Alla har ccs handske vad jag vet. V3 har bara sådana meda v2 har bägge typerJaegaern skrev: ↑29 apr 2024 07:26Ödeshög har ju några med uppdaterad CCS-handske, men många där är väl fortfarande teslas Type-2?toppo skrev: ↑27 apr 2024 07:37
Sillekrog har mig veterligen bara teslas Type-2, eller har de också nya CCS-handskar? Oavsett så är det ju V2 på båda ställena. Säkert det som är problemet.
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5662
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3959
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Nya superchargers i Sverige
Ett problem med andra bilar (och gamla X/S) är att de laddar så långsamt, tycker det är väldigt tydligt när man står och laddar att nyare Teslor flödar igenom på ett helt annat sätt.
Om nu Tesla inte öppnat för andra så hade de verkligen kunnat jobba mer på att optimera, de vet ju i princip var alla Teslor är på väg att åka för att ladda, hur länge de kommer ladda osv. Köstrul hade helt kunnat undvikas genom att anvisa en plats när det är trångt och genom att sprida ut bilarna på flera stationer. Görs säkert till viss del redan idag men bara för våra bilar isåfall.
Om nu Tesla inte öppnat för andra så hade de verkligen kunnat jobba mer på att optimera, de vet ju i princip var alla Teslor är på väg att åka för att ladda, hur länge de kommer ladda osv. Köstrul hade helt kunnat undvikas genom att anvisa en plats när det är trångt och genom att sprida ut bilarna på flera stationer. Görs säkert till viss del redan idag men bara för våra bilar isåfall.
Model Y LR AWD 2022
Re: Nya superchargers i Sverige
Lödde är bara v2 också.. man undrar vad de är för kriterier för att öppna..Jaegaern skrev: ↑29 apr 2024 07:26Ödeshög har ju några med uppdaterad CCS-handske, men många där är väl fortfarande teslas Type-2?toppo skrev: ↑27 apr 2024 07:37
Sillekrog har mig veterligen bara teslas Type-2, eller har de också nya CCS-handskar? Oavsett så är det ju V2 på båda ställena. Säkert det som är problemet.
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3480
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya superchargers i Sverige
Det tror jag också. En gång har det hänt mig att det varit fullt när jag kommit till en SuC-station och det var i vintras, vid lunchtid en lördag. Jag löste problemet genom att åka till en närbelägen Eviny-station i stället, där alla stolpar utom två var upptagna. Det blev drygt en krona dyrare per kWh, men jag orkar inte stå i kö.Gustafsson skrev: ↑29 apr 2024 07:24Sedan tror jag till dels att nya elbilister (=många) ännu inte lärt sig hur och var man laddar bäst för att slippa köa.
Den enkla lösningen på problemet tror jag många nya elbilister inte tar sig för, helt enkelt för att de inte fått vettig information då de köpte bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Nya superchargers i Sverige
Det finns inga SuC v.2 stationer utan CCS vad jag vet.
Det skulle ju utestänga 95% av alla Teslas egna bilar, eftersom det bara är de gamla S och X som kan använda Teslas Type-2 för snabbladdning.
För övrigt är nästan alla SuC v.2 öppna för alla bilmärken så det finns inget koppling till det. Sveg och Borlänge är v.3 men ändå Tesla only, så det är andra kriterier som styr.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Nya superchargers i Sverige
Tesla skulle kunna blocka så att det inte går "låsa" en plats på liknande sätt som på en del biografer och evenemang där det inte går boka sittplatser så att det blir enkelplats ledig till nästa.jonasl skrev: ↑29 apr 2024 08:22Ett problem med andra bilar (och gamla X/S) är att de laddar så långsamt, tycker det är väldigt tydligt när man står och laddar att nyare Teslor flödar igenom på ett helt annat sätt.
Om nu Tesla inte öppnat för andra så hade de verkligen kunnat jobba mer på att optimera, de vet ju i princip var alla Teslor är på väg att åka för att ladda, hur länge de kommer ladda osv. Köstrul hade helt kunnat undvikas genom att anvisa en plats när det är trångt och genom att sprida ut bilarna på flera stationer. Görs säkert till viss del redan idag men bara för våra bilar isåfall.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1117
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Nya superchargers i Sverige
Nej just det, de har ju båda handskarna..Nicke Nyfiken skrev: ↑29 apr 2024 11:50Det finns inga SuC v.2 stationer utan CCS vad jag vet.
Det skulle ju utestänga 95% av alla Teslas egna bilar, eftersom det bara är de gamla S och X som kan använda Teslas Type-2 för snabbladdning.
För övrigt är nästan alla SuC v.2 öppna för alla bilmärken så det finns inget koppling till det. Sveg och Borlänge är v.3 men ändå Tesla only, så det är andra kriterier som styr.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Nya superchargers i Sverige
Hej,
Någon som vet hur det går med den som skall öppna i Falun, vid City Gross? Q2 var det satt som öppning. Byggs det något där?
