsintrycket i gamla 5-serien tycker jag är högre :o
Stolarna har bra sidostöd för ryggen, men stort sett inget för benen, vad hände där? Styrningen är verkligen inte direkt (trots sportläge) jämfört med Taycan. Chassi är inte heller på samma nivå. Bowers&Wilkins låter betydligt bättre än Harman Kardon i i4.

Hade den kostat 400-500.000 mindre, så hade den varit en given vinnare, men nu känns den bara överprisad och jag fattar verkligen inte vem som lägger så mkt pengar på den. Kanske xDrive40 blir mer prisvärd.
Det finns iallafall vettiga erbjudanden på i5 Tourer eDrive40 nu. BMW är ett av få bilmärken som haft prisparitet mellan eldrivna och fossildrivna versioner av samma serie. En i5 Tourer kostar just nu ungefär lika mycket som en 530e med samma utrustning. Jag tror det är därför BMW går mot strömmen och säljer allt fler elbilar, trots den kritik de fick för några år sen när de satsade på delade plattformar.

I vilket fall, jag håller med dig om att nivån på interiören inte är vad man hade förväntat sig. Jag gillar layouten jättemycket, men på några ställen har de gått bort sig i materialvalen. Helt klart har BMW satsat på kostnadsbesparingar. Det behöver inte vara fel i sig men i några fall har de gjort det på helt fel ställen, alltså ställen som man ofta ser eller rör vid.

Ett par exempel: 1. Rattnavet i min i4 är klätt i läder (eller kanske konstläder) med snygga stygn. I i5 M60 är det en plastklump. Hur tänkte BMW där? Rattnavet befinner ju sig i ögonpereferin precis hela tiden, och som BMW förare tutar jag så gott som dagligen när folk kör för långsamt i vänsterfilen. 2. BMW har enligt mig haft marknaden bästa lösning för att skydda CCS/Type 2 uttaget vid laddporten. Nu har det övergått till samma billiga lösning som de flesta andra, med ett plastskydd för DC delen som hänger och dinglar i en ännu plastigare stropp när man DC laddar.

Det är väl inga jätteproblem, men det motiverar iallafall inte mig att uppgradera till en bil för över miljonen när de försöker spara in någon tia på sånt.
Får man blinkersspak fortfarande? :lol:
Ja, om man väljer till Mature-driver paketet. Detta paket går dock inte kombinera med paketet som inkluderar extrema lågprofildäck, sänksats, window-sticker och 10% rabatt på lokala pizzerian.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
cgullin
elbilist
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av cgullin »

Verdi_ skrev: 07 jun 2024 22:19
Får man blinkersspak fortfarande? :lol:
Klassiskt missförstånd. Blinkersspak har man alltid fått med i en BMW men av någon anledning så är den kopplad till helljusen istället.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

cgullin skrev: 07 jun 2024 22:25
Verdi_ skrev: 07 jun 2024 22:19
Får man blinkersspak fortfarande? :lol:
Klassiskt missförstånd. Blinkersspak har man alltid fått med i en BMW men av någon anledning så är den kopplad till helljusen istället.

Hehe... För den som inte vet så är jag BMW-förare i själ och hjärta. Haft över 10 olika BMW.
cgullin
elbilist
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av cgullin »

Verdi_ skrev: 07 jun 2024 22:40
cgullin skrev: 07 jun 2024 22:25
Verdi_ skrev: 07 jun 2024 22:19
Får man blinkersspak fortfarande? :lol:
Klassiskt missförstånd. Blinkersspak har man alltid fått med i en BMW men av någon anledning så är den kopplad till helljusen istället.

Hehe... För den som inte vet så är jag BMW-förare i själ och hjärta. Haft över 10 olika BMW.
Hämtar min första på måndag, dock en i4, behöver inte storleken som i5 Touring ger, även om den är fantastisk på motorvägskörning. Hade en eDrive40 en vecka och trivdes bra men ser nog mer fram emot en 3-serie touring för mina behov!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2547
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av iAkita »

cgullin skrev: 07 jun 2024 22:46
Verdi_ skrev: 07 jun 2024 22:40
cgullin skrev: 07 jun 2024 22:25
Verdi_ skrev: 07 jun 2024 22:19
Får man blinkersspak fortfarande? :lol:
Klassiskt missförstånd. Blinkersspak har man alltid fått med i en BMW men av någon anledning så är den kopplad till helljusen istället.

Hehe... För den som inte vet så är jag BMW-förare i själ och hjärta. Haft över 10 olika BMW.
Hämtar min första på måndag, dock en i4, behöver inte storleken som i5 Touring ger, även om den är fantastisk på motorvägskörning. Hade en eDrive40 en vecka och trivdes bra men ser nog mer fram emot en 3-serie touring för mina behov!
Grattis! Jag har haft flera elbilar och kör en i4 sen September förra året (snart 1700 mil). Det är den i särklass bästa elbil jag haft, om man kan leva med kompromissen att en delad plattform ger lite sämre utrymmen i kupén än i en bil byggd på en dedikerad elbilsplattform (några andra kompromisser finns inte). Hoppas du kommer bli lika nöjd som jag är!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar