Jag såg annonseringen för Polestar 2 för 4400kr/månad - och tänkte att det kan kanske vara aktuellt. Vi ska ersätta en Mini Copper SE som vi haft ett år. Trivsam bil men jag behöver köra längre än tidigare och minin är lite för stötig.
Hur som haver: Polestar ser vettig ut, 4400 kr / månad för 1500 mil per år, och bara 400 spänn till för 2500 mil per år..
Sedan läser man detaljerna:
Värmepump ingår inte - måste läggas till pluspaket för 1100 spänn i månaden = 5500 kr
Adaptiv farthållare ingår inte - måste läggas till ett paket för 875 spänn i månaden = 6375 kr/månad
Då var Polestar inte längre intressant - det finns andra erbjudanden på bilar där kostnaden ligger mellan 4000 - 5000 kr per månad. Då ingår dessa saker, samt en del annat (inklusive en riktigt bra stereo som för mig är viktigt).
Det som jag inte kan begripa är hur Polestar i dessa dagar, 2024, har mage att inte erbjuda adaptiv farthållare som standard på sina bilar? Det går inte längre att privatleasa Tesla, men en jämförelse mellan att köpa en Polestar eller en Tesla faller inte ut till Polestars fördel.... Teslan är minst 50 tkr billigare, i vissa jämförelser närmare 90 tkr billigare.
Köp en Tesla du men det blir dyrare än den där privatleasingen oavsett.
Oj då, ja de var ju en del.. då är ju Polestar 2 erbjudandet kanalen inte så dumt.. ja tydligen går de inte ens att nytecknat just nu utan jag antar detta är en bil du skaffat för ett tag sedan.
Synen på Polestar i Kina: ”Aldrig hört talas om dem”
Men hur ser kinesiska branschmedier och konsumenter på Polestar? Är det som ett spännande alternativ till premiumtillverkarna från Tyskland eller som märket själv gärna ser sig – en rival till Porsche?
De båda dagarna Ny Teknik var på plats på Pekingmässan var det väldigt glest med besökare i tillverkarens monter. Inte minst om man jämför med att folk köade till Xiaomi eller trängdes rejält hos Xpeng.
Vad tycker mässbesökarna om Polestar?
Ny Teknik frågade besökare på mässan om vad de tycker om märket samt om de skulle välja en Polestar 4 om de hade pengarna.
– Om det är familjens första bil skulle jag inte välja den. Det är ett nytt märke som få har någon erfarenhet av, så det känns osäkert. Kanske en person som vill sticka ut skulle välja detta som en andra eller tredjebil. Är svaret vi får av en representant från en kinesisk bilsajt, sa en besökare.
En influencer som rapporterar från bilmässan synar bilen och utbrister:
– Om jag skulle köpa en elbil, då skulle jag nog aldrig välja en Polestar. Jag har faktiskt aldrig hört talas om märket förut. Det jag skulle välja är BYD, säger hon.
En trio besökare vi stoppar viftar avfärdande mot kvartetten Polestarbilar i montern och även om de av artighet inte vill säga något allt för negativt är saken tydlig – Polestar står inte på deras önskelista.
Nästa besökare är lite mindre artig.
– Polestar? Aldrig. Jag gillar varken Geely eller Volvos elbilar och det här är ju samma grupp. Nej, jag skulle välja en Tesla, säger han och pinnar vidare.
Det går inte att dra några långtgående slutsatser utifrån det urval av besökare Ny Teknik ställde frågan till på mässan men det pekar på att medvetenheten om märket Polestar fortfarande är låg.
Usch o fy.
Stackars de som investerat slantar i detta luftslott.
Vad kommer hända med service mm på bilarna om Polestar konkar?
Den tar nog Volvo hand om isf. skulle jag gissa på. Tror inte att det blir något stort problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tycker det är synd att ett bolag med så pass fina bilar tvingas sätta hoppet till fria fantasier.
Ja, verkligheten är jobbig. Spelar liksom ingen roll om man gör fina bilar om man verkar på en fri marknad. Tjänar man inte pengar kommer man försvinna. Knappast för det är kul som tesla snålar värre än krösus sork. Behövs om man ska ha lönsamhet och man måste göra det tråkiga jobbet att ha effektiva logistikkedjor, bygga effektiva fabriker och utveckla egna lösningar . Bör ha varit uppenbart väldigt länge för Polestar att man inte har en hållbar affärsmodell. Ändå kör man på och "hoppas".
Tycker det är synd att ett bolag med så pass fina bilar tvingas sätta hoppet till fria fantasier.
Ja, verkligheten är jobbig. Spelar liksom ingen roll om man gör fina bilar om man verkar på en fri marknad. Tjänar man inte pengar kommer man försvinna. Knappast för det är kul som tesla snålar värre än krösus sork. Behövs om man ska ha lönsamhet och man måste göra det tråkiga jobbet att ha effektiva logistikkedjor, bygga effektiva fabriker och utveckla egna lösningar. Bör ha varit uppenbart väldigt länge för Polestar att man inte har en hållbar affärsmodell. Ändå kör man på och "hoppas".
Tycker det påminner lite om GM och Saab Automobile. I över fyra år nu (sen mars 2020) så har ju P-star i princip bara haft en bilmodell. Vilket bilmärke skulle kunna går runt på endast en bilmodell medan man utvecklar ~5 andra bilmodeller under ~4-5 års tid?... Geely hade säkert tänkt att P-star3 och P-star4 skulle komma ut på marknaden tidigare, men man verkar ju ha prioriterat Geely Auto, Geely Galaxy, Geely Geometry, Zeekr, Lotus, Lync&co, Livan, Proton, LEVC, Farizon, Smart m.fl. högre. Man fick väl inte ihop det enligt den optimistiska planen och då fick P-star stryka på foten.
P-star1 verkar ju för övrigt ha varit en bra idé så här i efterhand.
Tycker det är synd att ett bolag med så pass fina bilar tvingas sätta hoppet till fria fantasier.
Ja, verkligheten är jobbig. Spelar liksom ingen roll om man gör fina bilar om man verkar på en fri marknad. Tjänar man inte pengar kommer man försvinna. Knappast för det är kul som tesla snålar värre än krösus sork. Behövs om man ska ha lönsamhet och man måste göra det tråkiga jobbet att ha effektiva logistikkedjor, bygga effektiva fabriker och utveckla egna lösningar . Bör ha varit uppenbart väldigt länge för Polestar att man inte har en hållbar affärsmodell. Ändå kör man på och "hoppas".
Bilarna är ju inte ute på marknaden ännu. Naturligtvis är inte affärsmodellen att bara sälja polestar2…
Tycker det är synd att ett bolag med så pass fina bilar tvingas sätta hoppet till fria fantasier.
Ja, verkligheten är jobbig. Spelar liksom ingen roll om man gör fina bilar om man verkar på en fri marknad. Tjänar man inte pengar kommer man försvinna. Knappast för det är kul som tesla snålar värre än krösus sork. Behövs om man ska ha lönsamhet och man måste göra det tråkiga jobbet att ha effektiva logistikkedjor, bygga effektiva fabriker och utveckla egna lösningar . Bör ha varit uppenbart väldigt länge för Polestar att man inte har en hållbar affärsmodell. Ändå kör man på och "hoppas".
Bilarna är ju inte ute på marknaden ännu. Naturligtvis är inte affärsmodellen att bara sälja polestar2…
Japp, dödgrävarandan vilar tungt över tråden just nu. Personligen tror jag Polestar mår bra av skilsmässan med Volvo, som efter debaclet med EX90 och dess försenade mjukvara sannolikt är djupt tacksam över sin övriga bilflotta. Men även behöver samla ihop sig och fokusera på sin egen affär och kommande modeller.
Den krockkudden saknar tyvärr Polestar. Jag tror vi får vänta till dess de nya modellerna börjar levereras innan vi kan dra några större slutsatser kring återhämtningen men i min omgivning förefaller det i alla fall finnas ett stort intresse bland tjänstebilsinnehavare med något mer generösa villkor…
Som vanligt - vi får se framtiden an. Klart är i alla fall att Kronkalle inte lär knacka på dörren i närtid
Tycker det är synd att ett bolag med så pass fina bilar tvingas sätta hoppet till fria fantasier.
Ja, verkligheten är jobbig. Spelar liksom ingen roll om man gör fina bilar om man verkar på en fri marknad. Tjänar man inte pengar kommer man försvinna. Knappast för det är kul som tesla snålar värre än krösus sork. Behövs om man ska ha lönsamhet och man måste göra det tråkiga jobbet att ha effektiva logistikkedjor, bygga effektiva fabriker och utveckla egna lösningar . Bör ha varit uppenbart väldigt länge för Polestar att man inte har en hållbar affärsmodell. Ändå kör man på och "hoppas".
Bilarna är ju inte ute på marknaden ännu. Naturligtvis är inte affärsmodellen att bara sälja polestar2…
Japp, dödgrävarandan vilar tungt över tråden just nu. Personligen tror jag Polestar mår bra av skilsmässan med Volvo, som efter debaclet med EX90 och dess försenade mjukvara sannolikt är djupt tacksam över sin övriga bilflotta. Men även behöver samla ihop sig och fokusera på sin egen affär och kommande modeller.
Den krockkudden saknar tyvärr Polestar. Jag tror vi får vänta till dess de nya modellerna börjar levereras innan vi kan dra några större slutsatser kring återhämtningen men i min omgivning förefaller det i alla fall finnas ett stort intresse bland tjänstebilsinnehavare med något mer generösa villkor…
Som vanligt - vi får se framtiden an. Klart är i alla fall att Kronkalle inte lär knacka på dörren i närtid
Nej, jag tror inte heller på konkurs. Volvo är en stor fordringsägare till polestar och sannolikt också Geely.
Varför dom skulle vilja driva företaget i konkurs för att sen få dela med sig av innehållet låter ju märkligt men kanske finns det någon skattemässig fördel. Dom färdiga bilarna är ju värda en hel del.
Tycker det är synd att ett bolag med så pass fina bilar tvingas sätta hoppet till fria fantasier.
Ja, verkligheten är jobbig. Spelar liksom ingen roll om man gör fina bilar om man verkar på en fri marknad. Tjänar man inte pengar kommer man försvinna. Knappast för det är kul som tesla snålar värre än krösus sork. Behövs om man ska ha lönsamhet och man måste göra det tråkiga jobbet att ha effektiva logistikkedjor, bygga effektiva fabriker och utveckla egna lösningar . Bör ha varit uppenbart väldigt länge för Polestar att man inte har en hållbar affärsmodell. Ändå kör man på och "hoppas".
Bilarna är ju inte ute på marknaden ännu. Naturligtvis är inte affärsmodellen att bara sälja polestar2…
Japp, dödgrävarandan vilar tungt över tråden just nu. Personligen tror jag Polestar mår bra av skilsmässan med Volvo, som efter debaclet med EX90 och dess försenade mjukvara sannolikt är djupt tacksam över sin övriga bilflotta. Men även behöver samla ihop sig och fokusera på sin egen affär och kommande modeller.
Den krockkudden saknar tyvärr Polestar. Jag tror vi får vänta till dess de nya modellerna börjar levereras innan vi kan dra några större slutsatser kring återhämtningen men i min omgivning förefaller det i alla fall finnas ett stort intresse bland tjänstebilsinnehavare med något mer generösa villkor…
Som vanligt - vi får se framtiden an. Klart är i alla fall att Kronkalle inte lär knacka på dörren i närtid
Nej, jag tror inte heller på konkurs. Volvo är en stor fordringsägare till polestar och sannolikt också Geely.
Varför dom skulle vilja driva företaget i konkurs för att sen få dela med sig av innehållet låter ju märkligt men kanske finns det någon skattemässig fördel. Dom färdiga bilarna är ju värda en hel del.
Alternativet är att ägarna skjuter till mer pengar.
Men hur länge ska de göra det innan de tröttnar?
Vad loosar de per år?
Är väl många miljarder...
Att aktien rasat ner mot noll säger väl allt om marknadens förväntningar.
Verkligen trist detta!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Ja, verkligheten är jobbig. Spelar liksom ingen roll om man gör fina bilar om man verkar på en fri marknad. Tjänar man inte pengar kommer man försvinna. Knappast för det är kul som tesla snålar värre än krösus sork. Behövs om man ska ha lönsamhet och man måste göra det tråkiga jobbet att ha effektiva logistikkedjor, bygga effektiva fabriker och utveckla egna lösningar . Bör ha varit uppenbart väldigt länge för Polestar att man inte har en hållbar affärsmodell. Ändå kör man på och "hoppas".
Bilarna är ju inte ute på marknaden ännu. Naturligtvis är inte affärsmodellen att bara sälja polestar2…
Japp, dödgrävarandan vilar tungt över tråden just nu. Personligen tror jag Polestar mår bra av skilsmässan med Volvo, som efter debaclet med EX90 och dess försenade mjukvara sannolikt är djupt tacksam över sin övriga bilflotta. Men även behöver samla ihop sig och fokusera på sin egen affär och kommande modeller.
Den krockkudden saknar tyvärr Polestar. Jag tror vi får vänta till dess de nya modellerna börjar levereras innan vi kan dra några större slutsatser kring återhämtningen men i min omgivning förefaller det i alla fall finnas ett stort intresse bland tjänstebilsinnehavare med något mer generösa villkor…
Som vanligt - vi får se framtiden an. Klart är i alla fall att Kronkalle inte lär knacka på dörren i närtid
Nej, jag tror inte heller på konkurs. Volvo är en stor fordringsägare till polestar och sannolikt också Geely.
Varför dom skulle vilja driva företaget i konkurs för att sen få dela med sig av innehållet låter ju märkligt men kanske finns det någon skattemässig fördel. Dom färdiga bilarna är ju värda en hel del.
Alternativet är att ägarna skjuter till mer pengar.
Men hur länge ska de göra det innan de tröttnar?
Vad loosar de per år?
Är väl många miljarder...
Att aktien rasat ner mot noll säger väl allt om marknadens förväntningar.
Verkligen trist detta!
Nu är ju fel timing att strypa med två modeller så nära.