Apropå det med äldre bilar, jag har försökt få svar några gånger utan framgång menmikebike skrev: ↑29 apr 2024 17:38"kunde inte märka" = subjektivt.jpetters skrev: ↑29 apr 2024 16:07Bra, då är det klarlagt. Det lät som det var verifierade fakta.Nicke Nyfiken skrev:Helt och hållet min subjektiva uppfattning, precis som alla andra som skriver i ämnet.jpetters skrev: ↑29 apr 2024 15:34Kan du dela något verifierat bevis för detta påstående, eller är det din subjektiva uppfattning?Nicke Nyfiken skrev:Med radar och avstånd 1 låg man lika långt bakom som på steg 3 med Tesla Vision. T.o.m. avstånd 7 med Tesla Vision är för nära ibland. Anstånd 7 med radar var betydligt längre bakom.
Finns det något verifierat bevis för hur det förhåller sig tar jag gärna del av det.
Stämmer inte med min (subjektiva) uppfattning i vilket fall. Jag körde min X med TV (uppdaterad med FSD datorn) och S med aktiv radar (EAP 2.5) parallellt under ett år ungefär och kunde inte märka någon direkt skillnad på avstånden bilarna höll med AP aktiv. Mer än att det bara gick att sänka till avstånd 2 på Xen.
Det blev inte heller någon märkbar skillnad när jag bytte gamla S (2.5) till S Plaid.
Jag har mätt med en tidtagningsapp i telefonen.
1 sekund är "märkbar skillnad" mot tidigare.
Sedan gäller detta min Model Y, inte nödvändigtvis alla andra modeller och tillverkningsår. Bilen har varit hos SC tre gånger för detta "fel" och föga förvånande hittar de inga fel. Men min körupplevelse är kraftigt försämrad och därför har jag anmält Tesla till ARN.
Tesla har medgett att de uppdaterat min bil mot min vilja, men de förbehåller sig rätten att "förbättra" bilen OTA.
PS. Gamla bilar använder fortfarande radar och Plaid har radar.
det har påståtts här att 2.5-dator-bilarna fortsätter att använda radarn (pga den klenare
datorn inte orkar med Tesla Vision), stämmer det? Jag har ju en sån men har inte vågat
uppdaterat den än, men skulle egentligen vilja uppdatera den… Vågar man det? Kan någon
bekräfta att det är så?