High fidelity park assist

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 29 apr 2024 17:38
jpetters skrev: 29 apr 2024 16:07
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev: 29 apr 2024 15:34
Nicke Nyfiken skrev:
Med radar och avstånd 1 låg man lika långt bakom som på steg 3 med Tesla Vision. T.o.m. avstånd 7 med Tesla Vision är för nära ibland. Anstånd 7 med radar var betydligt längre bakom.
Kan du dela något verifierat bevis för detta påstående, eller är det din subjektiva uppfattning?
Helt och hållet min subjektiva uppfattning, precis som alla andra som skriver i ämnet.

Finns det något verifierat bevis för hur det förhåller sig tar jag gärna del av det.
Bra, då är det klarlagt. Det lät som det var verifierade fakta.

Stämmer inte med min (subjektiva) uppfattning i vilket fall. Jag körde min X med TV (uppdaterad med FSD datorn) och S med aktiv radar (EAP 2.5) parallellt under ett år ungefär och kunde inte märka någon direkt skillnad på avstånden bilarna höll med AP aktiv. Mer än att det bara gick att sänka till avstånd 2 på Xen.

Det blev inte heller någon märkbar skillnad när jag bytte gamla S (2.5) till S Plaid.
"kunde inte märka" = subjektivt.

Jag har mätt med en tidtagningsapp i telefonen.
1 sekund är "märkbar skillnad" mot tidigare.

Sedan gäller detta min Model Y, inte nödvändigtvis alla andra modeller och tillverkningsår. Bilen har varit hos SC tre gånger för detta "fel" och föga förvånande hittar de inga fel. Men min körupplevelse är kraftigt försämrad och därför har jag anmält Tesla till ARN.
Tesla har medgett att de uppdaterat min bil mot min vilja, men de förbehåller sig rätten att "förbättra" bilen OTA.


PS. Gamla bilar använder fortfarande radar och Plaid har radar.
Apropå det med äldre bilar, jag har försökt få svar några gånger utan framgång men
det har påståtts här att 2.5-dator-bilarna fortsätter att använda radarn (pga den klenare
datorn inte orkar med Tesla Vision), stämmer det? Jag har ju en sån men har inte vågat
uppdaterat den än, men skulle egentligen vilja uppdatera den… Vågar man det? Kan någon
bekräfta att det är så? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2245
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: High fidelity park assist

Inlägg av jpetters »

mikebike skrev:
jpetters skrev: 29 apr 2024 16:07
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev: 29 apr 2024 15:34
Nicke Nyfiken skrev:
Med radar och avstånd 1 låg man lika långt bakom som på steg 3 med Tesla Vision. T.o.m. avstånd 7 med Tesla Vision är för nära ibland. Anstånd 7 med radar var betydligt längre bakom.
Kan du dela något verifierat bevis för detta påstående, eller är det din subjektiva uppfattning?
Helt och hållet min subjektiva uppfattning, precis som alla andra som skriver i ämnet.

Finns det något verifierat bevis för hur det förhåller sig tar jag gärna del av det.
Bra, då är det klarlagt. Det lät som det var verifierade fakta.

Stämmer inte med min (subjektiva) uppfattning i vilket fall. Jag körde min X med TV (uppdaterad med FSD datorn) och S med aktiv radar (EAP 2.5) parallellt under ett år ungefär och kunde inte märka någon direkt skillnad på avstånden bilarna höll med AP aktiv. Mer än att det bara gick att sänka till avstånd 2 på Xen.

Det blev inte heller någon märkbar skillnad när jag bytte gamla S (2.5) till S Plaid.
"kunde inte märka" = subjektivt.

Jag har mätt med en tidtagningsapp i telefonen.
1 sekund är "märkbar skillnad" mot tidigare.

Sedan gäller detta min Model Y, inte nödvändigtvis alla andra modeller och tillverkningsår. Bilen har varit hos SC tre gånger för detta "fel" och föga förvånande hittar de inga fel. Men min körupplevelse är kraftigt försämrad och därför har jag anmält Tesla till ARN.
Tesla har medgett att de uppdaterat min bil mot min vilja, men de förbehåller sig rätten att "förbättra" bilen OTA.


PS. Gamla bilar använder fortfarande radar och Plaid har radar.
Vilka "gamla" bilar är det?

Alla "Plaid" har inte radar. Med de har minst HW3.
Plaid utan USS har HW4, dvs med nya radarn.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2245
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: High fidelity park assist

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
mikebike skrev: 29 apr 2024 17:38
jpetters skrev: 29 apr 2024 16:07
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev: 29 apr 2024 15:34
Kan du dela något verifierat bevis för detta påstående, eller är det din subjektiva uppfattning?
Helt och hållet min subjektiva uppfattning, precis som alla andra som skriver i ämnet.

Finns det något verifierat bevis för hur det förhåller sig tar jag gärna del av det.
Bra, då är det klarlagt. Det lät som det var verifierade fakta.

Stämmer inte med min (subjektiva) uppfattning i vilket fall. Jag körde min X med TV (uppdaterad med FSD datorn) och S med aktiv radar (EAP 2.5) parallellt under ett år ungefär och kunde inte märka någon direkt skillnad på avstånden bilarna höll med AP aktiv. Mer än att det bara gick att sänka till avstånd 2 på Xen.

Det blev inte heller någon märkbar skillnad när jag bytte gamla S (2.5) till S Plaid.
"kunde inte märka" = subjektivt.

Jag har mätt med en tidtagningsapp i telefonen.
1 sekund är "märkbar skillnad" mot tidigare.

Sedan gäller detta min Model Y, inte nödvändigtvis alla andra modeller och tillverkningsår. Bilen har varit hos SC tre gånger för detta "fel" och föga förvånande hittar de inga fel. Men min körupplevelse är kraftigt försämrad och därför har jag anmält Tesla till ARN.
Tesla har medgett att de uppdaterat min bil mot min vilja, men de förbehåller sig rätten att "förbättra" bilen OTA.


PS. Gamla bilar använder fortfarande radar och Plaid har radar.
Apropå det med äldre bilar, jag har försökt få svar några gånger utan framgång men
det har påståtts här att 2.5-dator-bilarna fortsätter att använda radarn (pga den klenare
datorn inte orkar med Tesla Vision), stämmer det? Jag har ju en sån men har inte vågat
uppdaterat den än, men skulle egentligen vilja uppdatera den… Vågar man det? Kan någon
bekräfta att det är så? :)
HW 2.5 räcker inte för att aktivera TV. Du kommer fortsatt att ha avstånd 1 tillgängligt med aktiv radar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: High fidelity park assist

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev: 29 apr 2024 18:08
mikebike skrev:
jpetters skrev: 29 apr 2024 16:07
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev: 29 apr 2024 15:34


Kan du dela något verifierat bevis för detta påstående, eller är det din subjektiva uppfattning?
Helt och hållet min subjektiva uppfattning, precis som alla andra som skriver i ämnet.

Finns det något verifierat bevis för hur det förhåller sig tar jag gärna del av det.
Bra, då är det klarlagt. Det lät som det var verifierade fakta.

Stämmer inte med min (subjektiva) uppfattning i vilket fall. Jag körde min X med TV (uppdaterad med FSD datorn) och S med aktiv radar (EAP 2.5) parallellt under ett år ungefär och kunde inte märka någon direkt skillnad på avstånden bilarna höll med AP aktiv. Mer än att det bara gick att sänka till avstånd 2 på Xen.

Det blev inte heller någon märkbar skillnad när jag bytte gamla S (2.5) till S Plaid.
"kunde inte märka" = subjektivt.

Jag har mätt med en tidtagningsapp i telefonen.
1 sekund är "märkbar skillnad" mot tidigare.

Sedan gäller detta min Model Y, inte nödvändigtvis alla andra modeller och tillverkningsår. Bilen har varit hos SC tre gånger för detta "fel" och föga förvånande hittar de inga fel. Men min körupplevelse är kraftigt försämrad och därför har jag anmält Tesla till ARN.
Tesla har medgett att de uppdaterat min bil mot min vilja, men de förbehåller sig rätten att "förbättra" bilen OTA.


PS. Gamla bilar använder fortfarande radar och Plaid har radar.
Vilka "gamla" bilar är det?

Alla "Plaid" har inte radar. Med de har minst HW3.
Plaid utan USS har HW4, dvs med nya radarn.
Model 3 pre-HW3 använder fortfarande radar. Model S och X vet jag inte.

För mig kvittar det, det primära för mig är att Tesla försämrat min bil mot min vilja. Det borde vara olagligt att koppla ur hårdvara som fanns i bilen och fungerade vid köp.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: High fidelity park assist

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 29 apr 2024 17:49
mikebike skrev: 29 apr 2024 17:38
jpetters skrev: 29 apr 2024 16:07
Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev: 29 apr 2024 15:34


Kan du dela något verifierat bevis för detta påstående, eller är det din subjektiva uppfattning?
Helt och hållet min subjektiva uppfattning, precis som alla andra som skriver i ämnet.

Finns det något verifierat bevis för hur det förhåller sig tar jag gärna del av det.
Bra, då är det klarlagt. Det lät som det var verifierade fakta.

Stämmer inte med min (subjektiva) uppfattning i vilket fall. Jag körde min X med TV (uppdaterad med FSD datorn) och S med aktiv radar (EAP 2.5) parallellt under ett år ungefär och kunde inte märka någon direkt skillnad på avstånden bilarna höll med AP aktiv. Mer än att det bara gick att sänka till avstånd 2 på Xen.

Det blev inte heller någon märkbar skillnad när jag bytte gamla S (2.5) till S Plaid.
"kunde inte märka" = subjektivt.

Jag har mätt med en tidtagningsapp i telefonen.
1 sekund är "märkbar skillnad" mot tidigare.

Sedan gäller detta min Model Y, inte nödvändigtvis alla andra modeller och tillverkningsår. Bilen har varit hos SC tre gånger för detta "fel" och föga förvånande hittar de inga fel. Men min körupplevelse är kraftigt försämrad och därför har jag anmält Tesla till ARN.
Tesla har medgett att de uppdaterat min bil mot min vilja, men de förbehåller sig rätten att "förbättra" bilen OTA.


PS. Gamla bilar använder fortfarande radar och Plaid har radar.
Apropå det med äldre bilar, jag har försökt få svar några gånger utan framgång men
det har påståtts här att 2.5-dator-bilarna fortsätter att använda radarn (pga den klenare
datorn inte orkar med Tesla Vision), stämmer det? Jag har ju en sån men har inte vågat
uppdaterat den än, men skulle egentligen vilja uppdatera den… Vågar man det? Kan någon
bekräfta att det är så? :)
Bekräftat vid ett längre telefonsamtal med en tekniker från SC Malmö som SC Bredden bett ringa upp mig för att diskutera farthållare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: High fidelity park assist

Inlägg av flamman »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:47
flamman skrev: 29 apr 2024 16:46
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 15:59
flamman skrev: 29 apr 2024 15:24
Nicke Nyfiken skrev: 29 apr 2024 15:14


:lol: :lol: :lol:

Varför ska Teslas usla system försvaras i absurdum?

Med radar och avstånd 1 låg man lika långt bakom som på steg 3 med Tesla Vision. T.o.m. avstånd 7 med Tesla Vision är för nära ibland. Anstånd 7 med radar var betydligt längre bakom.

Så nått "aktivt säkerhetstänk" är det inte tal om.

Att hastigheten sänktes från 150 till 130 när radarn togs bort var bara en bekräftelse på att Tesla redan från början var medvetna om att systemet var sämre. Det höjdes sedan till 140 km/h när de låtit kunderna vara försökskaniner ett tag.

Hade det varit tal om "aktivt säkerhetstänk" så hade man sänkt hastigheten även på bilarna som fick köra vidare med radar.
Varför ska Tesla nedsnackas i absurdum?
Behöver inte använda ord som ”bekräftat sämre”, ”kunder försökskaniner”, ”usla system”. :roll:
TV-AP var precis som du är inne på en ny lösning så rimligt och säkrare att börja med lägre fart.
För att det ÄR uselt? "Regnsensorn" fungerar fortfarande inte. Automatiska avbländningen är väl ok numera men det tog typ 4 år av oanvändbarhet först... Och så nu då "Tesla Vision". Varför inte testa in house i lugn och ro och släppa till betalande kunder när det fungerar bra?
Jaha. Där kom regn-sensorn också.
Auto avbländning har funkat toppen för mig från dag 1 och blev ännu bättre och positiv överraskning när Matrix kom också.
Har bara haft TV-AP så har ingen referens till Radar-AP men det verkar som den hade (mer?) problem med spökbromsningar något jag själv knappt upplevt.
Varför skulle jag INTE dra upp "regnsensorn"?
Alltså jag har fattat att det finns ett gäng här inne som gillar att prata ner Tesla (USS, regnsensor, radar, FSD - om och om och om igen) men tycker personligen det blir lite tradigt…
På bara några timmar gick tråden från något positivt (USS-bilar som är 1-2 år gamla kommer få Hifi park assist via OTA) till OT-spiralen jag nämner ovan ovan.
Men för all del skicka in regnsensorn om det är så viktigt att hålla tråden i gång. 👍
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Verdi_ »

flamman skrev: 30 apr 2024 07:53
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:47
flamman skrev: 29 apr 2024 16:46
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 15:59
flamman skrev: 29 apr 2024 15:24

Varför ska Tesla nedsnackas i absurdum?
Behöver inte använda ord som ”bekräftat sämre”, ”kunder försökskaniner”, ”usla system”. :roll:
TV-AP var precis som du är inne på en ny lösning så rimligt och säkrare att börja med lägre fart.
För att det ÄR uselt? "Regnsensorn" fungerar fortfarande inte. Automatiska avbländningen är väl ok numera men det tog typ 4 år av oanvändbarhet först... Och så nu då "Tesla Vision". Varför inte testa in house i lugn och ro och släppa till betalande kunder när det fungerar bra?
Jaha. Där kom regn-sensorn också.
Auto avbländning har funkat toppen för mig från dag 1 och blev ännu bättre och positiv överraskning när Matrix kom också.
Har bara haft TV-AP så har ingen referens till Radar-AP men det verkar som den hade (mer?) problem med spökbromsningar något jag själv knappt upplevt.
Varför skulle jag INTE dra upp "regnsensorn"?
Alltså jag har fattat att det finns ett gäng här inne som gillar att prata ner Tesla (USS, regnsensor, radar, FSD - om och om och om igen) men tycker personligen det blir lite tradigt…
På bara några timmar gick tråden från något positivt (USS-bilar som är 1-2 år gamla kommer få Hifi park assist via OTA) till OT-spiralen jag nämner ovan ovan.
Men för all del skicka in regnsensorn om det är så viktigt att hålla tråden i gång. 👍
Så länge den inte fungerar så är den relevant. ;)

Vad är positivt med en försämring av parkeringshjälpen?

Ja jag fattar att det är tråkigt att höra kritiska röster om märket man älskar. Men det är minst lika tråkigt med totalt okritiska fanboys som tar allt Elon säger för sanning och bara hejar på i största allmänhet. Som liksom pratar som de gör på de här youtube-klippen som är så populära hos vissa.

Tesla Vision är skräp enligt mig. Sämre än radar på avståndsbedömning och sämre än USS på parkeringen. Sämre än konkurrenterna helt klart.

Nu har jag visserligen bara provkört en Y med nya "parkeringshjälpen" men det var verkligen inte förtroendeingivande. Dessutom saknas kamera i fronten så den måste hoppas på att inget händer där den inget ser.

Jag diskuterar gärna positiva aspekter av Tesla också. Jag älskar dog mode t ex. Älskar den smidiga snabbladdningen. Älskar min stora skärm och satellikartorna. Älskar loggningen till TeslaFi. Osv osv. Men jag tänker ju inte sitta här och låtsas att allt är toppen när det inte är det. Vad vinner vi på ett LinkedIn-klimat där bara positivitet accepteras?
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: High fidelity park assist

Inlägg av flamman »

Verdi_ skrev: 30 apr 2024 07:56
flamman skrev: 30 apr 2024 07:53
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:47
flamman skrev: 29 apr 2024 16:46
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 15:59


För att det ÄR uselt? "Regnsensorn" fungerar fortfarande inte. Automatiska avbländningen är väl ok numera men det tog typ 4 år av oanvändbarhet först... Och så nu då "Tesla Vision". Varför inte testa in house i lugn och ro och släppa till betalande kunder när det fungerar bra?
Jaha. Där kom regn-sensorn också.
Auto avbländning har funkat toppen för mig från dag 1 och blev ännu bättre och positiv överraskning när Matrix kom också.
Har bara haft TV-AP så har ingen referens till Radar-AP men det verkar som den hade (mer?) problem med spökbromsningar något jag själv knappt upplevt.
Varför skulle jag INTE dra upp "regnsensorn"?
Alltså jag har fattat att det finns ett gäng här inne som gillar att prata ner Tesla (USS, regnsensor, radar, FSD - om och om och om igen) men tycker personligen det blir lite tradigt…
På bara några timmar gick tråden från något positivt (USS-bilar som är 1-2 år gamla kommer få Hifi park assist via OTA) till OT-spiralen jag nämner ovan ovan.
Men för all del skicka in regnsensorn om det är så viktigt att hålla tråden i gång. 👍
Så länge den inte fungerar så är den relevant. ;)

Vad är positivt med en försämring av parkeringshjälpen?
Vad är det som försämras med bilar som har USS?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Verdi_ »

flamman skrev: 30 apr 2024 07:59
Verdi_ skrev: 30 apr 2024 07:56
flamman skrev: 30 apr 2024 07:53
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:47
flamman skrev: 29 apr 2024 16:46

Jaha. Där kom regn-sensorn också.
Auto avbländning har funkat toppen för mig från dag 1 och blev ännu bättre och positiv överraskning när Matrix kom också.
Har bara haft TV-AP så har ingen referens till Radar-AP men det verkar som den hade (mer?) problem med spökbromsningar något jag själv knappt upplevt.
Varför skulle jag INTE dra upp "regnsensorn"?
Alltså jag har fattat att det finns ett gäng här inne som gillar att prata ner Tesla (USS, regnsensor, radar, FSD - om och om och om igen) men tycker personligen det blir lite tradigt…
På bara några timmar gick tråden från något positivt (USS-bilar som är 1-2 år gamla kommer få Hifi park assist via OTA) till OT-spiralen jag nämner ovan ovan.
Men för all del skicka in regnsensorn om det är så viktigt att hålla tråden i gång. 👍
Så länge den inte fungerar så är den relevant. ;)

Vad är positivt med en försämring av parkeringshjälpen?
Vad är det som försämras med bilar som har USS?
TV är sämre än USS. Hur kan det bli positivt? Även om man, än så länge, inte tvingas byta.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: High fidelity park assist

Inlägg av flamman »

Verdi_ skrev: 30 apr 2024 08:06
flamman skrev: 30 apr 2024 07:59
Verdi_ skrev: 30 apr 2024 07:56
flamman skrev: 30 apr 2024 07:53
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:47


Varför skulle jag INTE dra upp "regnsensorn"?
Alltså jag har fattat att det finns ett gäng här inne som gillar att prata ner Tesla (USS, regnsensor, radar, FSD - om och om och om igen) men tycker personligen det blir lite tradigt…
På bara några timmar gick tråden från något positivt (USS-bilar som är 1-2 år gamla kommer få Hifi park assist via OTA) till OT-spiralen jag nämner ovan ovan.
Men för all del skicka in regnsensorn om det är så viktigt att hålla tråden i gång. 👍
Så länge den inte fungerar så är den relevant. ;)

Vad är positivt med en försämring av parkeringshjälpen?
Vad är det som försämras med bilar som har USS?
TV är sämre än USS. Hur kan det bli positivt? Även om man, än så länge, inte tvingas byta.
Fascinerande att det går att vända det till något negativt att få ny funktion via OTA. Det är det enda som har hänt. Absolut _inget_ har försämrats.
.. och jag förstår fortfarande inte riktigt hur regnsensorn kommer inte i det hela :?:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Anderzzon »

Det handlar tillslut om resurser. Tesla har lagt tiotusentals timmar på att försöka lösa problem de själva skapar genom att ta bort beprövade sensorer. Visst, TV-park kanske ser lite coolare ut men om du i en undersökning skulle fråga folk om de helst vill ha en parkeringshjälp som fungerar framåt eller om de vill ha en parkeringshjälp som ser cool ut och bara går att lite på när du backar, vad skulle du svara då?
Nu lägger Tesla resurser på att implementera en funktion som fungerat sämre i bilar som redan fungerar, vad är poängen med det? Dessa människor skulle kunna jobba med att förbättra regnsensorn istället!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Anderzzon skrev: 30 apr 2024 11:58
Det handlar tillslut om resurser. Tesla har lagt tiotusentals timmar på att försöka lösa problem de själva skapar genom att ta bort beprövade sensorer. Visst, TV-park kanske ser lite coolare ut men om du i en undersökning skulle fråga folk om de helst vill ha en parkeringshjälp som fungerar framåt eller om de vill ha en parkeringshjälp som ser cool ut och bara går att lite på när du backar, vad skulle du svara då?
Nu lägger Tesla resurser på att implementera en funktion som fungerat sämre i bilar som redan fungerar, vad är poängen med det? Dessa människor skulle kunna jobba med att förbättra regnsensorn istället!
Vilken regnsensor? :lol:

(De Teslor som har en regnsensor har inga större problem med torkarautomatiken)
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5960
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Nicke Nyfiken »

flamman skrev: 30 apr 2024 07:53
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 16:47
flamman skrev: 29 apr 2024 16:46
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 15:59
flamman skrev: 29 apr 2024 15:24

Varför ska Tesla nedsnackas i absurdum?
Behöver inte använda ord som ”bekräftat sämre”, ”kunder försökskaniner”, ”usla system”. :roll:
TV-AP var precis som du är inne på en ny lösning så rimligt och säkrare att börja med lägre fart.
För att det ÄR uselt? "Regnsensorn" fungerar fortfarande inte. Automatiska avbländningen är väl ok numera men det tog typ 4 år av oanvändbarhet först... Och så nu då "Tesla Vision". Varför inte testa in house i lugn och ro och släppa till betalande kunder när det fungerar bra?
Jaha. Där kom regn-sensorn också.
Auto avbländning har funkat toppen för mig från dag 1 och blev ännu bättre och positiv överraskning när Matrix kom också.
Har bara haft TV-AP så har ingen referens till Radar-AP men det verkar som den hade (mer?) problem med spökbromsningar något jag själv knappt upplevt.
Varför skulle jag INTE dra upp "regnsensorn"?
Alltså jag har fattat att det finns ett gäng här inne som gillar att prata ner Tesla (USS, regnsensor, radar, FSD - om och om och om igen) men tycker personligen det blir lite tradigt…
På bara några timmar gick tråden från något positivt (USS-bilar som är 1-2 år gamla kommer få Hifi park assist via OTA) till OT-spiralen jag nämner ovan ovan.
Men för all del skicka in regnsensorn om det är så viktigt att hålla tråden i gång. 👍
Och det är precis lika tradigt att det finns ett gäng här inne som helt hjärntvättat hyllar och försvarar allt Tesla gör oavsett hur dåligt resultatet blir av Teslas snålande. Det finns inte en gnutta kritiskt tänkande.
Tesla = rosa fluffiga moln.

Många av gnällspikarna här är mångåriga Teslaägare/förare som sett hur bilarna blivit sämre och sämre för varje ny modell som kommit. Det är en tragisk "utveckling" vi bevittnat under Teslas 10 år i Sverige.

Så gnället/nedsnackandet handlar nog till stor del om besvikelse då Tesla gått från att vara eller försökt vara ledande inom många tekniska områden. Till att nu ligga efter rena budgetmärken på vissa grundläggande tekniska funktioner.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Anderzzon »

Nicke Nyfiken skrev: 30 apr 2024 16:09
Anderzzon skrev: 30 apr 2024 11:58
Det handlar tillslut om resurser. Tesla har lagt tiotusentals timmar på att försöka lösa problem de själva skapar genom att ta bort beprövade sensorer. Visst, TV-park kanske ser lite coolare ut men om du i en undersökning skulle fråga folk om de helst vill ha en parkeringshjälp som fungerar framåt eller om de vill ha en parkeringshjälp som ser cool ut och bara går att lite på när du backar, vad skulle du svara då?
Nu lägger Tesla resurser på att implementera en funktion som fungerat sämre i bilar som redan fungerar, vad är poängen med det? Dessa människor skulle kunna jobba med att förbättra regnsensorn istället!
Vilken regnsensor? :lol:

(De Teslor som har en regnsensor har inga större problem med torkarautomatiken)
Touché
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1455
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: High fidelity park assist

Inlägg av holden »

Mitt i denna jämmerdal lanserade man precis några av de absolut mest prisvärda elbilar som någonsin producerats. Men fokus ligger så klart på det negativa, det är ju väldigt svenskt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 633
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Anderzzon »

holden skrev: 30 apr 2024 17:09
Mitt i denna jämmerdal lanserade man precis några av de absolut mest prisvärda elbilar som någon producerats. Men fokus ligger så klart på det negativa, det är ju väldigt svenskt.
Elon sa en gång i tiden att Tesla inte skulle tillverka de bästa elbilarna, utan de bästa bilarna. Visst de gör fortfarande de mest prisvärda bilarna tycker jag. Men någonstans går gränsen för hur mycket lägre de kan lägga sig i pris innan man väljer något annat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 29 apr 2024 20:02
Bjelke skrev: 29 apr 2024 17:49
mikebike skrev: 29 apr 2024 17:38
jpetters skrev: 29 apr 2024 16:07
Nicke Nyfiken skrev:

Helt och hållet min subjektiva uppfattning, precis som alla andra som skriver i ämnet.

Finns det något verifierat bevis för hur det förhåller sig tar jag gärna del av det.
Bra, då är det klarlagt. Det lät som det var verifierade fakta.

Stämmer inte med min (subjektiva) uppfattning i vilket fall. Jag körde min X med TV (uppdaterad med FSD datorn) och S med aktiv radar (EAP 2.5) parallellt under ett år ungefär och kunde inte märka någon direkt skillnad på avstånden bilarna höll med AP aktiv. Mer än att det bara gick att sänka till avstånd 2 på Xen.

Det blev inte heller någon märkbar skillnad när jag bytte gamla S (2.5) till S Plaid.
"kunde inte märka" = subjektivt.

Jag har mätt med en tidtagningsapp i telefonen.
1 sekund är "märkbar skillnad" mot tidigare.

Sedan gäller detta min Model Y, inte nödvändigtvis alla andra modeller och tillverkningsår. Bilen har varit hos SC tre gånger för detta "fel" och föga förvånande hittar de inga fel. Men min körupplevelse är kraftigt försämrad och därför har jag anmält Tesla till ARN.
Tesla har medgett att de uppdaterat min bil mot min vilja, men de förbehåller sig rätten att "förbättra" bilen OTA.


PS. Gamla bilar använder fortfarande radar och Plaid har radar.
Apropå det med äldre bilar, jag har försökt få svar några gånger utan framgång men
det har påståtts här att 2.5-dator-bilarna fortsätter att använda radarn (pga den klenare
datorn inte orkar med Tesla Vision), stämmer det? Jag har ju en sån men har inte vågat
uppdaterat den än, men skulle egentligen vilja uppdatera den… Vågar man det? Kan någon
bekräfta att det är så? :)
Bekräftat vid ett längre telefonsamtal med en tekniker från SC Malmö som SC Bredden bett ringa upp mig för att diskutera farthållare.
Tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Bjelke »

Efter nästan 3 år så vågade jag mig nu på att uppdatera sw i min
2018 S med 2.5-dator och det verkar vara som ni sa, att den fortsätter att
köra på gamla autopiloten :)

Nu börjar man ju fundera på om det skulle gå att byta 3.0-datorn i den andra
bilen till en 2.5-dator…? :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: High fidelity park assist

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev: 12 maj 2024 19:57
Efter nästan 3 år så vågade jag mig nu på att uppdatera sw i min
2018 S med 2.5-dator och det verkar vara som ni sa, att den fortsätter att
köra på gamla autopiloten :)

Nu börjar man ju fundera på om det skulle gå att byta 3.0-datorn i den andra
bilen till en 2.5-dator…? :mrgreen:
Det är ju direkt pinsamt att farthållaren fungerar bättre med gammal hårdvara än med nyare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19743
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 12 maj 2024 20:28
Bjelke skrev: 12 maj 2024 19:57
Efter nästan 3 år så vågade jag mig nu på att uppdatera sw i min
2018 S med 2.5-dator och det verkar vara som ni sa, att den fortsätter att
köra på gamla autopiloten :)

Nu börjar man ju fundera på om det skulle gå att byta 3.0-datorn i den andra
bilen till en 2.5-dator…? :mrgreen:
Det är ju direkt pinsamt att farthållaren fungerar bättre med gammal hårdvara än med nyare.
Och jag tror att många verkar glömt att systemet är igång i bakgrunden hela tiden,
skulle tex bilen framför bromsa hårt och oväntat (tex många köolyckor som börjar så) så
reagerar systemet och med en radar är det extremt bra.
Och det finns fler liknande saker som radarn gör bra i bakgrunden.
Allt även när man inte har farthållaren eller autopiloten på alltså.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 29 apr 2024 11:24
holden skrev: 29 apr 2024 11:16
Om jag har fattat det hela rätt uppstår svårighet att veta vilken data som ska få prioritet vid motsägelser via olika typer av datakällor, exempelvis om radarn säger en sak och kamerorna något annat.
Det berodde på att radarn som Tesla använde hade på tok för dålig upplösning för användningsfallet. Har man signalkällor med bra signal/noise så är inte sensorfusion ett problem.

Här har du en modern radar:
https://www.continental-automotive.com/ ... rs640.html
Deras end-goal har alltid varit att köra bild in, utan andra sensorer.

Och enligt AP-teamet så har det varit oeffektivt att ha med fler sensorer innan de helt gick över till senaste arkitekturen. Att mocka fler sensorer drog ner hastigheten, vilket förmodligen var det absolut viktigaste för att komma närmre sitt end-goal så snabbt som möjligt.

Det här är från Teslas perspektiv, inte föraren.



Å andra sidan, som förare har jag dock inte riktigt förstått problemet förutom när det är dimma/grå himmel och AP säger "begränsad sikt". Det är urlarvigt. Men det händer 2 gånger per år. Annars fungerar AP precis lika bra som när jag köpte bilen, bättre i vissa fall då det frös på under nollgradigt och snökaos och radarn slutade ge data och AP avaktiverades. Nu funkar det mycket bättre under nätter med mycket snö runt nollan.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: High fidelity park assist

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev: 13 maj 2024 21:22
spacecoin skrev: 29 apr 2024 11:24
holden skrev: 29 apr 2024 11:16
Om jag har fattat det hela rätt uppstår svårighet att veta vilken data som ska få prioritet vid motsägelser via olika typer av datakällor, exempelvis om radarn säger en sak och kamerorna något annat.
Det berodde på att radarn som Tesla använde hade på tok för dålig upplösning för användningsfallet. Har man signalkällor med bra signal/noise så är inte sensorfusion ett problem.

Här har du en modern radar:
https://www.continental-automotive.com/ ... rs640.html
Deras end-goal har alltid varit att köra bild in, utan andra sensorer.

Och enligt AP-teamet så har det varit oeffektivt att ha med fler sensorer innan de helt gick över till senaste arkitekturen. Att mocka fler sensorer drog ner hastigheten, vilket förmodligen var det absolut viktigaste för att komma närmre sitt end-goal så snabbt som möjligt.

Det här är från Teslas perspektiv, inte föraren.

Å andra sidan, som förare har jag dock inte riktigt förstått problemet förutom när det är dimma/grå himmel och AP säger "begränsad sikt". Det är urlarvigt. Men det händer 2 gånger per år. Annars fungerar AP precis lika bra som när jag köpte bilen, bättre i vissa fall då det frös på under nollgradigt och snökaos och radarn slutade ge data och AP avaktiverades. Nu funkar det mycket bättre under nätter med mycket snö runt nollan.
Det är ju helt självklart att det blir bättre och säkrare med en aktiv sensor-modalitet.

"Radar is an active and coherent sensing modality that operates at wavelengths about a thousand times longer than visible light. Important differences between radar and cameras are:

Active sensing means that radar provides illumination-independent operation
Coherence means that radar can provide a per-frame measurement of distance and motion (through the Doppler effect)

With such a long wavelength, angular resolution and accuracy are far lower than a camera for any reasonably sized sensor aperture
Bearing these qualities in mind, consider camera failure modes. These are scenarios where the output of a sensor fails to provide enough information for the controller to operate safely. Examples of this for cameras include:

* Total failure of a sensor caused by a rock strike or perhaps a hardware fault
* Inadequate illumination, nighttime driving and low reflectance
* Inclement weather conditions such as rain, snow, fog, and dirt on the lens
* High scene dynamic range (e.g. sun in frame, headlights) masking dim objects
* Changing scene dynamic range (e.g. entering/exiting tunnels, tree/building shadows)

Automotive radar can address these failure modes with an alternate sensing modality that provides:

* Different uncorrelated risk of sensor hardware failure
* Active scene illumination, not dependent on the time of day or sun angle, indifferent to the presence of the sun in the field of view
* Different weather phenomenology, which offers complementary strengths in inclement weather
* A much longer wavelength yields different and complementary object reflectances
* Direction measurement of range and motion that otherwise would have to be derived from context/multiple frames in the camera"

https://wayve.ai/thinking/introducing-r ... explained/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8308
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: High fidelity park assist

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 13 maj 2024 21:22
spacecoin skrev: 29 apr 2024 11:24
holden skrev: 29 apr 2024 11:16
Om jag har fattat det hela rätt uppstår svårighet att veta vilken data som ska få prioritet vid motsägelser via olika typer av datakällor, exempelvis om radarn säger en sak och kamerorna något annat.
Det berodde på att radarn som Tesla använde hade på tok för dålig upplösning för användningsfallet. Har man signalkällor med bra signal/noise så är inte sensorfusion ett problem.

Här har du en modern radar:
https://www.continental-automotive.com/ ... rs640.html
Deras end-goal har alltid varit att köra bild in, utan andra sensorer.

Och enligt AP-teamet så har det varit oeffektivt att ha med fler sensorer innan de helt gick över till senaste arkitekturen. Att mocka fler sensorer drog ner hastigheten, vilket förmodligen var det absolut viktigaste för att komma närmre sitt end-goal så snabbt som möjligt.

Det här är från Teslas perspektiv, inte föraren.



Å andra sidan, som förare har jag dock inte riktigt förstått problemet förutom när det är dimma/grå himmel och AP säger "begränsad sikt". Det är urlarvigt. Men det händer 2 gånger per år. Annars fungerar AP precis lika bra som när jag köpte bilen, bättre i vissa fall då det frös på under nollgradigt och snökaos och radarn slutade ge data och AP avaktiverades. Nu funkar det mycket bättre under nätter med mycket snö runt nollan.
Nej, för oss händer det upp till 10 gånger på en 40-milaresa och i Julas var farthållaren "otillgänglig" mer än halva resan. Under resterande tid höll bilen för kort avstånd, så i princip kunde/vågade jag inte använda farthållaren alls.
Att jämföra med radar som krånglar en gång vartannat år när det blötsnöar.