/ Claes
Någon som vet hur det går med den som skall öppna i Falun, vid City Gross? Q2 var det satt som öppning. Byggs det något där?
/ Claes
Re: Nya superchargers i Sverige
Vilka SUC står helt färdiga och väntar på inkoppling?
Ljungby vet jag men övriga landet hur ser det ut
Ljungby vet jag men övriga landet hur ser det ut
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
-
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Nya superchargers i Sverige
Citygross? Vad kommer det ifrån?
Markeringen sitter idag vid Gruvrondellen. Passande bredvig ett stort ställverk så effekt bör finnas. Här kan kanske Tesla även ställa några Megapack och köra nätstabilisering?
/MG
Tesla Model Y
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 628
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Nya superchargers i Sverige
Att markeringen sitter i Gruvrondellen betyder väl bara att ingen plats är bestämd.gellerstam skrev: ↑30 apr 2024 13:47Citygross? Vad kommer det ifrån?
Markeringen sitter idag vid Gruvrondellen. Passande bredvig ett stort ställverk så effekt bör finnas. Här kan kanske Tesla även ställa några Megapack och köra nätstabilisering?
/MG
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Nya superchargers i Sverige
Ställde frågan till kommunen och fick svaret att laddstationen de fått byggförfrågan om skulle byggas vid Tallens affärsområde. Hade precis som du, MG, en tanke om vid Stora Coop. Hoppas oavsett att den är klar till sommaren och semestern.gellerstam skrev: ↑30 apr 2024 13:47Citygross? Vad kommer det ifrån?
Markeringen sitter idag vid Gruvrondellen. Passande bredvig ett stort ställverk så effekt bör finnas. Här kan kanske Tesla även ställa några Megapack och köra nätstabilisering?
/MG
/Claes
Re: Nya superchargers i Sverige
Varför säljer han inte SuC istället för att lägga ner utvecklingen?
Elbilist sedan 2014
Re: Nya superchargers i Sverige
Han kanske säljer till Kina. Eller så flyttar Tesla avdelningen till Kina. Då behövs inte de amerikanska anställda.Klintan skrev: ↑01 maj 2024 08:50Varför säljer han inte SuC istället för att lägga ner utvecklingen?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Det sista låter som en rimlig teori, det skulle kunna handla om att flytta SuC-tillverkningen från Buffalo till Kina, vilket skulle innebära att utbyggnaden pausas tills produktionen kommit igång där.
Jag har dock mycket svårt att tro att Tesla skulle släppa ifrån sig kontrollen över Supercharger-nätverket.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Inga köpare? Lönsamheten är nog inte så bra. Men det är ändå en förutsättning för många att kunna ha en elbil så Mr Musk skjuter sig i foten.Klintan skrev: ↑01 maj 2024 08:50Varför säljer han inte SuC istället för att lägga ner utvecklingen?
Så om man ska sammanfatta så lägger han ner avdelningen för Supercharger-nätverket och avdelningen för utveckling av nya bilmodeller och satsar allt på FSD/Robotaxi och den humanoida roboten?
Mmmm... Snacka om att sätta allt på ett långskott. Tesla kanske inte finns om 10 år. Så illa ser jag det som. Elon drar allt åt precis helt fel håll efter mina preferenser.
Re: Nya superchargers i Sverige
Verkligen?
Det skulle inte jag gissa med tanke på att Tesla är experter på att dia offentliga bidrag..
https://www.affarsvarlden.se/artikel/t ... erchargers
Tesla har erhållit EU-bidrag på 149 miljoner euro, motsvarande 1,8 miljarder kronor, för att installera och uppgradera nära 7 200 Superchargers i 22 länder.
Summan motsvarar den överlägset största andelen av det totala EU-bidraget på 352 miljoner euro för stöd av grön transportinfrastruktur.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Nya superchargers i Sverige
Då behöver jag uppenbarligen inte skämmas när jag ställer mig på såkallade fel sidan med min ID3.Maw skrev: ↑01 maj 2024 11:09Verkligen?
Det skulle inte jag gissa med tanke på att Tesla är experter på att dia offentliga bidrag..
https://www.affarsvarlden.se/artikel/t ... erchargers
Tesla har erhållit EU-bidrag på 149 miljoner euro, motsvarande 1,8 miljarder kronor, för att installera och uppgradera nära 7 200 Superchargers i 22 länder.
Summan motsvarar den överlägset största andelen av det totala EU-bidraget på 352 miljoner euro för stöd av grön transportinfrastruktur.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1247
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Nya superchargers i Sverige
Tesla gör rätt i att minska den finansiella risken vilket minskningen av laddaffären innebär. Det finns ingen USP för Tesla att äga laddstationer längre, någon här kan spekulera men det finns inget att hämta, absolut inget. Tesla har nu gjort sitt o vi får tacka för denna tiden.
Tror för övrigt att induktivladdning är nästa steg för branschen. Effekterna har börjat krypa uppåt över 100 kW och tekniken är en fungerande med rimliga förluster.
Andra bolag som bara pysslar med konduktiv snabbladdning kan ta över. (Och därmed även köra sin ekonomi i botten)
Det finns inte en sportmössa att kunna bli lönsamma i och med den snabba utvecklingen inom batteriteknik och laddteknik.
Har skrivit och redovisat att snabbladdning inte är lönsamt under 8 kr/kWh.
Capex och opex kräver dessa 8kr.
Tror för övrigt att induktivladdning är nästa steg för branschen. Effekterna har börjat krypa uppåt över 100 kW och tekniken är en fungerande med rimliga förluster.
Andra bolag som bara pysslar med konduktiv snabbladdning kan ta över. (Och därmed även köra sin ekonomi i botten)
Det finns inte en sportmössa att kunna bli lönsamma i och med den snabba utvecklingen inom batteriteknik och laddteknik.
Har skrivit och redovisat att snabbladdning inte är lönsamt under 8 kr/kWh.
Capex och opex kräver dessa 8kr.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Nya superchargers i Sverige
Lerumsexpressen skrev: ↑01 maj 2024 12:36Tesla gör rätt i att minska den finansiella risken vilket minskningen av laddaffären innebär. Det finns ingen USP för Tesla att äga laddstationer längre, någon här kan spekulera men det finns inget att hämta, absolut inget. Tesla har nu gjort sitt o vi får tacka för denna tiden.
Tror för övrigt att induktivladdning är nästa steg för branschen. Effekterna har börjat krypa uppåt över 100 kW och tekniken är en fungerande med rimliga förluster.
Andra bolag som bara pysslar med konduktiv snabbladdning kan ta över. (Och därmed även köra sin ekonomi i botten)
Det finns inte en sportmössa att kunna bli lönsamma i och med den snabba utvecklingen inom batteriteknik och laddteknik.
Har skrivit och redovisat att snabbladdning inte är lönsamt under 8 kr/kWh.
Capex och opex kräver dessa 8kr.
Nej men vill de sälja elbilar så måste de byggas och drivas (med förlust). Kostnaden får väl läggas på elbilspriset som förr. Fast då blir bilarna dyrare och så kommer kraven på mer subventioner...
Ser inte så jävla bra ut ändå. Undrar om inte seriehybrider a la BMW i3 Rex är det bästa? Räckvidd på 20-30 verkliga mil och sen en liten motor som laddar batteriet på längre resor. De kommer dra oerhört lite sett över helåret samtidigt som de blir lika praktiska som en fossilbil för de som vill dra husvagn osv.
Nej, för de mest dogmatiska låter det inte som en bra ide men är man pragmatisk och ser till verkliga utsläpp totalt sett så tror jag det skulle snabba på utvecklingen.
Batterierna skulle inte behöva vara lika stora heller och bilarna skulle kunna göras lättare.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är ju strejken i Sverige som är orsaken så klart
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Alla studier av verklig användning av hybrider visar dock entydigt att dom körs på el i mycket liten utsträckning, "real life" förbrukning brukar hamna på runt 3-5 ggr högre än dom fantasi-siffror som tillverkarna redovisar för WLTP, dvs i princip samma nivå som för rena fossilbilar.
Nej, hybrider är bara alibi-bilar för att dom traditionella tillverkarna skall slippa bygga riktiga elbilar, dom borde förpassas till historiens soptipp så snart som möjligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
fth skrev: ↑01 maj 2024 15:40Alla studier av verklig användning av hybrider visar dock entydigt att dom körs på el i mycket liten utsträckning, "real life" förbrukning brukar hamna på runt 3-5 ggr högre än dom fantasi-siffror som tillverkarna redovisar för WLTP, dvs i princip samma nivå som för rena fossilbilar.
Nej, hybrider är bara alibi-bilar för att dom traditionella tillverkarna skall slippa bygga riktiga elbilar, dom borde förpassas till historiens soptipp så snart som möjligt.
/fth
Parallellhybrider ja. Vi körde vår i3 Rex till mer än 95% på el.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7628
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Nej, PHEV, och ni är definitivt inte representativa hybrid-förare, se t.ex. följande studie:
https://theicct.org/publication/real-wo ... use-jun22/
Siffrorna visar dessutom att skillnaden mellan WLTP och faktisk förbrukning ökar med tiden, dvs andelen mil som körs på el minskar, raka motsatsen mot önskad utveckling alltså.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options