Sedan har vi alla fartsänkningar, ibland kommer en ruta upp som förklarar att det beror på begränsad sikt, ibland sänks hastigheten utan förklaring, som i tisdags när hastigheten sänktes 20 km/tim när vi kom ut ur en tunnel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: High fidelity park assist

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 14 maj 2024 07:22
Jaegaern skrev: 13 maj 2024 21:22
spacecoin skrev: 29 apr 2024 11:24
holden skrev: 29 apr 2024 11:16
Om jag har fattat det hela rätt uppstår svårighet att veta vilken data som ska få prioritet vid motsägelser via olika typer av datakällor, exempelvis om radarn säger en sak och kamerorna något annat.
Det berodde på att radarn som Tesla använde hade på tok för dålig upplösning för användningsfallet. Har man signalkällor med bra signal/noise så är inte sensorfusion ett problem.

Här har du en modern radar:
https://www.continental-automotive.com/ ... rs640.html
Deras end-goal har alltid varit att köra bild in, utan andra sensorer.

Och enligt AP-teamet så har det varit oeffektivt att ha med fler sensorer innan de helt gick över till senaste arkitekturen. Att mocka fler sensorer drog ner hastigheten, vilket förmodligen var det absolut viktigaste för att komma närmre sitt end-goal så snabbt som möjligt.

Det här är från Teslas perspektiv, inte föraren.



Å andra sidan, som förare har jag dock inte riktigt förstått problemet förutom när det är dimma/grå himmel och AP säger "begränsad sikt". Det är urlarvigt. Men det händer 2 gånger per år. Annars fungerar AP precis lika bra som när jag köpte bilen, bättre i vissa fall då det frös på under nollgradigt och snökaos och radarn slutade ge data och AP avaktiverades. Nu funkar det mycket bättre under nätter med mycket snö runt nollan.
Nej, för oss händer det upp till 10 gånger på en 40-milaresa och i Julas var farthållaren "otillgänglig" mer än halva resan. Under resterande tid höll bilen för kort avstånd, så i princip kunde/vågade jag inte använda farthållaren alls.
Att jämföra med radar som krånglar en gång vartannat år när det blötsnöar.

Sedan har vi alla fartsänkningar, ibland kommer en ruta upp som förklarar att det beror på begränsad sikt, ibland sänks hastigheten utan förklaring, som i tisdags när hastigheten sänktes 20 km/tim när vi kom ut ur en tunnel.
Alltså jag lider med dig och din bil… Sådär beter sig inte min bil så kan nog inte skyllas på ”avsaknad av radar” utan något annat. Känns som du fått ett måndagsexemplar. Vad säger Tesla om dina serviceärenden? Har du funderat på att involvera ARN?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: High fidelity park assist

Inlägg av Jaegaern »

flamman skrev: 14 maj 2024 07:43
mikebike skrev: 14 maj 2024 07:22
Jaegaern skrev: 13 maj 2024 21:22
spacecoin skrev: 29 apr 2024 11:24
holden skrev: 29 apr 2024 11:16
Om jag har fattat det hela rätt uppstår svårighet att veta vilken data som ska få prioritet vid motsägelser via olika typer av datakällor, exempelvis om radarn säger en sak och kamerorna något annat.
Det berodde på att radarn som Tesla använde hade på tok för dålig upplösning för användningsfallet. Har man signalkällor med bra signal/noise så är inte sensorfusion ett problem.

Här har du en modern radar:
https://www.continental-automotive.com/ ... rs640.html
Deras end-goal har alltid varit att köra bild in, utan andra sensorer.

Och enligt AP-teamet så har det varit oeffektivt att ha med fler sensorer innan de helt gick över till senaste arkitekturen. Att mocka fler sensorer drog ner hastigheten, vilket förmodligen var det absolut viktigaste för att komma närmre sitt end-goal så snabbt som möjligt.

Det här är från Teslas perspektiv, inte föraren.



Å andra sidan, som förare har jag dock inte riktigt förstått problemet förutom när det är dimma/grå himmel och AP säger "begränsad sikt". Det är urlarvigt. Men det händer 2 gånger per år. Annars fungerar AP precis lika bra som när jag köpte bilen, bättre i vissa fall då det frös på under nollgradigt och snökaos och radarn slutade ge data och AP avaktiverades. Nu funkar det mycket bättre under nätter med mycket snö runt nollan.
Nej, för oss händer det upp till 10 gånger på en 40-milaresa och i Julas var farthållaren "otillgänglig" mer än halva resan. Under resterande tid höll bilen för kort avstånd, så i princip kunde/vågade jag inte använda farthållaren alls.
Att jämföra med radar som krånglar en gång vartannat år när det blötsnöar.

Sedan har vi alla fartsänkningar, ibland kommer en ruta upp som förklarar att det beror på begränsad sikt, ibland sänks hastigheten utan förklaring, som i tisdags när hastigheten sänktes 20 km/tim när vi kom ut ur en tunnel.
Alltså jag lider med dig och din bil… Sådär beter sig inte min bil så kan nog inte skyllas på ”avsaknad av radar” utan något annat. Känns som du fått ett måndagsexemplar. Vad säger Tesla om dina serviceärenden? Har du funderat på att involvera ARN?
Ja jag kan bara hålla med. Låter helt absurt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar